Jag saknar ord

mandalaki

Trådstartare
Att långa och krångliga ord förenklas och försvinner kan jag förstå. Däremot inte varför de yttepyttesmå, minsta, enklaste orden, de där som inte går att ta fel på, gör det.

Först var det att. Det fina lilla infinitivmärket att. Jag kommer göra det. Jag kommer gå nu. Först skrek mitt språksinne rakt ut, nu har jag vant mig. Jag har till och med sett mig själv skriva så där enstaka gånger, när det liksom passar in i tonen. :crazy:

Men nu är det det. Hur jävla svårt kan det vara att skriva det? Vad har hon för bil? Är väl en Volvo. Varför gick han hem? Var väl för att han tröttnade.

Det där sprider sig som en löpeld på t ex facebook och inte minst på Buke. Och jag lider. Jag lyckades vänja mig av med att, men det kommer jag aldrig att svälja.

Är det bara jag som reagerar på det här? Och som saknar de här orden.
 
Nejdå :D. Jag tror att det är talspråket som invaderar. Vi är inte vana vid att LÄSA hur vi talar egentligen. Förr var ju skrivandet lite mer högtidligt; man skrev brev och uppsatser och då visste men att man skulle skriva korrekt. Nu skriver man lite överallt på olika forum och då bryr man sig inte. Tror jag.
 
Är det bara jag som reagerar på det här? Och som saknar de här orden.
Hmm jag har nog aldrig reagerat på avsaknad av det. Däremot känner jag mig som en anal och bakåtsträvande typ när jag ser folk som struntar i på. Vad ska du göra ikväll? Jag ska nog kolla film.
:arghh:

Förvisso kanske det bara är i just det uttrycket (titta på film) som det skrotas men jag gillar det inte alls! Det är så fruktansvärt fult.
 
Hmm jag har nog aldrig reagerat på avsaknad av det. Däremot känner jag mig som en anal och bakåtsträvande typ när jag ser folk som struntar i på. Vad ska du göra ikväll? Jag ska nog kolla film.
:arghh:

Förvisso kanske det bara är i just det uttrycket (titta på film) som det skrotas men jag gillar det inte alls! Det är så fruktansvärt fult.
Kolla film säger nog jag. Ska genast sluta med det!
 
Nejdå :D. Jag tror att det är talspråket som invaderar. Vi är inte vana vid att LÄSA hur vi talar egentligen. Förr var ju skrivandet lite mer högtidligt; man skrev brev och uppsatser och då visste men att man skulle skriva korrekt. Nu skriver man lite överallt på olika forum och då bryr man sig inte. Tror jag.
Fast man borde bry sig!
 
Kolla film säger nog jag. Ska genast sluta med det!

4872486010d04f03e7d20897fdd321c3edf715a3a52249369e0ebb6b47095807.jpg
 
Jag kortar ner meningar ibland. För att ta ett exempel skulle jag mycket väl ha kunnat skrivit näst sista meningen i ditt inlägg: "Bara jag som saknar de här orden?".

Däremot tror jag inte att jag låter bli att skriva ut "att", det känns helt galet.
 
Jag kortar ner meningar ibland. För att ta ett exempel skulle jag mycket väl ha kunnat skrivit näst sista meningen i ditt inlägg: "Bara jag som saknar de här orden?".

Däremot tror jag inte att jag låter bli att skriva ut "att", det känns helt galet.
Jag övervägde att skriva Bara jag för att skämta ;)
 
Talspråk skulle jag säga. Jag känner mig nästan löjligt formell när jag skriver meddelanden till folk för att jag skriver relativt korrekt och med få förkortningar (i så fall vedertagna sådana, som t.ex, osv och liknande). Ändå händer det att jag hoppar över både att och det emellanåt, för att korta ned meningar och för att det blir mer talspråk, dvs som jag hade uttryckt mig om jag pratat istället för skrivit.
 
Talspråk skulle jag säga. Jag känner mig nästan löjligt formell när jag skriver meddelanden till folk för att jag skriver relativt korrekt och med få förkortningar (i så fall vedertagna sådana, som t.ex, osv och liknande). Ändå händer det att jag hoppar över både att och det emellanåt, för att korta ned meningar och för att det blir mer talspråk, dvs som jag hade uttryckt mig om jag pratat istället för skrivit.
Fast talspråk och skriftspråk skiljer sig ju åt? Skulle man konsekvent skriva som man pratar så blev det rätt oläsligt. Väldigt få människor pratar utan avbrutna meningar, omtag, eeeh osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 322
Senast: Nepenthe
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 606
Senast: Brandgul
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 833
Senast: EmmaW
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp