Jag gillar min kamera!

När jag hade den så upplevde jag inte att autofocus var så snabb dock.
Jag skulle satsa på uppföljaren till min kamera. Bästa superzoomaren på marknaden. Men kostar därefter.
https://www.theverge.com/circuitbreaker/2017/9/12/16294164/sony-rx10-iv-specs-price-camera

Ett billigare alternativ är Panasonic FZ2500 som också är riktigt snabb.
https://www.imaging-resource.com/PRODS/panasonic-fz2500/panasonic-fz2500A6.HTM

Båda har 1 inch sensor som alltså fångar 4 ggr så mkt ljus som en 1/2.3 i P900.

Kanske ska tillägga att Panasonic:en heter FZ2000 i Sverige.
http://www.ljudochbild.se/test/panasonic-lumix-fz2000/
 
Min dotter på snart 14 önskar sig en bra kamera, är en kompakt bättre då än en system tycker du?
Jag skulle personligen säga nej. Det är skillnad i bildkvalitet och man har i regel mer möjligheter med bländarval och liknande med en systemkamera, vilket gör att man har större möjlighet att påverka bildresultatet. Men det beror ju såklart på vad din dotter menar med ”bra kamera”. Det bästa är ju att fråga henne.
 
Jag skulle personligen säga nej. Det är skillnad i bildkvalitet och man har i regel mer möjligheter med bländarval och liknande med en systemkamera, vilket gör att man har större möjlighet att påverka bildresultatet. Men det beror ju såklart på vad din dotter menar med ”bra kamera”. Det bästa är ju att fråga henne.
Jo, men samtidigt är det hennes första kamera. Hon önskar sig helst en system men som @Tranan skrev så kostar de ju endel...
 
Jo, men samtidigt är det hennes första kamera. Hon önskar sig helst en system men som @Tranan skrev så kostar de ju endel...
Du har manuella inställningar på de bättre kompaktkamerorna.
Allt beror på hur mycket pengar du har råd att lägga på en kamera
Jag kan hjälpa dig om du vill.
 
Jo, men samtidigt är det hennes första kamera. Hon önskar sig helst en system men som @Tranan skrev så kostar de ju endel...
Jo, fast kamerahus plus något grundläggande objektiv behöver inte kosta så mycket mer än en bra kompaktkamera och om hon har ett ordentligt fotointresse kommer hon lära sig mer med en systemkamera och kunna bygga på med fler/bättre objektiv efter hand. Går ju att köpa begagnat också. :)
 
Jag skulle personligen säga nej. Det är skillnad i bildkvalitet och man har i regel mer möjligheter med bländarval och liknande med en systemkamera, vilket gör att man har större möjlighet att påverka bildresultatet. Men det beror ju såklart på vad din dotter menar med ”bra kamera”. Det bästa är ju att fråga henne.

Och jag skulle nog säga att det beror på vad användarområdet är...
Vill man ha en kamera som är enkel att ta med på semestern, slippa bry sig om olika objektiv och som kan göra allt. Så är kompaktkameran bäst.

Ex, kan man ta såna här bilder på behörigt avstånd :D
 

Bifogade filer

  • DSC04888.JPG
    DSC04888.JPG
    85,4 KB · Visningar: 81
Och jag skulle nog säga att det beror på vad användarområdet är...
Vill man ha en kamera som är enkel att ta med på semestern, slippa bry sig om olika objektiv och som kan göra allt. Så är kompaktkameran bäst.

Ex, kan man ta såna här bilder på behörigt avstånd :D
Absolut, men eftersom hon helst vill ha en systemkamera antar jag att det inte är smidigheten som är prioriterat, utan funktionen.
 
Absolut, men eftersom hon helst vill ha en systemkamera antar jag att det inte är smidigheten som är prioriterat, utan funktionen.

Yep, det kan ju endast hon svara på...
Men den bästa kameran är ju den man har med sig. Om det så är mobilkameran eller en systemkamera med flera objektiv.
Personligen gillar jag allt i ett konceptet.
 
Och jag skulle nog säga att det beror på vad användarområdet är...
Vill man ha en kamera som är enkel att ta med på semestern, slippa bry sig om olika objektiv och som kan göra allt. Så är kompaktkameran bäst.

Ex, kan man ta såna här bilder på behörigt avstånd :D

Men vad försökte du fota här?
Jag skulle nog tajta till det.
Men det är jag.
Så här menar jag
Hero.jpg
 
Men vad försökte du fota här?
Jag skulle nog tajta till det.
Men det är jag.
Så här menar jag
Visa bifogad fil 12637

Den fotade jag bara för att få med fotografen. Har en mer upptajtad bild. Observera att det är fotat drygt 50 meter ifrån. Så att man kan få sån skärpa på det avståndet är fantastiskt egentligen.
 

Bifogade filer

  • DSC04889.JPG
    DSC04889.JPG
    74,7 KB · Visningar: 74
Den fotade jag bara för att få med fotografen. Har en mer upptajtad bild. Observera att det är fotat drygt 50 meter ifrån. Så att man kan få sån skärpa på det avståndet är fantastiskt egentligen.
Men varför inte gå ner med kameran och lite till vänster. Kompensationen är helt "Vad vill du" Då kunde du ha fått en mer intressant bild
 
Men varför inte gå ner med kameran och lite till vänster. Kompensationen är helt "Vad vill du" Då kunde du ha fått en mer intressant bild

Jag ville inte störa dom i sin foto session. Det är ju inget par jag känner. Såg bara när dom var ute och fota i Virginia Beach och tyckte de va en kul grej att fota...
 
@Hero 50m är inget
här är 400 m frihand utan stativ
Visa bifogad fil 12639
Inte den bästa utsnittet! Men skarp.

Mmm, i det ljuset så tar P900 bättre bilder på långt avstånd.
Men gjorde en side by side jämförelse innan jag lämnade tillbaka P900 då Sonyn mina ögon tar nästan lika bra bilder på avstånd. Men där Sonyn krossar P900 i sämre ljus och i alla övriga typer av avstånd. Sen får du mer djupskärpa vilket ger korten en mer DSLR känsla.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 158
Senast: Milosari
·
Fritid Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa...
Svar
12
· Visningar
517
Fordon Jag funderar på att köpa en back-kamera till min bil, och ser att de skiljer mycket i pris. Vad är skillnaden på de dyra jämfört med de...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: Sassy
·
Relationer Min man fyller 40 om en månad ungefär. Jag har ingen aning om vad jag ska ge honom! Han gillar modellflyg, flygplan. Har inte så...
2
Svar
25
· Visningar
1 847
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp