Jag blir gaaalen på WebTV

tanten

Trådstartare
Är det bara jag som blir fullständigt skogstokig på all webTV på tidningarnas sidor?

Man ser en intressant nyhet som man snabbt vill scanna. Upp kommer en sida med reklam i ett antal sekunder samt ett långsamt inslag som redigerats med bilder och en berättarröst.

Jag är en snabb läsare och skummar ofta texten för att se om där finns något jag vill veta. TV-inslagen är långrandiga och det går inte att få någon överblick. Det kan ta flera minuter att inse att det inte var något intressant alls i inslaget. Är det samma fenomen som när datorerna kom och varenda människa kryddade sina skrivna texter med piffiga bilder och klatschiga teckensnitt?? :banghead:

Går det att starta en folkrörelse mot detta oskick?
 
Hade jag velat se på tv så hade jag slagit igång tvn då nyheterna var!
Sen kan jag acceptera att de finns både bilder OCH video, men själva nyheten vill jag ha skriftligt! Många kollar ju dessutom nyheterna i farten på t.ex. en smartphone och antar att alla inte har hörlurar med sig 24/7 och kanske inte vill spela upp högt för hela omgivningen ;)
 
Nej, du är verkligen inte ensam, finns ingen anledning alls till att utveckla konceptet webtv inom nyheter. Jag vill också läsa, snabbt och smidigt. Vill jag se tv väljer gammeldags tv eller playtjänster.
 
Ofta finns det en liten vinjett till vänster där det står tv eller tv+text - då klickas det icke från min sida. Kanske om det är +text. Men ser till att ljudet är av!

Jag avskyr webb-tv. Det ät långsamt och ofta dålig kvalité. Dessvärre är det vad man satsar på just nu...
 
Get used to it, det kommer bara att bli vanligare ... Och reklamen drar in pengar.

Jag har funderat över om jag är åldersrelaterat konservativ. Jag har också ett motstånd mot web-tv - men ännu mer mot livebevakning, alltså när en reporter rapporterar i realtid som i en blogg där folk också kan ställa frågor. Vid stora nyhetshändelser vill jag läsa sammanställningar och bearbetningar, inte "Nu kommer kungen ur bilen. Nu snubblar han och faller på trynet i leran. Nu rusar Silvia fram försöker resa upp honom." obs (Det hade jag iofs gärna sett webb-tv på :D - men ingen jäkla livebevakning).
 
Saken är väl den att trots att det är tidningsjournalister som gör tidningarnas tv, så är det uppenbarligen inte det media de ska arbeta med, då det ter sig alltsomoftast ganska taffligt och okunnigt utfört.
Jag ser STOR skillnad på utländsk webb-tv journalistik och på svensk. Den svenska ter sig ganska unikt tafflig, medan utländsk fortfarande lägger det största krutet på den skrivna journalistiken på webben och har tv-delen som komplement. Här rasar webb-tv iväg på ett hybrisliknande sätt.
 
Ofta
Jag avskyr webb-tv. Det ät långsamt och ofta dålig kvalité. Dessvärre är det vad man satsar på just nu...
Du som är i branschen - varför?

Minuppfattning är att det finns ett motstånd mot webTV - så finns det nån förklaring till satsningen? (Det är ju så uselt och så urvattnat)
 
Du som är i branschen - varför?

Minuppfattning är att det finns ett motstånd mot webTV - så finns det nån förklaring till satsningen? (Det är ju så uselt och så urvattnat)

En gissning är att annonsörerna är lite mer villiga att betala där. Tidningarna kämpar desperat för att tjäna pengar på webben.
 
Du som är i branschen - varför?

Minuppfattning är att det finns ett motstånd mot webTV - så finns det nån förklaring till satsningen? (Det är ju så uselt och så urvattnat)
Det går uppåt hela tiden och man tjänar bra på det. Men min upplevelse är som din - att det finns ett motstånd. Men vi kanska är för gamla?
 
En gissning är att annonsörerna är lite mer villiga att betala där. Tidningarna kämpar desperat för att tjäna pengar på webben.
Det är just desperat som är problemet. Det känns lite som webb-media försöker med en genomtänkt plan - "vi gör det här så uselt vi bara kan under några år, sen kommer folk vilja betala för old fashion bra journalistrapportering! Plustjänsten kommer innebära att vi kommer överleva. Några hårda år med tuben-klipp i parti och minut, men sen..sen..."
 
Det är just desperat som är problemet. Det känns lite som webb-media försöker med en genomtänkt plan - "vi gör det här så uselt vi bara kan under några år, sen kommer folk vilja betala för old fashion bra journalistrapportering! Plustjänsten kommer innebära att vi kommer överleva. Några hårda år med tuben-klipp i parti och minut, men sen..sen..."
Man satsar stort på det - och tror på det...
 
Jag tycker som om det mesta annat: det finns både bra och dålig. De gånger jag väljer tv-inslagen på webben är när det finns en poäng med rörliga bilder. Annars läser jag hellre text.

Ta Expressens järnrörsscoop till exempel. Att de hade filmen, samt att de själva ställde SD-arna mot väggen med filmkamera, var helt överlägset om de bara skrivit om det.
 
Det går uppåt hela tiden och man tjänar bra på det. Men min upplevelse är som din - att det finns ett motstånd. Men vi kanska är för gamla?
money talks, mao.
Trist.
Fast annonsörerna kanske så småningom inser att det inte är värt pengarna? *hoppas*
 
Ta Expressens järnrörsscoop till exempel. Att de hade filmen, samt att de själva ställde SD-arna mot väggen med filmkamera, var helt överlägset om de bara skrivit om det.
Du har onekligen en poäng. Men när länstidningarna lägger upp film med en föga studiomässig reporter som sluddrar och de inte kan redigera.... näe!
 
money talks, mao.
Trist.
Fast annonsörerna kanske så småningom inser att det inte är värt pengarna? *hoppas*

Money talks - inte i mediebranschen. Den skakas av den värsta krisen i modern tid. Tidningar kommer att gå under och dö. Varför ska folk betala för en tidning när allting finns gratis på nätet? Och ju färre läsare av papper, desto färre annonsörer. Där läsarna är - på webben - visar annonsörerna sämre betalningsvilja. Det är därför webbtidningar jagar desperat efter klickmonster - då kan de visa annonsörerna att Kolla här så många som läser oss.
 
Money talks - inte i mediebranschen. Den skakas av den värsta krisen i modern tid. Tidningar kommer att gå under och dö. Varför ska folk betala för en tidning när allting finns gratis på nätet? Och ju färre läsare av papper, desto färre annonsörer. Där läsarna är - på webben - visar annonsörerna sämre betalningsvilja. Det är därför webbtidningar jagar desperat efter klickmonster - då kan de visa annonsörerna att Kolla här så många som läser oss.
När de egentligen borde satsa på läs-monster, på papper. Göra pappret attraktivt bredvid webben. Inte som idag, urholka sitt eget media på taffligast tänkbara sätt. :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp