Jäkla kråka

MJLee

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, är den fel så kan mods flytta den. Jag bor i stan och för att ge min katt lite mer stimulans hänger jag upp talgbollar och lägger ut frön på balkongen och Nikita ligger i fönstret och tittar när småfåglarna kommer och pickar. Men, nu har det kommit en stor fet kråka som äter upp all mat - den äter talgbollar snabbare än jag hinner hänga ut dem. Finns det något sätt att se till att kråkeländet inte äter upp allt som småfåglarna ska ha? Och nej att skjuta den är liksom inte ett alternativ :)
 
Bygg en "bur" åt fågelmaten, hål stora nog för de små, men för litet för herr kråka. Bygg stabilt, kråkan blir troligen lite besviken ;)
 
Får ni ens mata fåglarna? Det är en olägenhet för grannarna oftast. Vi får inte göra det.

Tack för alla svaren :) Jag misstänkte att det enda som hjälper är att skjuta kråkan, men som boende i Stockholm, njaaa. Kråkan svälter verkligen inte om man ser till kroppsformen :mad: han behöver inte stjäla min pippars mat. @Korven det är lite av ett grått område, men ingen har klagat på det än så länge, bor längst ner och mot gatan. Så länge det bara är några småpippar så är det ingen som sagt något, men en stor kråka har jag nog inte så mycket tur med. Också en orsak till varför jag inte kan bygga foderautomat eller annat komplicerat och synligt. Några talgbollar och lite frön i en skål är diskret, en fet kråka som flyger omkring bland balkongerna, not so much.

Om man slutar mata i nåra veckor kanske kråkan slutar komma hit och jag kan börja mata igen lagom tills det blir riktigt kallt och snö?! :confused:
 
Kråkan är väl också en berikning av utsikten för katten precis som småpippin?

Jo absolut, men han/hon??? äter upp allting fortare än jag hinner hänga upp det. När det är bara småpippar räcker tre talgbollar och ett fat med frön lite mindre än en vecka, när kråkan varit där är det slut efter några (få) timmar :mad:
 
Jo absolut, men han/hon??? äter upp allting fortare än jag hinner hänga upp det. När det är bara småpippar räcker tre talgbollar och ett fat med frön lite mindre än en vecka, när kråkan varit där är det slut efter några (få) timmar :mad:
Det finns fågelbord/burar som småfåglar tar sig in igenom till maten men inte de större fåglarna. Kolla på typ granngården eller liknande, och sätt sen upp ett bord med mat som räcker längre till kråkorna, tex kokosnöthalvor naturellt eller köpta med talg/fröinnehåll?
 
Det finns fågelbord/burar som småfåglar tar sig in igenom till maten men inte de större fåglarna. Kolla på typ granngården eller liknande, och sätt sen upp ett bord med mat som räcker längre till kråkorna, tex kokosnöthalvor naturellt eller köpta med talg/fröinnehåll?

Nja, som Korven tidigare påpekade är matning av fåglar inte heeelt kosher på balkongen, så jag försöker hålla det DL, och byggande av foderbord och liknande är jag rädd får min BR att reagera. Annars hade jag gärna gjort det!
 
Ah, jag läste slarvigt, uppfattade inte att det var balkong-matning.

Du får väl berika din katts miljö på annat sätt än att mata fåglar då kanske.
 
Nja, som Korven tidigare påpekade är matning av fåglar inte heeelt kosher på balkongen, så jag försöker hålla det DL, och byggande av foderbord och liknande är jag rädd får min BR att reagera. Annars hade jag gärna gjort det!

Av förståeliga skäl! Vid min svans! När en f.d. granne lockade till sig alla grannskapets duvor så visste jag inte mot vem jag ville rikta min vrede och min högst imaginära bössa - mot duvorna eller mot grannen.
 
Av förståeliga skäl! Vid min svans! När en f.d. granne lockade till sig alla grannskapets duvor så visste jag inte mot vem jag ville rikta min vrede och min högst imaginära bössa - mot duvorna eller mot grannen.

Hah! Jag har full förståelse, men jag har ett stort träd precis bredvid balkongen som många småpippi bor i. Att locka dem att äta hos mig skräpar inte ner (har inte ens fågelskit på balkongen) men den stora kråkan är en annan sak. Suck, dessutom har den nu ätit upp fyra talgbollar på en eftermiddag så jag ger upp. Förhoppningsvis hittar den en annan restaurant så jag kan börja mata igen om några veckor.
 
Det brukar fungera bra att bygga en bur av kompostgaller som fröautomater och talgbollar är inuti. Då kommer småfåglarna in, får sitta skyddat och äta och de större kommer inte åt. Någon slags bur kommer du nog behöva göra är jag rädd.

Alt något sådant här:
c4a804a7082fa3a852c0c2c26445002a.jpg
 
Det brukar fungera bra att bygga en bur av kompostgaller som fröautomater och talgbollar är inuti. Då kommer småfåglarna in, får sitta skyddat och äta och de större kommer inte åt. Någon slags bur kommer du nog behöva göra är jag rädd.

Alt något sådant här:
c4a804a7082fa3a852c0c2c26445002a.jpg

Jättefin bur! Gillar konstruktionen men tyvärr blir det lite för high profile för min BR, särskilt som min balkong är bokstavligen mitt emot en busshållplats. Jag har en liten frömatare som jag eventuellt skulle kunna sätta upp igen. Eller kanske kan hitta en billigt någonstans, längre än så kan jag nog inte sträcka mig. Katten får nog nöja sig med att titta på alla människor som går på gatan :p
 
Jamen kan du inte kolla på granngården om det inte finns någon liten otydlig bur eller göra en liten special upphängare inte minst så kanske du lär dig uppskatta kråkan, de är intelligenta fåglar och det kan vara underhållande att se hur de gör för att komma år maten.
 
Jag hade blivit jättelycklig, älskar kråkor så vettlöst att jag blir typ tårögd av glädje när jag ser dom :love:

men till ditt problem: sluta med talgbollar och sätt upp en liten diskret frömatare istället, kråkor är inte så mycket för frön utan föredrar starkare grejor, så då drar hon nog vidare.
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 257
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 298
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Vet inte om denna tråd hamnade rätt, men kände att frågan vänder sig till oss med hästar snarare än att lägga den inne på senior...
Svar
9
· Visningar
1 676
Senast: Mim
·
Övr. Hund Gaaah!!!! Blir galen (inombords) på min unghund (hane, 7 mån) ibland. Bor mitt i stan så måste alltid koppla och gå promenad när han ska...
Svar
10
· Visningar
6 691
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp