Jag blir förbannad på denna oseriösa avel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Is

Trådstartare
Nu finns det en annons på blocket Sibirien husky/Jack Russel blandningar (utan jaktgener, det ni) parningen är inte gjord första gången för man kan se en hanne ur tidigare kull.....

Är folk bara korkade eller är de okunskap? Vill dessa människor ens lära eller är de bara pengar som hägrar och man tar de man har?!

Man blir trött för mindre. Har egentligen inget syfte med tråden men jag blir så irriterad att man inget kan gör.....
 
Nu finns det en annons på blocket Sibirien husky/Jack Russel blandningar (utan jaktgener, det ni) parningen är inte gjord första gången för man kan se en hanne ur tidigare kull.....

Är folk bara korkade eller är de okunskap? Vill dessa människor ens lära eller är de bara pengar som hägrar och man tar de man har?!

Man blir trött för mindre. Har egentligen inget syfte med tråden men jag blir så irriterad att man inget kan gör.....

i den lokala blaskan här så finns det just nu annons på valpar där mamman är labbe/rottis och pappan bouwier. har legat ute många knepiga blandningar.
 
Jo vi hade ju en tråd om konstiga blandningar men den låstes efter att en av annonsörerna hittade tråden tro ja. :p
 
Det är nog samma * länk raderad av moderatorn* som vi stött o blött, samt ett par andra huvudlösa kombinationer, av kategorin "vad är det för fel på folk"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är nog samma *Länk raderad av moderatorn* som vi stött o blött, samt ett par andra huvudlösa kombinationer, av kategorin "vad är det för fel på folk"?
Hade aldrig vari in på det forumet men ja de är säkerligen samma annonsör
 
Senast ändrad av en moderator:
Har själv en underbar 5 vägsvovve :) Så nu undrar jag var går gränsen till ej rumsren korsning? Vilka raser anser expertisen inte skall blandas? Hade för en evighet sen en Berner Sennen med dokumentation hur lång som helst på fri röntgen och inga höftfel. Higgins fick jag ta bort då han hade grava fel i just höfter. Han var ur en kull på 8. Ingen överlevde två årsåldern. Trots noggrann kontroll av föräldrar far och morföräldrar osv så blev det en katastrof.. Detta gjorde att jag inte vågade skaffa hund på närmare 20 år då avlivningen var jättejobbigt för mig.

Nu har jag som sagt ändå skaffat en. Fast av liten storlek och gick enbart på hur mamman var till sättet. En sån som man bara ville norpa med sig hem. Nu har jag en av hennes ungar. Det enda jag ångrar är att jag inte träffat hund/hundägaren tidigare så jag kunnat få en valp för 100 år sen :D

Men vad ska man inte korsa? Amstaff/rottweiler? Sankt Bernard/golvmopp?

:D


AM
 
Det är lite klurigt med korsningar, men själv äger jag två underbara blandisar. En amerikansk cocker/cavalier, som inte är en alltför ovanlig korsning om jag ser till annonser. Han är en underbar liten individ och charmig som få.

Min andra hund är en mer ovanlig korsning, hon är grand danois/ schäfer. Tydligen finns det en del sådana korsningar i USA, men de är inte så vanliga i Sverige. Jag kan tycka, med min vaga erfarenhet av bägge raserna, att den korsningen kanske inte är helt genomtänkt. Bägge raserna har hög risk för höftproblematik samt problem med rädslor. I kombination med dess storlek och styrka kan det bli väldigt fel.

Varför jag väljer att stödja blandrasavel genom att köpa dessa hundar? Pjaa, det har nog varit en kombination av kärlek vid första ögonkastet och ekonomi. Jag har inte haft pengarna att köpa en renrasig hund för 10- 14 000 kronor. Så krasst är det nog. Sen är jag samtidigt medveten om att man inte riktigt vet "vad man får" med en blandras och det tror jag är viktigt att ha i åtanke vid blandrasköp. Ibland känns det som att en blandras kan kräva mer än en renrasig hund, just på grund av att man inte kan utgå från generella rasegenskaper, vilket kan komma att kräva mer än vad ägaren först tänkt sig.
 
Men vad ska man inte korsa? Amstaff/rottweiler? Sankt Bernard/golvmopp?

Varför vill jag avla? För att jag har en bra tik som för rasen framåt? För att jag vill ha pengar? För att jag vill ha en hund efter min egen söta hund?
Hur ser marknaden ut för hunden jag producerar? Vem köper valparna?

Det är väl några frågor jag tycker är viktiga. Varför korsar man en Amstaff med en rottis? Vem köper den sortens korsning? Kommer det att bli en bra hund? Till vem? Vilka egenskaper är jag ute efter?

Att korsa fram en kompetent jakthund kan ju ha sina poänger, om man är tillräckligt duktig för att förstå vad man sysslar med. Men att korsa fram helt vansinniga blandningar där man gärna tar två egensinniga och hårda raser och korsar med varandra - why?
 
#9

Jag väntade mig ett sådant svar. Dock kan jag inte låta bli att bli irriterad över alla dessa trådsvar, egentligen oavsett ämne, där folk kastar ur sig kommentarer om att "har du inte råd med si och så mycket i inköpspris, så borde du inte köpa alls". Vem har egentligen rätt att påstå att man inte borde köpa något om man inte har råd med en viss summa? Jag anser mig inte vara en dålig hundägare bara för att jag vid inköpet av mina hundar inte hade råd med normalt valppris.
 
#9

Jag väntade mig ett sådant svar. Dock kan jag inte låta bli att bli irriterad över alla dessa trådsvar, egentligen oavsett ämne, där folk kastar ur sig kommentarer om att "har du inte råd med si och så mycket i inköpspris, så borde du inte köpa alls". Vem har egentligen rätt att påstå att man inte borde köpa något om man inte har råd med en viss summa? Jag anser mig inte vara en dålig hundägare bara för att jag vid inköpet av mina hundar inte hade råd med normalt valppris.
Svaret på det är i min värld väldigt enkel. Om du inte har råd med den, jämförelsevis lilla, engångssumman för något som du planerar för vad händer då den dagen hunden blir akut sjuk och du ska ut med den summan och kanske betydligt mer - oplanerat?

Så många månader måste du inte spara ihop för att få ihop till 10 000 om du varje månad sparar den summa din hund senare kommer kosta varje månad.... så det är inte så konstigt att folk höjer ögonbrynen när någon säger sig inte har råd.....
 
Man behöver inte vara en dålig hundägare för man har en blandras, precis som man inte behöver vara en bra hundägare för man har en renrasig.

men genom att stödja aveln gör man att fler avlar på individer som inte bör avlas på, vilket i slutändan drabbar hunden med de lynnesfel / exteriörfel sån avel för med sig.

jag har själv 2 blandraser, dom är friska vad jag vet, dom mår bra och sköts om bra, MEN nu när jag vet bättre skulle jag aldrig köpa en husky/schäfer/rottis/gråhund blandis för den är söt; för nu vet jag bättre. Innan trodde jag stamtavla bara var nödvändigt om man skulle ställa ut, men buke har lärt mig.

håller för övrigt med Is, det är likadant i hästvärlden.

edit: jag har absolut ingen sån extrem blandning i mina hundar, den ena oreggad chihuahua och den andra paillon/någon annan liten hund (pincher troligen).
 
Senast ändrad:
#11
Jo, men jag förstår det tänket, absolut. Jag hade lätt kunnat lägga undan 1500 i månaden och valt att köpa en renrasig hund längre fram. Men ibland är verkligheten inte lika fläckfri som den borde vara och jag föll för dessa hundar och de kom in i mitt liv precis rätt i tiden. Den dag min hund blir akut sjuk har jag möjligheter att bekosta veterinärvård genom stöd från besparingar. Motsägelsefullt? Ja, kanske. Men jag ansåg inte att jag hade pengar att lägga på en renrasig valp då mina hundar köptes, men det säger inte att jag inte hade en buffert för oförutsedda händelser.

Sedan är jag inte helt för blandrasavel, lika lite som jag är helt för aveln inom renrasiga hundar.
 
Jag anser att huvudsaken är att man är beredd - ekonomiskt och emotionellt - att ta bort hunden om den blir illa skadad eller sjuk. Inget djur ska behöva lida. OM man sedan väljer att behandla om prognosen är god, eller ta bort för att man inte har råd det känner jag kvittar för min del.

Jag kan tycka det är värre att behandla in absurdum än att ta bort för ekonomin sviktar.
 
#9

Jag väntade mig ett sådant svar. Dock kan jag inte låta bli att bli irriterad över alla dessa trådsvar, egentligen oavsett ämne, där folk kastar ur sig kommentarer om att "har du inte råd med si och så mycket i inköpspris, så borde du inte köpa alls". Vem har egentligen rätt att påstå att man inte borde köpa något om man inte har råd med en viss summa? Jag anser mig inte vara en dålig hundägare bara för att jag vid inköpet av mina hundar inte hade råd med normalt valppris.

Jag kan hålla med om att man inte har rätt att lägga sig i varandras ekonomi (så länge man faktiskt har råd att ha hunden!) - ingen vill väl egentligen betala mer än vad som behövs för någonting alls. Men det är väl snarare precis där skon klämmer, även om det inte uttrycks så bra alla gånger: det behövs faktiskt. När du köper en "dyr" renrashund så betalar du inte bara för just den valpen, utan för avelsarbetet. Och väljer du att istället köpa en "billig" blandras så inte bara stödjer du dålig avel, du undviker aktivt att stötta uppfödare som lägger ett enormt arbete, tid och engagemang på att utveckla avelsarbetet. Det handlar om konsumentansvar, på samma sätt som att det finns väldigt goda anledningar att inte köpa billigt danskt fläskkött tex... Det är nån som betalar för att du sparar pengar.

Och det finns absolut jättedåliga uppfödare av renraser också! Skillnaden är dock att med renras har du alla möjliga chanser att undersöka "varan" före köp, ett ansvar du "slipper" när du väljer blandras.
 
Helt korrekt och jag är glad över att vi har den här diskussionen och lyfter fram arbetet bakom en sund avel (även om jag egentligen borde stå med skämsmössan med tanke på mina blandraser). Avelsarbetet är viktigt och det är även viktigt att man stödjer aveln, för annars förlorar vi nog de seriösa uppfödare som finns. De skulle inte ha möjlighet att ta t.ex. halva valpsumman som en blandras ofta kostar och samtidigt kunna behålla hundar av av god kvalitet som är uppfödda på bästa sätt.

Så jag håller med dig om att det är otroligt viktigt. Och ändå står jag här idag med två blandraser och det finns inga garantier att jag inte skulle köpa en till längre fram i livet. Jag skulle heller inte höja på ögonbrynen om någon hade två renrasiga hundar och avlade på dessa individer av emotionella skäl, för att de så gärna vill behålla en valp från dem. Människan är sällan perfekt, men jag har med åren slutat döma folk, även om jag egentligen inte anser att de gör helt rätt, för jag gör inte alltid efter boken jag heller. Sedan är det bra att diskussioner hålls och att åsikter lyfts fram, så länge man visar respekterar varandra. Jag är kluven i ras- blandrasfrågan. Kanske hade jag tyckt annorlunda om man inte levt bland dom hela livet?
 
Ingen avel på okontrollerade djur kan anses som rumsren eller seriös oavsett raser. För man har ingen aning om vad för gener man för vidare. Många, många sjukdomar och problem syns/märks inte på det man avlar på men kan ändå slå igenom sen i valparna. Mycket av de problemen finns det tester för att undvika...men sånt görs inte i blandrasavel eller okontrollerad pengaavel på renrasiga. Förlorarna är hundarna som sen får dras med problem.
Bladrashundar är inte friskare än renrasiga. Men de går heller inte igenom samma kontroller som många av våra renrasiga så man vet inte alltid vad som döljer sig under pälsen. Finns ju en anledning till varför blandisar inte alls omfattas av försäringsskydd gällande ärftliga sjukdomar på samma sätt som en renrasig hund från kontrollerade föräldrar.

Jag har ägt 2 blandraser. De har varit mina dyraste och sjukaste hundar i det långa loppet. Aldrig mer att jag lägger mina pengar i en sådan "uppfödares" plånbok.

Idag såg jag i lokaltidningen valpar mor: JR/Chinapuff Far:Okänd blandning. Pris 3500:- Valparna såldes EJ besiktigade, vaccinerade, chippade eller reggade. Hejja...mer pengar i fickan!!!
 
#6
Menar du att din personliga erfarenhet är bevis för att blandisar är friskare än renrasiga hundar?

Har jag påstått det?

Jag frågade om vad man inte ska blanda ihop i korsningar.

Den lille som jag har en en blandning ja. Men samtliga snarlika och rena små sällskapshundar.
Jag ville inte ha en "prestationshund" utan enbart en snäll liten sällskapshund. En som jag kan ta med överallt, i bil, bland barn, på Elitloppet. Som är social, ej jagar, vallar vaktar.
Struntar fullständigt i utställningar och tävlingar.
Vill enbart ha en kompis och inget som jag har behov att visa upp.

Känns som man klampar in på din domän här när man ställer enkel fråga.. faktist. Kanske typiskt hundfolk som reser upp revir där allt som är sagt är rätt?
Utomstående göre sig icke besvär. Enkel fråga är korkad fråga.
Vill man inte betala 15000 för en hund utan får tag på en för 5000 om ej av samma ädla sort..är man oseriös då?

Bara undrar...

AM
 
Egentligen tycker jag att vi "djurälskare" sitter på en dubbelmoral när vi ena stunden gapar oss blåa i ansiktet för at köpa ekologiskt kött från sunda djur med god djurhållning och kontroller. Men i nästa stund så lägger vi 3000:- på en hundvalp där vilken form av avel som helst kan ha försegåtts, utan kontroller på friskhet eller annat. Vill vi inte avla fram hundar med bästa, möjliga utsikter för hälsa?? Varför är det okej att stödja en typ av oseriös uppfödning men inte en annan?

Nej...vi djurvänner tänker ibland för mycket med hjärtat när vi ser en blandisvalp. Uppfödaren till den har garanterat tänkt med plånboken, och det stödjer vi.
 
#19

Fast att dra paralleller mellan slaktdjur som lever under extremt dåliga förhållanden och blandrasavel är väl att ta i? Möjligen skulle jämförelsen vara mer okej med de så kallade "valpfabrikerna" där hundarna lever i misär, men kärleksfulla familjer som avlar på sina egna hundar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 407
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 651
Senast: Takire
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
13 533
Senast: Dentaku
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 220
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp