Interceptor restat, Stronghold?

AraSlei

Trådstartare
Har varit hos vet med Ladda idag, och hon har förmodligen noskvalster.
Interceptor är restat, enligt veterinären sedan typ två år, och jag fick Stronghold utskrivet i stället.
Hon sa att om det kommer tillbaka går det bra att använda Milbemax som är receptfritt och delvis har samma aktiva substans som Interceptor, men att det var viktigt att preparaten inte blandades utan användes var för sig.

Är det någon här som behandlat med Stronghold?
Hur har resultaten varit?
Hur snabbt märkte ni att symtomen började gå över?

Känns så trist med noskvalster, vi umgås med många olika hundar och Ladda har ett stort utbyte av det. Nu får vi strunta i det, åtminstone under jaktsäsongen.
 
Har varit hos vet med Ladda idag, och hon har förmodligen noskvalster.
Interceptor är restat, enligt veterinären sedan typ två år, och jag fick Stronghold utskrivet i stället.
Hon sa att om det kommer tillbaka går det bra att använda Milbemax som är receptfritt och delvis har samma aktiva substans som Interceptor, men att det var viktigt att preparaten inte blandades utan användes var för sig.

Är det någon här som behandlat med Stronghold?
Hur har resultaten varit?
Hur snabbt märkte ni att symtomen började gå över?

Känns så trist med noskvalster, vi umgås med många olika hundar och Ladda har ett stort utbyte av det. Nu får vi strunta i det, åtminstone under jaktsäsongen.

Mina fick Stronghold mot noskvalster för några år sedan. De blev bättre strax efter första dosen. Inga konstigheter :)
 
@Blueberry Vad skönt! Vet. sa att det brukar ge resultat efter ca 2 veckor, men då hoppas jag verkligen att det blir märkbart bättre redan efter första dosen :)
Det är ju jaktprov nästa helg…
 
@Blueberry Vad skönt! Vet. sa att det brukar ge resultat efter ca 2 veckor, men då hoppas jag verkligen att det blir märkbart bättre redan efter första dosen :)
Det är ju jaktprov nästa helg…

Ja, på mina blev det bättre snabbt. Jag höll på att glömma sista dosen eftersom de har var helt fria från det då :)
 
@Blueberry Tack, nu känner jag mig lite lugnare :)
Då kanske hon får gå nästa helg ändå.
Det är så dumt, för hon är på G in i löp och om det inte kommit till nästa helg kan hon ju starta ändå, men kanske att hennes näsa inte är i full funktion då. Vilket den behöver vara, eftersom det är en av sakerna som bedöms.. Då kan hon kanske dock komma med på en reservplats senare under månaden om det går heltid skogen. Siffrorna följer ju dock henne hela livet.
Skjuter jag upp provet pga noskvalsterna är risken att hon kommer löpa när/om vi får en reserverats i slutet av månaden, och då kan jag inte starta ändå.
Proven går bara under september, så antingen får vi ansöka om enskilt prov och fixa egen mark, domare, funktionärer osv senare i oktober, eller så får man vänta till nästa år. Jag är inte så sugen på något av de senare alternativen :banghead:

Åh, beslutsångest.
 
Jag har behandlat med stronghold med bra resultat, kommer dock inte ihåg hur lång tid det tog.
 
Får hon öht starta då? Tänker på karens (och smittrisk), har dock inte kollat vad som gäller.
 
@Jenka Det är ingen karens på stronghold och enligt vet smittar hon inte efter första dosen :)
Man tror ju att noskvalster smittar via direktkontakt, och på ett jaktprov är det inte svårt (och brukligt) att hålla isär hundarna.

Skönt att det fungerat med gott resultat för dig också!

Hon har fått första kuren idag, sedan blir nästa då om två veckor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp