Jakt pågår?

Magiana

Trådstartare
Igår red jag på en helt ny väg i jakten på en ny runda. Vägen skulle enligt kartan sluta i skogen, men en bit innan den skulle ta slut så var det avspärrat och en skylt talade om att jakt pågår.

Så här års? Vad jagar man nu? Finns det en möjlighet att skylten sitter uppe året runt av slentrian och får den göra det i så fall?

Jag blev lite purken över att inte kunna utforska den delen av skogen. Möjligen finns det stigar mot den skogen från andra hållet men då tror jag det blir svårare att hitta rätt. Och om det verkligen pågår jakt så finns det kanske inga varningsskyltar från andra hållet.
 
Finns ingen jakt som bedrivs den här tiden på året som motiverar vägavstängning, så det är nog en skylt som glömts tas bort. Ring markinnehavaren/jakträttsinnehavaren och fråga om det är okej att rida efter vägen.
 
Finns ingen jakt som bedrivs den här tiden på året som motiverar vägavstängning, så det är nog en skylt som glömts tas bort. Ring markinnehavaren/jakträttsinnehavaren och fråga om det är okej att rida efter vägen.
Hur hittar jag den personen?
 
Hade det varit här uppe så hade jag tipsat att kolla med SCA, Norra skogsägarna, Holmen första hand, då det troligtvis är något av de större skogsbolagen som äger marken och arrenderar ut jakten.

Kan hända att nån på kommunen har koll på vilka skogsbolag som finns, så börja där är mitt tips.
 
Grisjakt bedrivs sällan dagtid, i skogen och att stänga av vägar för vakjakt känns ju lite overkill rent generellt, men man kanske gör så söderöver, vad vet jag?
 
Här finns det sådana skyltar som sitter uppe permanent.
...Vilket ju inte är intentionen med att skylta.

Att sätt upp en skylt, handlar om att upplysa, så att varken ryttare/bärplockare/svamplockare/andra besökare eller jägare råkar "störa" varandra av misstag.

Att låta en skylt om "jakt pågår" sitta uppe av slentrian, året om, gör ju att skylten till slut inte betyder något för någondera parten.
 
Grisjakt bedrivs sällan dagtid, i skogen och att stänga av vägar för vakjakt känns ju lite overkill rent generellt, men man kanske gör så söderöver, vad vet jag?

Jag har hittills inte sett eller hört talas om någon som skyltar med "jakt pågår" i närheten av/längs vägen till en grisåtel.

Att sätta ut skyltar när man jagar med lös hund, när det blir tillåtet, är en mycket bra vana, men det är ju många månader tills dess...
 
Hur hittar jag den personen?

Sök reda på en karta med fastighetsbeteckningar utskrivna (t.ex. "fastighetskartan"). Finns att köpa hos Lantmäteriet, och pappersbaserad finns ofta att köpa i den närbelägna lokala bokhandeln (om den finns kvar).


Kontakta sedan lantmäteriets kundtjänst, ange fastighetsbeteckningen, och du får reda på vem som äger marken.
Markägaren är alltid jakträttsinnehavare men kan arrendera ut jakträtten, om markägaren arrenderat ut jakträtten, så vet markägaren vem det är som arrenderat.

Att veta vilka som äger marken där man ofta uppehåller sig, och gör saker i enlighet med allemansrätten, som t.ex. rida eller plocka svamp/bär, är en god idé. Om man ofta brukar rida en viss väg, så kan det vara klokt att ta kontakt med markägaren i många fall, för att kväva eventuell irritation över ridningen i sin linda.

Som enskild skogsägare känns det bra att veta vem/vilka som ofta rör sig på ens mark, och att få reda på att "något" hänt i ens skog, kan ofta vara värdefullt. Vi hade för något år sedan ett litet bärplockarläger på marken, de eldade i torkan, och skräpade ner något förskräckligt. Då var det bra att grannarna hade koll på vems mark de hade sitt läger på, så att det var möjligt för oss att gå och säga till.

Så skaffa gärna en fastighetskarta för ditt närområde, och ta reda på vilka som äger mark du ofta använder. "Folk" (alltså grannarna) tror ofta mer än de vet om vilka som är markägare, de kommer kanske ihåg hur det var vid något tillfälle, men det kan ha ändrats, så det är bättre att kolla själv.
 
Sök reda på en karta med fastighetsbeteckningar utskrivna (t.ex. "fastighetskartan"). Finns att köpa hos Lantmäteriet, och pappersbaserad finns ofta att köpa i den närbelägna lokala bokhandeln (om den finns kvar).


Kontakta sedan lantmäteriets kundtjänst, ange fastighetsbeteckningen, och du får reda på vem som äger marken.
Markägaren är alltid jakträttsinnehavare men kan arrendera ut jakträtten, om markägaren arrenderat ut jakträtten, så vet markägaren vem det är som arrenderat.

Att veta vilka som äger marken där man ofta uppehåller sig, och gör saker i enlighet med allemansrätten, som t.ex. rida eller plocka svamp/bär, är en god idé. Om man ofta brukar rida en viss väg, så kan det vara klokt att ta kontakt med markägaren i många fall, för att kväva eventuell irritation över ridningen i sin linda.

Som enskild skogsägare känns det bra att veta vem/vilka som ofta rör sig på ens mark, och att få reda på att "något" hänt i ens skog, kan ofta vara värdefullt. Vi hade för något år sedan ett litet bärplockarläger på marken, de eldade i torkan, och skräpade ner något förskräckligt. Då var det bra att grannarna hade koll på vems mark de hade sitt läger på, så att det var möjligt för oss att gå och säga till.

Så skaffa gärna en fastighetskarta för ditt närområde, och ta reda på vilka som äger mark du ofta använder. "Folk" (alltså grannarna) tror ofta mer än de vet om vilka som är markägare, de kommer kanske ihåg hur det var vid något tillfälle, men det kan ha ändrats, så det är bättre att kolla själv.
Jag hittade faktiskt fastighetsbeteckningen på hitta.se/kartan så jag ska kolla med lantmäteriet.

Det kan dock vara svårt att få koll på alla som äger något i området där jag rider för det är typ en miljard små plättar som i ett lapptäcke.
 
I vissa delar av landet är även bockjakt tillåtet nu på våren. Skulle jag gissa på eftersök eller kvarglömd skylt. Trist att de lämnar kvar skyltar, blir svårt att ta dem på allvar och veta när det faktiskt pågår jakt.
 
Jag hittade faktiskt fastighetsbeteckningen på hitta.se/kartan så jag ska kolla med lantmäteriet.

Det kan dock vara svårt att få koll på alla som äger något i området där jag rider för det är typ en miljard små plättar som i ett lapptäcke.
Ofta ingår marken i viltvårdsområden. De har Länsstyrelsen koll på och kan även ge telefonnummer till ordförande/jaktledare. Om det är många små markägare och kanske flera av dem som inte är aktiva i jakten själv kan du nog få mer info där.
 
Om man ofta brukar rida en viss väg, så kan det vara klokt att ta kontakt med markägaren i många fall, för att kväva eventuell irritation över ridningen i sin linda.
Om man ofta rider en viss väg, så har det inget med allemansrätten att göra. Den gäller om man tillfälligt passerar. Så har man tänkt göra en ny runda, så är det en mycket god idé att kontakta markägaren. De har ofta bra förslag på vägar man kan rida dessutom. :)

Senast i går hade jag ett par hemma, som på fullt allvar ville att jag skulle flytta mina hästar från sommarbetet i skogshagarna. De vågade inte gå den vägen om pållarna var där.
Som hänvisade till sin allemansrätt.... Man blir så trött...
 
Om man ofta rider en viss väg, så har det inget med allemansrätten att göra. Den gäller om man tillfälligt passerar. Så har man tänkt göra en ny runda, så är det en mycket god idé att kontakta markägaren. De har ofta bra förslag på vägar man kan rida dessutom. :)

Senast i går hade jag ett par hemma, som på fullt allvar ville att jag skulle flytta mina hästar från sommarbetet i skogshagarna. De vågade inte gå den vägen om pållarna var där.
Som hänvisade till sin allemansrätt.... Man blir så trött...
Så om man som enskild ryttare vill rida i skogen och ofta rider samma väg så ska man kontakta alla markägare? Det känns ju väldigt jobbigt och är något jag aldrig gjort i något stall där jag ridit och heller aldrig fått klagomål på.
 
Så om man som enskild ryttare vill rida i skogen och ofta rider samma väg så ska man kontakta alla markägare? Det känns ju väldigt jobbigt och är något jag aldrig gjort i något stall där jag ridit och heller aldrig fått klagomål på.
I det enkla häftet om Allemansrätten som fanns för ett par år sedan, stod det tydligt att rätten gällde när man tillfälligt passerade eller t.ex. tältade i en natt.
Har inte sett den på ett tag nu, så jag vet inte om den är omgjord. Lagen har nyligen delvis moderniserats i sitt språk, men innehållet är detsamma.

Har ni inte fått klagomål är det ju jättebra, då har ni skött er och inte stört markägaren. Och därmed struntar de i det. Eller så har någon i stallet redan ställt frågan?
Jag har alltid frågat, eftersom jag uppskattar när jag får frågan. Och fått många tips om var jag kan rida istället och hur mycket jag vill. :D
 
I det enkla häftet om Allemansrätten som fanns för ett par år sedan, stod det tydligt att rätten gällde när man tillfälligt passerade eller t.ex. tältade i en natt.
Har inte sett den på ett tag nu, så jag vet inte om den är omgjord. Lagen har nyligen delvis moderniserats i sitt språk, men innehållet är detsamma.

Har ni inte fått klagomål är det ju jättebra, då har ni skött er och inte stört markägaren. Och därmed struntar de i det. Eller så har någon i stallet redan ställt frågan?
Jag har alltid frågat, eftersom jag uppskattar när jag får frågan. Och fått många tips om var jag kan rida istället och hur mycket jag vill. :D
Titta här :) http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/
Kan skrivas ut eller beställa hem tryckta häften. Finns på olika språk, skolmaterial osv.
 
Titta här :) http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/
Kan skrivas ut eller beställa hem tryckta häften. Finns på olika språk, skolmaterial osv.
Har läst på ganska mycket! ;)
Eftersom vi har haft problem med att ha många promenadsugna människor över vår gård.
Så nu sitter det förbudsskyltar uppe.
I anslutning till dem, hade vi dessa käcka häften i en brevlåda, så att de skulle kunna läsa på vad som gäller. Nu har det lugnat sig och då fyllde vi inte på med häften, räcker med skyltarna numera.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 444
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp