Jag har glömt allt om unghundsträning

Blueberry

Trådstartare
Jag har en ny hund. Han har bott hos oss i två veckor. Han är 10 månader och kan typ ingenting, är otränad men väldigt läraktig. Eftersom mina andra hundar är födda 2009 och 2010 är det jättelängesen jag hade valp och unghund.

Jag är egentligen en väldigt bra hundtränare, men fokuserar såklart gärna på det jag tycker roligt; agilityförberedande och kroppskontroll, medan jag är extremt dålig på att lägga tid på tråkiga saker som vardagslydnad. Tanken är att det här är min nya tävlings- och sporthund.

Så... vad har ni för tips på smarta, roliga, bra övningar för unghundar?
 
Menar du just för vardagslydnad? Annars är det väl inget problem att träna precis det du vill för de sporter du vill satsa på nu med en 10-månaders?

I övrigt känns det viktigast med kontakt för min del och med min hund, och så har det varit (först nu vi fått riktiga framsteg tycker jag som snart 1,5-åring!). Och att träna i olika miljöer, allt sånt då.. Saker som inkallning förstås, men det vet du ju säkert mycket väl redan..

Hade jag börjat om med valp/unghund igen hade jag just fokuserat ännu mer bara på kontakt, samarbete, förutom att leka jäkligt mycket tillsammans (det gjorde vi iofs) just för att ha bra belöningar med lek sen.. osv. Och saker som behövs för vardagen som tex ensamhetsträningen hade jag kört mycket tidigare och utan oro från början. Men nu är han ju 10mån..

Kanske är det allra viktigaste att helt enkelt bygga relation på alla möjliga sätt nu? Eftersom han är ny för dig och ni vill tävla sen tänker jag!
 
Jag tänker kontakt och lek, framförallt. Att du kan vara VÄLDIGT rolig även när ni "bara" är ute på promenad, inte jämnt såklart, men hittar godbitar här och där på marken som du kan dela med dig. Kurragömma och dragkamp, springtävling. Lite lätt parkour med att sätta upp framtassar på/ hoppa upp på stock/ sten.
Tror det viktiga är att man gör något tillsammans. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 361
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 283
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 805
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp