Inte nöjd med personalen

Saile

Trådstartare
Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är en jättebra skola. Så vi satte upp honom på kö dit när han bara var några månader.
Dom yngsta på förskolan är 3 år så vi behövde någonstans att "mellanlanda" då han skulle få vara hemma tills han var 2.

Jag visste även om en jättebra dagmamma som vi då sökte till och fick plats hos.
Det har gått helt fantastiskt och jag älskar upplägget som hon har. Sonen älskar det och har jätteroligt.
Jag trodde (och hoppades) på att han inte skulle få plats förrän vid 6 års ålder på Montessori men så fick vi ett mail för ett par månader sedan om att han hade fått plats och att han då skulle börja i augusti i år.
Jag fick ju panik. Men vi åkte dit och hälsade på. Jag tycker det är jättemysig atmosfär och gillar Montessori-pedagogiken men jag blev såå besviken på pedagogerna.
Hon som visade oss runt var otroligt stram och "ordentlig", inte alls den där varma mysiga känslan man vill få av en person som ska ta hans om ens barn ganska många timmar om dagen.
En annan personal som jag träffade är jag lite bekant med sen innan och är verkligen ingen person jag spontant känner skulle få ta hand om mitt barn. Jag har hört mycket om den personen från nära bekanta till henne.

Vi hade bara natten på oss att tänka så vi tackade ja för att inte förlora platsen.
Dom sa att om man tackar nej men sätter sig på kö till att börja vid 6 års ålder är det ganska svårt att få plats.
Men just nu har jag verkligen ingen lust att låta honom börja där.
Jag vet inte hur det är på andra Montessori-förskolor men här var det mycket att på förmiddagen ska dom minsann arbeta! Och om som busar och leker så kommer dom försöka få dom att "arbeta" ändå.
När jag frågade hur dom gör med dagsvilan sa dom typ "dom sover inte här", vilket kändes som att dom nästan inte fick det.
Men jag menar, en 3 åring kan både busa och behöva sova. Och det är något jag tycker är väldigt viktigt.
Sedan förstår jag att det inte kan vara allt för stimmigt och att alla barn far runt som galningar, men lite bus måste det väl få vara?

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.
Är det någon som har erfarenhet från Montessori-förskola? Pos/neg?
Jag har ju lite svårt att tänka tanken att han ska gå en kommunal skola, jag har fått för mig att det är stökigare där. Sedan är jag sådan som person att jag inte tycker om när det är för mycket folk runt mig men det behöver ju inte betyda att han inte gör det..
Åh hjälp mig. Ska jag skita i Montessori? Har frågat om jag kan få komma och hälsa på igen men inte fått svar.
 
Innan vår son föddes hade vi som plan att söka till min gamla skola (Montessori) för jag (och min bror som också gått där) tycker det är en jättebra skola. Så vi satte upp honom på kö dit när han bara var några månader.
Dom yngsta på förskolan är 3 år så vi behövde någonstans att "mellanlanda" då han skulle få vara hemma tills han var 2.

Jag visste även om en jättebra dagmamma som vi då sökte till och fick plats hos.
Det har gått helt fantastiskt och jag älskar upplägget som hon har. Sonen älskar det och har jätteroligt.
Jag trodde (och hoppades) på att han inte skulle få plats förrän vid 6 års ålder på Montessori men så fick vi ett mail för ett par månader sedan om att han hade fått plats och att han då skulle börja i augusti i år.
Jag fick ju panik. Men vi åkte dit och hälsade på. Jag tycker det är jättemysig atmosfär och gillar Montessori-pedagogiken men jag blev såå besviken på pedagogerna.
Hon som visade oss runt var otroligt stram och "ordentlig", inte alls den där varma mysiga känslan man vill få av en person som ska ta hans om ens barn ganska många timmar om dagen.
En annan personal som jag träffade är jag lite bekant med sen innan och är verkligen ingen person jag spontant känner skulle få ta hand om mitt barn. Jag har hört mycket om den personen från nära bekanta till henne.

Vi hade bara natten på oss att tänka så vi tackade ja för att inte förlora platsen.
Dom sa att om man tackar nej men sätter sig på kö till att börja vid 6 års ålder är det ganska svårt att få plats.
Men just nu har jag verkligen ingen lust att låta honom börja där.
Jag vet inte hur det är på andra Montessori-förskolor men här var det mycket att på förmiddagen ska dom minsann arbeta! Och om som busar och leker så kommer dom försöka få dom att "arbeta" ändå.
När jag frågade hur dom gör med dagsvilan sa dom typ "dom sover inte här", vilket kändes som att dom nästan inte fick det.
Men jag menar, en 3 åring kan både busa och behöva sova. Och det är något jag tycker är väldigt viktigt.
Sedan förstår jag att det inte kan vara allt för stimmigt och att alla barn far runt som galningar, men lite bus måste det väl få vara?

Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden.
Är det någon som har erfarenhet från Montessori-förskola? Pos/neg?
Jag har ju lite svårt att tänka tanken att han ska gå en kommunal skola, jag har fått för mig att det är stökigare där. Sedan är jag sådan som person att jag inte tycker om när det är för mycket folk runt mig men det behöver ju inte betyda att han inte gör det..
Åh hjälp mig. Ska jag skita i Montessori? Har frågat om jag kan få komma och hälsa på igen men inte fått svar.
Om en skola är bra eller inte beror väl väldigt mycket på lärare och rektor. Så bara för att en skola var bra när man var liten behöver den inte vara bra längre antar jag.

Så det bästa är väl att läsa på om Montessori i allmänhet och om pedagogiken. Med vuxna ögon på pedagogiken som kan komplettera kunskaperna om den från att man gick på montessoriskola en gång när man var ung. Men också kanske se om det finns folk med upplevelser från Montessori på forum och kanske även se hur det är med hur många som läser vidare när de gått ut just den skolan, om man nu tex skulle vilja att barnen läser vidare.

(I övrigt ska jag nog inte diskutera i tråden eftersom jag är lite negativ till formen som så. Verkar väldigt strikt och en ung släkting fick inte heller så stora kunskaper som önskat efter ett par år med utbildningen.)
 
Lita på din magkänsla säger jag
+1 på det svaret!

TS: Har du funderat över varför du vill att barnet ska gå i montessoriskola? Du behöver inte svara här, utan jag menar att du kan väga de olika alternativen som finns. Jag vet inte var i landet du finns, men jag är verkligen skeptisk till att barnet inte kan få en bra utbilning i en annan skola, oavsett om det är en privat, kommunal eller en skola som drivs på något annat sätt.
 
Vad var det som du och bror tyckte var så bra med skolan?
Var det själva pedagogiken och upplägget eller att ni trivdes med personal och kompisar?
Med andra ord gillade ni Montessori eller just den skolan som den var då med de personerna?
 
Jag har haft mina barn på montessori-förskola. Jag var lite skeptisk först men den förskolan låg närmast.

Jag har väldigt lugna barn och var faktiskt väldigt nöjd med upplägget.

De började på en avdelning för små barn lite efter 1-år och då sov de såklart. Vid tre ungefär började barnen på den avdelning de gick tills de slutade vid 6 för att börja skolan. På den avdelningen var det bara vila (efter lunch) och de arbetade med montessori-materialet på förmiddagen. Inget skrik och bus inomhus vilket var skönt. Men så gick det inga barn där som hade svårt med det.

Jag tror det kan vara väldigt svårt för barn att gå från en vanlig förskola eller en tillvaro med mycket bus och spring i benen till en montessori-förskola om barnet inte är lagd åt det hållet.
 
Jag har min yngsta i Montessoriförskola. De har ingen organiserad vila för barnen som 3 år och uppåt, men barnen kan gå undan och vila i soffor om det behövs. De yngre barnen har organiserad vila.

Lek och bus får de absolut ägna sig åt, men blir det stimmigt och stojigt tar en pedagog med sig de barn som stimmar ut.

Jag är väldigt nöjd med våran förskola. Men personalen är ju avgörande för trivseln. Känns inte personalen bra blir det nog inte så bra heller.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 152
Senast: manda
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 177
Senast: Destiny_D
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 637
L
  • Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
1 515
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp