Bukefalos 28 år!

Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Bonnie

Trådstartare
Hej kattmänniskor!

Jag skulle vilja ta en katt på foder alternativt bli kattvakt under en längre period (halvår-år). Detta dels för att testa om det funkar för mig att ha katt samt om en katt kan trivas i min lägenhet (50kvm på 5 våningen). Den kommer alltså inte kunna gå ut annat än i koppel. Jag bor i Stockholm. Det måste alltså vara en katt som gillar att vara inne. Jag är inte intresserad av utställning och avel utan skulle vilja ta hand om en helt vanlig "bondkatt" för sällskaps skull.

Har ni tips på sajter för detta eller föreningar man kan kontakta? I Umeå vet jag att det finns "pluggkatt" som man kan ta hand om under terminen, så att de slipper bo på katthem. Finns något liknande i Stockholm?

Jag blir tacksam för alla tips jag kan få!
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Du har PM.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Jag vet inte vart det finns katter att låna, men däremot då måste jag säga att bondkatter ofta är väldigt aktiva och många är ganska påfrestande att leva med som enbart innekatt. När du lånar en vuxen så vet du ju givetvis vad för temperament den har, men om du sedan köper en egen kattunge så är det ju ett rent lotteri.
Då är det "säkrare" att köpa en katt från en lugn ras.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Om jag skulle behöva lämna bort min katt för ett år skulle jag vara lite skeptisk till att göra det till någon som vill "testa om det funkar att ha katt" - för vad händer om du konstaterar att det inte gör det?

Men om du bara vill testa, prova att vara jourhem åt ett katthem eller liknande? (Dvs tillfälligt ta hand om katter som de får in.) De skulle helt säkert uppskatta detta, och du hinner komma fram till om du verkligen vill ha katt, utan ett längre åtagande.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Fast många av katterna dom får in är ju inga superbra innekatter. Jag vet att katthemmet här iaf får jobba mkt med många katter för att få dom tama osv.
Det finns inte plats att ta emot katter som redan har hem men måste ha nya pga olika orsaker, det får man lösa själv. Utan platserna går till infångade katter och katter som tagits hand pga djurförbud osv.
En sån katt kan ju verkligen vända upp o ner på lägenheten innan den lugnat sig...
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Det var en sådan typ av "fosterfamilj" jag tänkte mig att jag skulle kunna vara; ha katten hemma istället för att den ska behöva bo i bur på katthem. Som sagt: i Umeå har jag vänner som är fodervärdar åt katter på detta sätt.

Det skulle vara perfekt för mig att passa någons katt medan de är på utbytestermin utomlands/bortresta under längre tid. Jag tänkte att ni här på forumet kanske vet var det kan tänkas finnas sådana annonser så att man kan komma i kontakt med en person som behöver långtids-kattvakt?
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Djurskyddet och vara stödfamilj till katten hittat ett nytt hem?
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Det var en sådan typ av "fosterfamilj" jag tänkte mig att jag skulle kunna vara; ha katten hemma istället för att den ska behöva bo i bur på katthem. Som sagt: i Umeå har jag vänner som är fodervärdar åt katter på detta sätt.

Det skulle vara perfekt för mig att passa någons katt medan de är på utbytestermin utomlands/bortresta under längre tid. Jag tänkte att ni här på forumet kanske vet var det kan tänkas finnas sådana annonser så att man kan komma i kontakt med en person som behöver långtids-kattvakt?

Jag tycker du skall kontakta olika katthem och anmäla ditt intresse.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Det finns ett helt gäng katthem i Sthlm som tacksamt tar emot intresseanmälningar på att vara fosterhem/akuthem. :) Då gör du en god gärning också!

Jag tycker det låter klokt att prova på att ha katt innan du skaffar en själv, men kom ihåg att katter är individer. Att det funkar med den ena innebär inte att det går lika bra med nästa. Fördelen med att hjälpa ett katthem är ju att du då har möjlighet att ev. behålla den katt du har hemma tillfälligt om du faller för den och det funkar bra.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Tack för tipsen! Då ska jag kontakta några katthem.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Akutgruppen, Kattvärnet och Stockholms Katthem letar ständigt nya jourhem. Finns en hel del tama katter där som inte har några problem.
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Har skickat ett meddelande/PM till dig - kolla din inkorg här på Buke! :)
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Fast många av katterna dom får in är ju inga superbra innekatter. Jag vet att katthemmet här iaf får jobba mkt med många katter för att få dom tama osv.
Det finns inte plats att ta emot katter som redan har hem men måste ha nya pga olika orsaker, det får man lösa själv. Utan platserna går till infångade katter och katter som tagits hand pga djurförbud osv.
En sån katt kan ju verkligen vända upp o ner på lägenheten innan den lugnat sig...

Många katter som fångats in har tidigare haft en eller flera ägare och har övergivits.De är ofta tacksamma över att få komma in och få mat utan att behöva slåss för den.Det är inte ovanligt att de inte vill gå ut igen.

Jag har tagit hand om flera skyggisar, de har gömt sig men ingen har vänt upp och ner på lägenheten.De har inte alltid gillat sällskapet men annars har de trivts bra som innekatter
 
Sv: Jag vill bli fodervärd åt en katt/ kattvakt under lägre period, hur gå till väga?

Nu har jag varit och besökt Stockholms katthem vid Telefonplan http://www.katthemmet.nu/ och där har de både tamisar och skyggisar som man kan vara jourhem åt.

Det verkar som det blir en liten fadderkisse här snart.

Tack för alla tips!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 232
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 663
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp