Jag gillar min kamera!

Mmm, i det ljuset så tar P900 bättre bilder på långt avstånd.
Men gjorde en side by side jämförelse innan jag lämnade tillbaka P900 då Sonyn mina ögon tar nästan lika bra bilder på avstånd. Men där Sonyn krossar P900 i sämre ljus och i alla övriga typer av avstånd.
Det må vara hänt! Men som sagt var alla gör sina val. Och jag var nära att köpa Sony men det blev Nikon för den ligger bättre i min hand.
 
Det må vara hänt! Men som sagt var alla gör sina val. Och jag var nära att köpa Sony men det blev Nikon för den ligger bättre i min hand.
Yep, jag ångrar inte mitt. Var tyvärr inte helt nöjd med P900.
Kanske fick jag ett dåligt ex. Men jag upplevde att jag fick kassera väldigt många kort. Medan RX10 iii nästan alltid ger mig bra resultat.
 
Yep, jag ångrar inte mitt. Var tyvärr inte helt nöjd med P900.
Kanske fick jag ett dåligt ex. Men jag upplevde att jag fick kassera väldigt många kort. Medan RX10 nästan alltid ger mig bra resultat.
Vad hade du för problem? jag behöver inte kassera många kort!
 
Vad hade du för problem? jag behöver inte kassera många kort!
Tror det var autofocus. Fick dålig skärpa och fel focus på väldigt många kort när jag använde mkt zoom. Men kan som sagt ha fått ett dåligt ex, vad vet jag.

Men sen kan man väl inte jämföra en kamera för 15k med en för 5k heller...
 
Tror det var autofocus. Fick dålig skärpa och fel focus på väldigt många kort när jag använde mkt zoom. Men kan som sagt ha fått ett dåligt ex, vad vet jag.
Jag har inga problem mellan 24-1500mm 1500-2000 kan vara lite skakigt ibland om jag är i dålig form.
 
Jo, men samtidigt är det hennes första kamera. Hon önskar sig helst en system men som @Tranan skrev så kostar de ju endel...
Den stora frågan är väl egentligen vad hon vill fota med den?
Jag brukar själv glatt rekommendera långzoomare, de är väldigt allround, men de passar ju definitivt inte för allt. Själv fotar jag mest stjärnhimmel och norrsken och där är långzoomare typ det sista man vill ha :p Nu när det finns bra mobilkameror är man ju inte lika beroende av att kameran är praktisk heller, man går inte miste om ett foto-op så fort kameran inte är med utan kan lättare köpa sig en systemkamera.

Jag började med ett kit, en Nikon D5100 med 18-55 mm och 55-300 mm. Växte snabbt ur huset (instegsmodellerna tenderar att vara skitdryga i inställningarna, man orkar inte gå in i menyn så fort man ska ändra bländare eller iso) och objektiven är ju inte superbra, men det var ett bra och mångsidigt startpaket att bygga vidare på. En annan fördel med system är att du har framtida födelsedagspresenter och julklappar klara - det är alltid något man "behöver" till kameran :D
 
Den stora frågan är väl egentligen vad hon vill fota med den?
Jag brukar själv glatt rekommendera långzoomare, de är väldigt allround, men de passar ju definitivt inte för allt. Själv fotar jag mest stjärnhimmel och norrsken och där är långzoomare typ det sista man vill ha :p Nu när det finns bra mobilkameror är man ju inte lika beroende av att kameran är praktisk heller, man går inte miste om ett foto-op så fort kameran inte är med utan kan lättare köpa sig en systemkamera.

Jag började med ett kit, en Nikon D5100 med 18-55 mm och 55-300 mm. Växte snabbt ur huset (instegsmodellerna tenderar att vara skitdryga i inställningarna, man orkar inte gå in i menyn så fort man ska ändra bländare eller iso) och objektiven är ju inte superbra, men det var ett bra och mångsidigt startpaket att bygga vidare på. En annan fördel med system är att du har framtida födelsedagspresenter och julklappar klara - det är alltid något man "behöver" till kameran :D
Tack! :up:
 
Yep, det kan ju endast hon svara på...
Men den bästa kameran är ju den man har med sig. Om det så är mobilkameran eller en systemkamera med flera objektiv.
Personligen gillar jag allt i ett konceptet.
Absolut är det så! Idag har väl dock de flesta en mobilkamera för att kunna få vardagsbilder.

Men det beror såklart mycket på vad syftet med kameran är. Det är ju inte säkert att man har behov av att fota med extremzoom, även om det såklart kan vara kul. Men personligen hade jag inte varit nöjd med bildkvaliteten som är på flera av de mest inzoomade bilder ni visar här, då jag vill ha en kamera som kan fånga samma skärpa och detaljrikedom på maxzoom som på kortare avstånd.

Så för min del hade det varit bortkastade pengar att köpa en sån kamera istället för en system. Så det är ju helt avgörande vad man är ute efter.
 
Absolut är det så! Idag har väl dock de flesta en mobilkamera för att kunna få vardagsbilder.

Men det beror såklart mycket på vad syftet med kameran är. Det är ju inte säkert att man har behov av att fota med extremzoom, även om det såklart kan vara kul. Men personligen hade jag inte varit nöjd med bildkvaliteten som är på flera av de mest inzoomade bilder ni visar här, då jag vill ha en kamera som kan fånga samma skärpa och detaljrikedom på maxzoom som på kortare avstånd.

Så för min del hade det varit bortkastade pengar att köpa en sån kamera istället för en system. Så det är ju helt avgörande vad man är ute efter.

Precis, syftet med kameran.
Nej, men ibland har man nytta av extremzoomen och det är skönt att inte känna sig begränsad av kameran för att ta det där häftiga fotot.

Jag skulle inte bedöma bilkvaliteten utifrån fotona som är postade här... Buke komprimerar bilderna extremt mkt och då tappar dom skärpa.
Däremot tyckte jag inte P900 gav den skärpa jag önskade oavsett avstånd. Men objektivet på Sony rx10 iii är ruskigt skarp även i maxzoom.
Vill du kika på lite fler bilder tagna med kameran kan du kika här.
https://www.flickr.com/photos/tags/RX10 III/page1

Givetvis kan du få bättre reslutat med DSLR. Men frågan om det värt att släpa på dom extra objektiven eller är en superzoom tillräckligt bra ? För mig är den det iaf...
 
Precis, syftet med kameran.
Nej, men ibland har man nytta av extremzoomen och det är skönt att inte känna sig begränsad av kameran för att ta det där häftiga fotot.

Jag skulle inte bedöma bilkvaliteten utifrån fotona som är postade här... Buke komprimerar bilderna extremt mkt och då tappar dom skärpa.
Däremot tyckte jag inte P900 gav den skärpa jag önskade oavsett avstånd. Men objektivet på Sony rx10 iii är ruskigt skarp även i maxzoom.
Vill du kika på lite fler bilder tagna med kameran kan du kika här.
https://www.flickr.com/photos/tags/RX10 III/page1

Givetvis kan du få bättre reslutat med DSLR. Men frågan om det värt att släpa på dom extra objektiven eller är en superzoom tillräckligt bra ? För mig är den det iaf...
Absolut, fast kompakt- vs digitalkamera var väl till stor del en prisfråga för @prallan så då gissar jag att en RX10 III inte är aktuellt oavsett utan att det i så fall handlar om kompaktkameror som är billigare än en systemkamera. :)
 
Tack @Hero och @Hedinn :love: Jag har fått order om att det måste vara en Canon el Nikon, så det håller jag mig till. Och det kommer bli en begagnad. Tack igen för ert engagemang! :love:
Bra val, kör du på system så finns ett stort utbud av objektiv och sånt hyfsat billigt på begagnatmarknaden sen :up: Det var ett av mina kriterier när jag köpte system, just för att andra märken kan ha sämre utbud och högre priser på optiken.

Blir det långzoomare så är ett tips att kolla om den har filtergänga, det ger lite mer möjligheter.
 
Jo, men samtidigt är det hennes första kamera. Hon önskar sig helst en system men som @Tranan skrev så kostar de ju endel...
Olika typer av kameror har sina förtjänster men önskar man sig en systemkamera blir man nog inte så glad om man får en kompakt :)

En beg. men nyare Canon eller Nikon systemkamera komplett med objektiv kan man få för 2000 kr (kollade precis på Tradera).

När det gäller inställningsmöjligheter är det ingen skillnad direkt mellan en dyr proffskamera för 50' och den billigaste för 3', det som skiljer är att den dyrare har mycket bättre autofokus och tar många fler bilder per sekund och är mycket tåligare. Det är saker som är helt avgörande för en yrkesfotograf men inte för en nybörjare.
 
Ett tips när man köper beg. och är osäker på priset är att gå in på Tradera och klicka i "avslutade annonser" så brukar man alltid hitta några sålda på auktion av precis den modellen man söker.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Har en riktig hemmafredag med halv sovmorgon. Dagens enda konkreta mål är att iallafall försöka tugga i sig ytterligare ett block av vad...
2
Svar
31
· Visningar
2 144
Senast: Milosari
·
Fritid Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa...
Svar
12
· Visningar
516
Fordon Jag funderar på att köpa en back-kamera till min bil, och ser att de skiljer mycket i pris. Vad är skillnaden på de dyra jämfört med de...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Sassy
·
Relationer Min man fyller 40 om en månad ungefär. Jag har ingen aning om vad jag ska ge honom! Han gillar modellflyg, flygplan. Har inte så...
2
Svar
25
· Visningar
1 841
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp