Irriterande stallägare!

Sv: Irriterande stallägare!

Än en gång så är det så pass enkelt att om det inte passar så flyttar man eller så diggar man läget!

Och det är av just denna anledning som många stall har väldigt stor ruljans ;)
Har stallägaren sådan attityd lär stallet stå heltomt en vacker dag och stallägaren bör ta sig en funderare om varför.

Visst får man styra och ställa som man vill i sitt stall, visst..men då kanske man inte ska satsa på att ha inhyrda?
Som hyresvärd krävs sin person, det är inte för alla och man måste ha relativt högt i tak för att klara det bra är min syn på det hela - man kan inte påpeka om exakt allt och måste tåla att vi alla sköter och hanterar våra hästar på olika sätt utan att det behöver vara fel.
Själv undrar jag, är man nöjd med valet av sina hyresgäster verkligen, eller hyresgäster överhuvudtaget om alla anses göra och vara fel?

Tråden handlar ju om stallägare som gör fel och kliver över gränsen i mångas tycke, men är du en hyresgäst som klarar av vad som helst..även att stallägaren bestämmer exakt hur din häst ska skötas (allt från foder, mockning av box och hage, tider du ska vara i stallet, hovvård, ridning osv)..grattis du måste vara den ultimata hyresgästen som går med på vad som helst.

Som hyresvärd har man inte alls alltid rätten att bestämma bara för att man äger en gård och byggnaden, man får inte bestämma över annans egendom hur som helst. Detta måste man ju veta om ifall man ska hyra ut, man kan inte leka allsmäktig..En sak är det om det tydligt framgår i avtalet att hyresvärden kommer att bestämma över si och så, men hur många skulle skriva under ett avtal där man ger hyresvärden bestämmelserätt till fullo över sin häst? Då kan man ju lika gärna se sig själv som skötare på en häst man sponsrar..
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

Nu har inte jag läst hela tråden men!

1/ Det ska vara roligt att ha häst & åka till hästen.
2/ Det är tillräckligt dyrt att ha häst för att vantrivas i stallet, iaf för min del så är stallet de stället jag samlar energi för att orka med jobb övrig vardag.
Om stallet ist blir en börda ett ställe man vantrivs på, börjar sucka när man ser "hens" bil på stallplanen när man kommer är det dags att kolla runt efter annat!

Ang krubbskrammel, har inte stallägaren med d att göra! Annars köp en kniper morötter & lägg i krubban..

Lycka till!

& ang att det är svårt att hitta plats till 2 hästar, har själv 2 hästar & hade inte allas svårt att hitta snabbplats till dem då stallägare oftast hellre ser 1 människa på fler hästar 1 människa mindre problem än fler!

Har fått ner min nuvarande stallhyran till 8500kr + 4 ridpass/ mån (a 450kr) utav beridare ist för 10 000kr i mån utan ridpass, mkt pga av att jag har 2 hästar.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Det håller jag förstås självklart med dig om, men faktum kvarstår : om du drev stall (vilket du ju gör eller hur) och merparten av dina inackorderingar flyttade i horder hela tiden regelbundet, dvs du hade ovanligt hög omsättning på folk i stallet, nog skulle du se till dig själv och vad det ev. kan vara som orsakar det? så skulle iallafall jag tänka? för mig är låg omsättning på inackorderingar jag har i stallet, ett kvitto på att upplägget fungerar bra och ligger på en rimlig nivå som folk inte bara någorlunda trivs med utan rent av uppskattar?

Japp så är det.
Men dessa stallägare brukar lägga ner verksamheten efter ett tag då de helt enkelt inte orkar eller har råd att hålla igång (det finns några undantag, t.ex. de som hela tiden startar nya bolag med nytt namn, även barnens namn har förekommit varpå de dragit på sig skulder på barnen...). :nailbiting:
De blir dessutom välkända i folkmun i trakten och har således svårt att både få kunder och att faktiskt få lov att t.ex. köpa grovfoder från oss som producerar själva då vi vet att personen i fråga helt plötsligt kan få problem med betalningsförmågan p.g.a. sitt beteende.

Så det är inte bara hyresgästerna som kan skapa problem för en stallägare. Även leverantörerna tröttnar till slut på att inte få sina pengar.

Men som med så mycket annat, folk har en generell svårighet med att se sina egna fel och brister och just inom hästbranschen verkar det vara mycket känsligt. Dock har jag uppfattningen att det är oftare hyresgästerna som ställer till problem för stallägaren än tvärtom, men jag kan ha fel.

Värst är nästan när en hyresgäst går runt och är missnöjd men inte säger något utan struntar i att betala hyran. Så när stallägaren frågar efter stallhyran så får denne en bomb briserad i ansiktet med allt som är fel med stallet. Det tycker jag är så otroligt fegt och pinsamt av en vuxen person att bete sig så, har själv för ett antal år sedan suttit i tingsrätten och lyssnat till en person som vägrade betala stallhyran p.g.a. diverse anledningar som denne inte yppade ett ord om när det väl begav sig. En av anldningarna till att denne ansåg sig inte behöva betala stallhyra var att jag var "otrevlig"...eh...ja det blir man när man inte fått stallhyra på tre månader och den ena ursäkten efter den andra till varför den inte betalats.

Konsensus måste således bli att är man missnöjd med något så säger man det till stallägaren på ett vänligt, bestämt och professionellt sätt (varför man tycker som man gör är också lämpligt att förmedla). Folk måste lägga ner den här svenska fegheten att inte säga till, utan knyta näven i byxfickan och prata skit istället. Tror att det skulle bli betydligt lugnare i stallarna med en sådan attityd hos alla.
Är det så att stallägaren saknar all form av tillmötesgående och empati, ja då spelar det ju ingen roll liksom för det kommer aldrig att funka.
Sådana personer finns, det är extremt svårt att hindra att de kommer ut på marknaden, men de brukar inte bli långvariga.

Blev ett långt inlägg men kände att jag ville förtydliga lite ståndpunkter. :D
 
Sv: Irriterande stallägare!

Håller med , blev jätteförvånad när jag läste det. Om man ger en häst ska ju alla ha lite i krubban , ska stallägaren stå för det ??? Det räcker ju med 1 dl men om det ges 3 ggr per dag blir det ju 3 dl. Konstigt det där får du vidareutveckla. Bor man i glashus ska man inte kasta sten.

Fast jag tycker det är skillnad med 3dl (1dl/gång om dom kraftfodrar 3ggr/dag) och lite skrammel. Det senaste stallet jag stod i hade också som en osynlig regel att alla hästar bör få lite skrammel i krubban. Mina hästar fick kraft efter att dom hade ridits. Sen fick dom morötter i krubban, men självklart ska ju inte stallägaren betala för det. Och fodermorötter är ju billigt :p som ett exempel bara.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och det som du kopierade....

Är det alltså så att på många stall så fodrar var och en sin egen häst närsomhelst ?
Det blir ju helt galet tycker jag.

I mitt stall så fodras alla hästar samtidigt och alla får lite krubbskrammel även om höet är bra nog att räcka rent näringsmässigt så får alla nånting i krubban på morgon och kväll, vad de fodras med är upp till varje hästägare, endel har bara lite morötter och mineraler medan andra har en massa olika i sina hinkar.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Fast det finns visst sånt som stallägaren INTE ALLS har med att göra, tex vilken hovslagare jag använder, eller hur jag fodrar min häst.
Enda gången stallägaren ska lägga sig i är om det handlar om vanvård.
Det finns dem som gnäller på hur man håller grepen när man mockar osv.
Hyr man ut stallplatser och inte har helinackordering där precis allt ingår så måste man faktiskt inse att folk gör olika och inte alltid kommer att tycka lika.
Man är ingen gud som stallägare vilket en del verkar tro.
Såna personer ska inte hyra ut stallplatser.

:bow:

För att fortsätta på lite samma spår som du är inne på. Självklart är det okej för stallägare att säga ifrån hur de vill ha det, och att säga ifrån när det är något de inackorderade gör som är uppenbart fel.

Men jag tycker inte det är okej att stallägaren sätter upp regler när avtalet ingås, och sen ändrar de reglerna lite efter eget tyckande och utan kommunikation med de inhyrda. Det man har sagt från början ska gälla, och vill man ändra på det får man också ändra avtalet (och därmed också ge den inhyrda en ärlig chans att acceptera eller leta annat beroende på hur det tas emot). Det är inte heller okej att bara för att man är stallägare ska man bestämma vilken hovslagare den inackorderade har, vilken veterinär hon/han väljer att anlita eller vilken färg vederbörande har på sina ridbyxor. Vilket är helt seriöst såna saker som jag har hört stallägare klaga på.

Står man i ett stall som man inte trivs i på grund av stallägaren, där det är stor ruljans på de inhyrda och folk flyttar på löpande band, så är det förmodligen någonting stallägaren gör så att folk inte klarar av att vara kvar där. Att en person flyttar kan ju likaväl bero på den personen, såvida det beror på meningsskiljaktigheter, men att åtta personer flyttar, då kan det nästan omöjligt vara alla åtta som det är fel på?
 
Sv: Irriterande stallägare!

Jag blir lite fundersam när jag läser ditt inlägg och det som du kopierade....

Är det alltså så att på många stall så fodrar var och en sin egen häst närsomhelst ?
Det blir ju helt galet tycker jag.

I mitt stall så fodras alla hästar samtidigt och alla får lite krubbskrammel även om höet är bra nog att räcka rent näringsmässigt så får alla nånting i krubban på morgon och kväll, vad de fodras med är upp till varje hästägare, endel har bara lite morötter och mineraler medan andra har en massa olika i sina hinkar.

I vårt stall är det bara 3 innehästar och 25 lösdriftshästar så det fodras lite nu och då och inga hästar verkar bry sig om grannen får men inte den andre. Man tar in hästar både dagtid och kvällstid och fodrar och det funkar.
 
Sv: Irriterande stallägare!

Jag skulle gå ihop med de övriga i stallet och kolla om de också tycker likadant.
ch sedan annordna ett möte med stallägaren och förklara och HÄR gäller de att förklara pedagogiskt och vackert och inte bara kläcka ur sig sakerna för då åker ni nog ut medhuvudet före.
Man kan ju framföra kritik vackert=)

Men förklara att ni faktiskt tar illa vid er och blir sårade när hon hela tiden hackar på alla fel hon anser er göra hela tiden.
och förklara att val av hovslagare, veterinärer klädval är faktiskt upp till varje inhyrd att välja själv och de ska hon inte lägga sig i!


Och be henne att sluta med det helt enkelt.

Alla gör vi olika och tycker olika och så ska de ju förbli, stallregler som släck lyse stäng dörrar och andra typiska stallregler ska stå klart och tydligt på skyltar vid in och utgångarna så alla som går in kan se.



Och börja lite smått leta ny stallplats om hon inte ändrar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Irriterande stallägare!

Jag håller med och tror att det blir som man gör det.

Nu har våra fri tillgång på grovfodret, men vi ger inget krubbskrammel bara för att..De hästar som behöver kraft alt mineral får det och vi har inga sura miner eller livat för det och då har vi några som inget får alls.
(Om man ska vara tvungen att ha nåt i krubban så tycker jag då också att stallägaren ska tillhandahålla krubbskrammlet)

Jag tror lite ang det att det blir vad man gör det till runt hela fodringsrutinen.
Får hästarna alltid nåt förväntar dem sig att alltid få, får dem inte så förväntar dem sig inget heller.

I vårt stall är vi rätt överens om att inte ha för strikta rutiner heller för man skapar onödig stress därav bland hästarna. Exempel på det är att vi inte håller oss till strikta ingångstider "hästarna ska in kl 8 varje kväll" utan vi har ett tidsspann istället "ingång från och med" och ser till att hästarna är så lite beroende av oss som möjligt = lugna hästar.
Hungriga hästar ger stökiga utfodringar också i regel.
Jag tycker det är smart för de gånger jag upplevt oroliga situationer är när hästarna förväntar sig en massa saker av oss och när man frångår från det av någon anledning har de blivit som galna..
 
Rotade upp någon gammal tråd för att ha någonstans att gnälla...
När vi flyttade till detta stallet tidigare i år fick vi en massa bra info, man fick veta planer osv, allt lät jättebra. På några månader har det mesta ändrats tycker jag, och för det mesta utan info till oss inhyrda. Gården faller i bitar och det får vi skit för, trots att stallägaren bryr sig minimalt om skötsel och underhåll. Allt förväntas vi laga och fixa. I börjar av sommaren tex så bröts flera stolpar av vid grinden, eftersom det var risk att flocken skulle gå ut så riggade vi ihop det tillfälligt så att de avbrutna stolpen iaf ser ut att stå upprätt. Meddelade stallägaren som skulle fixa, det är fortfarande inte gjort.
Det är skitsnack, folk blir beskyllda för skitsnack och sedan gör stallägaren samma själv osv.
Folk säger att stallet har jättedåligt rykte(jag hörde inget sånt innan, men jag har dålig koll på rykten allmänt), man menar att stallet har dåligt rykte pga gamla (dumma) inackorderingar samtidigt som de inackorderade själva går runt och grymtar om allt som är dåligt.

Någonstans är varje liten grej för liten för att flytta, man tänker att man kan låta bli att tänka på det osv, men sammantaget blir det för mycket.. Vi hade ändå planer att flytta (från stan) i vinter, och hade tänkt stå kvar här tills dess, stå ut och bita ihop nivet.. men FAN vet om jag orkar.. Nu senast dök det upp en ny förändring i ordningsreglerna som verkligen rent praktiskt påverkar oss mkt negativt. Frågan är om man slipper uppsägningstiden om man måste flytta pga ändrade regler?
BLÄÄÄÄÄÄ!

Ursäkta, måste bara skriva av mig någonstans...
 
Verkligen en klassiker. När man tar beslut om att flytta in låter allt så bra, och sedan tar det x antal månader så ändras allt, sakta men säkert.

Jag hade flyttat. Är de redan nu så mycket som samlas på hög, lär det inte bli bättre under hösten när alla ska frottera sig med varandra och gnället på allvar kommer igång.

Men räkna inte med att slippa uppsägningstiden, det ser jag inget juridiskt stöd för.
 
Verkligen en klassiker. När man tar beslut om att flytta in låter allt så bra, och sedan tar det x antal månader så ändras allt, sakta men säkert.

Jag hade flyttat. Är de redan nu så mycket som samlas på hög, lär det inte bli bättre under hösten när alla ska frottera sig med varandra och gnället på allvar kommer igång.

Men räkna inte med att slippa uppsägningstiden, det ser jag inget juridiskt stöd för.
Ja, det har blivit så mycket att vi faktiskt överväger att flytta hästarna till nya staden nu snart isf.
Angående uppsägningstiden så kan man ju fundera på hur mycket avtal/regler kan ändras utan att man ska antingen kunna få dispens under uppsägningstiden eller uppsägningstiden förkortas?
Om jag tex har en stallplats där det ingår ridhus, och det sedan kommer en regel som säger att jag inte får använda ridhuset mellan tex 18 och 21, vilket kanske är de enda tider jag kan vara i stallet. Då känns det som att avtalet ändras så mycket att jag inte borde behöva "stå ut" med det hela uppsägningstiden?
Jag lär inte tjafsa om det isf, lär väl lägga fram det som att jag isf vill ha dispens under uppsägningstiden alt att den förkortas. Om det inte accepteras får vi väl ta dubbelhyra helt enkelt.
 
Står det uttalat i kontraktet att ridhuset kan disponeras fritt hela dygnet? I så fall kan det möjligen gå att jämka uppsägningstiden, men jag är tveksam.
Vi får se, nu har flera inackorderingar flaggat för att de isf antagligen flyttar pga den nya regeln, och då plötsligt börjar det låta som att vi kan få "en chans till"... Så sjukt drygt med stallägare som häver ur sig det ena och det andra på fb i affekt, och sen inte står för det nästa dag :(
BLÄ!
 
Vi får se, nu har flera inackorderingar flaggat för att de isf antagligen flyttar pga den nya regeln, och då plötsligt börjar det låta som att vi kan få "en chans till"... Så sjukt drygt med stallägare som häver ur sig det ena och det andra på fb i affekt, och sen inte står för det nästa dag :(
BLÄ!

Låter som givet att flytta snarast.
 
Vill tillägga att detta är skälet till att jag förstår de som ser hästnäringen som oseriös. Kommer man bara i kontakt med hästeriet på de här premisserna (t ex föräldrar till uppstallade ponnybarn/medryttarföräldrar etc) så känns det som en väldigt proffsig bransch. Skitsnack, ledande positioner där man bär sig åt som 14-åringa tonårstöser (stallägare) och skvallrig stämning där det gäller att förtala varandra. Tyvärr är ofta inackorderingsstall en häxkittel av frustration, och det blir extremt kladdigt när alla ska tillhöra olika småklickar och vara för eller emot något.
 
Låter som givet att flytta snarast.
Jao.. Som sagt var det ju redan planerat en flytt om några månader. Jag lär inte byta till ett annat stall här i stan för några månader och sen flytta igen, då får de isf flytta till nya stan och så får vi en BRA bit att köra.. Det tar också emot lite...
Jag jämförde just med exet, han hade en massa småsaker som liksom en och en inte var nog för att göra slut, men ihopsamlat så var det ändå för mycket. Men eftersom det inte fanns någon "stor" grej så drar man på det längre..
 
Vill tillägga att detta är skälet till att jag förstår de som ser hästnäringen som oseriös. Kommer man bara i kontakt med hästeriet på de här premisserna (t ex föräldrar till uppstallade ponnybarn/medryttarföräldrar etc) så känns det som en väldigt proffsig bransch. Skitsnack, ledande positioner där man bär sig åt som 14-åringa tonårstöser (stallägare) och skvallrig stämning där det gäller att förtala varandra. Tyvärr är ofta inackorderingsstall en häxkittel av frustration, och det blir extremt kladdigt när alla ska tillhöra olika småklickar och vara för eller emot något.
Nya stallet har fullskötsel. Ordning och reda. Allt klart och i ordning. Så bra stämning att det redan finns några inackorderade där vars ägare bor i samma stad som vi. De åker alltså hela denna långa väg och tycker det är värt det, år ut och år in. Längtar efter det stallet :love:
 
Jag tror att största problemet med hästnäringen (och säkert andra områden också) är att det är fel folk på fel plats. Det blir typ
- Lotta älskar hästar
- Lotta tycker att det inte är kul att ha hästen installad
- Lotta köper gård, ställer egna hästarna där och skaffar lite inackorderingar som ska dryga ut kassan
- Lotta har ingen aning om hur man driver ett företag, hur man bör se på avtal, kunder osv, hon tycker att hon är snäll som låter folk ha sina hästar hos henne, varför kan de bara inte göra precis som hon vill?

Istället för
- Lotta är en affärskvinna
- Lotta vill starta ett företag
- Lotta ser över marknaden, ser att det finns behov av stallplatser, jämför villkor/avtal/priser osv och sätter ihop ett tjänstepaket som bör tilltala tillräckligt många kunder
- Lotta ser till att hålla sig uppdaterad om marknaden och ser till att tjänsten hon tillhandahåller håller samma goda standard som hon tänkt från början
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 889
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 009
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp