Jag kan inte vara hemma!!

LindgrenV

Trådstartare
Jag älskar min lägenhet. Den är lagom stor, den är fin, har ett otroligt bra läge med trevliga grannar och jag och katterna trivs bra.

Och så kommer vi till detaljen som utseendemässigt är lägenheternas guldklimp - mitt fönster och höga tak. Jag bor i en etta där Stora Rummet har fyra meter i takhöjd. Jag har ett fönster och det är placerat mitt på väggen i min fyrkantiga lägenhet och sträcker sig ända upp till taket och tar upp mer än en tredjedel av väggen i bredd. Superfint och mina tomatplantor älskar det!

Enda problemet är att det är så stort att jag har sol strålande in i lägenheten från tidig morgon till kväll. För stunden har jag en innetemperatur på minst 35 grader, och då har det 1. varit molnigt idag och 2. solen gick ned för flera timmar sedan. DET ÄR OLIDLIGT! Jag har en fläkt, men det hjälper inte eftersom jag har så mycket luftrum. Jag googlar mig tokig men ingen affär verkar ha en AC i sortimentet. Vad ska jag göra? Hur ska jag överleva det här om det fortsätter att vara så här varmt i en månad till? Jag vill inte gå hem från jobbet under veckorna för där är det svalt och skönt. Det funkar liksom inte i längden att sova med kylklampar och fläkt en dm från huvudet.

Ska jag behöva fly till Antarktis för att överleva?
 
Har sett flera tipsa om hemmagjorda ac det senaste på Facebook :)
Verkade enkelt iaf, tror att man behövde en fläkt, ett par petflaskor o en tunna/hink bara :)


Jag älskar min lägenhet. Den är lagom stor, den är fin, har ett otroligt bra läge med trevliga grannar och jag och katterna trivs bra.

Och så kommer vi till detaljen som utseendemässigt är lägenheternas guldklimp - mitt fönster och höga tak. Jag bor i en etta där Stora Rummet har fyra meter i takhöjd. Jag har ett fönster och det är placerat mitt på väggen i min fyrkantiga lägenhet och sträcker sig ända upp till taket och tar upp mer än en tredjedel av väggen i bredd. Superfint och mina tomatplantor älskar det!

Enda problemet är att det är så stort att jag har sol strålande in i lägenheten från tidig morgon till kväll. För stunden har jag en innetemperatur på minst 35 grader, och då har det 1. varit molnigt idag och 2. solen gick ned för flera timmar sedan. DET ÄR OLIDLIGT! Jag har en fläkt, men det hjälper inte eftersom jag har så mycket luftrum. Jag googlar mig tokig men ingen affär verkar ha en AC i sortimentet. Vad ska jag göra? Hur ska jag överleva det här om det fortsätter att vara så här varmt i en månad till? Jag vill inte gå hem från jobbet under veckorna för där är det svalt och skönt. Det funkar liksom inte i längden att sova med kylklampar och fläkt en dm från huvudet.

Ska jag behöva fly till Antarktis för att överleva?
 
HOW TO BUILD A HOME MADE AIR CONDITIONER! ( SAVE …:
Typ såhär :)

Kan du täcka för fönstret helt med något dagtid gör det nog också en hel del
 
Har du fönstret öppet på natten? Tycker det hjälper och sen på dagen mörkläggningsdraperi.

Intressant att man kan bygga sin egen ac! Men annars en sån där från Claes ohlson från golvet ser ut som ett rör med hål i ungefär tycker jag funkar ganska bra. Betydligt bättre än bordsfläktar som är rätt värdelösa om man inte sitter still.

Annars så är hösten snart här det går fort och då reas det ut om du orkar stå ut några varma dagar till.
 
Precis som @karamelldrottningen säger om att mörklägga (gärna med något reflekterande) fönstret på dagen och vädra ur under natten. När solen gassar in ska du inte öppna. Det kommer bara att få värmen att komma in.

Sedan hjälper det att kyla fötter och handleder också, om inget annat hjälper.
 
Kontakta hyresvärden! Den är skyldig att åtgärda. Kika på hyresrättsföreningens hemsida (de ger råd även om man inte är medlem).

Vår lägenhet blev med för varm att vara i, ringde värden och gnällde. Vi gick en takfläkt från rusta :angel: och hyresavdrag för juli och augusti.

Annars tipsar jag om tunna gardiner fördragna hela dagarna. Ner med Persien ner och ha fönster stängda dagtid. Öppna på kvällen och sätt en fläkt i fönstret.
Har träffat en sån där facebook-ac, tyckte det blev så sjukt fuktigt!
 
<snip>
Annars tipsar jag om tunna gardiner fördragna hela dagarna. Ner med Persien ner och ha fönster stängda dagtid. Öppna på kvällen och sätt en fläkt i fönstret.
Har träffat en sån där facebook-ac, tyckte det blev så sjukt fuktigt!

Precis! "Facebook ACs", eller den typen, kallas for "Swamp coolers" i USA och ar utmarkta i oken klimat, men inte sa mycket i fuktigare klimat ... som i Stockholm med allt vatten.:p
 
Kontakta hyresvärden! Den är skyldig att åtgärda. Kika på hyresrättsföreningens hemsida (de ger råd även om man inte är medlem).

Vår lägenhet blev med för varm att vara i, ringde värden och gnällde. Vi gick en takfläkt från rusta :angel: och hyresavdrag för juli och augusti.

Annars tipsar jag om tunna gardiner fördragna hela dagarna. Ner med Persien ner och ha fönster stängda dagtid. Öppna på kvällen och sätt en fläkt i fönstret.
Har träffat en sån där facebook-ac, tyckte det blev så sjukt fuktigt!
Jag har ju ingen persien pga mitt fönsters utformning. Har inte heller någon möjlighet att dra för gardinerna eftersom fönstret är så stort = sjukt mycket tyg = för tungt. Fysikens lagar tillåter mig liksom inte att dra för gardinerna och jag behöver stege för att nå gardinstången. Alternativt ställa en stol på köksbordet men då når jag ändå inte helt så det blir rätt... Riskabelt :angel:

Och ang hyresrättsföreningen så bor jag i bostadsrätt.... :(
 
HOW TO BUILD A HOME MADE AIR CONDITIONER! ( SAVE …:
Typ såhär :)

Kan du täcka för fönstret helt med något dagtid gör det nog också en hel del

Det är redan tillräckligt fuktigt i lägenheten att en sådan där snarare skulle spä på den tropiska regnskogen hemma. I och för sig kanske jag borde satsa på en bygga en egen biotop och försöka bevara exotiska djur och växter. Typ apor och apelsinträd. Eller något sådant.
 
Har du fönstret öppet på natten? Tycker det hjälper och sen på dagen mörkläggningsdraperi.

Intressant att man kan bygga sin egen ac! Men annars en sån där från Claes ohlson från golvet ser ut som ett rör med hål i ungefär tycker jag funkar ganska bra. Betydligt bättre än bordsfläktar som är rätt värdelösa om man inte sitter still.

Annars så är hösten snart här det går fort och då reas det ut om du orkar stå ut några varma dagar till.
Verkar som att dessa är slut i hela landet OCH i Norge (iaf skyltade Clas Ohlsson i Oslo utanför butik om att de var slut:p )
 
Jag håller på att testa ett annat av alla fläkttips som finns på facebook. Två flaskor ligger i frysen och fläkten står och väntar, jag rapporterar om det funkar så fort vattnet i flaskorna frusit! :D
 
9ee6886b-590c-4f55-92e0-9294d0954ccd.jpg

Något sånt här ska det se ut. Borde ju inte bli lika fuktigt som den hemmagjorda ACn i hink.
 
Dela upp gardinerna i smalare längder, så går de att dra för. Är det fortfarande för tungt blir det lättare om man sätter en stång (tex en lite tunnare gardinstång) direkt i första öljetten eller vad man nu har. Fingerkrokar eller gamla klassiska gardinringar glider lättare än vanliga öljetter (och tyghänkor är ju ren idioti på en tung gardin).

Solfilm för fönstret är också en idé. Det hjälper bara till viss del, men tillsammans med gardiner kan det bli riktigt drägligt.
 
Min fläkt är inte lika stor som den de hade på bilden, men det här funkar också! Jag hade inte tålamod att vänta tills det var helt fruset i flaskorna, men nya ligger på laddning i alla fall. Det blir definitivt svalare :)
10494662_10154470716615061_2126101716197689390_n.jpg
 
Senast ändrad:
Hej!

Det finns, men vi har det på jobbet och det gör inte så galet mycket nytta. Är det varmt ute är det varmt inne, kanske någon grad längre temperatur nu än innan filmen kom på fönstren. Vår film skyddar mot värmen, inte mot insyn.

/Lavinia, överhettad

Finns det inte sån film man kan sätta på fönstret som skyddar mot insyn och reflekterar sol?
 
Har man så höga fönster kan man ha två gardinstänger, en högst upp och en lägre ner.

Min tanke också. När jag bodde i England så hade de viktorianska husen samma vansinniga konstruktion. 4 meter höga och en-glas fönster. Svinkallt på vintern och asvarmt på sommaren. Löste det som du sa, en uppe och en på halva fönstret vill man inte ha cafégardin sen i höst är det ju bara att ta bort den nedersta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp