Jag ärvde en bok...

Jag har inget intresse av att sälja det ändå, oavsett om situationen för elefanter såg ut på ett helt annat sätt då, så vill jag ändå inte bidra till någon handel med elfenben. Bra att intresset för det svalnat!
Man får inte sälja elfenbensprodukter inom EU. Finns strikta regler om elfenbenshandel inom EU. Men nog om detta, din bok har toppenfina bilder!
 
hz5OsRU.jpg

DY7ykAh.jpg

Ie6eZGa.jpg

Oqz9Hap.jpg

sEGli9g.jpg

LLTf49F.jpg

Zhgs9AY.jpg

LAqCXpQ.jpg


Där var det slut. Litografierna är gjorda av Emil Volkers.
Flixon, jag Pmar dig!
 
Häftigt arv :love:

Bara jag som reagerar på att alla hästar saknar halva svansen? Proteinbrist eller mode? :p
Jag tror det kan vara att de även användes som körhästar och en lång svans kan då ställa till det.

Edit. Tredje som gav svaret :)
 
Häftigt arv :love:

Bara jag som reagerar på att alla hästar saknar halva svansen? Proteinbrist eller mode? :p
De flesta ser i alla fall ut att ha alla svanskotorna kvar, endast att taglet är klippt. Annars har det ju varit vanligt att kupera svansarna på arbets- och vagnshästar (numera förbjudet inom EU tror jag)
 
Visst är det! En del av mig vill bara riva ut bilderna ur boken och rama in dem (men det ska jag såklart inte göra :p). Ja det vore kul att höra mer om den av en expert! Jag fick ett gäng böcker, bla 1a utgåvan av Tove Janssons Vem kan trösta knyttet :love: och ett elfenbensarmband, som måste vara väldigt gammalt för jag misstänker att det är mormors far eller någon ännu tidigare som tagit med det hem. Känns ändå svårburet :o
Är det bilderboken, den från 1960? Den är värd minst 2000:- enligt RetroKlassikers Muminspecial från 2014....!
 
Ja det är det. Tyvärr har någon ungjäkel (troligen jag) skrivit på framsidan. Dock med blyerts så jag har suddat, men den är ju inte i nyskick. Men inuti är den toppenfin!
Till rätt person är den ändå värd mycket. Om du vill skiljas från den? Jag har också urgamla böcker som jag klottrade i som liten.... Hade kunnat ta en tripp till Costa Rica för de pengarna, annars..... Jag har också gamla Muminfigurer som hade varit värda massor om inte lilla jag rivit sönder dem. För att inte tala om de allra första Muminmuggarna som jag fick av Semic - de är också värda 2 000:- styck idag. Och jag lämnade kvar dem i England när jag flyttade....... :banghead:
 
Vem skall trösta knyttet står här i bokhyllan också och är en favorit men riktigt så värdefulla är de inte, ett fint exemplar av originalutgåvan kanske 4-500 kr, i nyskick någon hundralapp till.
 
Till rätt person är den ändå värd mycket. Om du vill skiljas från den? Jag har också urgamla böcker som jag klottrade i som liten.... Hade kunnat ta en tripp till Costa Rica för de pengarna, annars..... Jag har också gamla Muminfigurer som hade varit värda massor om inte lilla jag rivit sönder dem. För att inte tala om de allra första Muminmuggarna som jag fick av Semic - de är också värda 2 000:- styck idag. Och jag lämnade kvar dem i England när jag flyttade....... :banghead:
Än så länge får den vara här, skulle jag vara i behov av pengar någon dag kanske jag omvärderar beslutet. Har fler gamla böcker som jag inte ens hunnit kolla upp, bla Bröderna Grimms sagor volym 1 och 2, Pocahontas, Tomtebobarnen med flera.

Skönt att det inte bara var jag som var dum som barn :D
 
Vem skall trösta knyttet står här i bokhyllan också och är en favorit men riktigt så värdefulla är de inte, ett fint exemplar av originalutgåvan kanske 4-500 kr, i nyskick någon hundralapp till.
Aha. Lite tur ska man nog också ha, och hitta en som vill ha den till nästan varje pris.

Uppgifterna fick jag från Scandinavian Retro, som hade ett specialnr med enbart Tove Janssons produkter, med ungefärliga prisuppgifter på i stort sett allt.

Jag är Uppfödd på Mumin så figurerna - och Tove Jansson!! - ligger mitt inne i mitt hjärta :heart
 
Aha. Lite tur ska man nog också ha, och hitta en som vill ha den till nästan varje pris.

Uppgifterna fick jag från Scandinavian Retro, som hade ett specialnr med enbart Tove Janssons produkter, med ungefärliga prisuppgifter på i stort sett allt.

Jag är Uppfödd på Mumin så figurerna - och Tove Jansson!! - ligger mitt inne i mitt hjärta :heart
Jag tittade vad antikvariaten ville ha på Bokbörsen.se men oavsett så tycker inte jag man skall sälja om man inte behöver. När man tittar i boken känner man verkligen att Tove Jansson lagt ned hela sin själ såväl i själva berättelsen som i illustrationerna och skapat ett riktigt konstverk, den typen av böcker görs inte längre.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 103
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp