Isolerad häst i stall?

Kallebus

Trådstartare
Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter.

Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för islandshästarna och shettisarna, även andra hästar får ju stå där om dom vill!
Förpröving är inlämnad till Länsstyrelsen och vi fick tillbaka den för kompletteringar.
Det var två frågor som stod ut men ffa en som störde mig lite extra.
Box 1-2 och 3 ligger bredvid varandra, sen kommer foder/sadelkammar utrymme och sen box 4.
Box 1 och 4 är stora nog till storhästar, box 2 till större ponny och box 3 till shettis.
Alla boxarna har öppna fronter och det finns ingen yttervägg utan när man öppnar boxarna så går man rakt ut på stallplanen. Taket är väl utdraget så att hästarna kan stå med huvudena ute även när det regnar utan att bli blöta.
Nu hävdar Länsstyrelsen att hästen i den ev box 4 blir isolerad?!?
Att den inte har kontakt med andra hästar.

Jag hävdar att hästen ju visst kommer att ha det för att den står ju inte inne 24 timmar om dygnet. Dom går ju ute minst 12 timmar.
Tittar hästen ut genom dörren så ser han ju nästa häst 2-3 m bort.
Det finns ju hästar som står i boxar med 3 hela sidor och galler på fronten och sen går ensamma i sin hage. Är det ok bara för att boxarna står intill varandra?!?
Det finns även hästar som mår bäst av att få stå lite avskilda i stallet. Antingen för att dom är väldigt revirhävdande eller väldigt osäkra.

Pappa orkar nog inte argumentera för det hela utan vi river väggen så att box 3 blir jättestor och så bygger vi sadelkammare i byggnaden bredvid istället men jag tycker att det varit smartare med vår ursprungliga plan.
Vad tycker ni?
 
Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter.

Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för islandshästarna och shettisarna, även andra hästar får ju stå där om dom vill!
Förpröving är inlämnad till Länsstyrelsen och vi fick tillbaka den för kompletteringar.
Det var två frågor som stod ut men ffa en som störde mig lite extra.
Box 1-2 och 3 ligger bredvid varandra, sen kommer foder/sadelkammar utrymme och sen box 4.
Box 1 och 4 är stora nog till storhästar, box 2 till större ponny och box 3 till shettis.
Alla boxarna har öppna fronter och det finns ingen yttervägg utan när man öppnar boxarna så går man rakt ut på stallplanen. Taket är väl utdraget så att hästarna kan stå med huvudena ute även när det regnar utan att bli blöta.
Nu hävdar Länsstyrelsen att hästen i den ev box 4 blir isolerad?!?
Att den inte har kontakt med andra hästar.

Jag hävdar att hästen ju visst kommer att ha det för att den står ju inte inne 24 timmar om dygnet. Dom går ju ute minst 12 timmar.
Tittar hästen ut genom dörren så ser han ju nästa häst 2-3 m bort.
Det finns ju hästar som står i boxar med 3 hela sidor och galler på fronten och sen går ensamma i sin hage. Är det ok bara för att boxarna står intill varandra?!?
Det finns även hästar som mår bäst av att få stå lite avskilda i stallet. Antingen för att dom är väldigt revirhävdande eller väldigt osäkra.

Pappa orkar nog inte argumentera för det hela utan vi river väggen så att box 3 blir jättestor och så bygger vi sadelkammare i byggnaden bredvid istället men jag tycker att det varit smartare med vår ursprungliga plan.
Vad tycker ni?
jag hade hellre haft 4 fullstora boxar och sadelkammaren i seperat byggnad än 2 fullstora, 2 små och en sadelkammare.
Är bara bra att ha foder och läder separat från djuren för att minimera risken för möss.

Och hade inte velat stänga ut en häst så, hellre 2 boxar på varje sida om sadelkammaren i så fall. Hästar ska kunna nosa på varandra även i boxen, åtminstone genom galler. Har själv öppna boxfronter vilket är mycket uppskattat av hästarna.
 
Otroligt tråkigt att dom är så trångsynta. Min häst var tvungen att stå så för han trivdes inte med hästar direkt brevid sig i stallet, han mådde super och var lugn och tillfreds i avskild box där han märkte av dom andra hästarna men inte behövde konfrontera dom vid fodring osv. Vissa hästar är helt enkelt i behov av sånna boxar och jag tycker nästan varje stall borde ha sådana alternativ.
 
@Kallebus Dom anmärker antagligen för att hästar ska kunna ha kontakt med varandra. Men själv tycker jag det är en dum regel för mig personligen, Om en häst tex blir sjuk är det mkt besvärande att den kan stå och nosa på andra hästar, kan ni inte hävda att boxen är till för det?

Hur ser dom på att småponnyer som inte når över boxkanten hålls i storhästboxar? Inte speciellt vanligt med sänkta väggar för att kunna ha ponnysar inhysta.

Jag har en perfekt box just nu. Normalt går min häst på lösdrift men vi har en box för lösdriftshästar som behöver komma in av olika anledningar och innan jag bestämde mig för att ställa min ute permanent så hyrde jag den för permanent uppstallning. Den ligger vägg i vägg med en annan box, men har vägg istället för galler. Det är en hörnbox så inga hästar står åt nåt annat håll. Det har varit perfekt, eftersom min häst i tidigare stall blivit stressad av boxgrannar och istället stått och sparkat bakut i väggen, även därför jag nu har haft henne skadad i 9 mån eftersom hon en av gångerna sparkade bakut i gallret och blev hängande fast... säkert hade hon mkt utbyte av den möjligheten till kontakt med boxgrannarna både före och nu när hon pga detta varit skadad i snart ett år :grin:

Ska höra med min stallägare om de fått nedslag på denna boxen. Jag har iaf inte hört det.
 
Jag tycker motivationen i överlag väl egentligen är ok, att de ska kunna se kompisar och nosa. Men det finns mååånga stall som bygger väggar som är skyhöga och inte tillåter någon direktkontakt. Här tycker jag inte motivationen blir helt optimalt, det finns hästar som kräver social kontakt och det finns hästar som tycker det är obehagligt..det är ändå "trånga" utrymmen man pratar om.

I stället i detta fallet verkade man ju ha tänkt sig ha öppningsbart för boxdörrarna utåt? I min värld så är då problemet obefintligt iom att hästarna då kan se varandra och dagtid är de i hagar. För precis så har många stall redan dvs endast öppet i front.
Alternativt kan man göra en liten del av väggen med infäst galler så ser de varandra om problemet nu är så stort..

Håller helt med ang ponny..Då borde det inte heller vara ok att ha ponny i vanlig box för det är sällan de ser så optimalt heller eller kan ta direktkontakt pga vägghöjd. De flesta ponnyer ser aldrig vad som händer utanför boxen..där kan vi snacka isolering och missanpassning.

Jag personligen har aldrig sett att helöppna boxar heller fungerar (som många även förespråkar) väl i ett stall..antingen ska det tjaffsas, huggas, tjuras. Farligt dessutom när andra passerar med häst förbi.
Boxar bör enligt mig gå att stängas och ha öppet sedan men på ett säkert sätt, anpassningsbart mao..Man ska ej heller tvinga hästarna till fysisk kontakt som det så lätt blir också utan blandat - erbjuda kontakt om det är nödvändigt, kunna stänga om det är nödvändigt.

Min häst gillade aldrig helt öppet galler till grannen någonsin, han kände sig stressad och trängd.
Så han fick alltid endast ha öppet vid boxdörren, resten helvägg med hjälp av träskivor - nöjd och avslappnad häst som fick välja att se de andra när han ville istället för att vara stressad och sur över maten tex.

Jag hade kollat av med dem och tagit upp att tex boxdörrarna ju kan vara öppna, dvs det finns visst möjlighet att se och kommunicera..hästar måste inte ta i varandra 24/7 heller..det gör dem inte om man så skulle ha grupphållning dygnet runt, de distanserar sig när de inte vill också.
För det finns ännu ingen bra eller tydlighet hurvida hästar SKA ha kontakt med andra, det är BÖR som gäller..Man måste ju inte ens ha andra hästar som sällskap utan där är det också fortfarande BÖR..Så jag ser egentligen inte rättvisa i att döma ut boxen så fort enl nu gällande lagstiftning..
 
Senast ändrad:
Vi har alltid byggt specialdörrar till småhästarna så att dom kan se ut. Fattar inte heller att det är ok att ha små ponnys bakom jättedörrar?!

Min egen häst (som står inackorderad i annat stall) har nu fått ett specialgaller mellan sin och grannhästens box för hon blev vansinnig och sparkade i väggarna när han stack dit huvudet för att hälsa på.
Hon hade definitivt stått i vår fjärde box om det valet fanns.

Hade en häst som inte åt på flera dagar när den kom. Efter att ha täckt alla väggar så att den inte såg kompisarna vid sidorna så började den äta.

jag hade hellre haft 4 fullstora boxar och sadelkammaren i seperat byggnad än 2 fullstora, 2 små och en sadelkammare.
Är bara bra att ha foder och läder separat från djuren för att minimera risken för möss.

Och hade inte velat stänga ut en häst så, hellre 2 boxar på varje sida om sadelkammaren i så fall. Hästar ska kunna nosa på varandra även i boxen, åtminstone genom galler. Har själv öppna boxfronter vilket är mycket uppskattat av hästarna.

Att ha fyra fullstora boxar var aldrig meningen.
Vi har ett stall med 6 väl tilltagna boxar plus en föl/sjukbox.
Detta stallet ska byggas till "utegänget" dvs shettisarna och islandshästarna.
Indelningen av boxarna plus sadelkammare blev så för att dom befintliga väggarna gav detta naturligt och vi tyckte att det blev ett bra stall så.
Hade inte sadelkammarbiten varit för smal så hade det blivit en liten box där med.

Efter att ha jobbat i avelstall men allt från 3-7 hingstar hemma så hävdar jag med bestämdhet att dom inte ens får nosa på varandra genom galler!
Jävlar vad det slogs i väggar och åbäkade sig.
En hingst lyckades böja skyddsrören vid fönstret med en spark så glasrutorna for och han skar sig rätt rejält och det var inga klena rör!

Snälla hästar får sällskap, dom som inte mår bra av sällskap ända inpå sig bör få stå åtskilda.
 
Självklart så får man anpassa box efter häst så gott det går, tycker inte heller om boxar där det inte finns galler eller hög vägg mellan boxarna, lite privatliv får de ha.
Våra boxars mellanväggar är, halva trä upp till taket andra halvan galler. Öppen front. Så vill en häst vara i fred så är det bara att ställa sig längst in i boxen.
Men kan säga att min häst som tidigare stod helt instängd med höga mellanväggar och helt stängt galler utåt, var väldigt mycket surare och aggressiv mot när hästar gick förbi utanför än nu. Då var det öronen bak och blottare huggtänder, nu är det öronen framåt och huvudet ut för att se vad som står på :).
Gladare häst helt enkelt. Men alla är olika som sagt.
 
Jag tror att om ni hade motiverat boxens placering med att det var en hingstbox eller för möjlig karantän, så det inte varit några problem.
 
Nej, det är förhoppningsvis sant men jag förstår ändå inte att det skulle behövas en motivering?!
Hästen ser ju dom andra bara den sticker ut huvudet.
Fronterna är som sagt öppna.
 
Ilsknade till rejält nu!
Pappa hade pratat ned tanten på Länsstyrelsen som hävdade att deras tolkning var att hästen skulle kunna ha fysisk kontakt.
Bör och gärna är inga tvingande ord. Hade det stått ska så hade det ju kommit i ett annat läge

Från Jorbruksverkets hemsida:
Utforma väggar i boxar och spiltor på bästa sätt

Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke. Hästarna ska också kunna äta och dricka i lugn och ro. Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt. Hästar som är aggressiva mot varandra ska inte kunna skada eller störa varandra

Finns en broschyr från jordbruksverket som är lite lite dåligt formulerad och som jag givetvis inte kan kopiera hit :meh:
Där står § 10: Boxdörrar/väggar ska var utformade så att hästens sociala behov tillgodoses.
Där finns också "allmäna råd" som komplement till §10 som då säger
"Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt"

Myndigheter...................suck :cool:
 
Ilsknade till rejält nu!
Pappa hade pratat ned tanten på Länsstyrelsen som hävdade att deras tolkning var att hästen skulle kunna ha fysisk kontakt.
Bör och gärna är inga tvingande ord. Hade det stått ska så hade det ju kommit i ett annat läge

Från Jorbruksverkets hemsida:
Utforma väggar i boxar och spiltor på bästa sätt

Boxväggar, boxdörrar och skiljeväggar mellan spiltor ska vara utformade så att skaderisken minimeras. Din häst ska inte kunna fastna med till exempel hovar eller käke. Hästarna ska också kunna äta och dricka i lugn och ro. Dessutom bör hästarna kunna se och höra varandra och gärna ha möjlighet till fysisk kontakt. Hästar som är aggressiva mot varandra ska inte kunna skada eller störa varandra

Finns en broschyr från jordbruksverket som är lite lite dåligt formulerad och som jag givetvis inte kan kopiera hit :meh:
Där står § 10: Boxdörrar/väggar ska var utformade så att hästens sociala behov tillgodoses.
Där finns också "allmäna råd" som komplement till §10 som då säger
"Boxväggar och skiljeväggar mellan spiltor bör vara utformade så att:
1. hästarna kan se och höra andra hästar,
2. hästarna kan ha fysisk kontakt med varandra,
3. hästar som visar aggression mot varandra inte skadar eller stör
varandra, samt
4. hästarna inte kan fastna med hov, huvud eller käke.
Andra punkten gäller inte om det är uppenbart olämpligt att hästarna har fysisk kontakt"

Myndigheter...................suck :cool:

alltså länsstyrelsen är sådär utifrån vad de bedömer eller hakar upp sig på osv.
Istället för att ni hetsar upp er i sak utifrån ett redan luddigt regelverk som är avsett som generella lagar osv, så ta kontakt med ngn och fråga hur ni ska gå tillväga. För mig är ert upplägg inga konstigheter men som sagt, hur länsstyrelsen bedömer osv är väldigt godtyckligt på många olika sätt. Ta ngn direktkommunikation med dem för att se över det hela snarare än att lägga energi på "domen" ni fått i skrift och hur den skiljer sig från det ni hittar i skrift på andra håll osv? :)
 
Pappa har ju pratat med dom och det enda hon sa var att vi inte fick ha boxen så för att dom tolkar det som att hästen ska ha kontakt med andra hästar

Problemet har vi redan löst genom att riva en befintlig vägg och göra två 12 kvm stora boxar och en ponnybox bredvid varandra och så sadelkammare i ena ändan dvs en box mindre än vi tänkt från början men på samma yta.
Eftersom vi vill ha stallet färdig denna sidan jul så var det lättare att göra som dom vill även om vi tycker att dom har fel i sak.
 
Pappa har ju pratat med dom och det enda hon sa var att vi inte fick ha boxen så för att dom tolkar det som att hästen ska ha kontakt med andra hästar

Problemet har vi redan löst genom att riva en befintlig vägg och göra två 12 kvm stora boxar och en ponnybox bredvid varandra och så sadelkammare i ena ändan dvs en box mindre än vi tänkt från början men på samma yta.
Eftersom vi vill ha stallet färdig denna sidan jul så var det lättare att göra som dom vill även om vi tycker att dom har fel i sak.

Knepigt när de gör annan tolkning..

De sa inget om att tex lägga in en bit galler tex alltså nåt slags alternativ? Hade vart kul att höra mer förslag liksom på hur de tänkt egentligen och ja då borde betydligt fler stall dömas ut för ni är inte ensam om att endast ha öppet i front..i stallar där allt är kontrollerat och gdk
 
Eftersom utrymmet intill skulle vara sadelkammare så hjälper det inte med galler eller fönster.

Det är ju det som vi reagerat på , att det finns så många godkända stall som har samma effekt som vårt tilltänkta stall.
Bara det att man då inte får ha någon box tom i en lång radda boxar. Jäkligt bökigt att behöva flytta om hästarna varje gång en hyresgäst flyttar om det inte flyttar in någon annan i den boxen direkt!
Som jag står nu så har vi fyra boxar i stallet. Två boxar på varje sida och bred stallgång i mitten. Då får där ju inte stå tre hästar (som vi har nu) eftersom den ena inte får fysisk kontakt även om han både ser och hör dom andra?!?
Hur tänkte dom där?????
 
Pappa har ju pratat med dom och det enda hon sa var att vi inte fick ha boxen så för att dom tolkar det som att hästen ska ha kontakt med andra hästar

Problemet har vi redan löst genom att riva en befintlig vägg och göra två 12 kvm stora boxar och en ponnybox bredvid varandra och så sadelkammare i ena ändan dvs en box mindre än vi tänkt från början men på samma yta.
Eftersom vi vill ha stallet färdig denna sidan jul så var det lättare att göra som dom vill även om vi tycker att dom har fel i sak.

Känns som er länsstyrelsekontakt borde läsa på lite vad som egentligen står i JBV reglerna och förhållandena för häst som helhet. Tråkigt att ni fick krångel, men nu har ni ju ändå tydligen hittat en lösning även om den inte var som ni hade hoppats på byggmässigt osv.
 
Eftersom utrymmet intill skulle vara sadelkammare så hjälper det inte med galler eller fönster.

Det är ju det som vi reagerat på , att det finns så många godkända stall som har samma effekt som vårt tilltänkta stall.
Bara det att man då inte får ha någon box tom i en lång radda boxar. Jäkligt bökigt att behöva flytta om hästarna varje gång en hyresgäst flyttar om det inte flyttar in någon annan i den boxen direkt!
Som jag står nu så har vi fyra boxar i stallet. Två boxar på varje sida och bred stallgång i mitten. Då får där ju inte stå tre hästar (som vi har nu) eftersom den ena inte får fysisk kontakt även om han både ser och hör dom andra?!?
Hur tänkte dom där?????

Jag håller med mackan här, att hade det inneburit att ni inte hade kunnat tänka om så lätt så hade jag lämnat in en överklagan och att de får omtolka vad som faktiskt står i lagen och vad som faktiskt förekommer i andra stall. Det blir liksom så fel när man utmålar ett enda enstaka ensamt fall mot vad som annars är ok i genomförande och vad som är väldigt vanligt och tillåtet enl de direktiv som finns?

Men ibland blir det sådär..otroligt tråkigt och krångligt men om det är värt det kan man ju alltid prova med att överklaga men det kan ta tid det också.

Vid såna här fall blir det så tydligt hur tokigt det blir när man enbart kollar i boken, inte hur det funkar och ser ut i verkligheten
 
Hej alla kloka hästmänniskor! Nu vill jag ha era åsikter.

Min far håller på och ska bygga om vårt urgamla grisstall till utestall för islandshästarna och shettisarna, även andra hästar får ju stå där om dom vill!
Förpröving är inlämnad till Länsstyrelsen och vi fick tillbaka den för kompletteringar.
Det var två frågor som stod ut men ffa en som störde mig lite extra.
Box 1-2 och 3 ligger bredvid varandra, sen kommer foder/sadelkammar utrymme och sen box 4.
Box 1 och 4 är stora nog till storhästar, box 2 till större ponny och box 3 till shettis.
Alla boxarna har öppna fronter och det finns ingen yttervägg utan när man öppnar boxarna så går man rakt ut på stallplanen. Taket är väl utdraget så att hästarna kan stå med huvudena ute även när det regnar utan att bli blöta.
Nu hävdar Länsstyrelsen att hästen i den ev box 4 blir isolerad?!?
Att den inte har kontakt med andra hästar.

Jag hävdar att hästen ju visst kommer att ha det för att den står ju inte inne 24 timmar om dygnet. Dom går ju ute minst 12 timmar.
Tittar hästen ut genom dörren så ser han ju nästa häst 2-3 m bort.
Det finns ju hästar som står i boxar med 3 hela sidor och galler på fronten och sen går ensamma i sin hage. Är det ok bara för att boxarna står intill varandra?!?
Det finns även hästar som mår bäst av att få stå lite avskilda i stallet. Antingen för att dom är väldigt revirhävdande eller väldigt osäkra.

Pappa orkar nog inte argumentera för det hela utan vi river väggen så att box 3 blir jättestor och så bygger vi sadelkammare i byggnaden bredvid istället men jag tycker att det varit smartare med vår ursprungliga plan.
Vad tycker ni?

Mina tränare byggde för några få år sen till ett utestall på sin gård. Det är givetvis kollat av länsstyrelsen och godkänt.
Där finns 2 boxar som inte har mer "kontakt" med andra hästarna än engelska luckor utåt. En av dem har "samma innertak" som 3 andra boxar och har då öppet från ca 2,5 m upp och till tak. Men den andra är placerad på andra sidan en sadelkammare och har således eget innertak och är alltså täckt upp till nock.
Båda är ju täckta väggar.

Nu får ju de hem hästar för träning. Och en del tillfälliga kortare perioder. Vissa ska tävla stora tävlingar och man vill ha dem avskilt för att inte störa med för mycket ombyten utöver smittorisk etc.
Det kan ju också vara hingstar..

I stora stallet har man löst hingstboxarna så att de är placerade utan grannar bredvid. Däremot har de andra hästar som de ser, både framför och resten av stallet.
Alla boxar är utan galler och öppna mellan hästarna. Iom att de är så stora kan hästarna välja att gå undan om de vill och att ha fysisk kontakt med grannen om de vill.
Det kräver så klart att man planerar hur de står.
Men jag har inte mött en häst som inte älskat det stallet. Så jag tror absolut på att ha dem så. Skaffar jag eget vill jag ha så!
 
@Kallebus suck vad jobbigt. Ta kontakt med någon annan på länsstyrelsen, människan måste ju ha en chef antingen där eller på något annat länsstyrelse kontor. För det är inte alltid lämpligt att hästar har fysisk kontakt mellan boxar, det beror på hästarna, en del vill vara ifred i boxen. Och det finns ju som sagt gott om stall där hästarna inte har någon fysisk kontakt så hur kan de då bli godkända?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 799
Senast: Cambrie
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 400
Senast: Roheryn
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp