Jag ärvde en bok...

Jag tittade vad antikvariaten ville ha på Bokbörsen.se men oavsett så tycker inte jag man skall sälja om man inte behöver. När man tittar i boken känner man verkligen att Tove Jansson lagt ned hela sin själ såväl i själva berättelsen som i illustrationerna och skapat ett riktigt konstverk, den typen av böcker görs inte längre.
Det som är tråkigt, tycker jag, är att det övergick till big business och kommers redan ganska tidigt. Nu läste jag att omsättningen är över 4 miljarder per år!
 
Det som är tråkigt, tycker jag, är att det övergick till big business och kommers redan ganska tidigt. Nu läste jag att omsättningen är över 4 miljarder per år!
Jaa. Men jag tycker ändå att de lyckats behålla den innerliga Muminkänslan i ganska stor utsträckning. Toves bror Lars behöver nog godkänna det mesta innan det släpps. När Mumin-tidningen med serier skulle ges ut, var jag en av test-tecknarna. Jag tyckte jag gjorde jättefina Mumin-figurer - men Lars underkände mig totalt och undrade om jag ens kände till Mumin? Jag blev rätt knäckt..... :( Jag är ju, som sagt, uppfödd på Mumin och den är en del av min själ!! Lars tyckte däremot att jag tecknade fina snäckor..... Klen tröst. (Fast idag är jag rätt glad att jag inte blev en av Mumin-serietecknarna, eftersom de tidningarna inte rrrriktigt höll samma klass som Toves egna bilder, om man så säger...!)
 
Det som är tråkigt, tycker jag, är att det övergick till big business och kommers redan ganska tidigt. Nu läste jag att omsättningen är över 4 miljarder per år!
Ursäkta trådkapet, men ett sista inlägg, då: Jag ser att Toves brorsdotter Sophia Jansson har hand om Mumins "varumärke" sedan 1997 och hon (citat) "...kommer aldrig att kasta Mumin år vargarna utan försäkra sig om att varumärket - vilket hemskt ord i sammanhanget! - inte vattnas ur. -Mumin har fått en retrostatus, en designbaserad sådan. Det hänger ihop med de värden som är så fast förankrade i produkterna genom Toves böcker. Vi försöker fånga styrkan i Muminvärlden, som är genomsyrad av filosofi, kultur och allmänmänskliga värden. Inte bara detta att du ska behandla din nästa väl och vara öppen och snäll. Det är också respekt för den som är annorlunda. Muminvärlden föddes efter kriget och det snälla sättas mot en bakgrund. Sen har det fått en form och placerats i en fantasivärld." :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 444
Senast: Hedinn
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: Luff
·
  • Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 102
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp