Isabelltigrering?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Isabelltigrering?

Japp, visst finns det gultiger också. Men de är inte "välkomna" i knabstrupperförbundet.

Själv tycker jag det är synd. En gultiger behöver ju nödvändigtvis inte nedärva just sin färg och man kan ju tänka till med vad man betäcker. Men som sagt det är inte godkänt och då försöker iallafall jag hålla mig ifrån det.


Gira :banana:
 
Sv: Isabelltigrering?

Japp, visst finns det gultiger också. Men de är inte "välkomna" i knabstrupperförbundet.

Själv tycker jag det är synd. En gultiger behöver ju nödvändigtvis inte nedärva just sin färg och man kan ju tänka till med vad man betäcker. Men som sagt det är inte godkänt och då försöker iallafall jag hålla mig ifrån det.


Gira :banana:

Förstår inte varför inte gulanlaget är tillåtet? Tigreringen syns ju på en gul häst??!! Är det "cremello" man är rädd för då? SÅ att inte prickarna syns?
 
Sv: Isabelltigrering?

Förstår inte varför inte gulanlaget är tillåtet? Tigreringen syns ju på en gul häst??!! Är det "cremello" man är rädd för då? SÅ att inte prickarna syns?

Precis, får du en cremellotigrerad så har du antagligen en så ganska enfärgad häst man kan komma om den ändå är tigrerad, ja du fattar. Men får rätta mig lite, för har kollat upp och i Danmark så är inte heller gulanlag tillåtet och med det avsåg de fjording som ju inte bär på det gulanlag vi i sverige (knabstrupper) åsyftar med gulanlag ex. Isabell. Huruvida denna tolkning är helt korrekt lämnar jag därhän, för min danska kunde verkligen vara bättre.

Så Sverige är hårdare än Danmark, ganska intressant för moderstamboken och förening är ju den Danska.

Men med svenska ögon sett, man får inte korsa in en färg som kan "bleka" prickarna, därför är det heller inte önskvärt att med vilje avla fram en vitfödd homozygot typ 1 heller, för den föds ju utan prickar. Trots att den med enfärgad häst utan LP/PATN anlag alltid kommer ge tigrerad avkomma.
Man frångår ju då regeln att varje parning ska kunna ge en tigrerad häst -där prickarna syns.



Gira :banana:
-som kanske blev omständig nu?
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag äger denna underbara häst idag! fattar dock inte hur man lägger in bilder. Hon ser ut som idag, något ljusare. ca 153 i mankhöjd, underbart temperament!
 
Sv: Isabelltigrering?

med det avsåg de fjording som ju inte bär på det gulanlag vi i sverige (knabstrupper) åsyftar med gulanlag ex. Isabell.
Det finns fjordingar med gulanlag även om det inte är så vanligt.

Jag skulle tro att gulanlaget inte är tillåtet för att tigreringen syns sämre.
 
Senast ändrad:
Sv: Isabelltigrering?

Jag sökte på falabella men hittade inte den :( hade velat läsa vad det står om den.
 
Sv: Isabelltigrering?

Tack! Hittade nu, mamman till den är cremello och jag hittade åtminstone en till avkomma som är gultigrerad. Häftigt. :d :D
 
Sv: Isabelltigrering?

Hej,
Nu blev jag nyfiken på din gula häst, vad är det för stam på din osv ? :)
Har själv en isabell :)
 
Sv: Isabelltigrering?

nu är ju int min lilla tjej "knabbe", men hon har så vitt jag förstått det en ganska så ovanlig färg.

Rasen är British Spoted Pony och hon står inskriven i Passet som Palomino Leopard. Alltså Isabell med Leopardtigrering.
Hon ser mest isabell ut, men har mörka prickar överallt i hela pälsen. :p

Bilden inte tagen av mig, men jag har tillåtelse att använda den:

Tagen förra sommaren:
33009719.jpg


Och denna är tagen för ca 3-4veckor sedan av mig, här ser man inga prickar alls..
33009658.jpg


Hennes pappa (cheyenne) är däremot reggad som Isabelltigrerad.
Han har vit botten och gula prickar.
(bilderna lånde från Riddarens kennel)
33009784.jpg


33009785.jpg
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag har ingen aning om vad de olika sorterna kallas, men hon såg nog ut ungefär som den på din första bild fast fux då.
Men jag tror det vita bredde ut sig sen, hon fick massor i ansiktet när hon fällde fölpälsen.

Hennes mor kör dock nån sorts bruntigrering som ni ser.. :cool:
IMG_2048.jpg
 
Sv: Isabelltigrering?

Jag har ingen aning om vad de olika sorterna kallas, men hon såg nog ut ungefär som den på din första bild fast fux då.
Men jag tror det vita bredde ut sig sen, hon fick massor i ansiktet när hon fällde fölpälsen.

Hennes mor kör dock nån sorts bruntigrering som ni ser.. :cool:
IMG_2048.jpg
Såhär ser den lilla fölungen ut idag :)
 

Bifogade filer

  • fbiff.jpg
    fbiff.jpg
    76,8 KB · Visningar: 104
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 366
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
643
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
546
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp