Jag HATAR popplar!

tanten

Trådstartare
Precis vid tomtgränsen, vid bäcken - där stor ett dussin stora popplar som någon osmart planterat där någon gång i tiden. Popplar finns inte naturligt här.

De togs ner i våras och nu skjuter stubbarna skott. Och de är inte få skott. Det är verkligen hundratals från varje stubbe och varje rotbit. De bildar en tät matta av skott på min sida av den lilla bäcken.

Round up är helt uteslutet- Dessutom är det vid bäckkanten så nej nej nej!!

Ättika - vad gör ättika mot de vattenlevande?

Jag är beredd att rensa mycket för hand, men närmast mig vill jag ha lite hjälp i kampen.

FINNS det ens något jag kan använda?
 
Precis vid tomtgränsen, vid bäcken - där stor ett dussin stora popplar som någon osmart planterat där någon gång i tiden. Popplar finns inte naturligt här.

De togs ner i våras och nu skjuter stubbarna skott. Och de är inte få skott. Det är verkligen hundratals från varje stubbe och varje rotbit. De bildar en tät matta av skott på min sida av den lilla bäcken.

Round up är helt uteslutet- Dessutom är det vid bäckkanten så nej nej nej!!

Ättika - vad gör ättika mot de vattenlevande?

Jag är beredd att rensa mycket för hand, men närmast mig vill jag ha lite hjälp i kampen.

FINNS det ens något jag kan använda?
Borra hål i stubbarna o så ner med Roundup,inget farligt för bäcken eller omgivningen,men det blir stopp på bebispopplarna då det avlivar rotens "födande" (har ingen aning om vad det egentligen heter),det finns inte så mycket annat som hjälper om du inte ska springa med gräsklipparen.
 
Skippa roundupp!
Har som yrksverksam arborist försökt med detta - förutom att det är gifitigt och det gift som sprider sig ner i marken bryts inte ner då det hamnar längre ner i marken än matjordslagret.
Med popplar förhåller det sig på det viset att skiten dör aldrig!
Gallra i beståndet, spara en av fem när de är som klena träd ringbarkar ni. Och så håller ni på, kanske kan ni få lite hejd på individen om några år.
Naturliga och naturliga men nu är de här. Fördelen längs en bäck är att de håller i strandkanten så den inte eroderar bort.
Det bästa man kan göra är nog att försöka att inte irritera sig för mycket på dem - för allt annat är meningslöst.
 
Epsomsalt har jag läst ska vara effektivt när man vill ta död på en stubbe, vet inte hur giftigt det är eller vilka ev bieffekter det kan få, men eftersom de rekommenderar att man vattnar sina odlingar med det kan det ju inte vara farligt annat än i koncentrerad form?

Borra flera grova hål i stubben, fyll med epsomsalt.
 
Går att prova med vanligt grovsallt med, det ska då inte vara farligt för det vattenlevande iallafall.
Även om det inte lyckas så kanske dt hämmar dem åtminstonne.
 
Skippa roundupp!
Har som yrksverksam arborist försökt med detta - förutom att det är gifitigt och det gift som sprider sig ner i marken bryts inte ner då det hamnar längre ner i marken än matjordslagret.
Med popplar förhåller det sig på det viset att skiten dör aldrig!
Gallra i beståndet, spara en av fem när de är som klena träd ringbarkar ni. Och så håller ni på, kanske kan ni få lite hejd på individen om några år.
Naturliga och naturliga men nu är de här. Fördelen längs en bäck är att de håller i strandkanten så den inte eroderar bort.
Det bästa man kan göra är nog att försöka att inte irritera sig för mycket på dem - för allt annat är meningslöst.
Det eländiga med det där beståndet är att det skymmer. De är mot söder så om de tillåts bli stora så hamnar min tomt i skugga (igen)

Det finns inget försonande med deras tillvaro just där. Det bara förstör. Både naturvärden och omgivning. Må den som planterade den första evigt brinna i helvetet :rage:

Ska beväpna med mig vassa verktyg och ge mig på en ny strid då. Det får bli mitt livsprojekt.

/Den galna tanten som krigar mot poppelslyn....
 
Jordfräs och massakrera skiten, sen vräka på salt där det är uppfräst?
Njae. det finns inget att fräsa.

Det är alltså typ 10-15 stubbar som är runt 50-70 cm i diameter... I en brant slänt mot lilla bäcken (en pyttebäck runt 1 m bred) Rotskotten kommer dels direkt ur stubbarna, i en krans mellan bark och vet - ser märkligt ut. och dels från rotsystemet. Varje skottställe är en liten kvast om ett tjog kvistar.
Finns inte ens chans att ta dit någon som helst maskin. Skulle vara en jättestor grävmaskin som grävde bort hela slänten och återställde i så fall. Och nä - det är inte min mark.
Och eftersom det ligger med fri insyn från länsvägen så är det inget man kan göra i smyg heller..
 
Aha.. Slösa bort en yxa på att hugga ner i backen runt rötterna och sen salta/ättiksbehandla eller varför inte en kombination :devil:
 
En stubbfräs skulle kanske kunna snygga till och skära ner stubbarna i alla fall.
Åkern invid är fräst. Det var en förvuxen salix som fått stå orörd i nära 30 år, och invaderats med lårtjocka björkar och en hel del gran. Den är nu fräst till åker och ska sås i höst.

Men bäckravinen är inte rörd för den är samfälld bymark och antagligen även skyddad i och med bäcken. Tror inte man får avverka där alls egentligen?

Jag har redan betalat ett gäng sköna tusenlappar för att få bort de där popplarna som ingen ägde.... Tänker inte lägga mer pengar för något jag inte äger och som jag nog egentligen inte ens lagligt får röra.

det är enbart jag som drabbas av dem så ingen annan är intresserad av att göra nåt. Det ligger något hundratal meter från länsvägen med full insyn. Men om jag går där och mördar rotskotten kommer det inte att märkas... tror jag.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Precis vid tomtgränsen, vid bäcken - där stor ett dussin stora popplar som någon osmart planterat där någon gång i tiden. Popplar finns inte naturligt här.

De togs ner i våras och nu skjuter stubbarna skott. Och de är inte få skott. Det är verkligen hundratals från varje stubbe och varje rotbit. De bildar en tät matta av skott på min sida av den lilla bäcken.

Round up är helt uteslutet- Dessutom är det vid bäckkanten så nej nej nej!!

Ättika - vad gör ättika mot de vattenlevande?

Jag är beredd att rensa mycket för hand, men närmast mig vill jag ha lite hjälp i kampen.

FINNS det ens något jag kan använda?
Man kan ta död på dem om man beskär dem på sommaren, det gjorde vägverket med vår pilallé och fyra träd gick ut helt och flera av de andra var det nätt och jämt att de sköt skott våren efter.
 
Man kan ta död på dem om man beskär dem på sommaren, det gjorde vägverket med vår pilallé och fyra träd gick ut helt och flera av de andra var det nätt och jämt att de sköt skott våren efter.
Pil och poppel tävlar i olika klasser.....
Pil är ett helt vanligt träd.

Poppel är....vetefan. Mer invasivt ogräs.

Jag tog ner en poppel som de låtit komma upp på tomten. Årsringarna var en tum! Gräsmattan runt blev lurvig av rotskott. Såg märkligt ut. DET fixade sig med gräsklipparen. Men där i bäckslänten är ett svårare fall eftersom varje skott (undra hur många tusen det är om man räknar? ) måste attackeras manuellt.

Förunderligt vilken växtkraft det finns i träd. De tog ner sälg och al mot vägkanten också.Detta skedde i början av sommaren. Det är inte fräst utan stubbarna står kvar. Skotten som kommit upp är upp till 1,20 höga.
 
Provad de där på jobbet för flera år sen..
Vi satte dubbelt så tätt för det skull men göra med Poppel, sen var det kvar som inte var någon mening med att spara. Vi satte då i var rotben med, och då det ännu var kvar så satte vi mellan kanske varannan plugg i stubben med.
Vart mer än tre gånger så många pluggar - men asfalten vart helt knottrig av uppskjutande skott ända ut på gatan.
Så var inte ledsen de inte var lämpliga att använda till dessa stubbar - de hade inte hjälpt ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp