Jag HATAR popplar!

Pil och poppel tävlar i olika klasser.....
Pil är ett helt vanligt träd.

Poppel är....vetefan. Mer invasivt ogräs.

Jag tog ner en poppel som de låtit komma upp på tomten. Årsringarna var en tum! Gräsmattan runt blev lurvig av rotskott. Såg märkligt ut. DET fixade sig med gräsklipparen. Men där i bäckslänten är ett svårare fall eftersom varje skott (undra hur många tusen det är om man räknar? ) måste attackeras manuellt.

Förunderligt vilken växtkraft det finns i träd. De tog ner sälg och al mot vägkanten också.Detta skedde i början av sommaren. Det är inte fräst utan stubbarna står kvar. Skotten som kommit upp är upp till 1,20 höga.
Salix används för energiskogodling och växer väldigt fort med ett jättestort rotsystem men rotskott tror jag dock inte är ett problem.Jag såg på ett ställe där de ringbarkat stora popplar och där fungerade det så att trädet dog utan att skjuta rotskott.

Början på sommaren är för tidigt åtminstone när det gäller pil, då kommer nya skott senare under växtsäsongen, sågar man av trädet i slutet av sommaren kommer nya skott först året efter men betydligt svagare.
 
Salix används för energiskogodling och växer väldigt fort med ett jättestort rotsystem men rotskott tror jag dock inte är ett problem.

Jag såg på ett ställe där de ringbarkat stora popplar och där fungerade det så att trädet dog utan att skjuta rotskott.

Början på sommaren är för tidigt åtminstone när det gäller pil, då kommer nya skott senare under växtsäsongen, sågar man av trädet i slutet av sommaren kommer nya skott först året efter men betydligt svagare.
Salix är som sagt inte bekymret. Salix är en enkel match. Plus att det inte finns någon sådan kvar. De är avverkade och marken är fräst.

Jag ringbarkade ett helt gäng av de stora popplarna, på hösten och på våren. De levde vidare helt obekymrade. Först tredje året började de se lite tilltufsade ut och hade inte riktigt lika friskt bladverk.

Och då ringbarkade jag ändå en halvmeter, långt in på veden.
Kanske är de aliens?

En annan förklaring till frodigheten kan vara att de kanske - precis som aspar i en dunge - är en enda organism. Dvs att det inte är ett gäng fristående träd utan att alla tillsammans är en individ?
 
Provad de där på jobbet för flera år sen..
Vi satte dubbelt så tätt för det skull men göra med Poppel, sen var det kvar som inte var någon mening med att spara. Vi satte då i var rotben med, och då det ännu var kvar så satte vi mellan kanske varannan plugg i stubben med.
Vart mer än tre gånger så många pluggar - men asfalten vart helt knottrig av uppskjutande skott ända ut på gatan.
Så var inte ledsen de inte var lämpliga att använda till dessa stubbar - de hade inte hjälpt ändå.
Kan det vara så att dosen blev för stor? När det gäller ogräs som kvickrot funkar det så att för stark koncentration tar död på växtens ytliga delar och hindrar sedan att medlet sprids längre ut i rötterna. Sen kan det ha betydelse när på året också, är växtkraften för stor eller för låg får man sämre effekt.
 
Salix är som sagt inte bekymret. Salix är en enkel match. Plus att det inte finns någon sådan kvar. De är avverkade och marken är fräst.

Jag ringbarkade ett helt gäng av de stora popplarna, på hösten och på våren. De levde vidare helt obekymrade. Först tredje året började de se lite tilltufsade ut och hade inte riktigt lika friskt bladverk.

Och då ringbarkade jag ändå en halvmeter, långt in på veden.
Kanske är de aliens?

En annan förklaring till frodigheten kan vara att de kanske - precis som aspar i en dunge - är en enda organism. Dvs att det inte är ett gäng fristående träd utan att alla tillsammans är en individ?
Men om de dog efter tredje året funkade ringbarkningen? Jag gjorde felet att jag ringbarkade för grunt, på de popplarna jag såg hade man fräst två djupa spår runt hela stammen med motorsåg.
 
Men om de dog efter tredje året funkade ringbarkningen? Jag gjorde felet att jag ringbarkade för grunt, på de popplarna jag såg hade man fräst två djupa spår runt hela stammen med motorsåg.
Jag vet inte riktigt? Tredje året såg de lite sämre ut, men de levde. Löven var mindre och inte riktigt lika gröna. Fick inte död på någon på de där tre åren.

Och sedan kom grannen med skogsmaskinen. :D

Ringbarkade med handyxa. De har en monsterbark som är flera cm. Man får se till att få bort hinnan närmast veden också, annars blir det ny bark av den.

Det finns olika popplar. Detta är inte balsampoppel utan någon annan. Inte ens doftar för att försona eländet.....

Edit: kollade och poppel är en sorts asp. alltså torde hela eländet vara en och samma individ :banghead:
 
En annan förklaring till frodigheten kan vara att de kanske - precis som aspar i en dunge - är en enda organism. Dvs att det inte är ett gäng fristående träd utan att alla tillsammans är en individ?
Jag tror det, att de växer på samma sätt som al.
Så man måste ta alla skotten samtidigt annars kan de hjälpa varandra att överleva.
Låta dem utvecklas så mycket att det kräver energi, men alltid vara där i tid innan bladen börjar leverera överskott tillbaka till roten.
 
Jag tror det, att de växer på samma sätt som al.
Så man måste ta alla skotten samtidigt annars kan de hjälpa varandra att överleva.
Låta dem utvecklas så mycket att det kräver energi, men alltid vara där i tid innan bladen börjar leverera överskott tillbaka till roten.
Det där är ju drömmen vid all ogräsbekämpning men hur vet man när man nått den gränsen?
 
Jag vet inte riktigt? Tredje året såg de lite sämre ut, men de levde. Löven var mindre och inte riktigt lika gröna. Fick inte död på någon på de där tre åren.

Och sedan kom grannen med skogsmaskinen. :D

Ringbarkade med handyxa. De har en monsterbark som är flera cm. Man får se till att få bort hinnan närmast veden också, annars blir det ny bark av den.

Det finns olika popplar. Detta är inte balsampoppel utan någon annan. Inte ens doftar för att försona eländet.....

Edit: kollade och poppel är en sorts asp. alltså torde hela eländet vara en och samma individ :banghead:
Jag använde också handyxa och tyckte jag gjorde det efter konstens alla regler men tydligen hade jag missat någon liten strimma av bastbarken för trädet dog inte utan blev bara försvagat och det var inte ens en poppel. De som ringbarkade popplarna med motorsågen körde åtminstone en centimeter in i splintveden för att vara säkra vad jag kommer ihåg.
 
Detta är alltså vad jag har att kriga mot
bF2WvxY.jpg


HnRQf9I.jpg


ca 4 meter brett, minst 20 meter långt.
I höstas var det barmark, under stora träd.
 
Kan det vara så att dosen blev för stor? När det gäller ogräs som kvickrot funkar det så att för stark koncentration tar död på växtens ytliga delar och hindrar sedan att medlet sprids längre ut i rötterna. Sen kan det ha betydelse när på året också, är växtkraften för stor eller för låg får man sämre effekt.
Möjligt. Tidpunkten var vald efter konsultation med leverantören, så den var nog rätt i alla fall. Jag tror nog att den enkla förklaringen var att det var Poppel.
 
Blir regelbunden motion med röjsåg där!
Ja.

Inser att det där inköpet av en röjsåg + kurs oundvikligen kliver närmare.

Vet ju mycket väl hur stor nytta jag skulle ha av en. Har ju levt med röjsåg. Men det var maken som körde den.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja.

Inser att det där inköpet av en röjsåg + kurs oundvikligen kliver närmare.

Vet ju mycket väl hur stor nytta jag skulle ha av en. Har ju levt med röjsåg. Men det var maken som körde den.
Är du inte av kortkort modell i kroppen så vill jag tipsa om att skaffa med lång rigg så är det lättare att få låga stubbar.
Köpte ny här för ett tag sedan - vilken skillnad!
 
Ja.

Inser att det där inköpet av en röjsåg + kurs oundvikligen kliver närmare.

Vet ju mycket väl hur stor nytta jag skulle ha av en. Har ju levt med röjsåg. Men det var maken som körde den.
Det finns också kraftigare och kortare lieblad som man kan använda om man inte väntar för länge med att ta rotskotten, jag har för mig att du tyckte om att använda lien?
 
Det finns också kraftigare och kortare lieblad som man kan använda om man inte väntar för länge med att ta rotskotten, jag har för mig att du tyckte om att använda lien?
Jodå. Jag är en hejare på lie och har flera olika.

Problemet är att det är för kuperat för lien. Det är stora stubbar som är över halvmetern och ojämn mark emellan. Annars hade det redan varit kirrat :)
 
Du får döpa om dig till Sisyfos hördudu om du ska ge dig på det där.
Får fundera på det.;)

För ge mig på det - det måste jag tyvärr. Om jag inte ska vara helt invuxen från det hållet inom 4-5 år. Popplar växer ju någon/några meter om året.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Får fundera på det.;)

För ge mig på det - det måste jag tyvärr. Om jag inte ska vara helt invuxen från det hållet inom 4-5 år. Popplar växer ju någon/några meter om året.
Kommer aldrig att ta så lång tid!
De där kräken växer åtminstone nån meter om året.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp