Jag vet inte om man skall skratta eller gråta ...

A

Anders

Jag läser ATL ganska regelbundet och såg den här artikeln: Av tullens numera mycket små resurser läggs 98 % av dessa på EU:s införselregler för varor och 2 % på att kontrollera utförsel. De två procent läggs på att jaga misstänkta snus-smugglare. Och sen till sist även om tullen mot förmodan skulle upptäcka en lastbil full med stöldgods på väg ut ur landet stoppas den inte för det finns inga restriktioner för utförsel av stöldgods utan den får fritt passera. Det här har alltså pågått under tjugo års tid, sedan EU-inträdet, jag vet inte om man skall skratta eller gråta ...

http://www.atl.nu/lantbruk/darfor-far-tullen-far-inte-stoppa-stoldgods/

http://www.atl.nu/lantbruk/eu-forbjuder-tullen-att-stoppa-stoldgods/
 
Det är nog generellt nyttigt att växla mellan olika kroppsuttryck för att inte stelna. ;-)

Angående "utforsling av stöldgods" så har regeringen (strax efter ditt inlägg) alltså gått "... fram med ett lagförslag som innebär att tillståndskravet för kameraövervakning inom bland annat jord- och skogsbruk tas bort." samt utökade befogenheter till samverkan mellan Tullverket, Polisen och Kustbevakningen. http://www.regeringen.se/pressmedde...erar-atgarder-mot-internationella-stoldligor/

Polis och Kriminalvård kostar dock också pengar. 49 rumäner och 50 litauer anger Morgan Johansson (Justitieminister) vara dömda för tillgreppsbrott som avtjänade sitt straff i Sverige (hösten 2017). Alla rumänska fängelser skall leva upp till Europakonventionens krav senast 2019 enligt samma källa och skall senast då kunna gå att överföra interner till. Fördjupat samarbete är planerad ske i 2018 för bättre samverkansformer mellan aktuella nationer.

Så visst sker det lite förändringar för att stävja verksamheten, även om det kanske är cirka 20 år försenat. Holland införde tydligen något liknande 2012 enligt Morgan.

Om jag tillåts glida till mer generella åtgärdsförslag för ett välfungerande samhälle så tror jag vi måste bli bättre på att etablera välfungerande relationer, exempelvis mellan allmänt folk och den verkställande makten. Då tror jag de enskilda och gemensamma målen hos folket tenderar att enklare kunna förädlas och göras åtkomliga. Jag tror vi behöver transferera vår varseblivning från ett monetärt konsumtionssamhälle till ett etablerande relationssamhälle.

Att kunna ge samt ta, syftesbaserat och välutformad kritik är nog viktiga nyckelfaktorer i en sådan transferering. Det kan kännas frustrerande att stöldligor släpps ut med värden runt en miljard svenska kronor årligen, sett till försäkringsstatistiken i din ATL-länk. Att bli befriad från sin halvmiljons-investering i form av traktor kan innebära flera årslöner för enkelt arbetande bonde. Sådant "befriande" kan kännas behöva akut åtgärd. Men långsiktigt behöver vi vara öppna för att ta in och validera större komplex av orsakssamband, samt syfta oss fram till lämpliga målsättningar.

Globalt finns ju enorma miljöförändringar att beakta, utdöende korallrev, skogsskövling, artutrotning etc. vilket har varierande väsentlighetsgrad beroende på studerat område. Men för att delvis återkoppla till ditt inlägg så kan jag gissa på att många svenskar var sugna på färre handelshinder, friare rörlighet och ökat internationellt samarbete när de den 13 november 1994 accepterade ingåendet i den europeiska unionen. Att det sedan kunde innebära friare rörlighet även för "stöldligor", tänkte desamma kanske kunde regleras med gemensamt polisiärt arbete.

Att sedan det polisiära samarbetet dröjt något decennium vet inte jag helt orsaken till, men gissar att stölderna inte vart tillräckligt omfattande förrän unionen utvidgats till länder där de monetära tillgångarna varit betydligt mer begränsade i jämförelse med de tidigare medlemsländerna samt att den polisiära närvaron i dessa senare länder kanske har skilt sig gentemot de tidigare medlemmarnas.

Harva gärna vidare i min åsiktsåker! :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp