Istället för vin?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag tycker vin är jättegott till maten, men det är ju inte det allra billigaste och funkar inte att bjuda kompisar som kommer med bil på... Annars dricker jag vatten till maten, har så gott som aldrig druckit nån av alla dessa drycker man kan hitta i mataffären, men kom på att det kanske finns nåt kul man kan köpa där istället? Typ nån vindruvsdryck eller kanske svartvinbärs-dryck? Någon som har nåt tips ni tycker smakar lite som vin? Främst rött, det hade jag velat ha till imorrn.

Alkoholfritt vin går bort, tycker inte det smakar nåt. Inte läsk och cider går också bort, tycker det brukar va så sliskigt äckligt sött.

//r
 
@svea Tack, ska kolla upp det, det låter ju bra att den inte är så söt!

@sjoberga Hmm, ingefärsdricka har jag aldrig druckit faktiskt, men jag gillar ju ingefära i mat... Mynta gillar jag också i mat, känns inte som om om myntavatten blir så smakrikt dock, men det blir det kanske? Iste är inte det ganska sött o slibbigt? Eller det är det kanske inte? Har bara druckit det ett par ggr i mitt liv... Öl gillar jag inte... fast iofs förut gillade jag Kriekölen med körsbärssmak (fast den är söt ;), men gillar den kanske inte längre, är länge sen jag drack den...) och har hört att ingefärsölen Ginger Joe ska vara god? Det funkar med alkoholhaltiga drycker också till när jag är själv/när ingen ska köra om det finns nåt gott. Men som sagt "vanlig öl" och cider brukar jag inte gilla.

//r
 
@svea Tack, ska kolla upp det, det låter ju bra att den inte är så söt!

@sjoberga Hmm, ingefärsdricka har jag aldrig druckit faktiskt, men jag gillar ju ingefära i mat... Mynta gillar jag också i mat, känns inte som om om myntavatten blir så smakrikt dock, men det blir det kanske? Iste är inte det ganska sött o slibbigt? Eller det är det kanske inte? Har bara druckit det ett par ggr i mitt liv... Öl gillar jag inte... fast iofs förut gillade jag Kriekölen med körsbärssmak (fast den är söt ;), men gillar den kanske inte längre, är länge sen jag drack den...) och har hört att ingefärsölen Ginger Joe ska vara god? Det funkar med alkoholhaltiga drycker också till när jag är själv/när ingen ska köra om det finns nåt gott. Men som sagt "vanlig öl" och cider brukar jag inte gilla.

//r
Ginger joes är jättegott! Men jag vet inte om det blir så mycket billigare med några Ginger joes än en flaska vin.
 
Inget jag gillar själv men många verkar föredra kolsyrat vatten med smak. Jag dricker gärna kranvatten till mat, eller alkoholfri cider.
 
I Tyskland drack jag en druvjuice som smakade precis så som jag föreställde mig att vin smakade som liten. Mustigare och mer vuxen smak än vanig juice/saft, väldigt gott! Minns inte om jag hittat den i sverige, men kolla på Lidl, de kan ha den där.
Annars gillar jag att dricka citronvatten med ganska mycket citron i, så det blir rejält med smak.
 
Om jag är sugen på ngt speciellt så brukar jag kolla in alkoholfria hyllan på systemet. Dricker nästan aldrig alkohol längre. Gärna kolsyrat vatten till maten, men om sagt, är det ngt speciellt så kollar jag på systemet. Allt med fläder är så gott, eller en syrlig lemonad. Den bästa lemonaden har jag dock druckit i Costa Rica.
Kan tipsa om denna på systemet. Iofs 0,5% .
744494.jpg
 
Det är ju så olika vad man/folk gillar, men själv väljer jag Ramlösa Fläder, väl kyld, när jag inte vill dricka vin. Inte bara till mat, sitter gärna och sippar på det också. Men en del gillar ju inte kolsyra t ex.

Det där fläderblomsvinet måste jag testa!
 
Tack för alla förslag!! Glömde skriva att det helst inte ska vara kolsyrat heller! Men ska leta efter nån ickekolsyrad fläderdryck o prova, då många föreslagit fläder...

@macbeth Det låter som om det kan vara vad jag är ute efter! Ska kolla på Lidl, tack!

//r
 
Tack för alla förslag!! Glömde skriva att det helst inte ska vara kolsyrat heller! Men ska leta efter nån ickekolsyrad fläderdryck o prova, då många föreslagit fläder...

@macbeth Det låter som om det kan vara vad jag är ute efter! Ska kolla på Lidl, tack!

//r
Lättdryck citron/fläder (+ andra smaker) brukar finnas i alla mataffärer. Kostar nånstans 5-10 kr för en tetra som ger en liter färdig dryck.
 
Lite, pyssel och du får vänta till hösten ... men en saft med vuxensmak som passar bra till mat är slånbärsdricka. Man plockar bären på hösten (efter frosten), men de kan också frysas in till lusten att göra saft faller på. Tar lite tid, men är enklare än att kokt saft tycker jag. Har tyvärr aldrig sett slånbärsdricka i affären.
Annars håller jag med om ginger beer som har mer smak än ginger ale. Men den är ju ofta ganska kraftigt kolsyrad (finns även med viss alkoholhalt, ta på rätt hylla om du handlar på systemet). Sedan finns det många bra äppeljuicer/-muster både i vanliga affärer och på systemet. Finns t ex indelade efter olika äppelsorter med olika smak. Musten är inte riktigt lika tjock som juice och passar bättre till mat tycker jag.
Druvjuice finns både röd och ljus av olika fabrikat, den ljusa kan dock vara svårare att få tag på (Lidl har en ganska bra röd). Lingondricka, tranbärsjuice eller svartvinbärsdricka är andra alternativ med lite vuxensmak som passar bra till mat och saknas kolsyra. Bor du någonstans där det finns en butik med utländsk (arabisk, asiatisk, engelsk) mat så kan där också finnas spännande alterantiv.
 
Jag dricker helst vatten till mat, det går ju att liva upp med äppelbitar, citron, apelsin eller vad man nu gillar :)
 
@svea Tack, ska kolla upp det, det låter ju bra att den inte är så söt!

@sjoberga Hmm, ingefärsdricka har jag aldrig druckit faktiskt, men jag gillar ju ingefära i mat... Mynta gillar jag också i mat, känns inte som om om myntavatten blir så smakrikt dock, men det blir det kanske? Iste är inte det ganska sött o slibbigt? Eller det är det kanske inte? Har bara druckit det ett par ggr i mitt liv... Öl gillar jag inte... fast iofs förut gillade jag Kriekölen med körsbärssmak (fast den är söt ;), men gillar den kanske inte längre, är länge sen jag drack den...) och har hört att ingefärsölen Ginger Joe ska vara god? Det funkar med alkoholhaltiga drycker också till när jag är själv/när ingen ska köra om det finns nåt gott. Men som sagt "vanlig öl" och cider brukar jag inte gilla.

//r

Det finns massor av recept på iced tea både mer eller mindre söta med hur många smaker som helst, bara fantasin sätter stopp. :) Googla så hittar du hut många som helst. Många amerikaner tycker att de svenska ice tea pulver i påsar (Lipton) är alldeles för sött och slaskigt. http://allrecipes.com/recipes/16363/drinks/tea/iced/?page=4#4
 
Druvjuice finns både röd och ljus av olika fabrikat, den ljusa kan dock vara svårare att få tag på (Lidl har en ganska bra röd). Lingondricka, tranbärsjuice eller svartvinbärsdricka är andra alternativ med lite vuxensmak som passar bra till mat och saknas kolsyra. Bor du någonstans där det finns en butik med utländsk (arabisk, asiatisk, engelsk) mat så kan där också finnas spännande alterantiv.

Tack för tipsen! Det här låter mest som det jag känner att jag är ute efter! Druvjuice... när jag tänkte efter så kom jag att jag tror t om jag har smakat nån sån från Lidl, röd då. Men finns det även vit så vill jag gärna smaka sån också. Lingon, tranbär och svartvinbär har jag också funderat på, men tror som sagt druvjuice blir mest mitt i prick (vilket ju inte är så konstigt :P) Vet att det finns nåra såna affärer nere i centrum här, men idag blir det Willys, ska kolla där om dom har någonting! :)

//r
 
Köpte en druvjuice på Willys o provade att ha till maten ikväll, men nä den funkade inte som vinsubstitut. Får nog fortsätta dricka vin, dricker det ju inte så ofta så det stör direkt ändå så.

//r
 
Om man brygger sitt eget tea och satter in det i kylskapet kan var och en sota sitt icetea precis hur de vill ha det.;) Samt tillsatta citron, en mintkvist, eller vad man vill ha i.
Lipton's pasar ar sa snuskigt ackligt att jag inte forstar hur det far kallas istea.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 436
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 896
Senast: Voeux
·
Mat Jag är på jakt efter en god måltidsersättning, helst något i pulverform som man blandar själv och gärna billigt (men viktigast är att...
2
Svar
20
· Visningar
2 365
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 445
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp