"Jag gissar att man anser det för dyrt"

Uppfödarkrönikören Jessica Larsson funderar på om andra uppfödare får ut det de har lagt vid försäljning av 3-och 4-åringar och konstaterar att svaren har uteblivit på senaste fölannonserna. ”Givetvis har vi olika smak, men det har inte blivit ett enda svar på någon av annonserna. Jag gissar att man anser det för dyrt.” ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.tidningenridsport.se/Blo...2017/8/Jag-gissar-att-man-anser-det-for-dyrt/
 
Är ju ett moment 22 det där. Förstår verkligen att det kostar att föda upp hästar i det här landet men vill man sälja så får man nog anpassa sig efter vad köparna är beredda att betala.
 
Är ju ett moment 22 det där. Förstår verkligen att det kostar att föda upp hästar i det här landet men vill man sälja så får man nog anpassa sig efter vad köparna är beredda att betala.
Frågan är bara hur du gör för att lyckas föda upp någorlunda företagsmässigt om du ska behålla och utbilda hästen till fyra års ålder och sälja den för låt oss säga 100 000 kr. Vilka kostnader kan du kapa? Och vad får det för konsekvenser på hästen du säljer?
 
Köpare borde vara beredda att betala mer för en riktigt fin häst som är uppfödd på ett bra och sunt sätt. Svenska uppfödare får väl se till att vidga sin marknad annars och sälja mer utomlands.
 
Köpare borde vara beredda att betala mer för en riktigt fin häst som är uppfödd på ett bra och sunt sätt. Svenska uppfödare får väl se till att vidga sin marknad annars och sälja mer utomlands.
Joo, fast borde? Om folk inte har 100 000 och inte vill ha en riktigt fin 3 åring så måste det ju vara ok att låta bli? (De kanske känner att de bara klarar av en helt vanlig talanglös 15 åring tex.)
 
Är ju ett moment 22 det där. Förstår verkligen att det kostar att föda upp hästar i det här landet men vill man sälja så får man nog anpassa sig efter vad köparna är beredda att betala.

Hur gör man då? Vad tänker du att man som uppfödare ska dra in på gällande omkostnaderna?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ridsports krönikör och avelsskribent Kim C Lundin har gjort några personliga kommentarer om SWB:s uppdatering av hingstreglementet. En...
Svar
0
· Visningar
543
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Vi vet alla att förbundet mestadels får ta emot mycket klagomål. Det är ganska enkelt att skylla på förbundet när något går fel eller...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter "Detta SM för alla åldrar har satt ribban högt för framtida SM-arrangörer. Jag har bara positiva ord att ge kring idén med ett gemensamt...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jag är tveksam till "om Svenska Ridsportförbundet ... verkligen ska uppbära statsbidrag från Svenska Riksidrottsförbundet", skrev...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp