Isabelltigrering?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Rosett

Trådstartare
Jag läste nånstans att för länge sen fanns det rödtigrerade och gultigrerade knabstruper, nån som vet nåt mer om detta? Det borde ha varit i Danmark/Tyskland.

Om man parar en "dubbelgul" med en homozygot tigrerad, får man en då en isabelltigrerad? :d

*kan inget alls om färger* :angel: :D
 
Sv: Isabelltigrering?

Gulanlagen och skimmelanlagen är inte tillåtna i knabstrupperavel.

Bifogar en kopia ur regelsamling ur knabstrupperförbundet.:

Diskvalificerande fel:
-Skimmelanlag, vilket gör att prickarna bleknar bort inom några år.
-Konstantskimmelanlag
-Gulanlag
-Avsaknad, helt eller delvis, av pigment i regnbågshinnan (iris), dvs glasöga.
-Utpräglad skäckighet i färgutbredningen.
-Dåligt taglad svans, s.k. råttsvans (gäller avelshingst).


Så jag skulle inte satsa på det.

Gira
 
Sv: Isabelltigrering?

Fortsätter, rödtigrerad är inte spec. ovanligt för röd=fux.

Men den mest eftertraktade är svart leopardtigrerad. Dvs en vit häst som har svarta prickar (helst jämnt fördelat) över hela kroppen. Oftast önskas stora prickar och inte jättemånga små.... Det är också svårare att få fram en tigrerad avkomma om ex. ett svart sto utan tigeranlag (LP resp PATNgener) betäcks med en homozygot än om det vore ett fuxsto. Alltså det blir mindre utbredning av tigreringen. Svarta tigrerade har därför just större prickar än en med grundfärg fux. Pga att det svarta "skruvar" ner utbredningen. Typ som en dimer till en lampa.



Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Aha! Tack för svar. :p
Men...appaloosa kanske får vara gultigrerade :idea: :angel: Annars får jag väl uppfinna en ny ras med gulprickiga hästar. :d :D
 
Sv: Isabelltigrering?

Mitt gula sto har ju ett föl efter en tigrerad knabstrupper, var hennes förra ägare som valde att korsa så. :angel:

Vi var väldigt nyfikna på hur föling skulle se ut, hade väl föreställt mig en vit med gula prickar, haha..

Men tyvärr fick inte föling nåt gulanlag, så hon blev fux med vita prickar på rygg och ända. Hade varit rätt häftigt om hon hade varit isabell med den teckningen.
 
Sv: Isabelltigrering?

Är troligtvis ingen snöflinga. Snöflingor är en ovanlig variant men dyker upp emellanåt. De föds ofta enfärgade som minimaltigrerade. Med tiden blir de melerade och får vita prickar.

Jag gissar på ett litet schabrak som då mest ger vita prickar över korset men kan bre ut sig både framåt och bakåt.

Eller så kan den vara sådan att den kommer melera om. Jag har två individer som är födda med mycket svart resp brunt och endast lite vita fläckar på rumpan. Redan på hösten som föl kan man ana att de kommer ändra om och melera hela kroppen så den blir vit och det blir istället färgade prickar.

Denna killen föddes svart med vita prickar på rumpan på våren, alltså han var riktigt svart med ett pytteschabrak på korset, inget mer och redan samma sommar såg han ut såhär:
11705824.jpg



I somras såg han som tvååring ut såhär:

29889989.jpg



Men nyfiken som jag är så skulle jag tycka det vore jättekul om Thera har någon bild att hiva in!



Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag har ingen aning om vad de olika sorterna kallas, men hon såg nog ut ungefär som den på din första bild fast fux då.
Men jag tror det vita bredde ut sig sen, hon fick massor i ansiktet när hon fällde fölpälsen.

Hennes mor kör dock nån sorts bruntigrering som ni ser.. :cool:
IMG_2048.jpg
 
Sv: Isabelltigrering?

kl lån...
en fråga om man har 2 stycken hästar, som har homozygota pappor och betäcker dom med varandra, då har du rent hypotetiskt 50% homozygot.. vad kan dom 2 lämna om man betäcker dom med varandra??
något luddigt men hoppas att du förstår..
 
Sv: Isabelltigrering?

Det finns ju en tråd om färger och nedärvning, prova ställ frågan där, jag har tyvärr ingen aning. :(
 
Sv: Isabelltigrering?

Ser ut som en leopartigrerad melerad. Heterozygot eftersom mamman saknar LP resp PATN gener.

Leopard då hon har vit utbredning framför en tänktlinje som går från manenks mitt och ner.


Gira :banana:

*funderar* men är den möjligtvis e: Sandokan? Då borde den vara schabrak iallafall.... För har för mig han är det. Ska se om jag hittar nån bild...
 
Senast ändrad:
Sv: Isabelltigrering?

Hmm nu ska vi se om vi får allting rätt.

Det finns två typer av homozygot dvs vitfödd. Den ena har ärvt genuppsättningen i helt dubbel form dvs. både ett LP samt ett PATN från varje förälder. Denna uppsättning kallas typ 1. Optimalt är att alltid betäcka med en enfärgad individ och avkomman är alltid garanterad prickar. Då den alltid kommer ärva ett LP resp PATN.

Korsar du två homozygota av typ 1 så frångår du regeln att det alltid skall finnas möjlighet att avkomman skall bli prickig.

Sedan har vi typ 2. Vilket är den vanligaste homozygota. Detta på grund av att resultatet av en betäckning inom knab.aveln alltid skall kunna ge prickig avkomma. (enl. regelsamling för rasen). Denna uppsättning av gener lyder då LPLP/PATNpatn alltså vitfödd.

Korsar du detta så har du 50/50 på vilken typ av vitfödd som föds.

Korsar du däremot två vitfödda av typ 2 dvs LPLP/PATNpatn så har du
25% chans att få LPLP/PATNPATN dvs vitfödd typ 1.
50% chans att få LPLP/PATN patn dvs vitfödd typ 2.
25% chans att få LPLP/patnpatn dvs en minimaltigrerad. Föds antingen enfärgad och melerar ut eller föds med (lite) vitt på korset. Vit sclera i ögon, randiga hovar och ibland prickar runt mule, ögon, könsöppning.

Så nu till din fråga. Vi kan med säkerhet konstatera att båda hästarna har minst ett LP alltså kan de ge detta vidare. Nu vet vi ju inte då vad den andre föräldern till respektive häst lämnat i genuppsättning.

Men om vi utgår från att ena föräldern ( dvs far och morföräldrar till de avkommers färger du frågade efter) då var homozygot typ 2 och den andra enfärgad utan de här generna. De två hästar som då senare skall paras kan således ha följande uppsättning:
LPlp/patnpatn resp LPlp/PATNpatn dvs den ena ser enfärgad ut men kan melera medan den andra är prickig de två tillsammans kan då ge följande prickighet till sina gemensamma avkommer:

25% leopardtigrerad LPlp/PATNpatn
25% minimaltigrerad som kan melera ut. Lplp/patnpatn
12,5% minimaltigrerad som högst troligt melerar LPLP/patnpatn
12,5% vitfödd dvs homozygot typ 2. LPLP/PATNpatn
12,5% enfärgad men med dold utbredningsgen som kan nedärvas vidare. lplp/PATNpatn
12,5% enfärgad som inte ärvt anlaget alls. dvs lplp/patnpatn.



Detta är en liten djungel att hålla reda på ;) . åtskilliga timmar genom åren har jag suttit med detta för att klura ut chansen på prickigt resp risken att få enfärgad eller minimaltigrerade.

Jag har tre tvååringar som är födda LPlp/patnpatn dvs de föddes enfärgade svartbruna resp svart. Fadern var bevisligen homozygot typ 2 LPLP/PATNpatn och mina ston visste jag att de inte hade någon av generna.
En av dessa har nu börjat melera och är ordentligt "stickelhårig" över ryggen och även fått någon vit fläck på halsen samt svansen är tvåfärgad.
Den andra har något enstaka vitt hår här och där på rumpan.
Den tredje har fått vita snöflingor mellan låren i "rumpeskåran" :D.

Typiskt är att minsta lilla sår ger direkt vita hår. Alla är mer eller mindre prickiga på mule och könsöppning. Randiga hovar samt vit ögonvita. Man brukar säga att de flesta "färgar om" eller påbörjar detta före de blir fem år.

(när jag var på kliniken med den ena för kastrering och plocka vargtänder så trodde de första at han hade exem eftersom han på sommarhalvåret tydligt är prickig i huden runt mule och ögon... prickarna mellan skinkorna syntes ju inte om man inte lyfte på svansen...)


Oj det blev ett långt inlägg. Fortsättningsvis kan vi ju köra ev. färgkombinationer i den avsedda tråden för det....


Gira :banana:

Nu något trött, så hoppas jag inte räknat fel någonstans.
 
Sv: Isabelltigrering?

Det roliga är att hon är efter 118 cm Rogstaby Sputnik, mamma är 164 cm hög. Allt går med lite vilja och hemmabyggen tydligen.. :cool:
 
Sv: Isabelltigrering?

Aha det förklarar tigreringen. Jag har själv en efter Sputnik också född i år. men eftersom min föddes mörkbrun med en svart prick på rumpan och nu melerar om kan jag konstatera att Sputnik har LPLP/PATNpatn och min fölunge fått LPlp/patnpatn. För övrigt den första födda med en färg och utan vitt på korset ens, efter honom...


Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Vad betyder det för hennes "slutgiltiga" färg? Kommer hon vara som hon föddes, eller blir hon mer vit med enstaka prickar?

Hon såldes som föl och jag har ingen aning om hur hon ser ut nu som 1,5-åring..
 
Sv: Isabelltigrering?

Svårt att säga. Hur var skillnaden mot nyfödd och tiden då hon skiljdes av och såldes? Hon ser ganska melerad ut på fronten tycker jag och då brukar de "blekna" med tiden, men inte alltid. (Min avatarbild ser ungefär likadan ut nu som fyraåring som på bilden då han var åring. nä förresten, han är ljusare på huvudet) Men kan också behålla. Prickar kan komma till i det vita.


Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag läste nånstans att för länge sen fanns det rödtigrerade och gultigrerade knabstruper, nån som vet nåt mer om detta?
Inte knabstrup men hos gotlandsruss har det funnits en isabelltiger, Donald S 257. Han är morfar till Orusst 433, gulbrun tigrerad hingst, och morfars far till Norrveda Guld 574, brun tigrerad hingst.
 
Sv: Isabelltigrering?

Stämmer. Det komiska är att vissa raser är tillåtna som inkorsningsraser och kan medföra rätt raskod i registrering. Russet är inte en av de raserna, dock finns ett undantag:

(citerar direkt från knabstrupperförbundets hemsida)

Tigrerade individer av ponnyras kan införas i vår Riksstambok under förutsättning att de eller deras föräldrar inte bär på anlag för otillåten färg, har godkänd härstamning i minst tre led och därefter uppfyller kraven för ston eller hingstar enligt ovan. Införda i vår Riksstambok betraktas de sedan som knabstrupper i aveln.
(slut citat)

Jag tolkar här att detta är öppningen för Gotlandsruss som är tigrerade som då används som inkorsningsras just för tigerfärgen.


Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag läste nånstans att för länge sen fanns det rödtigrerade och gultigrerade knabstruper, nån som vet nåt mer om detta? Det borde ha varit i Danmark/Tyskland.

Om man parar en "dubbelgul" med en homozygot tigrerad, får man en då en isabelltigrerad? :d

*kan inget alls om färger* :angel: :D

PÅ gotlandsruss förekommer tigrerade isabeller, jag har själv sett en när jag gick ID-kontrollants kursen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 418
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
653
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp