Jag behöver hjälp i min ridning!

Malinoodh

Trådstartare
Hej!
Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande!
Jag var nyligen inne med min hest hos veterinären då hon blivit knäpp i galoppen, fyrtaktig och stötig. Besöket skedde på husaby där veterinärerna gjorde allt för att hitta vad som kanske var fel. Dom hittade ingenting. Jag är både glad men också frustrerad över att felet faktiskt ligger hos mig och att jag inte kan rida min egen häst för tillfället.
Just nu går hon på metacam för att se om ridning blir bättre (blir den bättre så har hon ont, blir den inte de så är det något man får jobba med). Den blev inte bättre.
Nu undrar jag vad jag ska ta mig till, jag ska försöka hitta mer tid för att rida för en instruktör. Min häst är en stjärnkikare och tar lång tid att få avslappnad och hitta formen, (kan ta upp till 45 minuter). Ibland blir jag så frustrerad att jag hoppar av och gråter, vilket inte leder till något bättre.
Jag blir orolig när hon går i dendär höga formen att hon ska bli fel musklad. När hon väl är lösgjord fungerar galoppen fin fint!...men det är vägen dit som är så fruktansvärd. Jag är inte ute efter genvägar utan råd och tips hur JAG ska göra för att hjälpa mig och min häst att bli ett team igen.
Har även en fråga. Är det fel att någon gång ibland sätta på en graman ? (har en stor respekt för detta hjälpmedel). med den på så fungerar galoppen och hon känns avslappnad (har testat en gång). Är det bättre att hon går i felaktig form eller att jag ibland tar hjälp av gramanen? I början kröker hon endast på nacken men blir snabbare rund och kommer upp med ryggen och vi kan börja jobba med vårat problem i galoppen.
Hjälp mig, vad ska jag göra?
Surkärringar och konfliktsökande människor undanbedes... tack på förhand!
 
Hej!
Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande!
Jag var nyligen inne med min hest hos veterinären då hon blivit knäpp i galoppen, fyrtaktig och stötig. Besöket skedde på husaby där veterinärerna gjorde allt för att hitta vad som kanske var fel. Dom hittade ingenting. Jag är både glad men också frustrerad över att felet faktiskt ligger hos mig och att jag inte kan rida min egen häst för tillfället.
Just nu går hon på metacam för att se om ridning blir bättre (blir den bättre så har hon ont, blir den inte de så är det något man får jobba med). Den blev inte bättre.
Nu undrar jag vad jag ska ta mig till, jag ska försöka hitta mer tid för att rida för en instruktör. Min häst är en stjärnkikare och tar lång tid att få avslappnad och hitta formen, (kan ta upp till 45 minuter). Ibland blir jag så frustrerad att jag hoppar av och gråter, vilket inte leder till något bättre.
Jag blir orolig när hon går i dendär höga formen att hon ska bli fel musklad. När hon väl är lösgjord fungerar galoppen fin fint!...men det är vägen dit som är så fruktansvärd. Jag är inte ute efter genvägar utan råd och tips hur JAG ska göra för att hjälpa mig och min häst att bli ett team igen.
Har även en fråga. Är det fel att någon gång ibland sätta på en graman ? (har en stor respekt för detta hjälpmedel). med den på så fungerar galoppen och hon känns avslappnad (har testat en gång). Är det bättre att hon går i felaktig form eller att jag ibland tar hjälp av gramanen? I början kröker hon endast på nacken men blir snabbare rund och kommer upp med ryggen och vi kan börja jobba med vårat problem i galoppen.
Hjälp mig, vad ska jag göra?
Surkärringar och konfliktsökande människor undanbedes... tack på förhand!
Du får hitta en bra tränare som kan hjälpa dig med din ridning. Sen hade det inte varit fel att en duktig ryttare red din häst två-tre ggr ett tag tills du kan rida den själv på ett korrekt sätt. (Kanske inte dom svaren du ville ha)

Att rida med graman i ditt fall är inget att rekommendera.
 
Jag tror det bästa är att rida för instruktör och mellan gångerna öva på hemläxan typ, samt rida regelbunder. Det finns definitivt inga genvägar tyvärr. Har själv problem med min häst att hitta rätt form och har också gett upp några gånger gråtandes och med ett självförtroende som är i bott "jag kan inte".

För min egen del har jag börjat ta itu med problemet och fast det känts åt helvete har jag kämpat mig igenom det där jobbiga, och känslan när jag får igenom det jag vill efteråt är obetalbar.
Jag har haft ett litet uppehåll från att rida för instruktör, men ska ta itu med det snart igen, vet att min instruktör pratar mycket om att lösgöra hästen.
Jag märker själv att min häst går mycket bättre när hon är lösgjord, men det är svårt att komma dit på egen hand, så jag kommer ta hjälp av en instruktör som kan ge mig motivation att kämpa vidare.

Hoppas det löser sig för dig också. :)
 
Jag är helt inne på samma linje som Tora både gällande att rida för instruktör och att sätta upp en annan duktigare ryttare som kan lösgöra hästen. Det är verkligen guld värt. Jag är själv ingen superryttare och jag tar hjälp emellanåt av en mycket duktigare ryttare och det har jag igen i flera dagar efteråt. Nu är min häst i och för sig ingen stjärnkikare utan mer myrsloksvarianten. ;)

Men ett tips när du rider själv (nu har jag ju ingen aning om hur du brukar rida så jag kanske säger självklara saker) är att se till att aktivera bakbenen ordentligt. Flytta bakdelen typ tagen bakdel, skänkelvikningar, övergångar, framdelsvändningar. Skritta över bommar. Alla övningar som får hästen att stretcha ut och trampa in bakbenen under sig kommer hjälpa till att få den lösgjord. :)

Och så hoppas jag att jag inte lät som en surkärring. :laugh:
 
Hej!
Nu tänkte jag starta en sån där tråd som folk går igång på. För nu behöver jag hjälp i mitt tänkande!
Jag var nyligen inne med min hest hos veterinären då hon blivit knäpp i galoppen, fyrtaktig och stötig. Besöket skedde på husaby där veterinärerna gjorde allt för att hitta vad som kanske var fel. Dom hittade ingenting. Jag är både glad men också frustrerad över att felet faktiskt ligger hos mig och att jag inte kan rida min egen häst för tillfället.
Just nu går hon på metacam för att se om ridning blir bättre (blir den bättre så har hon ont, blir den inte de så är det något man får jobba med). Den blev inte bättre.
Nu undrar jag vad jag ska ta mig till, jag ska försöka hitta mer tid för att rida för en instruktör. Min häst är en stjärnkikare och tar lång tid att få avslappnad och hitta formen, (kan ta upp till 45 minuter). Ibland blir jag så frustrerad att jag hoppar av och gråter, vilket inte leder till något bättre.
Jag blir orolig när hon går i dendär höga formen att hon ska bli fel musklad. När hon väl är lösgjord fungerar galoppen fin fint!...men det är vägen dit som är så fruktansvärd. Jag är inte ute efter genvägar utan råd och tips hur JAG ska göra för att hjälpa mig och min häst att bli ett team igen.
Har även en fråga. Är det fel att någon gång ibland sätta på en graman ? (har en stor respekt för detta hjälpmedel). med den på så fungerar galoppen och hon känns avslappnad (har testat en gång). Är det bättre att hon går i felaktig form eller att jag ibland tar hjälp av gramanen? I början kröker hon endast på nacken men blir snabbare rund och kommer upp med ryggen och vi kan börja jobba med vårat problem i galoppen.
Hjälp mig, vad ska jag göra?
Surkärringar och konfliktsökande människor undanbedes... tack på förhand!



Hur länge har du haft hästen? Har den galopperat rent innan och nu kan den plötsligt inte det? Då skulle jag begära att vet tog en noggrannare titt faktiskt. Det låter inte bra.

Om den har haft problem med galoppen även tidigare och behöver stärkas så be om hjälp från en tränare som kan se vad som falerar hos er som ekipage. Jag skulle inte slänga på en graman sådär bara appropå för att få ihop hästen innan jag vet vad det handlar om, och vad i din ridning som måste rättas till. Du blir väldigt stark med graman och det är lätt att luras av den.


Lager - surkärring
 
Om hästen inte har några hälsoproblem skulle jag börja med att mjuka upp bogen. Där sitter mycket spänningar och "stjärnkikarhästar" spänner i princip alltid emot där, och då spelar det ingen roll hur mycket man driver om hästen själv stoppar upp.

Fokusera på att få henne att följa med stödet fram och länga sig. Se till att hon alltid får stöd på yttertygeln och att hon mjuknar i innersidan, var noga med att hela halsen hänger med och att hon inte bara böjer nacken, och att du hela tiden har energi och påskjut från bakdelen framåt. Att göra volter och öppna är bra och att göra små volter stora genom att flytta för skänkeln är med. Trevligt och avslappnat ska det va.

Får du henne att släppa spänningarna så borde hon hamna i ett bra utgångsläge för mer jobb och du kan använda bakdelen mer ordentligt.:)

Vad gäller graman skulle jag inte sätta på en sån, men däremot en löst spänd gummisnodd, mellan frambenen eller vid sidorna. Sett flera "stjärnkikare" som gärna trycker ihop kroppen och spänner emot som kunnat slappna av och koncentrera sig då, även med mindre kunniga ryttare trots att snodden mest dinglar. Den hjälper hästen hitta ett läge som är bekvämare och lättare att slappna av i, och då blir det lättare även för ryttaren.

Vet en specifik ponny som egentligen har riktigt fin galopp, men om hon inte får något stöd mest studsar på stället med huvudet rätt upp, vilket din häst låter lite som. Med en väldigt lös snodd kan hon iallafall slappna av och länga steget lite, och ryttaren kan få henne att lyssna mer.:up:

Graman har jag ridit på och gillar det Inte. Tycker man blir hård i handen och lätt dragig, den blir gärna den tygel som får all kontakt med och är svår att reglera (ironiskt nog). Fått bättre resultat när jag tagit bort den, svårt att få hästen att slappna av och länga sig när gramanen hela tiden tar emot.:yuck:
 
Hur är det när du longerar i galopp?
Det vore kanske en bra ide att longera i galopp mitt i varje ridpass?
Jag hade nog tagit ut en massör dessutom.
 
Till en början undrar jag hur länge du haft hästen? När började den bete sig såhär? Det kan ju vara så enkelt att du inte kommer åt hästen tillräckligt och den blivit "oriden" och inte är tillräckligt lösgjord för att galoppera bra. Även om jag alltid är skiträdd för att hästen har ont pga skada.

Om du känner att du åtminstone i nuläget beöhver gå vidare med just ridningen på spåret att hästen är frisk så hade jag inte slösat en enda träning till utan hittat en duktig ryttare som kan rida hästen. Min häst och jag kom till en återvändsgränd när han skadade o första kliniken inte hittade något fel. Min kassa ridning sedan år tillbaka i kombo med skadan gjorde att allt bara blev skit. När han skulle sättas igång tog jag hjälp DIREKT av en duktigt ryttare som red pass anpassade efter hur han skulle sättas igång och jag fick sitta upp o rida en stund varje gång efteråt. Jag är så himla sur på mig själv att jag inte insett för typ 10 år sedan vad hjälp från ryggen betyder! Jag hade gjort typ rätt innan också men inte alls fått igenom mina hjälper så det hade bara blivit mer motstånd istället. Vi åkte till tränaren ca 1 g/vecka o tänker börja göra det nu igen när det inte är is länge. Kanske inte att tränaren rider precis alla gånger men relativt ofta kommer jag fortsätta be hen sitta upp först.

Min häst hade tex (pga mig) väldigt svårt för galoppfattningar, jag hade aldrig kunna "lära om" hur jag teknikmässigt egentligen ville att han skulle göra men när han nu förstått så kan ju jag också fatta galopp, nu förstår han vad jag vill eftersom han blivit tydligt visad av någon som kunde. Det GÅR liksom inte att lära ut allt från marken om både hästar o ryttare är gröna om man har kommit fel o hamnat i en ond spiral. Eller det är iaf typ en miljon gånger svårare. I mitt fall så var dessutom varje pass i "fel" form något som ytterligare fördröjde hans läkning o riskerade att han skadade sig igen. Det är det ju absolut inte värt.
 
Edit: Det bästa är dessutom om du hittar en tillräckligt kunnig ryttare som är såpass lyhörd att denna känner om det bara är en oriden häst eller om hästen har problem som behöver åtgärdas. Är bra att ha i åtanke (min är skitsvår o se/känna ngt på).
 
Om hästen inte har några hälsoproblem skulle jag börja med att mjuka upp bogen. Där sitter mycket spänningar och "stjärnkikarhästar" spänner i princip alltid emot där, och då spelar det ingen roll hur mycket man driver om hästen själv stoppar upp.

Fokusera på att få henne att följa med stödet fram och länga sig. Se till att hon alltid får stöd på yttertygeln och att hon mjuknar i innersidan, var noga med att hela halsen hänger med och att hon inte bara böjer nacken, och att du hela tiden har energi och påskjut från bakdelen framåt. Att göra volter och öppna är bra och att göra små volter stora genom att flytta för skänkeln är med. Trevligt och avslappnat ska det va.

Får du henne att släppa spänningarna så borde hon hamna i ett bra utgångsläge för mer jobb och du kan använda bakdelen mer ordentligt.:)

Vad gäller graman skulle jag inte sätta på en sån, men däremot en löst spänd gummisnodd, mellan frambenen eller vid sidorna. Sett flera "stjärnkikare" som gärna trycker ihop kroppen och spänner emot som kunnat slappna av och koncentrera sig då, även med mindre kunniga ryttare trots att snodden mest dinglar. Den hjälper hästen hitta ett läge som är bekvämare och lättare att slappna av i, och då blir det lättare även för ryttaren.

Vet en specifik ponny som egentligen har riktigt fin galopp, men om hon inte får något stöd mest studsar på stället med huvudet rätt upp, vilket din häst låter lite som. Med en väldigt lös snodd kan hon iallafall slappna av och länga steget lite, och ryttaren kan få henne att lyssna mer.:up:

Graman har jag ridit på och gillar det Inte. Tycker man blir hård i handen och lätt dragig, den blir gärna den tygel som får all kontakt med och är svår att reglera (ironiskt nog). Fått bättre resultat när jag tagit bort den, svårt att få hästen att slappna av och länga sig när gramanen hela tiden tar emot.:yuck:
 
Jag hade nog lagt in tömkörning bland passen också för att stärka hästen och dess galopp. Hitta någon som är duktig på tömkörning om du inte kan det själv som kan hjälpa er. Det är otroligt stärkande och roligt för hästen. Mycket lättare för den att jobba avspänt utan ryttare i galoppen. Det kanske helt enkelt är en styrkefråga? Lycka till!
 
Hej! Och tack för alla svar!
Många tror nog att jag är en virrig nybörjare, jag förminskar gärna mig själv i sådana här situationer. Jag själv började rida på ridskola vid 4 års ålder, hade ett uppehåll och startade sedan igen vid 11 års ålder. Nu är jag 20 år och i sommras gick jag ut gymnasiet som examinerad hästskötare, har haft egen häst i tre år, den som jag har nu har jag haft i ett år exakt ;)
När jag väl kommit åt henne är hon super fin och känslig för skänklarna. Höger galopp har alltid varit den obekväma, lite fyrtaktig och stel.
På kliniken genomfördes ett böjprov, ultraljud av SI-leder, bäcken, bakre ländrygg, gaffelband. Genomgång av hals. Behandlades på triggerpunkter (minns jag rätt så var det knä och gaffelband), oförändrad galopp.
Behandlad med DMSO i ryggen och går nu på metacam och som jag skrev tidigare så är läget oförändrat.
Vi ska på ett återbesök i slutet på februari där vi ska träffa veterinären igen samt en equiterapeut.

Jag har ridit på graman, hon fungerar väldigt bra på det och blir avslappnad, använder ryggen på ett helt annat sätt och blir rund (krullar inte ihop sig). Jag håller gramanen väldigt löst, hänger mest och dinglar. (till och med så löst så att hon lyckads få in frambenen emellan, vilket kunde gått väldigt illa)... Det jag upplever med gramanen är att jag får en väldigt stilla hand och hon blir otroligt känslig för skänklarna.
Nu har jag ridit två dagar efter det att jag använde graman och hon har under dessa två ridpass blivit lösgjort dubbelt så snabbt, och tar ett jämnare stöd på bette i skritt istället för att försöka dra sig loss !? Har använt gummisnodd en gång för länge sedan och tyckte inte alls att det gick bra då, den tvingade henne på ett annat sätt medans gramanen är mycket mer reglerbar. (många tycker säkert att jag är en hemsk människa nu, hästplågare och gud vet vad.) men jag upplevde helt enkelt att min häst kunde slappna av på ett annat sätt och jag hade som sagt hjälp kvar av detta flera dagar efteråt.
Jag ska försöka bifoga några bilder, lite före och efter lösgjordhet.
Det jag vill ha hjälp med nu är övningar som stärker galoppen eller andra övningar som kan tänkas hjälpa oss.
Jag övar mycket galoppfattningar vilket hon är duktig på, kan ta dom från skritt. Mycket sidvärtsrörelser.:p
 
Hej! Och tack för alla svar!
Många tror nog att jag är en virrig nybörjare, jag förminskar gärna mig själv i sådana här situationer. Jag själv började rida på ridskola vid 4 års ålder, hade ett uppehåll och startade sedan igen vid 11 års ålder. Nu är jag 20 år och i sommras gick jag ut gymnasiet som examinerad hästskötare, har haft egen häst i tre år, den som jag har nu har jag haft i ett år exakt ;)
När jag väl kommit åt henne är hon super fin och känslig för skänklarna. Höger galopp har alltid varit den obekväma, lite fyrtaktig och stel.
På kliniken genomfördes ett böjprov, ultraljud av SI-leder, bäcken, bakre ländrygg, gaffelband. Genomgång av hals. Behandlades på triggerpunkter (minns jag rätt så var det knä och gaffelband), oförändrad galopp.
Behandlad med DMSO i ryggen och går nu på metacam och som jag skrev tidigare så är läget oförändrat.
Vi ska på ett återbesök i slutet på februari där vi ska träffa veterinären igen samt en equiterapeut.

Jag har ridit på graman, hon fungerar väldigt bra på det och blir avslappnad, använder ryggen på ett helt annat sätt och blir rund (krullar inte ihop sig). Jag håller gramanen väldigt löst, hänger mest och dinglar. (till och med så löst så att hon lyckads få in frambenen emellan, vilket kunde gått väldigt illa)... Det jag upplever med gramanen är att jag får en väldigt stilla hand och hon blir otroligt känslig för skänklarna.
Nu har jag ridit två dagar efter det att jag använde graman och hon har under dessa två ridpass blivit lösgjort dubbelt så snabbt, och tar ett jämnare stöd på bette i skritt istället för att försöka dra sig loss !? Har använt gummisnodd en gång för länge sedan och tyckte inte alls att det gick bra då, den tvingade henne på ett annat sätt medans gramanen är mycket mer reglerbar. (många tycker säkert att jag är en hemsk människa nu, hästplågare och gud vet vad.) men jag upplevde helt enkelt att min häst kunde slappna av på ett annat sätt och jag hade som sagt hjälp kvar av detta flera dagar efteråt.
Jag ska försöka bifoga några bilder, lite före och efter lösgjordhet.
Det jag vill ha hjälp med nu är övningar som stärker galoppen eller andra övningar som kan tänkas hjälpa oss.
Jag övar mycket galoppfattningar vilket hon är duktig på, kan ta dom från skritt. Mycket sidvärtsrörelser.:p

Jag är less på den här hysterin som finns mot just graman. Den är INTE djurplågeri på något sätt, använd på rätt sätt. Man kan ju, precis som du skriver, själv reglera exakt hur mycket man använder den. En gummisnodd sitter ju där den sitter och blir i så fall mer "tvingande". Självklart kan en graman också bli fel, i fel händer, men det kan å andra sidan hela ridningen bli också - kanske ännu mer utan gramanen i vissa fall...
 
Jag är less på den här hysterin som finns mot just graman. Den är INTE djurplågeri på något sätt, använd på rätt sätt. Man kan ju, precis som du skriver, själv reglera exakt hur mycket man använder den. En gummisnodd sitter ju där den sitter och blir i så fall mer "tvingande". Självklart kan en graman också bli fel, i fel händer, men det kan å andra sidan hela ridningen bli också - kanske ännu mer utan gramanen i vissa fall...

Dock bör man inte rekommendera graman till okända personer över nätet.
 
@Malinoodh
Märker du någon skillnad nu efter behandlingen? För det var ju lite den springande punkten om det skulle bli bättre eller inte nu när den går på Metacam?
 
Jag är less på den här hysterin som finns mot just graman. Den är INTE djurplågeri på något sätt, använd på rätt sätt. Man kan ju, precis som du skriver, själv reglera exakt hur mycket man använder den. En gummisnodd sitter ju där den sitter och blir i så fall mer "tvingande". Självklart kan en graman också bli fel, i fel händer, men det kan å andra sidan hela ridningen bli också - kanske ännu mer utan gramanen i vissa fall...

Problemet är att alla tror just dom använder gramanen på rätt sätt... i 99% av de fallen använder dom den fel.
 
Behöver inte vara fel att använda graman speciellt på en häst som kanske inte är byggd med de bästa förutsättningarna från början. Dock är det viktigt att hästen har framåtbjudning så man inte bara sitter och drar ihop hästen framtill. Sedan tycker jag självklart att TS bör ta hjälp av en duktig tränare och inte fastna i gramanridningen.

Och så undrar jag om hästen är avrastad eller om den är spänd och stjärnkikeriet beror på det?
 
Det jag upplever med gramanen är att jag får en väldigt stilla hand och hon blir otroligt känslig för skänklarna.
Nu har jag ridit två dagar efter det att jag använde graman och hon har under dessa två ridpass blivit lösgjort dubbelt så snabbt, och tar ett jämnare stöd på bette i skritt istället för att försöka dra sig loss !?

Om jag bara plockar ut denna lilla del av ditt tidigare inlägg så undrar jag två saker:
1) varför blir din hand mer stilla bara för att du helt plötsligt har en hjälptygel? Vad händer om du låter henne få lika mycket tid med lika stilla händer även om hon inte "tvingas" ha huvudet nere? Dina händer skall ju inte röra sig mer eller mindre för att du har eller inte har en graman på?
2) Varför vill hon dra sig loss? Att hästen tar ett jämnt stöd på bettet och inte drar sig loss på gramanen är ju för att hon inte kan välja? Hon kan inte visa att hon inte orkar/vill/klarar av det du ber henne om på samma sätt utan du placerar henne där du vill ha henne. Att en häst protesterar mot bettet eller slår sig fri etc tyder ju på att den vill kommunicera om situationen. Hon tycker ju något?

Graman kan absolut fungera men jag skulle ändå ställa mig frågorna ovanför. Jag använder själv graman ibland, dock bara när jag rider ut som en extra livrem. Hästen är gramanriden sedan tidigare, nästan alla pass men jag väljer att använda det i yttersta nödfall (i dagsläget när jag rider ut själv) när jag inte vill dö. Min häst kan också gå emot bettet eller krypa ur formen. Varför? För att han inte har styrkan, inte förstår eller inte kan göra det jag ber om. Att sätta på en graman mörkar i mitt tycke bara symtomen, löser ingenting i längden.

Vad vi gör för att stärka galoppen?
* Galopperar utomhus där han verkligen får galoppera genom kroppen (blir trångt för honom i vårt ridhus 20x40 m och han blir lite med "handbromsen" i för att han inte tycker han får plats)
* Rider över mycket bommar, både på marken och upphöjda med olika avstånd (både lite långt och kort för att han skall få ta i på olika sätt och reglera galoppen)
* Hoppar låga studs gärna många på rad
* Rider mycket tempoväxlingar och fattningar
* Klättrar
* Tömkör 1-2 ggr i veckan både i ridhus och ute

Har funkat fint på min. Händer saker hela tiden, inte haft honom så länge så vi försöker bygga successivt. Funkar fint utan graman!
 
Om jag bara plockar ut denna lilla del av ditt tidigare inlägg så undrar jag två saker:
1) varför blir din hand mer stilla bara för att du helt plötsligt har en hjälptygel? Vad händer om du låter henne få lika mycket tid med lika stilla händer även om hon inte "tvingas" ha huvudet nere? Dina händer skall ju inte röra sig mer eller mindre för att du har eller inte har en graman på?
2) Varför vill hon dra sig loss? Att hästen tar ett jämnt stöd på bettet och inte drar sig loss på gramanen är ju för att hon inte kan välja? Hon kan inte visa att hon inte orkar/vill/klarar av det du ber henne om på samma sätt utan du placerar henne där du vill ha henne. Att en häst protesterar mot bettet eller slår sig fri etc tyder ju på att den vill kommunicera om situationen. Hon tycker ju något?

Graman kan absolut fungera men jag skulle ändå ställa mig frågorna ovanför. Jag använder själv graman ibland, dock bara när jag rider ut som en extra livrem. Hästen är gramanriden sedan tidigare, nästan alla pass men jag väljer att använda det i yttersta nödfall (i dagsläget när jag rider ut själv) när jag inte vill dö. Min häst kan också gå emot bettet eller krypa ur formen. Varför? För att han inte har styrkan, inte förstår eller inte kan göra det jag ber om. Att sätta på en graman mörkar i mitt tycke bara symtomen, löser ingenting i längden.

Vad vi gör för att stärka galoppen?
* Galopperar utomhus där han verkligen får galoppera genom kroppen (blir trångt för honom i vårt ridhus 20x40 m och han blir lite med "handbromsen" i för att han inte tycker han får plats)
* Rider över mycket bommar, både på marken och upphöjda med olika avstånd (både lite långt och kort för att han skall få ta i på olika sätt och reglera galoppen)
* Hoppar låga studs gärna många på rad
* Rider mycket tempoväxlingar och fattningar
* Klättrar
* Tömkör 1-2 ggr i veckan både i ridhus och ute

Har funkat fint på min. Händer saker hela tiden, inte haft honom så länge så vi försöker bygga successivt. Funkar fint utan graman!

:bow: kunde inte uttryckt mig själv bättre men orkar inte längre skriva i gramantrådarna längre....
Att inte folk kan första att man kan tyda mycket och göra rätt åtgärder när hästen ärligt, kommunicerar via handen gör mig så ledsen, för hästens skull. Kunskapen räcker inte till riktigt och oftast inte hos tränaren heller, snabbfix liksom...
När gramanen kommer på ger hästen upp och alla de orsaker som innan den försökte tala om försvinner, eller?
Men den har lärt sig att släppa bettet och kröka på nacken varjefall :cry:
 
"tyvärr" blev hon inte bättre under metacambehandlingen. Och då är det enligt vet. något man måste rida ur. SKönt i vilket fall med ett återbesök. Är en väldigt nojjig person både när det gäller hästen men även också mig själv...googlar fram diverse saker...:(
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 102
Senast: Ridinglady
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 452
Senast: hastflicka
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp