Jag önskar motargument till SDs politik

ekra

Trådstartare
Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar mig för att de rent av kan få för sig att rösta på dem i nyvalet. De har en väldigt dålig prognos för sin pension och ser detta som en tänkbar utväg att ha en chans till en vettig pension.

Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "

"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"

"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"

"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"

Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:

Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)

2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.

Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.

Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.

Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!

(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)
 
Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar mig för att de rent av kan få för sig att rösta på dem i nyvalet. De har en väldigt dålig prognos för sin pension och ser detta som en tänkbar utväg att ha en chans till en vettig pension.

Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "

"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"

"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"

"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"

Har inte järnkoll på siffrorna eller prognoserna men den generella bilden att Sverige tar emot mycket mer flyktingar än andra länder och att utlänningar är överrepresenterade i fängelser stämmer. Humanitära skäl är det enda motargumentet jag vet om när det kommer till flyktingar. När det gäller registrering av nationaliteter så känns det överflödigt då BRÅ redan har tillförlitlig statistik om invandrare och invandrares barns brottsbenägenhet.

Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:
Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)

2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.

Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.

Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.

Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!

(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)

Det stämmer dock inte. Nettoinvandringen 2013 var 65 130 personer.
 
Ett starkt argument för mig är:
Hur hade DE känt om de levde i fattigdom, förtryck eller krig? Hade DE då velat få chansen till ett bättre liv i ett land med en av världens högsta levnadsstandarder? Hade DE velat ha möjligheten att ta med sig sin familj till det nya landet eller hade DE hellre levt separerade från nära och kära? Har DE själva bil och platt-tv eller svälter de?

Jag kan inte siffran i huvudet men just nu flyr många människor från Syrien. Den allra största majoriteten av dem tar sig bara över gränsen till Libanon, som i jämförelse med Sverige är ett fattigt land. SD's argument om att "hjälpa på plats" är ett hån mot människorna i dessa länder. Hade DE, dina vänner, velat bo i ett tältläger eller hade DE velat komma till ett fungerande samhälle där de kan försöka få ett jobb, där deras barn kan gå i skolan, där de kan få sjukvård?

SD är dessutom ett nationalistiskt parti. De tror att varje människa har en medfödd "essens" som definierar henne, och att kulturellt ursprung är oerhört viktigt. De tror inte på mångfald utan på homogenisering - hur ser dina vänner på deras ideologiska grunden? Måste alla i Sverige fira jul, vara protestantiskt kristna, titta på Melodifestivalen där alla låtar ska vara på svenska?

Angående kriminalitet: tror DE att det är nationellt ursprung som är avgörande för om någon börjar begå brott, eller socioekonomiska faktorer?

Jag hade ställt många motfrågor. Få dina vänner att själva motivera sina ställningstaganden och förhoppningsvis börja tänka lite längre.
 
Men jag får det till att det inte är 65000 invandrade flyktingar som blir nettot? Man måste väl "dra av" arbetskraftsinvandringen och utländska studenter för att få fram de rätta siffrorna? En snabbkoll på http://www.migrationsinfo.se ger liknande siffror som de som ETC presenterade som hämtade från migrationsverket. Eller är det jag som är dålig på att räkna?
 
Tänkte bara tillägga angående Syrien:

3.2 miljoner har flytt landets gränser, varav hälften är barn.
7 miljoner är på flykt inne i landet.
Hälften av befolkningen är alltså på flykt.
Nu kommer även en ny vinter för dem...

Med tanke på dessa siffror och hur många Sverige tar emot så tycker jag inte att det är särskilt många, om man tänker på vad dessa människor tar sig igenom just nu..
 
Men jag får det till att det inte är 65000 invandrade flyktingar som blir nettot? Man måste väl "dra av" arbetskraftsinvandringen och utländska studenter för att få fram de rätta siffrorna? En snabbkoll på http://www.migrationsinfo.se ger liknande siffror som de som ETC presenterade som hämtade från migrationsverket. Eller är det jag som är dålig på att räkna?

Förklaring i detalj finns här: http://www.tino.us/2014/12/demography-for-dummies/
 
Ja det är helt fasansfullt, jag menar också att Sverige skall ta emot och hjälpa så många det bara går. Både på grund av humanitära själ, men också på grund av att det nog är ett bättre politiskt budskap i en orolig värld att vi är ett land som är solidariskt med de som har det svårt.

Mina bekanta sa att de också är för att sverige skall hjälpa, men emot att det skall gå ut över sveriges befolkning så att vård, skola och omsorg går på knäna. Det finns ju inte jobb nog, och det är inte lätt med integration osv.

@Blue Jag klarar inte av att förstå den texten fullt ut tyvärr. Men det går kanske bättre när jag sovit. :) Summan på antal invandrade personer minus antal utvandrade var ca 65.000 om jag förstår riktigt? Men menas det att bland de invandrade i statistiken skall arbetskraftsinvandrare och utländska studenter räknas separat? Så att de ca 65.000 är en korrekt siffra på antalet flyktingar som kom till Sverige? det är det som jag inte får ihop med siffrorna från migrationsinfo. (som jag upplever som mer överskådlig än migrationsverkets sida)

Enligt migrationsinfo.se invandrade mycket riktigt omkring 65.000 personer till Sverige ifjol, men som jag tyder siffrorna är det det totala nettot av invandring under 2013, alltså inklusive arbetskraftsinvandrare, svenskar som bott utomlands och utländska studenter.

När jag försöker läsa mig till siffrorna så får jag det alltså till att ETC räknat riktigt, men matematik och statistik är verkligen inte min starka sida. Någon som räknar bättre får gärna hjälpa mig, för jag vill gärna ha svart på vitt hur många flyktingar som faktiskt kommer till Sverige. så att jag antingen kan hålla med eller säga emot när just den diskussionen kommer upp.
 
Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar mig för att de rent av kan få för sig att rösta på dem i nyvalet. De har en väldigt dålig prognos för sin pension och ser detta som en tänkbar utväg att ha en chans till en vettig pension.

Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "

"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"

"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"

"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"

Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:

Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)

2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.

Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.

Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.

Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!

(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)

Det beror på vad du tycker annars. Aliansen har förslag hur man löser bostadsbristen och arbetslösheten. Regeringen andra förslag, V å sin sida ytterligare alternativ.

SD har bekänt färg och sagt att det finns ingen annan fråga än invandringen. Invandringen i sig, oavsett kostnader eller intäkter.

För debatten på din egen planhalva.
 
Jag tror det bästa argumentet är att gå på deras nazistiska historiska rötter som ju inte ligger så långt tillbaka i tiden och visa på paralleller till trettiotalets Europa.
 
Jag tror det bästa argumentet är att gå på deras nazistiska historiska rötter som ju inte ligger så långt tillbaka i tiden och visa på paralleller till trettiotalets Europa.
Så det bästa motargumentet i en sakfråga är att peka på partiets rötter och sedan förkasta frågan.

Det är ju vad man gjort de senaste 10 åren och det har ju lett till att SD idag har 13% av mandaten i riksdagen.

Är det inte bättre då att ta reda på fakta.
Säga att så här är det och att jag gör den här analysen och drar dessa slutsatserna grundade på fakta o min ideologi o empati.
Finansiering av dessa beslut anser jag att vi ska göra enligt följande etc etc

För materialet som både SD och de andra bygger sina ställningstaganden på bör ju vara de samma.
 
Ja det är helt fasansfullt, jag menar också att Sverige skall ta emot och hjälpa så många det bara går. Både på grund av humanitära själ, men också på grund av att det nog är ett bättre politiskt budskap i en orolig värld att vi är ett land som är solidariskt med de som har det svårt.

Mina bekanta sa att de också är för att sverige skall hjälpa, men emot att det skall gå ut över sveriges befolkning så att vård, skola och omsorg går på knäna. Det finns ju inte jobb nog, och det är inte lätt med integration osv.

@Blue Jag klarar inte av att förstå den texten fullt ut tyvärr. Men det går kanske bättre när jag sovit. :) Summan på antal invandrade personer minus antal utvandrade var ca 65.000 om jag förstår riktigt? Men menas det att bland de invandrade i statistiken skall arbetskraftsinvandrare och utländska studenter räknas separat? Så att de ca 65.000 är en korrekt siffra på antalet flyktingar som kom till Sverige? det är det som jag inte får ihop med siffrorna från migrationsinfo. (som jag upplever som mer överskådlig än migrationsverkets sida)

Enligt migrationsinfo.se invandrade mycket riktigt omkring 65.000 personer till Sverige ifjol, men som jag tyder siffrorna är det det totala nettot av invandring under 2013, alltså inklusive arbetskraftsinvandrare, svenskar som bott utomlands och utländska studenter.

När jag försöker läsa mig till siffrorna så får jag det alltså till att ETC räknat riktigt, men matematik och statistik är verkligen inte min starka sida. Någon som räknar bättre får gärna hjälpa mig, för jag vill gärna ha svart på vitt hur många flyktingar som faktiskt kommer till Sverige. så att jag antingen kan hålla med eller säga emot när just den diskussionen kommer upp.
 
Gäller den grafen inte den totala invandringen? Alltså inte enbart människor på flykt som kommer till Sverige?
 
Gäller den grafen inte den totala invandringen? Alltså inte enbart människor på flykt som kommer till Sverige?
Den gäller all invandring, flyktingar såväl som återvändare.
Utvandringen gäller såväl återvändare som svenskar som flyttar utomlands.
Det intressanta är dock diffen mellan linjerna. Har den ökat eller har den minskat de senaste åren.
 
Invandring efter de vanligaste medborgarskapsländerna 2013
Totalt 55 419 ... 60 426 ... 115 845 ... 100,0%
Medborgar-
skapsland Kvinnor Män Totalt Andel
av den
totala
invand-
ringen
..........Kvinnor...män,,,totalt..andel i %
Sverige 9 943... 10 541 ..20 484 17,7
Syrien 4 990 ..6 759.. 11 749 10,1
Somalia 5 757.. 5 209.. 10 966 9,5
Polen 2 139 2 472 4 611 4,0
Afghanistan 1 696 2 469 4 165 3,6
Eritrea 1 539 1 799 3 338 2,9
Danmark 1 062 1 433 2 495 2,2
Indien 962 1 414 2 376 2,1
Finland 1 334 972 2 306 2,0
Irak 1 146 1 156 2 302 2,0
Övriga 24 851 26 202 51 053 44,1

Invandring-efter-nagra-vanliga-medborgarskapslander-2000-2013.png

Har inte hittat motsvarande siffror gällande utvandring. Men 2010 utvandrade ca 40 000 och ca hälften av dem var svenska medborgare, så en kvalificerad gissning är att ca 1/2 av dem som utvandrade 2013 också var svenska medborgare.
 
Senast ändrad:
Gäller den grafen inte den totala invandringen? Alltså inte enbart människor på flykt som kommer till Sverige?

Jo. Hela snacket om massinvandring, som alltid hävdats av SD, är tokigt. Det handlar om en tillväxt under 1%!

Om dina kompisar verkligen bryr sig om sina pensioner, hyfsat egoistiskt i sig, ska de väl ändå inte rösta på ett parti som bara bryr sig om en helt annan fråga. Tydliggjort av SD på sistone.

För att vi ska få en bra utveckling för pensionerna krävs fler i arbete. Fler människor get fler i arbete. Det är absolut inte negativt för pensionerna med en hög årlig invandring!

Trots att jag är för fri migration blir ingen gladare än jag om konflikterna och förtrycket upphör, så att människor kan bygga sina liv där de önskar. Tills dess måste vi och andra bereda möjligheter till skydd och liv, för de människor som behöver.
 
Behöver nyanserande motargument i debatten. Jag har bekanta som tycker att mycket av det SD förespråkar är bra, så bra att jag bekymrar mig för att de rent av kan få för sig att rösta på dem i nyvalet. De har en väldigt dålig prognos för sin pension och ser detta som en tänkbar utväg att ha en chans till en vettig pension.

Argument för SD som jag hört från dem:
"De verkar vara det enda partiet som överhuvudtaget har en plan för att minska invandringen, och det är ohållbart att vi inom ett par år kommer att ta emot över 200.00 flyktingar/år, eftersom anhöriginvandringen gör att antalet flyktingar som kommer hit blir ungefär dubbelt så stort som det som vi väljer att ta emot "

"Sverige tog emot 50.000 av de 150.000 som togs emot inom EU ifjol"

"Finland tar nästan inte in några flyktingar alls, vad är det som säger att vi måste ta emot sådana mängder?"

"Ja de vill registrera vilka nationaliteter det är på dem som sitter fängslade idag i svenska fängelser, jag såg att GW Persson uttalat sig om att det är en väldigt hög andel utländska personer som sitter fängslade, borde vi inte vara mer selektiva med invandring om det visar sig att detta är ett problem? Man måste ju kunna diskutera frågan utan att det anses rasistiskt"

Det enda motargumentet jag hittat utöver att de är uppenbart främlingsfientliga och vill sortera människor efter ras är detta:

Jag hittade en artikel på ETC om siffrorna och de var helt andra:
(Källan var migrationsverket)

2013 invandrade 116.000 människor till Sverige
29 988 var flyktingar och 39 783 var anhöriga.

Resten var: människor som studerar något år i Sverige, 7 559 st.
Människor som rekryterats av företag med arbetstillstånd, 19 292 stycken
EU-medborgare som åker till andra EU-länder för att arbeta, 20 712 stycken.

Utvandringen var 50 600 personer.
Av dessa var 34 479 återutvandrare, alltså människor födda i andra länder som flyttar tillbaka.

Nettot av dessa siffror blir 17 900 personer. Fattar inte att inte det lyfts fram starkare av de andra partierna om det stämmer!

(Just detta har jag också sänt som motvikt i debatten)

Läs den här artikeln
http://www.etc.se/ekonomi/invandring-ar-en-investering-inte-kostnad

Utöver det är mitt främsta argument att SD är ett parti som inte ställer upp på mänskliga rättigheter, och består av politiker som i mångt och mycket är rasister, homofober och motarbetar kvinnors rättigheter.
 
Var på 273824678326 seminarier i Almedalen i år som handlade om invandring, bistånd och flykt.

- 90% av alla flyktingar i världen hamnar i U-länder.
- Att få leva undan förtryck är en mänsklig rättighet.
- Vi är ett av världens rikaste länder men många här vill inte ta in fler flyktingar

Jag undrar då, om inte vi - vem? Vilket annat land i världen har bättre förutsättningar än vi? Ska vi stå upp och säga att det minsann är en mänsklig rättighet att leva undan förtryck, men någon annan får se till att det funkar i praktiken?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan förstås inte låta bli att fundera en del över den våg av hat, oro och konflikter som blir allt mer tongivande i världen nu. Det...
Svar
0
· Visningar
756
Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 053
Senast: No1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp