Jag börjar ge upp

Jag har inte skrivit att du kan skippa att betala stallhyra, jag menar att om du fortsätter att dra ut på veterinärbesöket så fortsätter du att betala stallhyra för en häst du inte vill ha kvar. Om du inte ens har råd med 3000:- för ett litet veterinärbesök så har du rent krasst inte råd att ha häst. Det är den tråkiga verkligheten. Och att fortsätta betala 4500:- i månad efter månad för att kunna spara ihop några tusenlappar är helt ologiskt. Då är det bättre att lägga ut hästen för ett lämpligt pris eller ta bort den, för att slippa att tre månader går och du har lagt 13.500:- på stallhyra och du får ta bort den i vilket fall som helst eller då får sälja den för 10.000.
Jag förstår att det är enkelt att häva ur sig saker på nätet när man inte har hela helheten framför sig, samt att valen verkar vara enkla och klara för dig. Verkligheten ser tyvärr inte ut så för mig och jag behöver inte redogöra hela min ekonomi eller hur jag löser att betala akuta veterinärbesök osv om/när de uppstår.

Jag har fått bra tips och råd i tråden, som bland annat delar min syn på saker, eller tja ändrade min syn till det jag idag tänker rättare skrivit. Hästen far inte illa eller har ont i nuläget, börjar hästen få ont ja då blir det en annan femma, men det tar vi då.
 
Jag har inte skrivit att du kan skippa att betala stallhyra, jag menar att om du fortsätter att dra ut på veterinärbesöket så fortsätter du att betala stallhyra för en häst du inte vill ha kvar. Om du inte ens har råd med 3000:- för ett litet veterinärbesök så har du rent krasst inte råd att ha häst. Det är den tråkiga verkligheten. Och att fortsätta betala 4500:- i månad efter månad för att kunna spara ihop några tusenlappar är helt ologiskt. Då är det bättre att lägga ut hästen för ett lämpligt pris eller ta bort den, för att slippa att tre månader går och du har lagt 13.500:- på stallhyra och du får ta bort den i vilket fall som helst eller då får sälja den för 10.000.

Fast både att sälja och ta bort känns ju galet innan man vet vad det är för fel på hästen eller OM det ens är något fel på hästen. Dock håller jag med om att man inte har råd att ha häst om man inte får ihop pengar till ett veterinärbesök.
 
Har du någon i närheten som kan avlasta dig lite med hästeriet?

Tänker om du har någon som kan ta hästen någon dag eller två så du får lite ledigt. Behöver ju inte vara ridning utan bara mer pyssling.

Den här vintern har varit för jävlig rent ut sagt för humöret. Har själv tappat all motivation och haft diverse skador på både häst och mig själv.

Nu hade jag inte ett lika tungt beslut som du. Jag kunde lämna tillbaks ena stoet då vi inte kom vidare pga av diverse gamla skador som spökade och hon fick gå tillbaks till avelsboxen och jag köpte en ny.

Avlivning av en häst är inte så dyr. Jag har tagit ut jordbruksverkets bil och de har varit kanon att ha att göra med. Avlivningen sker hemma i lugn och ro. (tyvärr fått nyttja tjänsten 3 ggr) Försäkringsbolaget står för en viss kostnad om man inte kräver ersättning för liv. Tog bort senaste sept. 2016 och det gick på 5 -6000,-

Aldrig lätt sådana hä beslut.
 
Har du någon i närheten som kan avlasta dig lite med hästeriet?

Tänker om du har någon som kan ta hästen någon dag eller två så du får lite ledigt. Behöver ju inte vara ridning utan bara mer pyssling.

Den här vintern har varit för jävlig rent ut sagt för humöret. Har själv tappat all motivation och haft diverse skador på både häst och mig själv.

Nu hade jag inte ett lika tungt beslut som du. Jag kunde lämna tillbaks ena stoet då vi inte kom vidare pga av diverse gamla skador som spökade och hon fick gå tillbaks till avelsboxen och jag köpte en ny.

Avlivning av en häst är inte så dyr. Jag har tagit ut jordbruksverkets bil och de har varit kanon att ha att göra med. Avlivningen sker hemma i lugn och ro. (tyvärr fått nyttja tjänsten 3 ggr) Försäkringsbolaget står för en viss kostnad om man inte kräver ersättning för liv. Tog bort senaste sept. 2016 och det gick på 5 -6000,-

Aldrig lätt sådana hä beslut.
Avlastning det har jag redan, står på helinackordering, vill jag inte ta in en dag kan jag be personalen och kan be någon av dom andra i stallet att göra den dagliga tillsynen.
Aldrig varit något problem att åka dit direkt, då hästen inte är i ridbart skick för tillfället.

Jag trodde inte vintern skulle vara så segdragen som den var i år, den kom sent och stannade länge, men nu går vi mot ljusare tider och jag har bestämt mig att jag ska inte ha kvar hästen längre. Är lite inne på att "råna" mitt ena fondkonto och skynda på veterinärundersökningen lite.

Om det visar sig att hästen kan bli frisk eller att det är kosmetiskt svullnad, funderar jag lite på hur man i så fall skulle utforma en annons efter det, samt vilket pris man skulle sätta.

Känns som om det vore lättare om det lutar åt avlivning, för jag är inte alls hemma i försäljningsvärlden, men vi får se vad veterinären säger först sen kan vi ta beslut på riktigt. :)
 
Har du någon i närheten som kan avlasta dig lite med hästeriet?

Tänker om du har någon som kan ta hästen någon dag eller två så du får lite ledigt. Behöver ju inte vara ridning utan bara mer pyssling.

Den här vintern har varit för jävlig rent ut sagt för humöret. Har själv tappat all motivation och haft diverse skador på både häst och mig själv.

Nu hade jag inte ett lika tungt beslut som du. Jag kunde lämna tillbaks ena stoet då vi inte kom vidare pga av diverse gamla skador som spökade och hon fick gå tillbaks till avelsboxen och jag köpte en ny.

Avlivning av en häst är inte så dyr. Jag har tagit ut jordbruksverkets bil och de har varit kanon att ha att göra med. Avlivningen sker hemma i lugn och ro. (tyvärr fått nyttja tjänsten 3 ggr) Försäkringsbolaget står för en viss kostnad om man inte kräver ersättning för liv. Tog bort senaste sept. 2016 och det gick på 5 -6000,-

Aldrig lätt sådana hä beslut.
Det beror helt på vad man har för bolag. Jag tog nyss bort min lilla ponny och det gick på strax över 8000kr och fb betalade inte en krona på det trots utdömning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 777
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp