Irriterande stallägare!

Jag tror att största problemet med hästnäringen (och säkert andra områden också) är att det är fel folk på fel plats. Det blir typ
- Lotta älskar hästar
- Lotta tycker att det inte är kul att ha hästen installad
- Lotta köper gård, ställer egna hästarna där och skaffar lite inackorderingar som ska dryga ut kassan
- Lotta har ingen aning om hur man driver ett företag, hur man bör se på avtal, kunder osv, hon tycker att hon är snäll som låter folk ha sina hästar hos henne, varför kan de bara inte göra precis som hon vill?

Istället för
- Lotta är en affärskvinna
- Lotta vill starta ett företag
- Lotta ser över marknaden, ser att det finns behov av stallplatser, jämför villkor/avtal/priser osv och sätter ihop ett tjänstepaket som bör tilltala tillräckligt många kunder
- Lotta ser till att hålla sig uppdaterad om marknaden och ser till att tjänsten hon tillhandahåller håller samma goda standard som hon tänkt från början
Eller:
- En gång i tiden VAR Lotta en framgångsrik ryttare med ett stort, fint och välskött stall
- Nu, 50 år senare, TROR Lotta att hon är en framgångsrik ryttare med ett stort, fint och välskött stall.. trots att hon inte ridit på 20 år och hagar och byggnader inte setts över på minst lika länge. Om någon klagar så är de bortskämda och/eller avundsjuka
 
same same överallt Troligen.
Stall 1.
Vår häst kom. HON skulle bestämma ALLT. bytte tom foderstaten... Efter kastrering skulle min 2-åring dela hage. NÄR jag sa stopp fick jag flytta. När hästen kom skadade transportören hörnet på hennes hus. hon har satt mig skyldig polisen skrattade.
Stall. 2 INGEN STRÖM I VÅR HINGSTHAGE Flytt igen..
Stall 3.Dom mockade mm för min EN HÄST. så jag skulle ta deras 11st ELVA ST.
Stall 4. Eftersom dom var "proffs" skulle dom träna in flock känsla..
HÄSTEN rymde sprang lös på 70-väg GRANNEN BERÄTTADE. Sommarbete kraftigt avmagrad och uttorkad.
Stall 5. Samma som 3 tillfälligt
Stall 6. Orkar inte ens börja 2går per dag åkte vi dit .sinnessjukt
STALL SJU.... Funkar det inte flyttar jag och hästarna till skogs...
HÄSTMÄNNISKOR usch
 
same same överallt Troligen.
Stall 1.
Vår häst kom. HON skulle bestämma ALLT. bytte tom foderstaten... Efter kastrering skulle min 2-åring dela hage. NÄR jag sa stopp fick jag flytta. När hästen kom skadade transportören hörnet på hennes hus. hon har satt mig skyldig polisen skrattade.
Stall. 2 INGEN STRÖM I VÅR HINGSTHAGE Flytt igen..
Stall 3.Dom mockade mm för min EN HÄST. så jag skulle ta deras 11st ELVA ST.
Stall 4. Eftersom dom var "proffs" skulle dom träna in flock känsla..
HÄSTEN rymde sprang lös på 70-väg GRANNEN BERÄTTADE. Sommarbete kraftigt avmagrad och uttorkad.
Stall 5. Samma som 3 tillfälligt
Stall 6. Orkar inte ens börja 2går per dag åkte vi dit .sinnessjukt
STALL SJU.... Funkar det inte flyttar jag och hästarna till skogs...
HÄSTMÄNNISKOR usch
Ja, vissa människor kan verkligen få en att vilja avstå från att ha med häst och göra.
Inser att jag har haft väldigt tur med stall och bekanta:up:
 
same same överallt Troligen.
Stall 1.
Vår häst kom. HON skulle bestämma ALLT. bytte tom foderstaten... Efter kastrering skulle min 2-åring dela hage. NÄR jag sa stopp fick jag flytta. När hästen kom skadade transportören hörnet på hennes hus. hon har satt mig skyldig polisen skrattade.
Stall. 2 INGEN STRÖM I VÅR HINGSTHAGE Flytt igen..
Stall 3.Dom mockade mm för min EN HÄST. så jag skulle ta deras 11st ELVA ST.
Stall 4. Eftersom dom var "proffs" skulle dom träna in flock känsla..
HÄSTEN rymde sprang lös på 70-väg GRANNEN BERÄTTADE. Sommarbete kraftigt avmagrad och uttorkad.
Stall 5. Samma som 3 tillfälligt
Stall 6. Orkar inte ens börja 2går per dag åkte vi dit .sinnessjukt
STALL SJU.... Funkar det inte flyttar jag och hästarna till skogs...
HÄSTMÄNNISKOR usch
Jag tror ändå på nr 4. Hellre magert bete och tillskott vid behov än feta hästar. Tja gick det bra så ingen skada skedd, grannen är uppenbarligen en skvallerkärring, ljuger grannen?

Hingstar brukar vara problematiskt att ha inhyrt oavsett. Det går att ha ström på hagen med ett eget bilbatteri.

Nr 1 , fattar jag inte riktigt. Du behöver inte förklara.

3,5 fattar jag inte, det måste ändå ha varit överenskommet innan inflytt? Fick du hyresrabatt? Du behöver inte svara.

Skogen är utmärkt val. Billiga hus, förhoppningsvis, och grannar på en bits håll = alla glada .
 
1. När jag tittade på stallet lät det bra, så kom dagen då hästen kom...kvällen. Det var kolsvart MEN hästen kom med transportör alltså betala för tjänsten en ansenlig summa. Lastbilen klippte hörnet på hennes hus, inte illa "bara" delar av takrännan. Mannen sa det får väl hästägaren betala så åkte han. JAG VISSTE INGET OM SÅNT.
Hon var arg vilket jag förstår helt och fullt. Men att jag ska betala är fel. Jag försökte hjälpa till och bokade en takfirma dom kom och mätte sen försvann dom. Efter veckor ringde jag dom, vi kommer inte tillbaka hon är inte klok, var det dom sa. Hon har lämnat in till KF firman som hjälpt henne vägrar lyssna. Polisen skrattade och sa bor du där, är det din gård.. Svarade nej.
Vad har då du med det att göra det är mellan henne och chauffören...
 
Jag tror gott om människor men det börjar naggas i kanten. Hästfolk är underliga varelser allt som gjorts upp innan inflytt förändrades dom hjälpte mig få ordning på hästen......??
Har inte bett om hjälp. Ville sköta hästen själv. Men tidsregler sattes upp för att omöjlig göra detta.
Sista stallet ja jag är rent chockad. Lösa hästar ponny på gården HINGSTAR. Min dotter kunde inte vara där det lovades utrymme som ändrades kostnader som aldrig fakturor visades,. Från början 1000/månad Box eller lösdrift, strö hö och foder köpte man själv. Sen tillkom el...efter 3-4 månader. Städ av gården, eller bortforsling av möglig ensilage som hon beställt jag lät den betalningen bero köpte eget hö men städningen fick jag ta. Efter en axelfraktur hade jag svårt att sköta stallsysslor men inget var hennes ansvar BARA ATT FÖRBJUDA VISSA PÅ GÅRDEN SOM SKULLE HJÄLPA MIG....
Så här fortsatte det tills jag tröttnade och flyttade. Efter 1 vecka nosade hon tag i min nya stallägare och sa,,man ska inte ha med henne att göra hon betalar inte, misshandlar sina hästar och hon sköter dom inte.
Jag grät. Skulden är den med takhistorian stall 1.
Jag har aldrig varit dum mot mina djur. Jag älskar dom. Mina hästar sa folk som kom dit var finaste och mest välskötta i stallet. Hon har fått mer än hon skulle ha. VAD GÖR JAG FÖR FEL???
 
Jag stod i totalt 4 stall under 7 år pga den här anledningen.

Stall 1: Fullservice skulle ingå uuuuuutan problem och ville jag hjälpa till någon gång sådär på ett hörn så var det bara roligt för då kunde vi dricka kaffe samtidigt...

Jo tjena... Det är visst inte lika härligt som det låter med stall och barn och heltidsjobb.. :angel: Tog väl nån månad eller två innan jag skulle göra mer och mer och mer tills jag sa ifrån att jag faktiskt betalar för fullservice, usch då var jag otacksam och lat :grin:

2. Blir "räddad" av en gammal ridlärare och står där något år tills det blir diskussion om ALLT! Hon snor foder, hon byter strö hej vilt och bråkar oupphörligen med sin man och gnäller av sig på mig.. Det som på ytan är en trevlig dressyrtränare är egentligen en jävligt lat kvinna utan ekonomi för att ha häst.

Konfronterar henne tillslut och då kommer det fram något i stil med att hon tänkte att jag fortfarande skulle vara den okunniga ridskoleungen och inte en numer påläst hästägare som kan mer än henne.. :banghead:

Stall 3. Ridskola - Behöver jag skriva något mer än att vissa var lata, vissa avundsjuka och vissa allmänt fattiga och bittra? Snoddes foder, klagades på krav, avundsjukan nådde inga gränser över utrustning och pissiga rutiner överlag..

Stall 4. "Snobbigt" stall med "all lyx i världen". Allt var såååååååå bra och fullservice var självklart, du behöver inte ens komma hit för vår personal löser allt osv osv..

Verkligheten: Man förväntades att göra en jävla massa saker, lösdriften sköttes inte, boxarna kunde bli upptagna hur som helst och tog jag fordringen på tex kvällen EN gång för att vara sjyst i ett för dom panikläge fortsatte det att frågas (krävas) oftare än sällan trots att jag mycket noga innan sa att jag var så lycklig över ett stall som erbjöd äkta fullservice.. Hennes barn lekte i mitt foder osv osv.. Ja Gud vilken katastrof. En riktig psykopat familj som köpt sig in i hästvärlden utan känsla för att leka gårdsägare med tillhörande dressyrhästar.
Hittade dessutom på fakturor som inte fanns och ville gärna trycka på en massa extrakostnader som inte heller fanns.

Så utav detta har jag lärt mig att hästfolk i mångt och mycket är en fasad som döljer dåligt vett, sjaskigt beteende och alldeles för smal plånbok att öht ha djur med.
Så ska jag ha häst igen så blir det när jag kan ha dom hemma så att allt följs enligt mina noggranna regler och aldrig mer skall jag behöva få sänka min nivå till det nödvändigaste igen. Det är ett som är säkert.
 
gammal tråd men jag har stått i både bra och dåliga stall. Men för att fokusera på det bra så är jag såå nöjd stallägaren i nuvarande stall. Har stått där nu i 1.5 år o ännu har vi inte haft tjafs ;) Så himla bra är det. Det är bara hon och jag. Tror det funkar bra för vi är ganska lika, vi har inget behov av att prata illa om folk och vi ses inte varje dag. Enkelt stall, en mindre ridbana finns med belysning.
Hästarna har stora fina gräshagar både på vintern och sommaren. Verkligen ett toppenställe!
 
Känner inte alls igen mig. Som 14-åring fick jag en egen häst.Han inackorderades i ett litet privatstall i byn där vi bodde. Familjen hade egna hästar 3 fullbl
 
1. När jag tittade på stallet lät det bra, så kom dagen då hästen kom...kvällen. Det var kolsvart MEN hästen kom med transportör alltså betala för tjänsten en ansenlig summa. Lastbilen klippte hörnet på hennes hus, inte illa "bara" delar av takrännan. Mannen sa det får väl hästägaren betala så åkte han. JAG VISSTE INGET OM SÅNT.
Hon var arg vilket jag förstår helt och fullt. Men att jag ska betala är fel. Jag försökte hjälpa till och bokade en takfirma dom kom och mätte sen försvann dom. Efter veckor ringde jag dom, vi kommer inte tillbaka hon är inte klok, var det dom sa. Hon har lämnat in till KF firman som hjälpt henne vägrar lyssna. Polisen skrattade och sa bor du där, är det din gård.. Svarade nej.
Vad har då du med det att göra det är mellan henne och chauffören...
(det fetade är även det jag skriver här under, men mer utförligt)
I det fallet är det transportbolaget som är betalningsskyldiga, vet det av egen erfarenhet. Shit happens. Så länge ingen dött är det ingen skada skett, materiella ting kan ersättas, det kan inte ett liv, som jag ser på det.

Nu vet du till nästa gång om det skulle hända igen, ta regnr, personnummer på chauffören och fyll i en skadeblankett, även om den som äger det som skadat inte är där. Sen är det upp till försäkringsbolagen vems felet var osv.
 
Efter 1 vecka nosade hon tag i min nya stallägare och sa,,man ska inte ha med henne att göra hon betalar inte, misshandlar sina hästar och hon sköter dom inte.
Jag grät. Skulden är den med takhistorian stall 1.
Jag har aldrig varit dum mot mina djur. Jag älskar dom. Mina hästar sa folk som kom dit var finaste och mest välskötta i stallet. Hon har fått mer än hon skulle ha. VAD GÖR JAG FÖR FEL???
Då berättar man för den nya stallägaren hur det ligger till, sen om den nya stallägaren tror på saker den hör utan att kolla fakta först, är inte den källkritisk. Det är viktigt att vara källkritisk i dagens samhälle och inte svälja allt man hör med hull och hår.
Det är vad jag personligen hade gjort i alla fall.
 
Är det något jag lärt mig efter alla år som inackorderad är att det alltid, alltid, alltid blir lättast om en har möjlighet att göra rätt mycket själv. Stallägare med egenskapen att lägga sig alt. vara snåla är värsta sorten. Sen är det en bra egenskap från en själv om en har förmågan att ha skygglappar på och inte "se" vad andra gör med sina djur, att aldrig ta diskussioner om hur en ska rida/träna/ha för utrustning. Jag har varit med om alla varianter med stuelt foder, "lånad" utsrustning, utlovade grejer som aldrig nånsin sker, plötsligt höjda hyror osv osv. Livet som inackorderad är verkligen att vara i nån annans våld.

Nu hyr jag ett litet stall där bara mina hästar står och jag gör allt själv-best ever!!
 
@Lovisaleonora Ja, jag förstår att det verkligen inte är optimalt för alla. Jag bor tio minuters gångväg/två minuters bilväg från stallet, så för mig är det väldigt lättsamt :). Sen menade jag just att i de flesta fall som inack är det smidigast/lättast i relationen med stallägare om en kan göra mycket själv och slippa tjafs genom att säga att en själv gör det. Sen är det naturligtvis inte det mest optimala för alla. Men hade inte jag gjort så i mitt förra stall där jag stod i fem år hade jag blivit knäpp och mina hästar hade fått horribla stallrutiner....
 
Nu hyr jag ett litet stall där bara mina hästar står och jag gör allt själv-best ever!!

Kan inte annat än hålla med. Tog samma beslut i januari, och det är utan tvekan det bästa jag gjort i mitt liv. Till på köpet fick jag en helt annan häst, som plötsligt blev så himla mycket mer tillfreds och nöjd med sin tillvaro. Har ett par minuter med bil till stallet i nuläget, och jobbar delvis ytterligare ett par minuter bort, så inga vidare resor att tala om heller.

Kanske inte den ultimata lösningen för alla, men för just mig och mina hästar har det varit perfekt. Faktum är att jag lägger mindre effektiv tid i stallet nu trots två hästar än vad jag gjorde i kollektivstall/inackorderingstall innan när jag bara hade en häst, men sen kanske man går där och lulllullar istället för att man faktiskt trivs och vill vara där.
 
Kanske inte konstigt att stallet som tar inhyrningar längre in på vägen från mig aldrig har ledig box om det är så svårt att få tag på bra stall att hyra box i.
Tror det börjar närma sig 7 eller 8 år sedan någon ny flyttade in, en har haft häst där sedan blöjan av 90 talet.

Får från ibland om varför jag inte tar någon inhyrning och får en extra slant för det, svaret blir alltid "över min döda kropp"
 
Jag är inackorderad med min häst och det funkar prickfritt. Stallägare med extremt tydliga regler och rutiner. Det är mycket få saker som går att omförhandla och jag gillart - det funkar och är ingen kalabalik med 47 hästägare som ska utforma rutinerna så det passar just dom. Glasklart och inga nyheter när man flyttar in


Det är frivilligt att ta stallpass och varje pass har en summa som dras av på stallhyran, det är reglerat ner i detalj. Man får en viss summa per häst och gång man utför passet.

Hösilage köps in av stallägaren och vi betalar per kilo (hon mäter varje mål och ställer i ordning påsar). Vi får själva bestämma antal kilo och det finns analys såklart. Alla har samma strö - torvmix som stallägaren beställer en lastbil åt gången så köper man en ny stapel när man behöver. Vi själva köper det kraftfoder vi vill ha samt ställer i ordning det. Kraft fodras två gånger/dag.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 985
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 971
Senast: tuaphua
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 890
Senast: tanten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 019
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp