Bukefalos 28 år!

Irish Softcoated Wheaten Terrier. Ålder på hund nr ett när man skaffar nr två?

P

Pippi´n

Jag funderar på att skaffa mig hund nummer två så småningom,
och har fastnat för dessa vackra "Softisarna". :love:

Är det någon här på buke som skulle kunna berätta lite mer om dem än vad som står i rasstandarden...?!
Det hade varit kanonsnällt!
Vad har ni era hundar till, träning, kurser mm? Ålder, temperament?
ja, skriv gärna så mycket ni orkar ;)



Hur gammal bör ens första hund vara innan man skaffar hund nummer två?

jag har en liten kille på 9 månader nu, som jag gått valpkurs, LK1- kurs, håller på med nybörjaragility och spår och sök kurs.
Han är ganska mogen i sig själv redan och har en ganska bra vardagslydnad mm.

(och, Nej- jag skall inte ha en till hund nu på stört, men jag gillar att planera och fantisera lite, så man är väl förberedd och liknande när det väl kommer att ske... )

Skulle vara snällt om någon tog sig tid att svara på mina frågor :banana:

ha det så bra. mvh/pippin
 
Sv: Irish Softcoated Wheaten Terrier. Ålder på hund nr ett när man skaffar nr två?

Skaffa nummer två när nummer ett har så pass god lydnad att du slipper ägna dig åt den vid t.ex. hundmöten. Två hundar som drar och ska fram är tre gånger starkare än en hund. Om ni är ute och går och du kan ägna 100% på valpen vid sådana och liknande situationer så kommer du att få en till trevlig hund :) Är det så att nr 1 hoppar, drar och skäller så har du snart kanske två som tycker att just det är jättelajbans! Hundar stärker gärna på varandras beteenden.

Hm vad mer... En färdig inkallning när ju guld värt. Då kan du ägna all tid åt valpen.

Det värsta jag har och det är SÅ irriterande. Min äldre hund nosar väldigt mycket, också för att lugna ned sig själv. Den yngre fattade i början inte vad hon höll på med utan hon ställde sig brevid i samma posé och sneglade på henne vad hon höll på med. Men sen lärde hon sig och nu har jag två hundar som nosar hysteriskt när de går tillsammans!! Den ena för att lugna sig och den andra för att hon blivit lärd att göra så. Jääätteskoj :smirk:

Ja sen är det väldigt trevligt om man inte har en hund som leker så mycket. Men det är ju svårt att styra över! Min äldre leker och leker och leker och leker. Vilket gjorde att: 1: Min valp lärde sig att man ska leka hela tiden när man är ute 2: Jag fick lämna någon hemma hela tiden. De leker fortfarande jättemycket, men något mindre. Men det sitter som i dem att släpper jag de ihop och inte säger fot, så ska det röjas och lekas järnet. Så antingen röj, eller så får jag ha stenhård fot. De har inget mellanläge och de kan leka ihop i timtals...
 
Sv: Irish Softcoated Wheaten Terrier. Ålder på hund nr ett när man skaffar nr två?

Köp nästa hund när du har mycket god allmänlydnad på den första, precis som Tippan skriver.

Jag har en wheatenhanne på 15 månader. Han är en ljuvlig hund på alla sätt och vis. :love: Men jag kan lätt se hur dryg han skulle kunna bli i fel händer.

Ända fram till nu har han inte fattat att han är vare sig hanne eller terrier...men det verkar han ha kommit på nu... :angel:
Det yttrar sig i att han sticker från mig när det kommer andra hundar eller människor. Lyssnar inte något alls på mig i de situationerna. Så nu är han belagd med "fotboja" dvs en lång spårlina släpar efter honom, så att jag kan trampa på den om han inte stannar vid möten osv.

Han är otroligt glad i andra hundar och i alla människor, så vi jobbar stenhårt med att han inte får hoppa, dra i kopplet osv.


Vi har börjat på en tävlingslydnadskurs på brukshundklubben.Lkl1 och apell. Där fungerar han super ett tag, men han orkar inte koncentrera sig så jättelänge. Då blir han splittrad och stänger liksom av.
Då får vi ta paus en stund och prova igen lite senare. Men det verkar vara vanligt i den åldern.

Vi har även gått nybörjarkurs i allmänlydnad.
Spår verkar väldigt intressant, så det skulle vara kul att gå en spårkurs, likaså agility.

Jag skulle hemskt gärna vilja göra ett MH test på honom, likaså vill jag anlagstesta honom på spår.

Han har mycket energi. Han älskar att hänga med! Rida i skogen, promenader, skogsturer, ja allt vi gjort hittills är en hit för honom! Har även provat på att cykla med honom.

Wheatens har mycket päls, så det krävs pälsvård. Men jag tycker inte att det är jobbigt alls, trots att han just nu håller på att byta sin päls.

Jag tycker att wheatens är helt underbara hundar, lagom storlek, energirika osv. :love:
Men även om de har energi så har iaf min hund inga problem med att koppla av inne.

När han var sex månader så blev han påhoppad av en stor hund på en utställning. Men det verkar inte ha bekommit min hund ett dugg. För han har inga som helst aggressioner mot andra hundar.

Vi har även en dotter på snart fyra år. De har jättekul tillsammans! Men även om han (och hon) är snäll så låter jag dem inte vara utan uppsikt, för man vet faktiskt aldrig vad ett barn kan hitta på. Och jag vill inte utsätta min hund för något otrevligt som gör att han kanske biter i rent självförsvar.

Våran hund har klara regler och vi är konsekventa med honom. Han vet vem som är ledare. För även om han är en familjemedlem och vi älskar honom så är han just en hund, en väldigt älskad hund. :love:

Han är min första egna hund, för även om jag är uppvuxen med hund (afghan och briard) så har jag aldrig hållt i själva uppfostringbiten. Men jag lär mig hela tiden och tycker att det är jättekul! Jag suger verkligen åt mig av goda råd, men det gäller att sålla, ta till sig det som man själv tycker verkar vettigt.

Sen har jag turen att ha en underbar uppfödare, som jag inte tvekar över att ringa om det är något jag funderar över.

Hoppas att det klarnade lite nu.
Jag skriver bara utifrån de erfarenheter som jag har av min hund, det finns säkert dom som har andra erfarenheter av rasen.

Jag svarar gärna på fler frågor om det är något du undrar över!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Hundavel & Ras Jag har länge funderat på att skaffa hund nu, och det känns som om det börjar bli ganska seriöst :) Har aldrig haft hund förut...
Svar
2
· Visningar
1 010
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp