Islandshästföl till avelshingst

Tove99

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att ta ett föl på mitt sto med Tjaldur frá Skullerup. Om det blir en hingst skulle det vara hemskt kul att få upp honom i klasserna och ha honom som avelshingst.

Men vad är bra att tänka på för att lyckas med detta? Hur mycket kostar det att få sin hingst till avelshingst? Hur gör man egentligen? Osv...
 
Jag tar och flyttar över din fråga för jag tror att du kan få bättre och mer insatta svar där än på avel.

Görel moderator på avel
 
Jag tänker att eftersom du redan bestämt hingst, så finns det inte mycket för dig att tänka på nu förutom att vänta och se.
Annars, om målet är en godkänd hingst, så är det intressanta jobbet just nu att matcha ditt sto med rätt hingst. Sen vänta och se ;)

Finns det någon särskild anledning till att du valt Tjaldur? Jag har förstått att han ger väldigt trevliga hästar, men hans blup är låg och ingen av avkommorna är avelsvisade. Inte mitt förstahandval om tanken är en relstivt högt bedömd avkomma.

I vilket fall som helst skulle jag visa fölet/unghästen på ughästvisning kontinuerligt, och om betyget blir högt ta kontakt med en duktig avelsvisare redan innan inridning för att planera framåt. Bättre göra rätt från början än göra om :)
 
Hej! Jag funderar på att ta ett föl på mitt sto med Tjaldur frá Skullerup. Om det blir en hingst skulle det vara hemskt kul att få upp honom i klasserna och ha honom som avelshingst.

Men vad är bra att tänka på för att lyckas med detta? Hur mycket kostar det att få sin hingst till avelshingst? Hur gör man egentligen? Osv...

1. Bra uppväxt i flock. Stora kuperade hagar med mycket lek bygger starka, hållbara hästar. Dessa år som unghäst går ALDRIG att ta igen.

Samt "rätt" hantering av kunniga och erfarna människor. Speciellt viktigt om man vill ta fram en hingst. En ouppfostrad avelshingst skulle jag vägra hantera.

2. Inridning är viktigt att det blir rätt. Att hästen tänker framåt och lär sig bli positiv. Har du aldrig ridit in unghäst så lämna bort. Din tilltänkta avelshingst kanske inte är rätt projekt att börja med.

3. Ta hjälp av erfarna avelsvisare. Ha en "mentor" att luta dig emot som kan ge vägledning.

Kostnad beror helt på vad du har för tidigare erfarenheter. Det kostar lika mycket att föda upp en avelshingst som skogsmulle valack; det är träningen som kostar. Är du erfaren och kanske kan göra jobbet själv blir det billigt, har du ingen erfarenhet av varken unghäst eller bedömning blir det dyrare då du behöver mer hjälp. Anmälan till visning + spattröntgen landar runt 5000kr. Så allt mellan 5000-100000kr ca.
Mer pengar ju mer hjälp du behöver.


Jag har precis själv fött upp en lovande unghingst. Tanken var visning om två veckor; skulle då byta visningsträning två veckor + visningen mot betäckningar. Så för min del hade det blivit nästan "gratis". Har kunnat träna honom själv innan då jag har erfarenhet (jobbar med att träna islandshästar). Tyvärr blir det ingen visning då han fick en sårskada in till leden, varit och spolat leden och nu boxvila.. Hade varit hundra gånger roligare med visning (och billigare).
Hade en buffert på ca 20.000kr till visning. Och då kan jag som sagt göra mycket av träningen själv.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
556

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp