Bukefalos 28 år!

squarepants

Trådstartare
Någon människa som är klokare än mig på IPO och kan förklara vad följande betyder:

Domare 1
IPO-R/RH-FL
KLASS B
Delmoment A: 149
Delmoment B: 41
Delmoment C: 42
Poäng: 232
Betyg: B

Vad gör man? Vad är maxpoäng? Är dessa poäng bra? Som jag har förstått det är det något slags räddningshundstjaffs?
 
Senast ändrad:
Sv: Ipo

Japp, det är "räddningshundtjaffs"..., det handlar om IPO-R (inte "vanlig" IPO).
IPO-R = Internationell prövningsordning för räddningshundar
RH = Räddningshund
FL = Ytsök (motsvarar ungefär brukssök men lite annorlunda bedömningsgrunder, man tillåter bland annat ett friare sök)
(andra klasser är T = Ruinsök och F = Spår. E = Lämplighetsprov finns också, men inte i Sverige)
Klass B = Svåraste klassen. Det finns även Klass A. För att få starta Ruinsök klass B krävs att man har certad räddningshund, övriga klasser är öppna för alla hundar. Men man måste ha blivit godkänd i klass A krävs för att få starta i klass B.

Delmoment A = ytsöket (respektive ruinsöket eller spåret). Maxpoäng 200 p. Godkänd = 70%, d v s 140 p.
Delmoment B = Lydnad (ett antal moment som finns med i länken du fick). Maxpoäng 50 p. Godkänd = 70%, d v s 35 p.
Delmoment C = Miljöbana (även kallad gewantheit, ett antal hinder samt en dirigering med koner och bord). Godkänd = 70%, d v s 35 p.

Man måste vara godkänd på samtliga tre delmoment för att bli godkänd totalt.

Betyg: B motsvarar Tillfredsställande (d v s den lägsta graden av godkänd). Betygen är:
V (föredömlig, >95%)
SG (mycket god, 90-95%)
G (God, 80-89%)
B (Tillfredsställande, 70-79%)
M (bristfällig, 36-69%)
U (otillräcklig, 0-35%)

Räddningshunds-SM går i klass B, ytsök och ruinsök.
Om man får >90% i totalsumma i klass B har man rekvirerat "VM-poäng" och kan bli aktuell för uttagning på Räddningshunds-VM.

Delmoment A: 149
Delmoment B: 41
Delmoment C: 42
Poäng: 232
Betyg: B

Resultatet du bifogade ovan är ett godkänt, men inte överväldigande bra resultat.

Så jag var bara tvungen att bifoga några av mina och min hunds resultat. :D

Min och Atlas första tävling, Ruinsök A:
Domare 1: Harrysson Ewa
IPO-R/RH-T
KLASS A
Delmoment A: 192
Delmoment B: 43
Delmoment C: 46
Poäng: 281
Betyg: Sg

Min och Atlas andra tävling, (Räddningshunds-SM 2008), Ruinsök B:
Domare 1: Sundberg Leif
Domare 2: Selin Gertz
IPO-R/RH-T
KLASS B
Delmoment A: 138 (mycket nerver, jag klantade mig... Hade vi haft 2 p till här så hade vi knipit SM-guldet)
Delmoment B: 39
Delmoment C: 44
Poäng: 221
Betyg: M (eftersom vi inte blev godkända på delmoment A blev totalbetyget inte godkänt)

Min och Atlas tredje tävling (Räddningshunds-SM 2008), Ruinsök B:
Domare 1: Selin Gertz
Domare 2: Sundberg Leif
IPO-R/RH-T
KLASS B
Delmoment A: 175
Delmoment B: 41
Delmoment C: 38
Poäng: 254 (vilket trots den inte så höga poängen faktiskt var det bästa svenska resultatet den dagen, vi blev bara slagna av en dansk som startat VM flera gånger *stolt*)
Betyg: G
 
Sv: Ipo

Tack så hemskt mycket för den utförliga förklaringen :bow: Är detta sammanhängande med TJH-titeln eller är det någon annan prövning?


Det är en eventuell pappa till min framtida valp som jag hittade resultatet på, och förstod verkligen ingenting..
 
Sv: Ipo

Tack så hemskt mycket för den utförliga förklaringen :bow: Är detta sammanhängande med TJH-titeln eller är det någon annan prövning?

Det är en eventuell pappa till min framtida valp som jag hittade resultatet på, och förstod verkligen ingenting..

Nej, den är inte knuten till TJH-titeln. Även "icke-räddningshundar" får starta ytsök klass B.

TJH-titeln får man (idag i alla fall) efter godkänd räddningshundförarutbildning (RHFU).
Dagens utbildningsgång ser ut så här (den är under revidering, som vanligt i räddningshunds-världen :smirk::
- Inträdesprov, IP
- Delprov 1 (max 6 mån efter IP)
- Delprov 2 (12-15 mån efter IP)
- Slutprov (max 18 mån efter IP)
- RHFU - godkänd RHFU ger TJH-cert
- Funktionskontroll (årligen, för alla RH)
- Vidareutbildning till internationell RH (enbart för de ekipage som under sin RHFU rekommenderas till internationell RH)
- Uttagning till MSB:s internationella sök- och räddningsstyrka SWIFT (Mission Readiness Test, för de som vidareutbildas till internationell RH)
(- ev vidareutbildning till polis, sjöräddning osv) - ej reglerat, sker i vissa områden

Av ren nyfikenhet - Är han räddningshund? Vilken ras handlar det om?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ipo

Av ren nyfikenhet - Är han räddningshund? Vilken ras handlar det om?

Det är en flatcoated retriever! Han är tjänstehund i räddning, deltagit 2 SM (kvalificerad till 4) samt deltagit i WM i Frankrike 2005, RE-hund med kontrakt hos polisen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 275
Övr. Barn Satt och diskuterade det just, då många genom åren har kommit att kalla mig för just det. Men vad är egentligen särbegåvning? Hur ska...
2
Svar
26
· Visningar
3 234
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 451
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns så många intressanta böcker att jag skulle behöva ägna hela min vakna tid åt att läsa, om jag skulle läsa allt jag ville...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp