Islandssadel till dressyrhäst

Farle

Trådstartare
Jag har tyvärr fastnat i sadeldjungeln på en häst med svängd ryggprofil och kort rygg.

Som jag förstått är islandssadlarna mer anpassade för en kort anläggningsyta, efter lite efterforskning så fann jag flera intressanta märken. Men eftersom jag är i en annan del av ridvärlden så finns det inte så mycket sadlar att tillgå och att titta på. Jag har spanat in Eques Champion som jag från bild utläsa har en kort anläggningsyta och en mer svängd bom. Men jag är som sagt lite vilse.

Vad har ni för erfarenheter, tips och ideér?
 
Jag har tyvärr fastnat i sadeldjungeln på en häst med svängd ryggprofil och kort rygg.

Som jag förstått är islandssadlarna mer anpassade för en kort anläggningsyta, efter lite efterforskning så fann jag flera intressanta märken. Men eftersom jag är i en annan del av ridvärlden så finns det inte så mycket sadlar att tillgå och att titta på. Jag har spanat in Eques Champion som jag från bild utläsa har en kort anläggningsyta och en mer svängd bom. Men jag är som sagt lite vilse.

Vad har ni för erfarenheter, tips och ideér?

Hur kort?
Funkar inte vanlig rundbossa?

Hade Amerigo Vega på min korta ponny(islandskorsning) tex.
Hade även andra vanliga dressyrsadlar innan det.
 
Hur kort?
Funkar inte vanlig rundbossa?

Hade Amerigo Vega på min korta ponny(islandskorsning) tex.
Hade även andra vanliga dressyrsadlar innan det.

Jag har kollat och provat Amerigo och det är trevliga sadlar som säkert skulle fungera bra.

Det som tilltalar med många av islandsmodellerna är att det går att byta koppjärn vid behov. Något som faktiskt underlättar, att man kan göra något själv. Är bosatt i norrland och här är livet begränsat på alla håll om du inte sysslar med skidor eller skoter.

20813413_10154869526792006_1804333073_o_zpsjlck6vp2.jpg


Här är hästen med en harry dabbs. Bomvidden är för smal och sadeln är i det längsta laget. Hästen är färdigvuxen och har en allmänt härligt svår rygg. Hade tidigare en Venus som jag blev av med i en stöld. Den var inte optimal då den gled åt sidan i båda galopperna. Vad det beror på har ingen sadelutprovare här kunnat svara på när de inte heller har sett hästen med sadeln.
 
Jag har tyvärr fastnat i sadeldjungeln på en häst med svängd ryggprofil och kort rygg.

Som jag förstått är islandssadlarna mer anpassade för en kort anläggningsyta, efter lite efterforskning så fann jag flera intressanta märken. Men eftersom jag är i en annan del av ridvärlden så finns det inte så mycket sadlar att tillgå och att titta på. Jag har spanat in Eques Champion som jag från bild utläsa har en kort anläggningsyta och en mer svängd bom. Men jag är som sagt lite vilse.

Vad har ni för erfarenheter, tips och ideér?

Jag har nyss köpt en Eques Champion, inprovad till islandshästar. Den är väldigt bred i kanalen och passar svängd rygg. Är som en "vanlig" dressyrsadel att sitta i, har dock stora knästöd så fick köpa en halv tum större sits.
 

Liknande trådar

Utrustning Har äntligen fått tag på en sadelutprovare som kan tänkas komma hit.:banana: DOCK så har hon mest islandssadlar, (men även vanliga) och...
Svar
11
· Visningar
2 658
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 474
Senast: videnlis
·
Islandshäst Undrar om någon kan hjälpa mig lite på traven i sadeldjungeln...letar en islandssadel till mitt lilla sto. Har i dag en Henri de Rivel...
Svar
9
· Visningar
2 696
Senast: Boj
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
646 222
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp