Islandshäst som inte travar

Visst är han trång bak men det finns det många islandshästar som är. Det intressanta är egentligen hur han ser ut när han springer, väldigt många hästar breddar sig bak när de springer.
 
Visst är han trång bak men det finns det många islandshästar som är. Det intressanta är egentligen hur han ser ut när han springer, väldigt många hästar breddar sig bak när de springer.

Enligt min kompis som rider bakom mig så går han precis lika trångt bak i tölt, även värre i galopp. Hon tycker det är ett under att han inte faller omkull i galopp... :crazy:

Det här är alltså en häst som aldrig travat, inte ens som föl. Uppfödd av ägaren som haft honom hela hans liv. Så jag har lite svårt att tro att det bara är ett problem med lösgjordhet, det måste sitta något i hans exteriör och rörelsemönster. Han är en "naturtöltare" vilket får mig att dra öronen åt mig lite...
Men vi jobbar på från marken med straightness training och ser vad som händer!
 
Enligt min kompis som rider bakom mig så går han precis lika trångt bak i tölt, även värre i galopp. Hon tycker det är ett under att han inte faller omkull i galopp... :crazy:

Det här är alltså en häst som aldrig travat, inte ens som föl. Uppfödd av ägaren som haft honom hela hans liv. Så jag har lite svårt att tro att det bara är ett problem med lösgjordhet, det måste sitta något i hans exteriör och rörelsemönster. Han är en "naturtöltare" vilket får mig att dra öronen åt mig lite...
Men vi jobbar på från marken med straightness training och ser vad som händer!

Det sitter i rörelsemönstret. Dock beror rörelsemönstret på balansproblem. När man inte är säker i sin balans måste man spänna musklerna. Man tappar lösgjordhet.
Jag jobbar med sånt här. Det är faktiskt så enkelt.
Även de som aldrig tagit ett travsteg i sitt liv brukar gå att få ren trav på när man balanserar om dem och de lär sig lösgjordhet.

Fundera på vilka muskler hästen använder för att gå som den gör och fundera på om ryggen kan tillåtas bli lösgjord då och släppa igenom rörelserna diagonalt. Så fort du får underhalsen uppsugen, magen aktiv så ryggen kan bli lösgjord och släppa spänning kommer diagonala rörelser.
 
Jag tycker det känns som att det kan vara någon dold smärta inblandat ändå? Veterinärer är verkligen inte särskilt duktiga på rörelsestörningar hos islandshästar generellt.

Jag vet inte, men jag hade inte varit bekväm med att rida den hästen.
 
Jag tycker det känns som att det kan vara någon dold smärta inblandat ändå? Veterinärer är verkligen inte särskilt duktiga på rörelsestörningar hos islandshästar generellt.

Jag vet inte, men jag hade inte varit bekväm med att rida den hästen.

Jag skulle inte vara överraskad om det skulle ligga dolda problem eller smärta, t.ex hans gamla magsår gick länge dolt eftersom han knappt visade symptom.

Vet inte riktigt vad jag skall tycka och tänka om honom och hans ridning, han är så himla glad och positiv till rörelse annars, och förra ryttaren har tävlat i distans med honom eftersom han är så glad ute i terrängen. Men han är också otroligt dåligt skolad (enligt mig) vilket gör t.ex lösgörande arbete otroligt jobbigt. Suck...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 170
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
15 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp