Inspirationsfilmer AR

Såg den här filmen idag:
Jättetrevlig tycker jag! Jag saknar helt den bjudningen fram till bettet i alla AR-filmer jag sett hittills. Hoppas då se någon ny i denna tråden :) (filmen kommer från drangelska, kopplingen till AR :p)

Spontant så undrar jag om AR-folk använder sig av halvhalter någonting? Det ser ut som att man kortar, kortar och kortar och sedan händer inget mer, man släpper allt eller så faller det fullständigt isär, eller så är klippet slut. Längs formen så springer benen iväg istället för att gången blir större, friare och rund över ryggen, bara huvudet som droppar ner och "drar" med sig halsen liksom? Syns i de flesta av filmerna hittills i tråden och jag saknar helt känslan att hästen är rund över ryggen i samtliga filmer jag sett hittills också (jag är dock sämst på att googla så hoppas få massa ny input i denna tråden :D).

Mvh extremengelsk fälttävlansryttare som skaffat AR-tränare och är väldigt nöjd med henne men inte hittar något annat än filmer som bara spär på mina fördomar
 
Såg den här filmen idag:
Jättetrevlig tycker jag! Jag saknar helt den bjudningen fram till bettet i alla AR-filmer jag sett hittills. Hoppas då se någon ny i denna tråden :) (filmen kommer från drangelska, kopplingen till AR :p)

Spontant så undrar jag om AR-folk använder sig av halvhalter någonting? Det ser ut som att man kortar, kortar och kortar och sedan händer inget mer, man släpper allt eller så faller det fullständigt isär, eller så är klippet slut. Längs formen så springer benen iväg istället för att gången blir större, friare och rund över ryggen, bara huvudet som droppar ner och "drar" med sig halsen liksom? Syns i de flesta av filmerna hittills i tråden och jag saknar helt känslan att hästen är rund över ryggen i samtliga filmer jag sett hittills också (jag är dock sämst på att googla så hoppas få massa ny input i denna tråden :D).

Mvh extremengelsk fälttävlansryttare som skaffat AR-tränare och är väldigt nöjd med henne men inte hittar något annat än filmer som bara spär på mina fördomar
Åh vad jag skulle vilja ha en sån liten skogsplätt!
Underbart!
 
@the_connemara
Nej man prioriterar och ser väl olika saker. Håller med om att skogsrundan ser mysig ut och gillade den sista hästen och nej de rider inte ar :-)
I längningarna vill man få fram bakbenen att ta långa kliv in under kroppen, att de ska svinga fram. Men man vill inte länga mer än vad hästen klarar av att hålla balansen utan att bli framtung. Så man får prova, ibland blir det för mycket, hästen lägger sig på handen. Ibland får man bara påskjut, hästen lägger sig på handen. Man känner av i tygeln vad som händer där bak.
Halvhalter görs väldigt ofta, man sitter till i sitsen.
Vad är det du vill ska hända? Mitt mål är en självbärig häst som balanseras, rids fram och kortas med sitsen. Får jag med piaff och passage skulle det vara fantastiskt! Självklart arbeta med kroppen och inte bara springa runt och röra benen. Allt det har du (i mitt tycke) i film nr tre som jag lade in i första inlägget. Det kommer aldrig se ut som tävlingsdressyr men det vill jag inte heller.
Här är en film där BB kortar och länger traven.
 
Tillägg, om du menar släpper allt och hästen stannar så är det ett sätt att göra halt :-)
 
En tråd för mig! :banana:
Jag och min vuxna dotter har anmält oss till ar- clinics vid fem tillfällen med början i januari. Vi ska åka dit med vårt tjugo år gamla arabsto, och om det funkar ska vi ta med oss hennes treåriga dotter också. Jag nosade lite på ar för sådär tio år sen, tyckte mycket om det men kom av mig helt av olika anledningar. Nu ska det bli så spännande att prova igen!!
Första gången är 11 januari, och då ska vi bara vara fotfolk. :)
 
@the_connemara
Nej man prioriterar och ser väl olika saker. Håller med om att skogsrundan ser mysig ut och gillade den sista hästen och nej de rider inte ar :-)
I längningarna vill man få fram bakbenen att ta långa kliv in under kroppen, att de ska svinga fram. Men man vill inte länga mer än vad hästen klarar av att hålla balansen utan att bli framtung. Så man får prova, ibland blir det för mycket, hästen lägger sig på handen. Ibland får man bara påskjut, hästen lägger sig på handen. Man känner av i tygeln vad som händer där bak.
Halvhalter görs väldigt ofta, man sitter till i sitsen.
Vad är det du vill ska hända? Mitt mål är en självbärig häst som balanseras, rids fram och kortas med sitsen. Får jag med piaff och passage skulle det vara fantastiskt! Självklart arbeta med kroppen och inte bara springa runt och röra benen. Allt det har du (i mitt tycke) i film nr tre som jag lade in i första inlägget. Det kommer aldrig se ut som tävlingsdressyr men det vill jag inte heller.
Här är en film där BB kortar och länger traven.
Om man tittar på hästen så är den omusklad, men man ställer krav på den.
De behöver tränas i balans med påskjut för att jobba med ryggen. där ligger ryttarens ansvar i att hjälpa hästen.

Den ojämna kontakten med stångbettet ger den oroliga munnen o uttrycket. Det är ett nervöst betéende.

varför inte rida lite grann o inte sitta o traggla samma sak hela tiden o sen sitta av.???
 
@axel menar du bent-hästen? Tycker inte den har orolig mun.
Så som min tränare instruerar oss är att börja passet med skritt trav galopp i ganska friskt tempo för att sen träna på det som du kallar tragglet. Och att avsluta precis när det gått bra ser jag inget konstigt med.
 
Nej alla andra de andra.

EN sak som jag har tagit till mig från kavalleriet under dess glansdagar är att sitta kvar o skritta av hästen i 10 min. på lång tygel.

Då får hästen en helt avspänd stund med sin ryttare.
Lithander har nog ridit fler hästar än de flesta o sa att man får igen det.

Jag Vill att hästen under ny inlärning ska ha ett gott o inte bekymrat/ stressat uttryck eller fibbla med munnen. Öronen framåt o ngn enstaka gång lyssna bakåt, o sen återgår man till ngt lätt igen.

Såg du clinicen med Valegro där man t o m på en OS vinnare kör en kort övning o sen gör den lättare o lättare. Allt för att behålla glädjen istället för att köra på tills den inte orkar rktigt- häst psykologi på Hög nivå.
 
Javisst, så kan man också lägga upp det. Självklart är det bra att skritta/leda av hästen efter passet :-)
 
Grundproblemet är den ledsna hästen. Man utsätter dem för saker som den inte är redo för. Det är bara ryttarna som ser glada ut. Trampfixeringen.

Det är stora brister i sätet som inte kan följa med hästens naturliga rörelser o man gör det onaturligt för att man själv ska sitta bekvämt.
Se Bent när han försöker öka.
När hästen inte får trava med skjutkraft så rör sig ej heller ryggen. Det hjälper föga att peta in rumpan med pisken.
Ni pratar om "stolt" häst. Jag ser bara en nervös.
Konsten ligger i att få hästen att stärka sig i sitt naturliga arbetssätt o bli förbättrad. När man inte kan det så vill man utgå från det svåraste-piaff.
Likförbenat tappar Alla det när den ska bli mer mark vinnande. Trippiga hästar somser ömma ut på alla 4. Finns inte en häst som dansar med sin ryttare o Vill mer.
 
@axel Du verkar riktigt nyfiken på detta med tanke på ditt engagemang i tråden. Vi kan väl åka tillsammans och titta på när Bent tränar. Det finns otroligt mycket att lära sig och utforska, i synnerhet sitsen som du nämnde i din kommentar.
Tills dess- sluta att kasta ur dig allehanda märkliga anklagelser vars enda syfte är att förstöra tråden.
 
@axel Du verkar riktigt nyfiken på detta med tanke på ditt engagemang i tråden. Vi kan väl åka tillsammans och titta på när Bent tränar. Det finns otroligt mycket att lära sig och utforska, i synnerhet sitsen som du nämnde i din kommentar.
Tills dess- sluta att kasta ur dig allehanda märkliga anklagelser vars enda syfte är att förstöra tråden.
Håller med, det här var väl tänkt som en tråd med inspirerande filmer,

Axel får väl starta en egen tråd om kritiserande av filmer.
 
@the_connemara
Nej man prioriterar och ser väl olika saker. Håller med om att skogsrundan ser mysig ut och gillade den sista hästen och nej de rider inte ar :-)
I längningarna vill man få fram bakbenen att ta långa kliv in under kroppen, att de ska svinga fram. Men man vill inte länga mer än vad hästen klarar av att hålla balansen utan att bli framtung. Så man får prova, ibland blir det för mycket, hästen lägger sig på handen. Ibland får man bara påskjut, hästen lägger sig på handen. Man känner av i tygeln vad som händer där bak.
Halvhalter görs väldigt ofta, man sitter till i sitsen.
Vad är det du vill ska hända? Mitt mål är en självbärig häst som balanseras, rids fram och kortas med sitsen. Får jag med piaff och passage skulle det vara fantastiskt! Självklart arbeta med kroppen och inte bara springa runt och röra benen. Allt det har du (i mitt tycke) i film nr tre som jag lade in i första inlägget. Det kommer aldrig se ut som tävlingsdressyr men det vill jag inte heller.
Här är en film där BB kortar och länger traven.

Film nr 3 var ju mest massa slowmo, klarar inte av sådant :p

Bentfilmen, runt 0.28, de första stegen han länger DET vill jag ska hända! Sedan rinner det bara i väg, du ser väl själv hur han sitter ovanpå och bara studsar i helt fel takt? Eller okej, det är vad JAG ser. Jag vill se de där 2-3 stegen som hästen visar när han släpper på tyglarna, fast jag hade velat se det med lätt kontakt och att man direkt stämmer av efter de 2-3 stegen så att hästen hittar tillbaka till balansen igen, sedan länga 2-3 steg igen osv. Sådant arbete! Ska leta upp Valegrofilmen om jag kan. Saknar liksom gummibandskänslan fram-tillbaka-fram-tillbaka o hela tiden i balans = samma takt och samma stadiga bjudning fram till handen.

Och jag gillar inte heller tävlingsdressyr i mångt o mycket, långt (!) ifrån!

PS Jag vill oxå att detta ska få förbli en inspirationstråd!!! Vill gärna diskutera o ännu hellre att någon visar någon film åt det hållet jag tänker att jag vill se :)

PS2 @Damsadelsryttarinna, ser att du läst, man skulle inte få be om någon film på er? Det jag sett av er IRL är iaf precis det där jag söker! Lite lättare och lite friare än vad jag tycker "vanlig GP på TV"-dressyr ser ut nuför tiden.
 
Såg en ny idag förresten. Inte alls AR men lätt kontakt och den där rörelsen över ryggen jag eftersträvar. Men fan, de tog bort klippet igen. Klimke o en ostadigt unghäst i trav rätt o slätt.
 
Okej nu orkade jag inte kolla hela igen så det blev i galopp. Typ 3.30-5.10 är arbete med tempoväxlingar jag gillar jättemycket! Hästen beöhver liksom hålla balansen både framåt o bakåt. Inte bara att man kortar o kortar o kortar liksom. Är ni med?
 
Äsch nuförsvann allt :(

Piruettarbete vid 11.40-15.30. Vd 14.40 det jag tror axel snackar om "gör något svårt, något lätt, något svårt, något lätt, sluta inte bara efter det svåra" fritt översatt av mig :p

Trevlig trav/piaff vad det nu är vid 17.30-19.20
 
Äsch nuförsvann allt :(

Piruettarbete vid 11.40-15.30. Vd 14.40 det jag tror axel snackar om "gör något svårt, något lätt, något svårt, något lätt, sluta inte bara efter det svåra" fritt översatt av mig :p

Trevlig trav/piaff vad det nu är vid 17.30-19.20
Herregud vad korkad man kan vara. Här satt jag och funderade allvarligt på varför man tränar piruetter så länge som mellan klockan 11.40 till 15.30. Det är ju 4 timmar. Eller trav/piaff mellan halv sex och halv åtta. Stackars häst tänkte jag.

Sedan slog det mig att det nog var minutangivelser i filmklippet som du skrivit och inte klockslag under en dag :banghead::o
:D:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp