Inte lockpriser?

MissFideli

Trådstartare
Mina föräldrar har ett tag letat lägenhet i Stockholm och verkligen fått känna på det hutlösa marknad detta är. Dom har budat på 5 eller 6 st, ALLA har gått upp minst 600.000 över utgångspriset. En gick mer än 1 milj över. Och så påstår man att det inte finns lockpriser längre? En lägenhet som dom verkligen fastnade för hade ett acceptpris, mina föräldrar lade ett bud på det. Och säljaren drar sig ur för att han vill ha mer. Det är ju hopplöst?
Kommer bostadsmarknaden lugna sig snart, vad tror ni?
 
Nej jag tror inte att det går över. Det finns för många med starka intressen av att fortsätta galenskapen.

Så det är nog bara att inse att man får lov att spela med i den lek man gett sig in i. Tyvärr.
 
Nej jag tror inte att det går över. Det finns för många med starka intressen av att fortsätta galenskapen.

Så det är nog bara att inse att man får lov att spela med i den lek man gett sig in i. Tyvärr.

Ja, fy. Nu fick dom en som gick upp 700', men nu har dom ju lärt sig det och tog med det. Men ändå.
 
Mina föräldrar har ett tag letat lägenhet i Stockholm och verkligen fått känna på det hutlösa marknad detta är. Dom har budat på 5 eller 6 st, ALLA har gått upp minst 600.000 över utgångspriset. En gick mer än 1 milj över. Och så påstår man att det inte finns lockpriser längre? En lägenhet som dom verkligen fastnade för hade ett acceptpris, mina föräldrar lade ett bud på det. Och säljaren drar sig ur för att han vill ha mer. Det är ju hopplöst?
Kommer bostadsmarknaden lugna sig snart, vad tror ni?

Jag tycker att det är mer intressant att titta på procentuell ökning än ökning i absoluta tal. Om en etta i Rågsved ökar med 600 000 så handlar det kanske om en ökning på nästan 50 procent, men pratar vi treor på Kungsholmen så gäller det ca 10 procent (baserat på topp 4 av sökresultaten på Hemnet precis nu). Utan att veta vilken typ av bostad som har varit aktuell för dina föräldrar så är det svårt att veta hur dramatiskt det verkar.

Gällande acceptprissäljarens agerande håller jag med om att det är dålig stil. Sa mäklaren vilken typ av bud som skulle ha gjort hen nöjd?

Jag tror att bostadsmarknaden mattas av när räntan går upp. Därmed inte sagt att priserna någonsin sjunker permanent - det verkar som om intresset för att bo i Stockholm ökar snabbare än bostäder byggs.
 
Jag tycker att det är mer intressant att titta på procentuell ökning än ökning i absoluta tal. Om en etta i Rågsved ökar med 600 000 så handlar det kanske om en ökning på nästan 50 procent, men pratar vi treor på Kungsholmen så gäller det ca 10 procent (baserat på topp 4 av sökresultaten på Hemnet precis nu). Utan att veta vilken typ av bostad som har varit aktuell för dina föräldrar så är det svårt att veta hur dramatiskt det verkar.

Gällande acceptprissäljarens agerande håller jag med om att det är dålig stil. Sa mäklaren vilken typ av bud som skulle ha gjort hen nöjd?

Jag tror att bostadsmarknaden mattas av när räntan går upp. Därmed inte sagt att priserna någonsin sjunker permanent - det verkar som om intresset för att bo i Stockholm ökar snabbare än bostäder byggs.

Ja, det måste vara den procentuella ökningen som man har i åtanke, annars kan man inte jämföra budgivningarna.

Men jag tror att det är svårt att sia om hur buden går. I vissa fall verkar människor drabbats av vild panik och bjuder över varandra bara för att de "skall ha" just den bostaden.

Jag har också sett det omvända, hur budgivningen trissats upp, men så backar den med högsta budet (av okänd anledning), och så faller allt ihop som en sufflé.

Men nu pratar jag om storstadsregion. Det verkar vara oerhört intressant att bo i städer, medan det kan ta tid att sälja på mindre orter.
 
Jag tycker att det är mer intressant att titta på procentuell ökning än ökning i absoluta tal. Om en etta i Rågsved ökar med 600 000 så handlar det kanske om en ökning på nästan 50 procent, men pratar vi treor på Kungsholmen så gäller det ca 10 procent (baserat på topp 4 av sökresultaten på Hemnet precis nu). Utan att veta vilken typ av bostad som har varit aktuell för dina föräldrar så är det svårt att veta hur dramatiskt det verkar.

Gällande acceptprissäljarens agerande håller jag med om att det är dålig stil. Sa mäklaren vilken typ av bud som skulle ha gjort hen nöjd?

Jag tror att bostadsmarknaden mattas av när räntan går upp. Därmed inte sagt att priserna någonsin sjunker permanent - det verkar som om intresset för att bo i Stockholm ökar snabbare än bostäder byggs.

Dom har tittat på lägenheter mellan 3,6 och 4,3 milj ungefär, Bromma och Sundbyberg.
 
Jag har varit och tittat på hus där de haft lockpriser. Från 995.000 till över 1,5 miljon (slutade kolla buden sen). 650.000 till 1.300 000:- (sista gången jag kollade buden). Helt bisarrt. Ofta ser man redan på Hemnet att de kör med lockpriser. Jag menar ett totalrenoverat hus med fyra sovrum med exklusiv inredning där man verkligen inrett och renoverat helt perfekt och med öga för detaljer, 2,5 mil utanför Lund med utgångspris på 995.000? Jo men visst...

Tror och hoppas att bostadsmarknaden kyls ner snart...
 
Dom har tittat på lägenheter mellan 3,6 och 4,3 milj ungefär, Bromma och Sundbyberg.

Okej, i de fallen så motsvarar en ökning på 600 tkr mellan 14 och 16,7 procent och eftersom du sa minst 600 000 så går det väl uppåt därifrån. För några år sedan minns jag att det fördes en diskussion om att straffa mäklare vars slutpriser vid upprepade tillfällen hamnade mer än 15 procent över utgångspris, men den verkar det ju inte ha blivit något av. Råkar du veta huruvida annonspriserna i de olika fallen var någon form av utropspris eller om de angavs som acceptpris?
 
Kollar man på slutpriserna så är snittet på de 35 senaste sålda lägenheterna i Sundbybergs centrum 17,8%. 10 av dem hade en ökning under 10% (två st sjönk), så överlag är det rätt stora ökningar. Visst förstår jag att det är svårt att värdera vad marknaden är beredd att betala för en lägenhet, men mäklarna verkar ju lokalt så det kan inte vara någon överraskning med höga priser...

Sen har väl en del mäklare arvodet beräknat på hur mycket lägenheten ökar från acceptpriset, då kan en ju fundera på incitamentet för att sätta ett acceptpris nära ett troligt slutpris. Vet inte hur vanligt det är dock.
 
Okej, i de fallen så motsvarar en ökning på 600 tkr mellan 14 och 16,7 procent och eftersom du sa minst 600 000 så går det väl uppåt därifrån. För några år sedan minns jag att det fördes en diskussion om att straffa mäklare vars slutpriser vid upprepade tillfällen hamnade mer än 15 procent över utgångspris, men den verkar det ju inte ha blivit något av. Råkar du veta huruvida annonspriserna i de olika fallen var någon form av utropspris eller om de angavs som acceptpris?

Tyvärr inte.
 
Mina föräldrar har ett tag letat lägenhet i Stockholm och verkligen fått känna på det hutlösa marknad detta är. Dom har budat på 5 eller 6 st, ALLA har gått upp minst 600.000 över utgångspriset. En gick mer än 1 milj över. Och så påstår man att det inte finns lockpriser längre? En lägenhet som dom verkligen fastnade för hade ett acceptpris, mina föräldrar lade ett bud på det. Och säljaren drar sig ur för att han vill ha mer. Det är ju hopplöst?
Kommer bostadsmarknaden lugna sig snart, vad tror ni?
Så är det i Sthlm, enligt mig oftast inga lockpriser utan mäklaren värderar och mååånga överskrider sitt värde sjukt många ggr om. Har nyss sålt lgh strax utanför Sthlm och den steg pinsamt mycket.. Men så har det varit med villorna vi kollat på oxå, stigit minst 50% i många fall. Eftersom ammorteringskraven upphört från augusti tror jag det lugnar sig, många hetsköper kanske inte.

En villa har vi upplevt lockpris på. Steg över 100%. Helt galet..
 
Så är det i Sthlm, enligt mig oftast inga lockpriser utan mäklaren värderar och mååånga överskrider sitt värde sjukt många ggr om. Har nyss sålt lgh strax utanför Sthlm och den steg pinsamt mycket.. Men så har det varit med villorna vi kollat på oxå, stigit minst 50% i många fall. Eftersom ammorteringskraven upphört från augusti tror jag det lugnar sig, många hetsköper kanske inte.

En villa har vi upplevt lockpris på. Steg över 100%. Helt galet..

Jag håller faktiskt med till hundra procent. Är född och uppväxt i storStockholm, och jag tycker inte heller att det är lockpriser utan bara en marknad som är svår att förutsäga. Dyker det upp en hel hög spekulanter som alla är intresserade så är det ju klart att det blir budgivning? Och många köpare i den här regionen är kapitalstarka, så de höjer oftast inte med fjuttsummor heller, och då drar det ofta iväg i pris.

Det är ju faktiskt Stockholm, och det kanske inte är någon idé att bli förvånad över att det finns fler intressenter och att det blir en ordentlig budgivning (= att priset på fastigheterna stiger). Jag tycker inte att det handlar om lockpriser, utan om fastigheter som är mer populära än vad som förutsetts i värderingarna. Det blir ju ingen budgivning utan spekulanter, och man är ju aldrig garanterad att ens fastighet ska bli eftertraktad...
 
Iofs inte i Stockholm utan i Malmö men ändå..

Min pappa och hans bröder har precis sålt Farmor och Farfars hus. Första mäklaren de tog ut angav ett utropspris på 1,8Mkr. Nu är det iofs ett stort renoveringsbehov då ingenting har gjorts sedan 80-talet mer än byte av vissa fönster men pappa som hade kollat runt lite vad de andra husen i området gått för gick till en annan mäklare. Denne angav ett utropspris på 2,2Mkr och sa att om man satte 1,8Mkr så skulle det vara kö i hela kvarteret för att komma på visning. Med utropspriset 2,2Mkr kom det ändå ett 30-tal på första visningen och lika många till andra. Huset såldes inom en vecka för 2,4Mkr (tror jag det var).

Den första mäklaren verkade, som pappa sa, inte ha ett hum om hur marknaden faktiskt såg ut och jag kan tänka mig att många inte är så om sig och kring sig att de ber om en second opinion.

Andra liknande hus i området har gått för 3,3-4,5Mkr och pappa beräknade att man får lägga ca 500 - 600 tusen på renovering så huset hamnade ju ganska rätt tillslut.
 
Jag håller faktiskt med till hundra procent. Är född och uppväxt i storStockholm, och jag tycker inte heller att det är lockpriser utan bara en marknad som är svår att förutsäga. Dyker det upp en hel hög spekulanter som alla är intresserade så är det ju klart att det blir budgivning? Och många köpare i den här regionen är kapitalstarka, så de höjer oftast inte med fjuttsummor heller, och då drar det ofta iväg i pris.

Det är ju faktiskt Stockholm, och det kanske inte är någon idé att bli förvånad över att det finns fler intressenter och att det blir en ordentlig budgivning (= att priset på fastigheterna stiger). Jag tycker inte att det handlar om lockpriser, utan om fastigheter som är mer populära än vad som förutsetts i värderingarna. Det blir ju ingen budgivning utan spekulanter, och man är ju aldrig garanterad att ens fastighet ska bli eftertraktad...

Fast när varenda lägenhet går upp så mycket så kan man ju fundera på varför man inte sätter ett högre pris från början? Fler intressenter, det har i dessa fall handlat om 2 eller 3 som budat, så det är inte massor av intressenter heller. Jag tycker det är konstigt att mäklarna då inte har kunskapen att se värdet i lägenheterna?
 
6/700' är procentuellt inte tokmkt för en Sthlm lägenhet.

Nej, har man obegränsat med pengar så är det såklart inte tokmycket. För dom som inte har det blir det förstås desto mer. Nu har mina föräldrar tur att ha ett bra utgångsläge med bra inkomst och ett bra lånelöfte. Jag köper inte riktigt att "det är så det är". Absolut är det så, men det betyder väl inte att man ska tycka det är okej?
 
Att ala mäklare missar priset med 600-700' tycker jag är inkompetent. Vi kollar hus i sthlm, går ofta upp 1 miljon. Känns bara löjligt när det blir utdragna budgivningar pga lockpris.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: kma
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 492
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp