Jag vill bli ett träd när jag dör.

micaelathegreat

Trådstartare
Eller nåt. Jag har läst en del om alternativa (förmodligen jävligt hipster) sätt att begravas. Typ urnor som sen blir ett träd, eko-urnor etc. Helst av allt, i en perfekt värld där allt blir som jag vill, vill jag att när allt är taget vara på (donationsmässigt) typ lindas in i säckväv och begravas och få ruttna i fred. Jag inser att det förmodligen ställer till en hel del besvär för mina efterlevande så det är ju inte optimalt.

Hur gör man? Vad KAN man göra? Vad får man göra? Jag vill bli ett träd. Eller få multna i fred. Går det?
 
Trädtanken är nog svårare än att ruttna i fred.
Begravningsplatser är som planerade parkområden, så spontana träd brukar tas bort ganska omgående. Det är också en ganska stor apparat att driva upp ett trä från frö, även om det såklart är möjligt.

Att begravas utan kista är däremot fullt möjligt, det sker inom flera trosinriktningar (bla islam). Själva hanteringen av kroppen (vid transport, sänkning i graven) sker i kista, sen slängs kistan. Det svåra kan ju vara att hitta någon som vill hantera kroppen i graven.
 
Om det är tanken att mer allmänt tas upp av växtligheten och bli en del av den finns alternativet att sprida askan i naturen.
Men då multnar du inte, utan måste brännas först. Och det ska inte bli som en gravplats där man kan identifiera just var kvarlevorna finns, så att placera askan under ett speciellt utpekat träd tror jag inte är helt ok.
Men strössla ut i en skog borde gå.

http://www.lansstyrelsen.se/Vastern...-samhalle/begravningar/Pages/sprida-aska.aspx Tydligen lite olika praxis i länen, i Sthlm tillåter man enbart på havet.
Det verkar lämpligt att lämna en lista till anhöriga med förslag på önskade platser som verkar godtagbara enligt reglerna ifall man väljer det alternativet.
 
Mina döingar i familjen har vi tagit hem i form av aska och hällt ut i en rabatt. Trädaska ska ju vara bra gödning, hur det är med människoaska vet jag inte men om det också är hygglig gödning kanske du kan göda ett träd? :P
 
Mina döingar i familjen har vi tagit hem i form av aska och hällt ut i en rabatt. Trädaska ska ju vara bra gödning, hur det är med människoaska vet jag inte men om det också är hygglig gödning kanske du kan göda ett träd? :P
Det är Länsstyrelsen som ger tillstånd, att sprida på land är inget vedertaget i Sverige och inte vanligt, det är nog svårt att få tillstånd.
 
Det är Länsstyrelsen som ger tillstånd, att sprida på land är inget vedertaget i Sverige och inte vanligt, det är nog svårt att få tillstånd.
Just där vi bodde var det inga större problem, de grävde till och med upp pappas aska för att vi skulle kunna göra detta. Det är möjligt att det hjälpte att vi bodde på landet och långt ifrån grannar så vi hällde ju mer eller mindre ut pappa och lillasyster i skogen :p
 
Just där vi bodde var det inga större problem, de grävde till och med upp pappas aska för att vi skulle kunna göra detta. Det är möjligt att det hjälpte att vi bodde på landet och långt ifrån grannar så vi hällde ju mer eller mindre ut pappa och lillasyster i skogen :p
Det låter helt otroligt. Att gräva upp ett stoft är brott mot griftefriden och kräver särskilda skäl enligt begravningslagen.

Förtydligande: ett särskilt skäl är då att tex flytta ett stoft till sitt hemland eller liknande. Det är alltså inget som beviljas (eller bör beviljas) för att någon vill ändra gravplats.
 
Det låter helt otroligt. Att gräva upp ett stoft är brott mot griftefriden och kräver särskilda skäl enligt begravningslagen.
Jag brydde mig inte om detaljerna kring detta, det kändes inte riktigt viktigt och livet var förbaskat rörigt just då utan att sätta mig in i sånt. Jag var glad över minneslunden på hemmaplan bara så hur de resonerade vet jag inte. Det jag vet är att min pappa alldeles säkert hade kunnat tänka sig att ligga var som helst bara vi var nöjda, det har han själv sagt. Det var så det gick till i alla fall. De tippade över pappas aska i någon slags urna i papp eller motsvarande material som skulle lämnas tillbaka för att de skulle se att den faktiskt var tom och inte placerades i en bokhylla eller dylikt. Ja och så instruktioner på hur askan skulle spridas. Jag vill minnas att vi inte fick gräva två gropar och hälla ut dem så utan det skulle vara ovan jord.
 
Eller nåt. Jag har läst en del om alternativa (förmodligen jävligt hipster) sätt att begravas. Typ urnor som sen blir ett träd, eko-urnor etc. Helst av allt, i en perfekt värld där allt blir som jag vill, vill jag att när allt är taget vara på (donationsmässigt) typ lindas in i säckväv och begravas och få ruttna i fred. Jag inser att det förmodligen ställer till en hel del besvär för mina efterlevande så det är ju inte optimalt.

Hur gör man? Vad KAN man göra? Vad får man göra? Jag vill bli ett träd. Eller få multna i fred. Går det?


I en minneslund blir din urna med askan antingen nedgrävd, eller utspridd i lunden. Det är kanske det närmaste att bli ett träd som jag känner till.

På kyrkogården är det petigt med hur gravarna ser och ut sköts. Men du får ju multna i fred i din grav, så just den biten skiljer sig inte.
 
Jag vill gravsättas (urnsättas?) i den lokala minneslunden med pappa (och mamma, när hennes dag kommer). Tanken med minneslundar tilltalar mig, att ha en specifik grav har aldrig varit viktigt för mig. Kremering ser jag som en självklarhet.

Den lokala lunden är underbar, man känner verkligen frid där.
 
Det är ju verkligen så. Det ska ju ganska mycket till för att en vanlig grav ska kännas så välskött som minneslundar ofta gör.

Fast alla lundar är verkligen inte lika. Jag var hos särbon på allhelgona ett år och skulle tända ljus för pappa där. Det var första och sista gången jag var dit, hela stället kändes fel. Välskött, absolut, men som jag sa till särbon: "Pappa är inte här".

Lunden i Skogskyrkogården i Falun är också fridfull.
 
Tack för alla svar! Jag vill ju då inte ligga på en gravplats eller kyrkogård utan tänkte mer typ ställe jag vill. Jag antar att det inte är det, om det nu inte är så att man kremeras och sprids i natur (låter helt ok faktiskt) eller i havet (vill ej). Vill ej heller ha en markerad gravplats utan vill bara få bli ett med naturen igen så att säga.
 
Att begravas utan kista är däremot fullt möjligt, det sker inom flera trosinriktningar (bla islam). Själva hanteringen av kroppen (vid transport, sänkning i graven) sker i kista, sen slängs kistan. Det svåra kan ju vara att hitta någon som vill hantera kroppen i graven.

Det där visste jag inte! Det faller lite på att jag inte vill bli begravd på en gravplats. Men jag ska ha det i åtanke!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 145
Senast: iNTOHiMO
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 904
Senast: _Taggis_
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 889
Senast: TinyWiny
·
IT & mobiler Har en iPhone 6s som är runt 3,5 år gammal. Senaste halvåret har den börjat krångla, hakar upp sig när jag surfar och sidan fastnar...
Svar
18
· Visningar
1 656
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp