Jag vill förbättra min ridning

Vvictoria

Trådstartare
Hej

Som rubriken säger vill jag förbättra min ridning. Jag rider på ridskolan och har även skrivit in mig att rida en gång extra i veckan. Men jag har bara känt att jag blir allt dåligare och dåligare och har varit väldigt ledsen över det och inte haft ett pass där jag skulle verkligen känna mig nöjd. Jag har försökt på nytt och tänkte positivt varje gång men det slutade alltid med negativa tankar endå. Och nu har jag känt så i några veckor och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vet inte vad man kan göra åt detta. Har ni någta tips på vad jag kan göra?
 
Hej

Som rubriken säger vill jag förbättra min ridning. Jag rider på ridskolan och har även skrivit in mig att rida en gång extra i veckan. Men jag har bara känt att jag blir allt dåligare och dåligare och har varit väldigt ledsen över det och inte haft ett pass där jag skulle verkligen känna mig nöjd. Jag har försökt på nytt och tänkte positivt varje gång men det slutade alltid med negativa tankar endå. Och nu har jag känt så i några veckor och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vet inte vad man kan göra åt detta. Har ni någta tips på vad jag kan göra?

Har du pratat med din ridlärare om det här? Om inte, så gör det! Du kanske kan ta lite privatlektioner också, så att ridläraren får möjlighet att fokusera på enbart dig?
 
Har du pratat med din ridlärare om det här? Om inte, så gör det! Du kanske kan ta lite privatlektioner också, så att ridläraren får möjlighet att fokusera på enbart dig?
Nej jag har inte pratat med min ridlärare om detta men jag har funderat på det. Men jag har inte riktigt fått tag på det, jag vet inte hur jag ska börja och min ridlärare har fler lektioner efter oss så jag vet inte när jag ska riktigt få tagg på henne..
 
Nej jag har inte pratat med min ridlärare om detta men jag har funderat på det. Men jag har inte riktigt fått tag på det, jag vet inte hur jag ska börja och min ridlärare har fler lektioner efter oss så jag vet inte när jag ska riktigt få tagg på henne..
Klart du ska göra det, så att hon vet hur du känner och kan försöka hjälpa dig med det. Om du inte får tag på henne efter så kanske du kan komma lite tidigare eller ringa till henne.
 
Nej jag har inte pratat med min ridlärare om detta men jag har funderat på det. Men jag har inte riktigt fått tag på det, jag vet inte hur jag ska börja och min ridlärare har fler lektioner efter oss så jag vet inte när jag ska riktigt få tagg på henne..
Får du ingen feedback i slutet av lektionen? Det är ju ett lämpligt tillfälle att ta upp hur du känner och att du gärna skulle rida privatlektion om det finns möjlighet :)
 
Rekommenderar också privatlektion emellanåt. Men det är ju så att ju mer man rider desto mer inser man vad mycket det är att lära, dvs man blir mer medveten om vad man kan och inte kan. Så tror nog att du blir bättre men att dina krav på dig själv har ökat.
 
Det enda sättet att bli bättre på att rida är att rida mer. Ju mer man rider desto bättre blir man, helst flera hästar/dag. Man blir stark och får en bättre känsla. Så rid så mycket du kan om du vill bli bättre.
 
om du har råd hitta en bra utbildad "privathäst" och bli medryttare på och rid lektion enskilt för en bra instruktör. - ger mycket mer än ridskola :)
 
Får du hjälp av din ridlärare att bli bättre? Dvs. är hen på dig och försöker rätta dig när du gör fel och får beröm när du gör rätt?
Steg ett är nog att du pratar med din ridlärare och förklara hur du känner. Hjälper inte det kanske du behöver en annan ridlärare? Alla är vi olika och tar instruktioner på olika sätt. Vissa behöver se och uppleva för att förstå medan andra räcker det med muntliga instruktioner. Fundera vilket sätt du lär dig på, genom att göra, se eller höra? Hur lär ridläraren ut? Förstår ni varandra? :)
 
Det finns vissa instuktörer som lånar ut sina egna hästar att ta pass på. Hade själv en sån, lyxig SM häst med världens finaste ägare :love: Hon var inte ansluten till ridskola och fick tag i henne då en bekant kände henne.

Annars säger jag som de andra, du måste prata med ridläraren. Fråga fråga fråga, rider du och något inte känns bra ska du prata med hen. Säger hen något du inte förstår/funderar över så fråga :) Tror alla(bra) ridlärare uppskattar elever som är frågvisa, det visar ju att de verkligen vill
 
Får du hjälp av din ridlärare att bli bättre? Dvs. är hen på dig och försöker rätta dig när du gör fel och får beröm när du gör rätt?
Steg ett är nog att du pratar med din ridlärare och förklara hur du känner. Hjälper inte det kanske du behöver en annan ridlärare? Alla är vi olika och tar instruktioner på olika sätt. Vissa behöver se och uppleva för att förstå medan andra räcker det med muntliga instruktioner. Fundera vilket sätt du lär dig på, genom att göra, se eller höra? Hur lär ridläraren ut? Förstår ni varandra? :)
Ja, hon rättar och berömer om jag gör rätt och ger tips på vad jag kan tänka mer på till nästa gång efter lektionen när vi skrittar av hästar. :)
 
Det finns vissa instuktörer som lånar ut sina egna hästar att ta pass på. Hade själv en sån, lyxig SM häst med världens finaste ägare :love: Hon var inte ansluten till ridskola och fick tag i henne då en bekant kände henne.

Annars säger jag som de andra, du måste prata med ridläraren. Fråga fråga fråga, rider du och något inte känns bra ska du prata med hen. Säger hen något du inte förstår/funderar över så fråga :) Tror alla(bra) ridlärare uppskattar elever som är frågvisa, det visar ju att de verkligen vill
Japp ska verkligen försöka prata med henne nästa vecka :)
 
om du har råd hitta en bra utbildad "privathäst" och bli medryttare på och rid lektion enskilt för en bra instruktör. - ger mycket mer än ridskola :)
Eller ännu bättre, rid privatlektion på ridskolan, på en ridskolehäst du är bekant med, och din vanliga ridlärare.

Då kan man jobba vidare med sånt man kämpar med på lektion, ger mycket mer tycker jag än att sitta upp på en vilt främmande häst och rida för en instruktör man aldrig ridit för förut.
 
Tränar du din kropp för övrigt? Kondition, balans, styrka. Värmer du upp innan ridningen? Det kan ju ta 20 minuter att bara komma ner i sadeln om man inte värmt upp innan. Är du avslappnad när du rider? Spänner man sig är det hopplöst.
 
Tränar du din kropp för övrigt? Kondition, balans, styrka. Värmer du upp innan ridningen? Det kan ju ta 20 minuter att bara komma ner i sadeln om man inte värmt upp innan. Är du avslappnad när du rider? Spänner man sig är det hopplöst.
20 minuter att komma ner i sadeln, hur stel är man då? :eek:
 
Hej

Som rubriken säger vill jag förbättra min ridning. Jag rider på ridskolan och har även skrivit in mig att rida en gång extra i veckan. Men jag har bara känt att jag blir allt dåligare och dåligare och har varit väldigt ledsen över det och inte haft ett pass där jag skulle verkligen känna mig nöjd. Jag har försökt på nytt och tänkte positivt varje gång men det slutade alltid med negativa tankar endå. Och nu har jag känt så i några veckor och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag vet inte vad man kan göra åt detta. Har ni någta tips på vad jag kan göra?

Har du andra ridskolor i närheten? Det kan ju vara en idé att prova en annan. Alternativt kanske en ridresa/träningsvecka intensiv någonstans?

Jag vet en svenskägd ridskola/ridcamp i Estland som har otroligt fina och välutbildade hästar i alla storlekar och format och deras ridcamp upplägg går att styra individuellt och om man vill kan man blanda upp det eller träna enbart på det man vill (hopp, dressyr, markarbete, uteritt, x country mm). Du kan även välja om du vill rida olika hästar eller hålla dig till 1-2 samma häst(ar).

Jag var sååå imponerad när jag var där! Och många av deras 'stammisar' är från Sverige och åker och rider en vecka där 3-4 ggr per år.

Skulle rekommendera ALLA att åka dit :D
Nivån på träningarna är som en normal ridskola men jag upplever att hästarna är generellt högre utbildade än svenska ridskolehästar samt mer varierande ridning (om man vill).
Många av deras hästar tävlas av estniska elever under höst och vår.
 
Ibland kan det vara bra att byta instruktör nån gång, alla förklarar inte på samma sätt. Min sa efter ett år på ridskola att man ska ha hästen mellan hand och skänkel. Ja det förstod man ju inte :banghead: och inte kunde hen förklara på annat sätt heller. Sen bytte vi och med ett annat ordförråd hände saker.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 342
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 218
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 089
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp