Inspirations- och pepptråd!

Sv: Inspirations- och pepptråd!

*kl*

Idag har jag kupat potatisen första vändan.
Libsticka och oregano har torkat färdigt så dom är repade och förpackade till vinterns middagar :d
Lite mer oregano ska klippas in när den går i blom så jag får torka blommorna också :)

Annars njuter jag av min trädgård nu, allt frodas i rabatter och land :love:
Fast jag önskar mig ett långsamväxande gräs på gräsmattan... :crazy:

P.s sonen odlar pumpor i år, det har vi aldrig gjort förr. Ska dom ligga och slingra sig i landet eller ska man binda upp dom?
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

kl

Nu har jag kommit tillbaka från semestern igen och börjat peta runt i trädgården! Hur går det för er andra?

Har inte hänt så mycket, men det ser ut såhär nu. Har fått en bänk av pappa som jag längtar tills den kommer ner också, då ska den nog ställas ungefär där jag satt upp väggamplar nu.
2013-07-03%252017.07.08.png


2013-07-03%252017.05.51.png
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Blir nog mysigt med en bänk där, den får kvällssol i så fall eller? :)

Idag har jag bytt ut innehållet i denna: (från överväxta violer)
dsc_0521_51dacf48e087c336bf328db2.jpg


Sen hade jag inga fler bilder på lager, har inte hänt så mycket än, men dahliorna har knoppar! Ska bli spännande att se vilka färger jag råkade plantera vart!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Bilder från idag!

dsc_0527_51dc59639606ee34d0265952.jpg


dsc_0531_51dc5a4ce087c336e08e4af2.jpg

(denna är mest uppdrivningsplats just nu, men den innehåller ändå min just nu vackraste blomma - stjärnflockan)

dsc_0532_51dc5a40e087c337652c9a06.jpg


Karpaterklockan är snart i sitt esse, och även akleja blommar fortfarande. Och ulleternellen (syns ej), men annars är den runda rabatten mest i väntan fortfarande, rosenstavarna har dock mycket på gång! Och gladiolusarna är ju på väg.
dsc_0529_51dc5abcddf2b37082a22392.jpg


Stockrosorna har knoppar nu! Längtar efter att få veta färgen på dom, eftersom jag fick dom som nedklippta jordklumpar i höstas... Och en myskmadra har fått flytta in framför, men ska nog byta ut den till någon mer färgglad marktäckare med större blommor, eller så får den en chans till och ev bytas ut nästa höst...
dsc_0524_51dc5b08e087c309e2b6c0e4.jpg


Önskelistan:
Höstanemoner
Stäppsalvia
Något rosa som blommar tidigt!
Rosa-vit Rosenrabatt vid maskinhallsväggen (med stäppsalvia framför..)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Gå in på instagram och sök på hashtaggen #visanotar

Där får jag massa inspiration om inredning och uteplatser just nu =)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag har ingen instagram så för mig går det tyvärr inte att söka :)

Men en rolig grej! Jag har gjort slag i saken och byggt mig en rosenrabatt! Dock är jag nu osäker på om jag vill ha stäppsalvia framför.. Kanske någon söt näva istället som fluffar in sig bland framtida stora rosenbuskar :)

Astrid Lindgren
dsc_0552_51dff586ddf2b32fb32ffaba.jpg


Penny Lane
dsc_0553_51dff4ea9606ee178a2b559f.jpg


Blir ROSENRABATT :D
dsc_0550_51dff62ce087c37106b9f2f9.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vad tycker ni?

Kantnepeta eller Praktnävan Baby Blue?
458579-v5-kantnepeta.jpg


Praktn%C3%A4va+Baby+Blue+6.jpg


261427_55487.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Åh vad kul med rosrabatt! Är rosor svåra att sköta? Sambon påstår det men jag tror inte han vet alls, faktiskt :p

Nävorna är ju så himla söta :love:
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Det lutar starkt mot nävorna! Blir nog en beställning nu :D
Jag tycker inte de verkar så svåra. Dock har jag ju bara bott här i 1 år och detta är första gången jag planterat nya (har 3 sen innan på gården men vintern gick hårt åt dom, 2 kommer dock blomma massor snart ändå!

Men såhär kan man väl sammanfatta:
Rabattrosor, ska beskäras varje vår, när björnarna har musöron ska detta ske, (haha menar såklart björkarna men det blev ju så kul :rofl: ) brukar ofta vara kräsnare.
Buskrosor och klätterrosor, mindre "ädla", mindre skötsel, man får nog klippa bort grenar som far iväg åt fel håll, men annars inget särskilt. Men det finns ju olika i olika grupperna, det går ju välja de som är okräsna :) Men varje vår ville de ha gödsel, och kanske någon gång till på sommaren, har jag läst....

Jag planerar redan för utökningen av min rosenrabatt :D
Då ska jag lägga till:
Honungsros - klättare
Honungsros-13-2012.jpg


Någon vit buskros
rosdag12.jpg


Någon riktigt rosa buskros
gallery_276_1646_51363.jpg


Och för tidigare blommning ska jag blanda in 2-3 pioner. Typ Sarah Bernard (rosa) och en vit jag redan har på annat ställe:
paeonia_sarah_jules.jpg

203813_734925.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vilka fina!

Jamen då låter det som att någon buskros kanske skulle vara något? Får fundera på saken tills nästa säsong ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Jag tycker du ska göra slag i saken direkt ;) Så hinner den etablera sig i år och blomma och växa mera nästa år :)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Plånboken är dessvärre alldeles för tunn just nu så det får vänta :) Ska försöka vårda de växter jag har så länge ;)
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

20130715002_zpsd878da19.jpg


Känner mig rättså nöjd. Rosenböna och kaprifol som växer mot staketet, framför är det lavendel, smultron och jordgubbar. I den andra delen är det riddarsporre, stäppsalvia (som jag fått av mamma) och ytterligare en blå blomma. Bredvid den blå blomman finns utrymme för ytterligare en blomma nästa år och mot väggen finns det också mer plats. Dessutom finns det tre stockrosor i grönskan som jag hoppas det blir blommor på snart.

20130715004_zps39b94ece.jpg


Denna rabatt har jag inte gjort något med förutom att rensa får se hur motiverad och n tänkande jag är nästa år

20130715006_zps299f51b8.jpg


Behöver klippa ned den något nästa år och se till att knyta upp den bättre så den inte spretar så mycket.

Kaki ser fram emot att få följa din rosenrabatt.
 
Senast ändrad:
Sv: Inspirations- och pepptråd!

KL

Hoppar in i tråden jag också, blir ganska oförutsett med trädgård om två veckor och en dag (nedräkningen är igång! :D )

Just nu är det detta vi har i trädgårdsväg:

(ursäkta snabbt ihopslängt panorama av teknikinkompetent....)
Visserligen görmysigt och jag gillar det, men det är lite liiiitet och saknar ju gräsmatta!
Undrar f.ö vad den luddiga växten nere i högra hörnet är? Den var inte där förut!


Och detta är vad jag åstadkommit när det gäller självhushåll, timjan, basilika och gräslök kommer man långt på :p

Men snart har vi något lite större med gräsmatta! :D Vet inte riktigt vad man kan och bör göra i en trädgård från augusti och framåt? Kommer finnas lite hallon och vinbärsbuskar, något fruktträd och lite enstaka blommor, kan man plantera något mer såpass sent? Vill gärna ha rosor och rabarber bl.a. Annars får nog det mesta vänta till nästa år eftersom vi samtidigt blir med hus som också ska pysslas med.
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hej och välkommen till tråden! När man flyttar till hus så bör man vänta ett år innan man gör något särskilt i trädgården, detta för att hinna se dens fyra årstider. Men du kan ju om du vill flytta runt lite i rabatterna och kanske köpa några nya perenner (brukar vara rea från och med nu ungefär) men har du otur hinner de inte etablera sig och dör i vinter... :( Fin balkong! Och grattis till en blivande trädgård!

Numma - Vad fint det blev med blommorna, och jag tycker att portalen ser jättemysig ut! :D Vill ha!

Här kommer dagens bilder från mig:
Har planterat 9 pyttesmå nävaplantor framför rosorna, jag hoppas de hinner ta sig innan hösten! Men blommor kan jag vänta tills nästa år, lite tålamod har jag allt. Rosorna fick även varsin 10L hink med vatten idag då det varit värmebölja hela veckan och knopparna börjat sloka (men väldigt många slagit ut också, då borde dom ju trivas :D )
dsc_0563_51e820b3e087c33507ece75c.jpg


Och dahlia nr 2 har slagit ut en blomma och den va visst en röd-vit-flammig jag satt där. Den va fin! Nu är det bara 5 kvar... Spännande!
dsc_0564_51e81e91e087c3355049caed.jpg
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Hej och välkommen till tråden! När man flyttar till hus så bör man vänta ett år innan man gör något särskilt i trädgården, detta för att hinna se dens fyra årstider. Men du kan ju om du vill flytta runt lite i rabatterna och kanske köpa några nya perenner (brukar vara rea från och med nu ungefär) men har du otur hinner de inte etablera sig och dör i vinter... :( Fin balkong! Och grattis till en blivande trädgård!

Tack! :D Ja, jo, det mesta får nog vänta, men lite rabarber ska jag nog chansa på i alla fall.

Tittat igenom tråden och alla bilder folk lagt upp, åh vad fint ni har det alla buke-människor!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

970816_4427571546335_486074758_n.jpg


Köpte krukor och plantor på rea häromdagen och gjorde några balkonglådor. De flesta plantor kostade 9,90 och några hade jag redan hemma. Har smugit ner några blommande brytbönor också.:p
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Vilken härligt mörklila färg det va på dom med vit mitt! :) Alltid kul att ändra om i krukorna!
Själv är jag inte alls nöjd längre med mina lerkrukor :( De ska garanterat komponeras nogrannare nästa år!!!
 
Sv: Inspirations- och pepptråd!

Dagens uppdatering i Kakis trädgård:

Prästkragebusken har blivit en överraskande fin och pålitlig sak. Det trodde jag inte i våras att jag skulle gilla den så mycket!
dsc_0594_51f00ec69606ee285ae59600.jpg


Grekvädden jag sådde i våras växer febrilt och nu har första blomman slagit ut. De andra plantorna är inte långt efter heller... Glada prickar i rabatten:)
dsc_0595_51f00f22e087c35aee38776f.jpg


Rosenstavarna har visat sina rätta jag. De är rosa båda två, skitsnyggt i den rabatten tycker jag nu :D Bra valt förra-årets-jag!
dsc_0601_51f00f58ddf2b305176ba3d4.jpg


De här vet jag inte vad de är fortfarande.... Men de ser ut att bli rosa blommor :laugh:
dsc_0597_51f00f9bddf2b305a064266b.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp