Jag börjar ge upp

TheRedLightning

Trådstartare
Sensommaren 2016 red jag och hästen ut i skogen och hon trampade i en djup håla, som troligen gjorde att hon vrickade sig. Svullen på senan och in till klinik för att ultraljuda, gaffelbandet hade töjt sig. Följde veterinärens råd och gjorde återbesök.

Våren 2017 friskförklarades hästen och veterinären sa att det kan komma tillbaka, samt att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa med hästen. Vi påbörjade igångsättningen enligt råden från veterinären. Blev sparkad på framknät så hela benet svullnade upp. Ny igångsättning efter det läkt.

Sommaren 2017 såg det lovande ut med allt, sen kom hösten och svullnaden kom tillbaka, höll koll på det och var beredd att kontakta veterinär, den försvann i perioder och vi började om igångsättningen och så har det hållt på. Jag vet inte hur länge till jag orkar, funderar på om det är värt att kolla med ultraljud en gång till eller om jag helt enkelt ska låta hästen vandra vidare.

Känns inte kul att betala dyra pengar på stallhyra osv när jag inte kan använda hästen annat än enkla promenader och ev uppsuttet skritt. I och för sig aldrig varit halt, men känns sådär att rida på som vanligt när jag vet att det är svullet, det känns inte bra i mattehjärtat.

Jag har totalt tappat motiveringen och hästintresset, samt jag vet inte hur länge till jag orkar. :(
Behövde skriva av mig lite.
 
Jag kan bara beklaga. Det är ju bara du som kan veta när det är dags. Hur mycket orkar man, när ger man upp, när är hoppet om mirakel slut?

Just nu sitter jag i ungefär samma sits med en kolikhäst. Haft kolik hela sitt liv men uppehåll ett helt år. Nu, de senaste månaderna har de kommit som ett pärlband och ingen kan förklara varför.

Jag är helt inne på att han ska somna in om det fortsätter så här. Då är han trots allt en häst som går normalt när han inte har ont i magen. Vi har inga träningsproblem eller måste sätta igång hela tiden. Han har ju liksom inte ont när han inte har ont.
Men, jag vet inte om jag orkar vara orolig längre. När han stod på klinik i två dygn var det som en lisa för själen när jag inte hade ansvar.

Att ta själva beslutet känns jobbigare än när man bestämt sig, tror jag.

Lycka till!
 
Jag kan bara beklaga. Det är ju bara du som kan veta när det är dags. Hur mycket orkar man, när ger man upp, när är hoppet om mirakel slut?

Just nu sitter jag i ungefär samma sits med en kolikhäst. Haft kolik hela sitt liv men uppehåll ett helt år. Nu, de senaste månaderna har de kommit som ett pärlband och ingen kan förklara varför.

Jag är helt inne på att han ska somna in om det fortsätter så här. Då är han trots allt en häst som går normalt när han inte har ont i magen. Vi har inga träningsproblem eller måste sätta igång hela tiden. Han har ju liksom inte ont när han inte har ont.
Men, jag vet inte om jag orkar vara orolig längre. När han stod på klinik i två dygn var det som en lisa för själen när jag inte hade ansvar.

Att ta själva beslutet känns jobbigare än när man bestämt sig, tror jag.

Lycka till!
Just ja, nu när du nämner det fick hästen kolik två gånger under vintern 2016, första gången för de gick i sjukhage och den som släppte ut hade glömt ge vatten, hade jag bara vetat att de skulle ut i sjukhage hade jag självklart ställt ut hink, fick meddelande när jag var på jobbet att de skulle ut.
Fick ringa ut distriktarn, sen kom ett återfall precis lagom till jul 2016 och jag vågade inte åka iväg hem till mamma och fira jul, hästen blev dock bättre att jag kunde smita iväg över dagen hem till mamma och sen fort tillbaka hem till hästen igen.

Får nog börja spara ihop till avlivningskostnaderna så jag har dom pengarna när de behövs, i slutänden när hästen är borta kommer jag spara massa pengar, men samtidigt förlora det där andra.
Vad är det man behöver tänka på när t ex hästen avlivas? Tänker efteråt? Är det något pappersarbete eller liknande? Jag förstår att man ska kontakta försäkringsbolaget och säga upp försäkringen likaså säga upp stallplats, men är det något annat?
 
Vad är det man behöver tänka på när t ex hästen avlivas? Tänker efteråt? Är det något pappersarbete eller liknande? Jag förstår att man ska kontakta försäkringsbolaget och säga upp försäkringen likaså säga upp stallplats, men är det något annat?

Jag är faktiskt lika okunnig som du så jag hoppas att fler svarar här. Det är första hästen jag i så fall kommer att själv ansvara för avlivning/slakt. De andra har sålts eller getts bort ganska tidigt så när den tiden kom blev jag bara informerad om att det blivit av.
 
Jag är faktiskt lika okunnig som du så jag hoppas att fler svarar här. Det är första hästen jag i så fall kommer att själv ansvara för avlivning/slakt. De andra har sålts eller getts bort ganska tidigt så när den tiden kom blev jag bara informerad om att det blivit av.
Aha, ja i mitt fall blir det första hästen också. Visst skulle väl kunnat sälja som sällskapshäst, hon är trots allt bara 17 år, men det känns inte schysst mot varken hästen eller mig, så lutar nog mer åt avlivning. Funderar på bultning och bortforsling av kroppen samtidigt.
 
Jag känner att det kan absolut vara värt att kolla med ul. Iom att det inte är gjort vet ni ju inte alls hur hästen mår. Den kanske är ridbar. Svullnaden kanske bara är kosmetiskt sas. Eller så är det så att skadan inte läker.
Det måste man bedöma via ul.
Om hästen är ok öppnas ju fler dörrar för både dig eller någon annan att rida på hästen tex.

Däremot låter det bra oavsett att spara ihop till avlivningskosnad. Det kan ju ske en olycka där hästen akut måste tas bort. Det måste man ha råd med som djurägare.
 
Jag känner att det kan absolut vara värt att kolla med ul. Iom att det inte är gjort vet ni ju inte alls hur hästen mår. Den kanske är ridbar. Svullnaden kanske bara är kosmetiskt sas. Eller så är det så att skadan inte läker.
Det måste man bedöma via ul.
Om hästen är ok öppnas ju fler dörrar för både dig eller någon annan att rida på hästen tex.

Däremot låter det bra oavsett att spara ihop till avlivningskosnad. Det kan ju ske en olycka där hästen akut måste tas bort. Det måste man ha råd med som djurägare.
Hästen har ultaljudats, därför jag vet att det är gaffelbandet som spökar och följt veterinärens råd. Försöker leta reda på veterinären med mobilt ultraljud, då jag ej kan ta mig till klinik just nu.
 
Hästen har ultaljudats, därför jag vet att det är gaffelbandet som spökar och följt veterinärens råd. Försöker leta reda på veterinären med mobilt ultraljud, då jag ej kan ta mig till klinik just nu.

Ja, men det var väl tidigt?
Jag menade på att man bör ultraljuda igen om man vill veta hur det är idag.
Det ULades väl inte när det svullnade igen heller? Eller minns jag fel?
 
Tänkte också på det där med svullnaden som @tuaphua är inne på. Har den kontrollerats någonting nu på senare tid?
För bara en svullnad i sig behöver inte betyda oridbarhet. H.H t.ex. är kraftigt gallig i båda bakkotorna, och varit det sedan tidiga unghäst-åren. Han är ju riden och utbildad upp t.om. MsvC/LB/H90/WE-LB/grundligt inkörd det till trots. Sedan fick han sin artros-diagnos (höger bakkota) vid 13 års ålder och fick då lägga terräng och "högre" hoppning på hyllan, men han rids fortfarande på upp t.om. LA nivå i dressyr. Så bara en svullnad i sig behöver absolut inte betyda att man inte kan rida hästen :)
 
Ja, men det var väl tidigt?
Jag menade på att man bör ultraljuda igen om man vill veta hur det är idag.
Det ULades väl inte när det svullnade igen heller? Eller minns jag fel?
Oavsett vilket ligger det i det förflutna och kan ej ändras, jag har följt de rekommendationer jag fick av veterinär. Visst man kunde säkert gjort något annorlunda, men det är försent att spekulera i nu när tillfället redan passerat. Nu är det som det är och jag får försöka ta det därifrån.
 
Oavsett vilket ligger det i det förflutna och kan ej ändras, jag har följt de rekommendationer jag fick av veterinär. Visst man kunde säkert gjort något annorlunda, men det är försent att spekulera i nu när tillfället redan passerat. Nu är det som det är och jag får försöka ta det därifrån.

Det enda jag menar med det är att du ju har noll koll på om hästen fortf är påverkad av skadan eller ej.

Är den inte det blir ju läget väldigt annat iom att du antingen själv kan rida eller ev få hästen såld.

Så jag hade UL:at nu för att veta vad det är jag har att spela med sas.
Det är ju ingen jättekostnad för det.
 
Oavsett vilket ligger det i det förflutna och kan ej ändras, jag har följt de rekommendationer jag fick av veterinär. Visst man kunde säkert gjort något annorlunda, men det är försent att spekulera i nu när tillfället redan passerat. Nu är det som det är och jag får försöka ta det därifrån.

Min häst fick en senskada - visserligen en sårskada, så inte exakt som din - och hade en kvarstående svullnad i bortåt ett år efter att det läkt ut helt. Det var ärrvävnad i senan som stasade vätska ovanför skadan, alltså helt kosmetiskt och inget som påverkade hästen alls. Det har försvunnit nu. Om din häst inte kommer att bli bra och ridbar förstår jag om det känns som avlivning är ett alternativ, men jag tycker absolut du bör ta reda på läget innan du beslutar dig. Det kan ju hända att det inte är något problem att rida på som vanligt, med eller utan svullnad.
 
Sensommaren 2016 red jag och hästen ut i skogen och hon trampade i en djup håla, som troligen gjorde att hon vrickade sig. Svullen på senan och in till klinik för att ultraljuda, gaffelbandet hade töjt sig. Följde veterinärens råd och gjorde återbesök.

Våren 2017 friskförklarades hästen och veterinären sa att det kan komma tillbaka, samt att jag troligen aldrig mer kommer kunna hoppa med hästen. Vi påbörjade igångsättningen enligt råden från veterinären. Blev sparkad på framknät så hela benet svullnade upp. Ny igångsättning efter det läkt.

Sommaren 2017 såg det lovande ut med allt, sen kom hösten och svullnaden kom tillbaka, höll koll på det och var beredd att kontakta veterinär, den försvann i perioder och vi började om igångsättningen och så har det hållt på. Jag vet inte hur länge till jag orkar, funderar på om det är värt att kolla med ultraljud en gång till eller om jag helt enkelt ska låta hästen vandra vidare.

Känns inte kul att betala dyra pengar på stallhyra osv när jag inte kan använda hästen annat än enkla promenader och ev uppsuttet skritt. I och för sig aldrig varit halt, men känns sådär att rida på som vanligt när jag vet att det är svullet, det känns inte bra i mattehjärtat.

Jag har totalt tappat motiveringen och hästintresset, samt jag vet inte hur länge till jag orkar. :(
Behövde skriva av mig lite.
Min häst hade en senskada som ung och det benet svullnade upp med jämna mellanrum beroende på lite vad det var för väder. En svullnad på en läkt senskada betyder ingenting och är jättevanligt. Sålänge det inte är någon ökad värme osv, då är det mindre bra. Men att ta bort hästen pga en svullnad efter en senskada tycker jag låter väldigt extremt. Är du trött på hästeriet så sälja hästen istället efter att senan är kollad och den är hel.
 
Det enda jag menar med det är att du ju har noll koll på om hästen fortf är påverkad av skadan eller ej.

Är den inte det blir ju läget väldigt annat iom att du antingen själv kan rida eller ev få hästen såld.

Så jag hade UL:at nu för att veta vad det är jag har att spela med sas.
Det är ju ingen jättekostnad för det.
Jag vet inte ens om jag vill lägga pengar på UL och hästen kanske aldrig blir bra när jag kan avliva istället och låta henne vandra vidare. Jag är dessvärre inte gjord av pengar, även om jag önskar ibland. Har funderat mer och mer på sistone att göra mig av med hästen.
Har även letat billigare stallplats, är lite dyrt att stå på helinackordering när jag inte kan använda hästen till det jag vill..

För mig i det läget där jag befinner mig nu är det inte så motiverade med UL, sen påverkar vintern också, får se om det känns likadant när snön försvinner
 
Jag tycker @tuaphua är inne på rätt spår, gör UL igen när hästen är svullen iom att den är ohalt kan det vara kosmetiskt. Hade en häst som fick lymfangit på tre ben och hon blev fullt ridbar men svullnade upp när hon inte fick röra på sig. Dessutom kan man tänka sig att om det skadan som spökar så kan du få ersättning från försäkringsbolaget för att ta bort henne samt ev. livvärde och slipper gå back lika mycket.
 
Jag tycker @tuaphua är inne på rätt spår, gör UL igen när hästen är svullen iom att den är ohalt kan det vara kosmetiskt. Hade en häst som fick lymfangit på tre ben och hon blev fullt ridbar men svullnade upp när hon inte fick röra på sig. Dessutom kan man tänka sig att om det skadan som spökar så kan du få ersättning från försäkringsbolaget för att ta bort henne samt ev. livvärde och slipper gå back lika mycket.
Hästen har varit ohalt även när skadan uppstod, dvs ohalt hela tiden. Någon ersättning räknar jag inte med.
 
Jag vet inte ens om jag vill lägga pengar på UL och hästen kanske aldrig blir bra när jag kan avliva istället och låta henne vandra vidare. Jag är dessvärre inte gjord av pengar, även om jag önskar ibland. Har funderat mer och mer på sistone att göra mig av med hästen.
Har även letat billigare stallplats, är lite dyrt att stå på helinackordering när jag inte kan använda hästen till det jag vill..

För mig i det läget där jag befinner mig nu är det inte så motiverade med UL, sen påverkar vintern också, får se om det känns likadant när snön försvinner

Fast det är ju billigare att göra UL och sälja hästen än att bara ta bort. Det senare är ju en ren förlustaffär.
Vet du vad din vet tar för UL?
För en sena brukar det ju handla om några hundra på de billigare ställena. Och som max 1000 på de dyrare.

För mig hade det varit värt det om jag ev kan sälja ist för ta bort hästen.
 
Jag vet inte ens om jag vill lägga pengar på UL och hästen kanske aldrig blir bra när jag kan avliva istället och låta henne vandra vidare. Jag är dessvärre inte gjord av pengar, även om jag önskar ibland. Har funderat mer och mer på sistone att göra mig av med hästen.
Har även letat billigare stallplats, är lite dyrt att stå på helinackordering när jag inte kan använda hästen till det jag vill..

För mig i det läget där jag befinner mig nu är det inte så motiverade med UL, sen påverkar vintern också, får se om det känns likadant när snön försvinner

Men din häst är ju kanske frisk? Att avliva en häst som inte kan bli bra är en sak, men är hästen frisk känns det ju inget vidare. Ett ultraljud kan du väl kosta på hästen ändå, innan du tar bort den? Får den klartecken där kan du ju sälja, annars avliva och få ut på försäkringen. Du tjänar ju på det i förlängningen.
 
Förstår inte riktigt problemet, visar UL ingenting så kan du ju sätta igång henne eller sälja med gott samvete. Visar UL nåt så får du henne troligen utdömd då hon inte blivit bättre på nästan två år och då slipper du ta hela smällen för att ta bort henne. Oavsett så kan jag bara se plus på att köra en UL i det här skedet.
 
Jag vet inte ens om jag vill lägga pengar på UL och hästen kanske aldrig blir bra när jag kan avliva istället och låta henne vandra vidare. Jag är dessvärre inte gjord av pengar, även om jag önskar ibland. Har funderat mer och mer på sistone att göra mig av med hästen.
Har även letat billigare stallplats, är lite dyrt att stå på helinackordering när jag inte kan använda hästen till det jag vill..

För mig i det läget där jag befinner mig nu är det inte så motiverade med UL, sen påverkar vintern också, får se om det känns likadant när snön försvinner
Men alltså, ett UL är inte särskilt dyrt. Det är det väl värt det om du vill leva livet med hästen? Vill du inte ha hästen så sälj den istället. Man avlivar inte en frisk häst för att man tröttnat på hästeriet.

Hästar blir skadade och ibland tar det lång tid att få dom friska och få dom i full kondition igen, det är så det är med hästägande. Det är liksom det ansvaret man tar på sig, man tar risken att bli stående med en skadad häst och livet är inte alltid kul eller enkelt med häst.

Att ens fundera på avlivning pga ett svullet ben efter en senskada på en helt ohalt häst är galet. Och inte ens vill bekosta ett faktiskt hyfsat billigt UL, är inte hästen värd mer än så?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 047
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 091
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp