Jag orkar inte längre, omplacering?

Med en väldigt knepig och svår hund hade jag varit försiktig med just omplacering. Bara för att någon är beredd att ge en problemhund en chans, betyder inte det att personen är kompetent.

Jag tog nyligen bort en hund som hade liknande problem som din, förvisso en LH collie och såhär i efterhand är jag glad att jag lät honom somna in istället för omplacerade honom.

Som tips till dig hade jag, precis som andra sagt, föreslagit veterinär koll och fysio. Hundar är ju mästare på att dölja smärta, och ibland uppstår problembeteende pga just smärta.

Ta kontakt med en kompetent hundtränare som jobbar med just problemhundar, gör en problemhundsutredning, helt enkelt.

Hur ser vardagen ut för er annars? Är det bara hundmöten och människor som går nära som hon reagerar på? Är det någon skillnad beroende på hur du aktiverar henne?
 
Numera är det faktiskt inte så vanligt med basenjis med dålig mentalitet. Jag har dock förstått att det var vanligt förut och det är klart att det ploppar upp då och då fortfarande.
Ifall du vill ge dig på att försöka lösa problemet så skulle jag rekommendera dig att omgående ta kontakt med en tränare. Det finns även många, väldigt kompetenta uppfödare som gladeligen skulle hjälpa dig och kunna ge dig stöd, du får gärna PM:a om du vill ha tips. Vill du omplacera hunden så skulle jag, om jag vore dig, vara extremt noggrann med vem som du omplacerar till. Återigen så skulle jag rekommendera att ta hjälp av uppfödare eller SBS. Det finns inte så många basenjis i Sverige och man har relativt god koll på varandra vilket gör det lättare att kolla upp en eventuell intressent.

Min tik hade en mildare variant av hur du beskriver din hund. Hon omriktade vid hundmöten när hon flyttade hem till mig. Hon kan fortfarande varva upp om hon möter hundar hon inte tycker om och jag får vara noggrann med att introducera henne på ett bra sätt till nya hundar. Med hundar hon känner är det dock aldrig ett problem. Så det är möjligt att det går att reda ut din hund också. Men eftersom att det verkar ha låst sig för er så tror jag att ni kommer att behöva hjälp från någon utomstående.

Men samtidigt, en död hund lider inte. Känner du att du inte orkar så tycker jag inte att det är något fel i att avliva en hund som du känner att du inte kan kontrollera. Det är inte meningen att hundägandet ska vara en börda.
 
Det man måste förstå med just Basenji är ju att det är en urhundsras som blivit domesticerad under väldigt kort tid.
Man vet ganska lite om Basenjin rent historiskt. Dessutom misstänker man att de har andra hormoncykler med fler toppar än andra hundar, vilket gör att de inte alltid beter sig som en vanlig Labrador.

Mitt råd är att höra av sig till ett par personer som verkligen kan rasen.
Jag har sett hundar som haft problem med utåtriktad aggression som har blivit mycket bättre när de blivit satta i en annorlunda miljö eller blivit lite äldre.
 
Det man måste förstå med just Basenji är ju att det är en urhundsras som blivit domesticerad under väldigt kort tid.
Hur hänger det ihop med första raderna i rasbeskrivningen på SKKs hemsida?
"Basenjin är troligen en av världens äldsta hundraser. I pyramiderna finns avbildningar av en mindre, spetsliknande hund med en klocka runt halsen. Denna klocka anses vara ett bevis för att det verkligen är en basenji, eftersom det är den enda hundras som inte kan skälla. "
 
Hur hänger det ihop med första raderna i rasbeskrivningen på SKKs hemsida?
"Basenjin är troligen en av världens äldsta hundraser. I pyramiderna finns avbildningar av en mindre, spetsliknande hund med en klocka runt halsen. Denna klocka anses vara ett bevis för att det verkligen är en basenji, eftersom det är den enda hundras som inte kan skälla. "

Det är sant, men man vet inte hur hundarna hölls.
T ex med Salukin så vet man ju att de levde med nomader i tält för flera tusen år sedan. De var nära sina ägare, och är präglade på människan som också avlat selektivt på önskvärda individer.
Basenjin tros ha strövat friare, ungefär som katter, och har troligen inte varit nära människan på riktigt samma sätt.

Det var först på slutet utav 1930-talet som de togs till Europa och USA och började domesticeras enligt våra standarder.
Enligt t ex Wikipedia så är "Basenjin en jagande pariahund (urhund) som räknas till de ofullständigt domesticerade schenzihundarna.".
 
Senast ändrad:
Nu har vi varit hos veterinären och det gick bra.
Veterinären kunde iallafall inte se/känna något avvikande.

Jag fick tips om att använda zylkéne och/eller adaptil halsband. Vet inte riktigt vad jag tycker om att använda det, känns inte riktigt som något man använder vid detta. Men vad tycker ni?
 
Senast ändrad:
Nu har vi varit hos veterinären och det gick bra.
Veterinären kunde iallafall inte se/känna något avvikande.

Jag fick tips om att använda zylkéne eller adaptil halsband. Vet inte riktigt vad jag tycker om att använda det, känns inte riktigt som något man använder vid detta. Men vad tycker ni?
Jag tvivlar på att det skulle hjälpa, men det skadar ju inte att prova.
 
Hej!

Jag har en basenji hane som är nu 15 år första 3 åren var det jobbigaste. Jag är en första gång hundägare men jag var ganska förberedd läste mycket och undersökte om rasen. Jag förstår hur du har, min är kastrerad efter det var han något bättre men inte mycket, Jag gav inte upp försökte med olika kurser och allt som finns. Jag tror att rasen behöver mycket aktivering.
Jag och min hund är ute varje dag i skogen minst en timme innan vi åker till jobbet.
Han gillar inte män med mörka kläder eller främmande som ville klappa honom då högg han på en gång.
Mitt tips är att om du har tid och möjlighet är att aktivera henne, ta med henne i skogen som inte nära trafik, gå med lång lina låt henne gå lös och sätter en pingla på halsbandet så du kan höra var hon är när/om hon sticker. Det gjorde jag med min i början han kunde sticka iväg och var borta en timme men jag hade is i magen och väntade när kom tillbaka och inte arg på honom låtsade att det var ingenting. Idag kan han gå lös i skogen utan problem men han gillar fortfarande inte främmande, på mitt jobb visste att man ska inte klappa honom.
Jag tycker att andra människor borde acceptera att det inte gå att klappa alla hundar.
Jag vet att det är ingen tröst när man har sån problem hund men frågar dig själv vad är bästa för dig och hunden och utgår efter det och du kommer mår bättre när du har bestämt dig.
Jag har varit i samma situation förut så gör det känns rätt och lycka till
Sally / Ceasar
 
Hej!

Jag har en basenji hane som är nu 15 år första 3 åren var det jobbigaste. Jag är en första gång hundägare men jag var ganska förberedd läste mycket och undersökte om rasen. Jag förstår hur du har, min är kastrerad efter det var han något bättre men inte mycket, Jag gav inte upp försökte med olika kurser och allt som finns. Jag tror att rasen behöver mycket aktivering.
Jag och min hund är ute varje dag i skogen minst en timme innan vi åker till jobbet.
Han gillar inte män med mörka kläder eller främmande som ville klappa honom då högg han på en gång.
Mitt tips är att om du har tid och möjlighet är att aktivera henne, ta med henne i skogen som inte nära trafik, gå med lång lina låt henne gå lös och sätter en pingla på halsbandet så du kan höra var hon är när/om hon sticker. Det gjorde jag med min i början han kunde sticka iväg och var borta en timme men jag hade is i magen och väntade när kom tillbaka och inte arg på honom låtsade att det var ingenting. Idag kan han gå lös i skogen utan problem men han gillar fortfarande inte främmande, på mitt jobb visste att man ska inte klappa honom.
Jag tycker att andra människor borde acceptera att det inte gå att klappa alla hundar.
Jag vet att det är ingen tröst när man har sån problem hund men frågar dig själv vad är bästa för dig och hunden och utgår efter det och du kommer mår bättre när du har bestämt dig.
Jag har varit i samma situation förut så gör det känns rätt och lycka till
Sally / Ceasar
Allvarligt, släppa en hund lös som sticker o är borta en timme? Det är verkligen inte OK o därtill olagligt.
 
Jag gör det som är bästa för mig och min hund och du får tycker vad du vill det finns andra saker som man kan bekymra sig för att hunden är lös och olagligt.
 
Jag gör det som är bästa för mig och min hund och du får tycker vad du vill det finns andra saker som man kan bekymra sig för att hunden är lös och olagligt.

Verkligen inte OK att släppa en hund som inte kommer på inkallning sådär; du har ju ingen aning om vad hunden gjort när den varit borta?

Det är olagligt, och visst finns det andra andra saker att vars bekymrad över också, men två fel gör inte ett rätt.
 
Tråden som jag svarade på om en omplacering på en problem hund och jag hade förklarat hur jag tränade med min hund och det hände för 13 år sedan, ska ni hoppa på mig om det så har ni ingenting viktigare för er och grattis för er som håller er inom laglig gräns. Sånt som jag borde inte finnas och ta plats här på gjorden som försökte göra allt för min hund. Har ni in samma problem hund så vet ni inte vad ni pratat om. Lycka till
 
Tråden som jag svarade på om en omplacering på en problem hund och jag hade förklarat hur jag tränade med min hund och det hände för 13 år sedan, ska ni hoppa på mig om det så har ni ingenting viktigare för er och grattis för er som håller er inom laglig gräns. Sånt som jag borde inte finnas och ta plats här på gjorden som försökte göra allt för min hund. Har ni in samma problem hund så vet ni inte vad ni pratat om. Lycka till
Läs på om Jaktlagen o Lagen om tillsyn av hund o katt.
 
Ja, herregud. Att släppa lös en hund som är aggresiv mot både folk och främmande är ju helt sjukt! Folk får gärna ha sina hundar lösa på promenader, det rör mig inte ryggen. Men då ska de banne mig kunna komma på inkallning, och hållas under uppsikt!!
 
Tråden som jag svarade på om en omplacering på en problem hund och jag hade förklarat hur jag tränade med min hund och det hände för 13 år sedan, ska ni hoppa på mig om det så har ni ingenting viktigare för er och grattis för er som håller er inom laglig gräns. Sånt som jag borde inte finnas och ta plats här på gjorden som försökte göra allt för min hund. Har ni in samma problem hund så vet ni inte vad ni pratat om. Lycka till

Jag hade samma problem med min hund och vet definitivt vad jag pratar om. Min hund hade grava problem med synintryck, retningar osv och omriktade (mer rejäla bett) när det blev för mycket i hjärnan för honom.

Fanns inte på kartan att jag släppte honom lös mer än i inhängnader...
 
Vem är det som säger att det är aggression när hunden hoppar efter händer. Hunden kan lika gärna gå igång i jakt på rörelse. Det behöver således inte vara ett problembeteende (rädsla för människa och hund) utan kan även bero på jaktlust.
Rasen är inte i egentlig bemärkelse en sällskapshund utan en pariahund och många av dessa har ursprungsegenskaper kvar. Basenji går att träna lurecoursing med. Under träning med andra hundar används munkorg.
Det kan vara en hund som är svårmotiverad i träning, varför jag skulle råda att hitta en belöning som hunden verkligen uppskattar. Det kan vara mat eller leksak eller miljö. Många jagande hundar uppskattar pipleksaker.
 
Jag gör det som är bästa för mig och min hund och du får tycker vad du vill det finns andra saker som man kan bekymra sig för att hunden är lös och olagligt.

Du är medveten om att en bonde är i sin fulla rätt att skjuta din hund om den ger sig på dennes djur, va? Dvs ett rent idiotiskt sätt att riskera sin egen hunds liv på.

Förutom då att det är olagligt och jäkligt respektlöst mot andra hundägare och människor som också vistas i skogen.
 
Vem är det som säger att det är aggression när hunden hoppar efter händer. Hunden kan lika gärna gå igång i jakt på rörelse. Det behöver således inte vara ett problembeteende (rädsla för människa och hund) utan kan även bero på jaktlust.
Rasen är inte i egentlig bemärkelse en sällskapshund utan en pariahund och många av dessa har ursprungsegenskaper kvar. Basenji går att träna lurecoursing med. Under träning med andra hundar används munkorg.
Det kan vara en hund som är svårmotiverad i träning, varför jag skulle råda att hitta en belöning som hunden verkligen uppskattar. Det kan vara mat eller leksak eller miljö. Många jagande hundar uppskattar pipleksaker.

Absolut, har själv tänkt på att det mycket möjligt kan vara just jaktlust.
Hon vill ju gärna springa efter speciellt barn som springer förbi..


Vi har börjat köra med bara korv nu och det verkar vara det som fungerar bäst :up:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 002
Senast: Stergo
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 554
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 192
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 996
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp