Inte skavsår, utan hårda blåsor utsida underliv

Kalibeth

Trådstartare
Hej.
Jag har ett återkommande problem med hårda blåsor på underlivet. De är ovala och ganska platta. Inte som varblåsor som man får på häl o s v , utan hårda. De dyker upp en och en med några veckors mellanrum. Just nu har jag två.. Vad fanken kan det vara? De ömmar när man trycker på dem, och kliar om man irriterar dem. Efter en dryg vecka går de bort, men under den veckan är blåsorna väldigt jobbiga. De dyker upp på sittytan av underlivet eller på ovanför, på venusberget. Har inga andra symptom som feber. Fattar inte ens om de är kopplade till ridning. Ibland dyker blåsorna upp då jag har en lugn ridperiod.
IIh!
 
Ja. Tänkte om det var en relativt känd ryttaråkomma. Ska till vårdcentralen och kolla upp idag. Det blir skönt att få svar.
 
Nej, men en kvinnlig läkare som jag har stort förtroende för. Hon tyckte att detta var ett ok fall för henne när jag beskrev åkomman. Det gäller ju dessutom utsidan, inte insidan. :3
Min dotter fick det du beskriver fast mellan och på skinkorna pga ridningen. Vi köpte som ett paket klisterlappar "extrahud" på apoteket som hon hade tills de läkte.
 
Okej, här kommer svaret: Blåsorna är infekterade hårsäckar! De kan bli små knottor eller stora bulor. Nu har jag båda varianterna, kul. De stora är såna som blivit ordentligt infekterade. Lösning: Badda med alsolsprit, klia eller kläm INTE. Förebyggande åtgärder verkar inte finnas, förutom att softa med hårborttagning. Tack å hej!
 
Okej, här kommer svaret: Blåsorna är infekterade hårsäckar! De kan bli små knottor eller stora bulor. Nu har jag båda varianterna, kul. De stora är såna som blivit ordentligt infekterade. Lösning: Badda med alsolsprit, klia eller kläm INTE. Förebyggande åtgärder verkar inte finnas, förutom att softa med hårborttagning. Tack å hej!
Det ska jag testa, tackar! :laugh:
 
Okej, här kommer svaret: Blåsorna är infekterade hårsäckar! De kan bli små knottor eller stora bulor. Nu har jag båda varianterna, kul. De stora är såna som blivit ordentligt infekterade. Lösning: Badda med alsolsprit, klia eller kläm INTE. Förebyggande åtgärder verkar inte finnas, förutom att softa med hårborttagning. Tack å hej!

Kan man inte dra ut de berörda hårstråna, eller det är kanske också dåligt?
Det brukar jag göra om jag får infekterade hårsäckar, de brukar försvinna snabbt!
 
Kan man inte dra ut de berörda hårstråna, eller det är kanske också dåligt?
Det brukar jag göra om jag får infekterade hårsäckar, de brukar försvinna snabbt!
Vet inte. Oftast tycker jag att det blir bättre om man håller rent och inte pillar å grejar. Men man kanske kan ha som vana att smörja sig med något bakteriedödande och vårdande innan dressyrpasset.
 
Jag får såna, det suuuger!

Hjälper inte med hårborttagning för då får man ju skavsår istället....

Har rätt mkt finnar rent allmänt fortfarande, men snippblåsor kommer inte så ofta numera (är 30).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp