Jag orkar inte längre, omplacering?

Absolut, har själv tänkt på att det mycket möjligt kan vara just jaktlust.
Hon vill ju gärna springa efter speciellt barn som springer förbi..


Vi har börjat köra med bara korv nu och det verkar vara det som fungerar bäst :up:

Men märker ni inte hur hon är vid hantering av kända och okända människor då? När hon hälsar?

Om det är jakt så kanske byta ut jakten mot en boll/pipleksak?

Skönt att det fungerar :)
 
Tråden som jag svarade på om en omplacering på en problem hund och jag hade förklarat hur jag tränade med min hund och det hände för 13 år sedan, ska ni hoppa på mig om det så har ni ingenting viktigare för er och grattis för er som håller er inom laglig gräns. Sånt som jag borde inte finnas och ta plats här på gjorden som försökte göra allt för min hund. Har ni in samma problem hund så vet ni inte vad ni pratat om. Lycka till

Men alltså.. Hur tränades den när den fick ränna runt utan kontroll menar du? Jag förstår inte alls sammanhanget där faktiskt, det är ju tvärtemot träning..?

Tänk om hunden blivit påkörd? Attackerade/provocerade någon som försvarade sig och som därmed kunde göra hunden ännu värre? Förutom det uppenbara att det är respektlöst mot andra människor och hundägare att ha en aggro hund lös som dessutom kan skapa problem hos andra hundar. Eller barn. Eller vuxna.
 
Men märker ni inte hur hon är vid hantering av kända och okända människor då? När hon hälsar?

Om det är jakt så kanske byta ut jakten mot en boll/pipleksak?

Skönt att det fungerar :)

Kända människor är inga problem, vid okända är hon mer reserverad och försiktig. Hon kan gå fram och lukta men sen är det bra. Ofta så vill ju gärna personer klappa och då kan hon hugga och sen om personen börjar gå då kan hon även bita efter benen/händerna.

Hon är inte jätteintresserad av varken boll eller pipleksak men jag kan ju alltid testa!
 
Kända människor är inga problem, vid okända är hon mer reserverad och försiktig. Hon kan gå fram och lukta men sen är det bra. Ofta så vill ju gärna personer klappa och då kan hon hugga och sen om personen börjar gå då kan hon även bita efter benen/händerna.

Hon är inte jätteintresserad av varken boll eller pipleksak men jag kan ju alltid testa!

Okej, då låter det nog som att det faktiskt är osäkerhet och inte jaktlek hon pysslar med..

Se till att ingen hälsar på henne alls. Om du nu orkar fortsätta jobba med henne.

På min hane har jag lärt honom att kunna röra sig bort från hotet då han låste sig och istället skällde och gjorde utfall då han inte vågade vända ryggen till.

Jag gjorde så att jag lät honom nosa på en främmande (som ignorerade honom) och så klickade jag efter kanske en sekunds snabbt avnosande. Klicket gjorde att han vände sig mot mig och då fick han godis och beröm. Och så fortsatte jag ett par gånger innan jag även la in kommandot "gå väck" som jag använder som stöd när jag märker att personen kanske inte är lämplig att hälsa på eller ser hans signaler eller liknande. Hunden ska känna en trygghet i att du styr situationen. Eller att den själv kan välja att gå undan. För oss har detta funkat bra och min hane har tsm med detta, skvallerträning och motbetingning gått från en hund som rusat fram och skäller ut folk och hundar, även på långt avstånd. Till att nu kunna gå lös förbi och ignorera och även själv välja att utöka avstånd.

Men han är nu 10 år. Och det har tagit tid. Och även om jag älskar denna hunden så vill jag absolut inte ha en hund med såna här rädslor igen. Man får anpassa livet på en nivå som folk med hundar utan problem inte kan förstå. Så jag förstår även om du inte orkar leva med en socialt osäker hund. För hunden kommer förmodligen aldrig bli socialt trygg. Däremot kanske, kanske du kan lära hunden och dig själv olika verktyg för hur ni ska hantera jobbiga situationer för hunden.

En annan sak som kan hjälpa är att personerna "tappar" godis utan att ta kontakt med hunden. På min hund funkade det om personen erbjöd honom godis. Men det var inte heller en situation han fann obehaglig utan han blev faktiskt tryggare av det. Viktigt är dock att personen inte lockar på hunden så den känner sig tvingad att komma och ta godisen, då kan det få motsatt effekt.

Skönt att höra att träningen går framåt iaf! Hoppas det håller i sig!
 
Kända människor är inga problem, vid okända är hon mer reserverad och försiktig. Hon kan gå fram och lukta men sen är det bra. Ofta så vill ju gärna personer klappa och då kan hon hugga och sen om personen börjar gå då kan hon även bita efter benen/händerna.

Hon är inte jätteintresserad av varken boll eller pipleksak men jag kan ju alltid testa!

Om hunden tycker det är obehagligt att okända människor vill klappa måste du som ägare förhindra det. Inte det lättaste, jag vet, man kan behöva bli snudd på otrevlig. Men hunden ska inte behöva känna sig trängs och människorna ska inte behöva bli bitna!
 
Om hunden tycker det är obehagligt att okända människor vill klappa måste du som ägare förhindra det. Inte det lättaste, jag vet, man kan behöva bli snudd på otrevlig. Men hunden ska inte behöva känna sig trängs och människorna ska inte behöva bli bitna!

Ja, självklart. Jag låter inte okända klappa henne av den anledningen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 125
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 850
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 192
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp