Introducera ny häst i flocken

Maria_81

Trådstartare
Hejsan alla Bukisar!
Vi har 2 hästar hemma och nu sa vi ta hem en ponny till min dotter, ett D-ponny sto. I den gamla flocken så går det en valack och ett sto. Vet ej vem som är ranghög utav dom två, dom visar inget särskilt beteende om vem som skulle vara den som bestämde så att säga. Ponnyn vi ska ta hem brukar enligt ägaren vara lite bossig åtminstone över maten. Vi kommer självklart ha flera ställen med mat. Våra hästar går fortfarande ute på bete dagtid i en jättestor hage. Vi stödfodrar end. Hur ska vi på bästa sätt introducera ponnyn i flocken?
Att tänka på är att hon kommer ganska sent (kanske 19-20 tiden) på fredagkvällen. Så då är det ju nästintill mörkt när hon anländer till oss. Ska man ställa in dom för natten och sen på morgonen släppa ut alla 3 samtidigt? Vad tycker ni? :)
 
Så hade jag gjort. Låtit dom stå inne och sen släppt på morgonen. Ev släppt ihop en och en någon dag var. Mest för att alla ska ha fått hälsa.

Stor hage mätta hästar mycket mat i väldigt spridda högar. Så brukar jag utgå från :)
 
Finns många trådar om detta, allt från de som släppt ihop direkt och det gick bra till de som efter att ha stått bredvid varandra på box släppts ihop efter x dagar och det gått illa.

Jag skulle tagit det säkra före det osäkra och låtit dom stå på stall över natten och sedan gått i hagar bredvid varandra innan hopsläpp efter några dagar.
Och kanske släppt den själv i den hage den ska möta de andra i för att den ska känna var den kan gå undan "utifall att"
 
Jag hade definitivt valt att ha alla inne på natten, den nya helst i Box brevid de andra. Halva hopsläppet är inte sällan gjort om man har möjlighet att göra så.

Sen hur man väljer att släppa dem efter det är utifrån egna preferenser och förhållanden tycker jag . Dvs det man tycker sig veta om individerna, hur hagarna ser ut osv. En del väljer att ge den nya lite tid i hage angränsande till de andra, en del vill visa den nya hästen hagen först, en del släpper ihop lite successivt och en del alla direkt.
 
Jag hade låtit dom stå inne och nosa på varandra under natten och sen släppt ihop, varit med och kikat så det går hyffsat lugnt till med hälsning osv.
Jag tror inte det är någon fara, så länge hagen är stor och hästarna har möjlighet att fly undan ifall det blir lite för jobbigt. Vissa finner sig direkt, andra tar det lite tid. Hoppas det kommer gå bra. :)
 
Håller med övriga här.
Och det är oftast lättast för den nya om den är först ut i hagen på morgonen, så den hinner undan och inte möts innanför grinden av de andra....
 
Jag har gjort olika men hade jag haft samma scenario med mörkt hade de fått gå in i boxen sedan hade jag släppt ihop dem på morgonen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 888
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp