Irriterande stallägare!

regdel

Trådstartare
Tråkigt nog har jag sakta börjat inse att det kanske är dags att flytta igen. Det började så bra i det här stallet. Bra stallmiljö, lugnt, luftigt. Bra hagar, trevligt folk. Men sen flyttade den ena efter den andra och en attityd hos stallägaren som jag förut viftade bort har vuxit fram. Det läggs i precis ALLT inackorderingarna gör. Led inte si, mocka inte så, rid inte si, fodra inte så. Jag har haft häst hela mitt liv och haft eget stall innan flytt, så kunskap om hästar och hästhantering har jag.
Dessutom gör alla fel utom stallägaren själv. :meh:

Problemet är att jag har flera hästar och det är problematiskt att hitta stallplats över en dag, så ni som suttit i samma sits får gärna bidra med tips på hur jag ska hantera den här personen. Han som alltid sa ifrån har flyttat sedan tre veckor, och vi andra orkar inte ta dagliga fajter med stallägaren om småsaker utan vi håller tyst istället. Säger man emot så blir det bara ännu värre nästa gång och håller vi tyst så tror stallägaren att vi går mer på allt. Det är outhärdligt!
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

Kan ni inte gå ihop er och ha ett möte och säga som det är?
Är så förbannat irriterande med sånt där folk, när jag hade eget stall och hästar skaffade vi två medryttare som började bete sig så där, i VÅRT stall OCH VÅRA hästar.

Dom bytte hagar utan att fråga tex, släppte ut gräskänslig häst på vall, för de tyckte det var för dåligt med gräs i hagen, som egentligen räckte gott och väl flera veckor till(skogsbete).
De köpte också massa kraftfoder som inte alls behövdes osv osv.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Trivs du bra annars så skulle jag bemöta det med ett "Ja, du har ju rätt till din åsikt" och sen fortsätta som jag gör. Det antyder rätt tydligt att man inte håller med men inte vill ha en diskussion. Mkt praktiskt standardsvar bland kundtjänstpersonal världen över ;). Annars är det nog bara att försöka flytta, diskussionsbenägna personer som gnäller om allt brukar aldrig bli riktigt nöjda även om man följer deras instruktioner helt.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Problemet är att vi är ett litet stall. Utöver mig så har vi en som redan är på väg därifrån och inte vill lägga energi på det här stallet mer, den andra är stallägarens förstnämnda hackkyckling och den sista är konflikträdd. Jag kan försöka dra ihop ett samtal men har svårt att se att det blir av.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Trivs du bra annars så skulle jag bemöta det med ett "Ja, du har ju rätt till din åsikt" och sen fortsätta som jag gör. Det antyder rätt tydligt att man inte håller med men inte vill ha en diskussion. Mkt praktiskt standardsvar bland kundtjänstpersonal världen över ;). Annars är det nog bara att försöka flytta, diskussionsbenägna personer som gnäller om allt brukar aldrig bli riktigt nöjda även om man följer deras instruktioner helt.

Jag har gjort ungefär så hittills. Problemet är bara att personen styr och ställer som hen vill. Ett exempel från i höstas var när person A inte ville ha kraftfoder till sin häst längre eftersom hövärdet var tillräckligt för den hästen. Det var inte okej enligt stallägaren eftersom alla andra fick kraftfoder och då var även A tvungen att beställa kraftfoder ihop med alla andra eftersom krubbskrammel 3 gånger om dagen gick upp i ganska många kronor i slutet av månaden. Allt det här trots att A inte vill att hennes häst ska ha kraftfoder öht. Det finns en uppsjö av exempel där stallägaren missbrukar sin makt bara för att stallägaren kan.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Låter som det är dax att flytta.
otroligt märklig stallägare utifrån din redovisning. jag hade flyttat snarast. lär inte gå att ändra ;)
 
Sv: Irriterande stallägare!

Kan ni inte gå ihop er och ha ett möte och säga som det är?
Är så förbannat irriterande med sånt där folk, när jag hade eget stall och hästar skaffade vi två medryttare som började bete sig så där, i VÅRT stall OCH VÅRA hästar.

Dom bytte hagar utan att fråga tex, släppte ut gräskänslig häst på vall, för de tyckte det var för dåligt med gräs i hagen, som egentligen räckte gott och väl flera veckor till(skogsbete).
De köpte också massa kraftfoder som inte alls behövdes osv osv.

låter helt sjukt, då lär ni ju haft en otroligt otydlig ledning/ ansvarig i stallet alternativt noll sådan å det grövsta om det blev så. låter otroligt galet för att inte säga helt absurt.

KL
alla som svarat har väl observerat att det är STALLÄGAREN ts avser i detta fallet?????
 
Sv: Irriterande stallägare!

Det är dags, men jag tvivlar på att det dyker upp någon lämplig stallplats innan sommaren. I värsta fall får jag hyra stall igen efter sommare eller lämna bort hästar på foder. Men tills dess måste jag orka stå ut här.
 
Sv: Irriterande stallägare!

du lär väl ha några månaders uppsägningstid också antar jag? just den här tiden på året dvs innan sommaren i april-maj har ju typ ingen lediga stallplatser och marknaden står still. sen finns det platser på senvåren och sen tar det ju direkt fart igen i sept :)
 
Sv: Irriterande stallägare!

Hej!

Tyvärr är det ju stallägarens stall och vissa stallägare är svåra. Jag har själv stått hos såna, haft ordentliga diskussioner (i stil med att inte släppa ut häst med nyöppnad hovböld i leran, eller inte låta ranglägsta hästen gå med de andra när den hade feber- eftersom den blev jagad och inte skulle ansträngas) och när jag flyttat har de varit helt oförstående för varför.

Nu kan ju testa att prata med stallägaren och jag hoppas verkligen det funkar för din skull, det andra alternativet är tyvärr flytt, det är inte värt att lägga tiden på att störa sig på stallägaren.

Lycka till!

/Lavinia
 
Sv: Irriterande stallägare!

Jag säger: flytta!

Av egen erfarenhet så är det mycket svårt att omvända stallägare som beter sig så även om så hela stallet säger ifrån. Ni är bara hyresgäster i dennes ögon, inget annat och en del tycks ha vilka krav som helst.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Men stallägaren märker ju att folka inte trivs eftersom de flyttar? frågar hen sig aldrig varför? vågar ni säg rent ut vad ni tycker?

Hoppas verkligen du hittar en annan stallplats för hen lär väl inte ändra på sig antar jag...
 
Sv: Irriterande stallägare!

Såna stallägare bryr sig inte om att bli av med hyresgäster tyvärr..och kan prata illa om hur inkompetent personerna är i sin hästskötsel efteråt också för stallägaren i det fallet har ju aaaldrig fel.

Man ska inte bara sköta sig som hyresgäst utan man ska också sköta häst som de anser är det rätta sättet och alla andra gör fel punkt! (ungefär..)

De är urkassa hyresvärdar som i övriga sammanhang och ska inga hyresgäster ha heller förns de lär sig veta hut är min åsikt, så det bästa är egentligen att alla hotar att säga upp platserna om denne inte skärper sig.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Nog märker stallägaren att folk inte trivs. Jag har stått i stallet i strax över ett år och jag är även den som har stått längst. Det säger en hel del. I mitt stall hade jag en inackordering som delat stall med mig i 5 år, den andra inackorderingen stod i 3 år. Aldrig att jag la mig i deras hästhantering, ridning och skötsel på det här sättet som min stallägare gör.
 
Sv: Irriterande stallägare!

jag hade nog antingen pratat med stallägaren och sagt att om jag ska stå kvar i stallet måste hen låta mig hantera min häst som jag vill. Stallägaren får absolut lägga sig i om hästen far illa, men den måste låta mig ha min häst ifred. Så länge inte hästen står overkad i flera månader, är antingen för fet/smal eller obehandlat halt behöver inte stallägaren lägga sig i alls. Jag lyssnar gärna på hen om jag frågar om råd, annars får den vänta med att råda mig. Klarar den inte det, kommer jag byta stall. Andra alternativet är att jag letar stallplats, hittar något, säger upp platsen, står ut tiden som är kvar och sedan flyttar. Ev svarar ärligt menhövligt på varför jag flyttar från stallet.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Såna stallägare bryr sig inte om att bli av med hyresgäster tyvärr..och kan prata illa om hur inkompetent personerna är i sin hästskötsel efteråt också för stallägaren i det fallet har ju aaaldrig fel.

Man ska inte bara sköta sig som hyresgäst utan man ska också sköta häst som de anser är det rätta sättet och alla andra gör fel punkt! (ungefär..)

De är urkassa hyresvärdar som i övriga sammanhang och ska inga hyresgäster ha heller förns de lär sig veta hut är min åsikt, så det bästa är egentligen att alla hotar att säga upp platserna om denne inte skärper sig.

vad för sjutton har ni stått i för stall? alltså jag undrar allmänt :eek:
 
Sv: Irriterande stallägare!

Det finns såna stallägare..

Är man inte överens om mycket finns bara ett alternativ och det är flytt för är dem i det stadiet är de inte speciellt vändbara. Det är bara att tänka efter..bestänma så precist hur en häst ska ledas ..jösses


Idag står jag i världens bästa stall
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

ja såklart finns de ju uppenbarligen. men är fascinerad oavsett. hur upplevde du rekryteringen dvs när du ansökte om stallplats? var du där och fick upplägget redovisat osv, eller fick du plats bara sådär? fanns det några skriftliga rutiner som du fick till dig vad som gällde rutinmässig i stallet osv? nyfiken.
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

Det bästa, enligt mitt tycke, är att faktiskt ta ett ordentligt samtal med stallägaren och berätta om hur du känner. Berätta att du inte trivs och att du funderar på att flytta dina hästar till annat stall, men att du gärna stannar om stämningen blir bättre.

Ge stallägaren en chans! Berätta hur du/ni känner! Det kan ju bara gå åt helvete? Trivs hästarna är det ju synd att de ska behöva flytta, om situationen faktiskt kan bli bättre.

Att bara ta sitt pick och pack och fly fältet, är inte alltid det bästa sättet, varken för dig som hästägare eller din/-a hästar. Ge det en chans, det hade jag gjort!
 
Sv: Irriterande stallägare!

Det bästa, enligt mitt tycke, är att faktiskt ta ett ordentligt samtal med stallägaren och berätta om hur du känner. Berätta att du inte trivs och att du funderar på att flytta dina hästar till annat stall, men att du gärna stannar om stämningen blir bättre.

Ge stallägaren en chans! Berätta hur du/ni känner! Det kan ju bara gå åt helvete? Trivs hästarna är det ju synd att de ska behöva flytta, om situationen faktiskt kan bli bättre.

Att bara ta sitt pick och pack och fly fältet, är inte alltid det bästa sättet, varken för dig som hästägare eller din/-a hästar. Ge det en chans, det hade jag gjort!

Eller så blir stallägaren förbannad och ber hästägaren flytta ganska omgående vilket blir ett problem för TS eftersom det står ganska stilla i stallen just nu och få flyttar.
TS har ju dessutom flera hästar vilket gör det betydligt krångligare.
Ofta kan man hitta en plats någonstans för 1 häst men 2 eller flera gör det mycket svårare direkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 978
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 891
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 038
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp