Jakten på den perfekta stallplatsen

kolblakkur

Trådstartare
Hur är den perfekta stallplatsen enligt er? Vad är viktigast för er när ni letar stallplats? Vad kan ni tänka er att kompromissa med?
 
Senast ändrad av en moderator:
Marken i hagen, ingen lervälling! Avmaskningsrutiner/hagbyten. Utetid. Grovfoder, hygien, analys, mängd, ev tider. Skydd i hagen. Storlek på hagar.

Usch, hoppas aldrig jag behöver leta stallplats! Lycka till :)
 
Hästen ffa! Bra miljö inne och ute, bra luft, rejäl box, gärna uteboxar, bra hagar, lång tid ute, kunna gå ute dygnet runt på sommaren, minst fyra fodringar, bra kvalité på foder.
Det kompromissar jag inte med.

Sen vill jag stå i litet stall, ha ridbana som är bra, bekvämligheter som uppvärmd sadelkammare, spolspilta osv.
Måste vara skapligt nära och mina hundar måste få följa med. Ridvägar som är skapliga.

Nu har jag allt jag vill ha, saknar bara ridhus såhär års men det är 4 km till närmsta så jag klarar mig ändå. Tvättmaskin hade oxå varit nice men inget måste som sagt.
 
Jag letar jag också ,vill ha stora hagar ,mycket utevistelse/lösdrift,uteridningsmöjligheter och minst belyst ridbana gärna ridhus i södra Skåne.Verkar omöjligt att hitta...
 
Jag letar också stallplats. Har väl i stort sett två ställen jag kan tänka mig att stå på just nu. Det ena stället är där jag har min medryttarhäst, det andra stället är mycket närmare stan, men man vet ju vad man har...

Det viktigaste för mig är ridhus (där man får rida, dvs inte fullbokat för lektioner hela dagarna), hagvistelse hela dagar med sällskap. Ägare till stallet som inte är hästrädda, bra fodringsrutiner (minst 4 gånger om dagen), täckesservice och möjlighet till uteridning, inga fasta pass utan att det kostar allt för mycket (över 6000). Sen får det gärna komma tränare till gården i både hoppning och dressyr. Och det får gärna finnas bra med utrymme att förvara saker och möjlighet till sommarbete.

Omöjligt är det inte, men det är ju kö på båda ställena som jag vill stå på, så köper jag en häst snart så får jag nog räkna med att ha den hos en beridare ett tag framöver för att hinna leta mer intensivt.
 
Jag vill ha mkt utevistelse (minst 12 h) i stora hagar med sällskap, bra ventilation i boxen, möjlighet att välja till helinhackordering vissa dagar (eller varje dag om det passar stallet bättre), även helger, väldigt viktigt då jag ibland jobbar 12 h pass och kanske inte orkar åka ut då. Jag vill gärna ha ridhus som inte är uppbokat helatiden.
Analyserat grovfoder är en självklarhet, och jag vill inte att någon börjar tjafsa emot när jag vill ge 15 kilo hö till min häst. Vilket har hänt när jag har ringt o frågat.

Och sist men inte minst, de måste ta emot hingstar eftersom min häst är en hingst.

Jag har ännu inte hittat något sådant stall tyvärr, men jag letar och letar....
 
@kimmis87 du kan väl inte förvänta dig sällskap i hagen när du har en fullvuxen hingst ? Det känns icke existerande om det handlar om att stå uppstallad med andra hästägare på de sällskapande hästarna ....
 
Ridhus utebana fina hagar med stor flock bra foder bra stallmiljö tvättmaskin trevliga människor =krav

Bra ridvägar fikarum stora skåp för förvaring duktiga instruktörer = gärna men inte nödvändigt
 
@kimmis87 du kan väl inte förvänta dig sällskap i hagen när du har en fullvuxen hingst ? Det känns icke existerande om det handlar om att stå uppstallad med andra hästägare på de sällskapande hästarna ....

Det är det enda av mina krav jag kan tänka mig att backa för. Men jag ser gärna att han får gå med sällskap eftersom han, precis som alla andra hästar, trivs bäst när han får gå med sällskap.

Han har gått med sällskap hela sitt liv utom en kort period då vi bara hade odräktiga ston på gården. Annars har han gått med både ston, hingstar och valacker utan problem, och även gått med dräktigt sto och annan hingst samtidigt. Inga som helst problem någonstans.

Jag tycker personligen att folk är alldeles för rädda för hingstar. De är faktiskt hästar de med. Min är ursnäll!
Jag lägger bara ut en hög med mat till dem, för att de alltid äter ur samma iaf tex. Jag upplever det som att min hingst har betydligt större socialt behov än någon annan häst jag har haft.

Han och kompisen fastnade i varann häromdagen och satt fast rätt så länge av smutsen på täcket att döma, och båda stod snällt och väntade på att få hjälp.


10501845_10152807980901223_6892265367515240052_n.jpg
 
@kimmis87 fast som sagt då får man ju laborera fritt med det utifrån eget ansvar om man själv äger hästarna osv det är ju upp till den personen då . Men inte om du ska stå uppstallad med andra inackorderade du inte äger hästarna, lär vara en på millionen i fråga om stallplats du lär hitta .
 
@kimmis87 fast som sagt då får man ju laborera fritt med det utifrån eget ansvar om man själv äger hästarna osv det är ju upp till den personen då . Men inte om du ska stå uppstallad med andra inackorderade du inte äger hästarna, lär vara en på millionen i fråga om stallplats du lär hitta .

Jag har inte haft mer skador på hästarna med hingstar ihop än på andra, snarare tvärtom! Hingstarna slår med frambenen och låter lite, spänner upp sig o så, men mer händer inte. Ston är ju livsfarliga i jämförelse! Vänder och slår, ibland utan nån större förvarning.

Jag skulle gärna ha honom på någon lösdrift för unghingstar, där det finns ridhus. Många unghästlösdrifter har ofta ingen äldre häst att tillgå, och det ska det ju gärna finnas. Men jag har inte orkat leta efter det.

Men som sagt, jag vet att folk tror att hingstar är hästätande monster, och får väl rätta mig efter det om jag ska stalla upp honom. Men skulle det stå mellan 2 stall där det ena erbjöd sällskap och det andra var utan sällskap så skulle jag alla gånger välja med sällskap!
Han har tillomed betäckt och sedan släppts raka vägen tillbaka till andra hingstar, inga problem där heller. Galna hingstar tycker jag inte ska vara hingstar liksom, den här är snäll :)
 
Jag har inte haft mer skador på hästarna med hingstar ihop än på andra, snarare tvärtom! Hingstarna slår med frambenen och låter lite, spänner upp sig o så, men mer händer inte. Ston är ju livsfarliga i jämförelse! Vänder och slår, ibland utan nån större förvarning.

Jag skulle gärna ha honom på någon lösdrift för unghingstar, där det finns ridhus. Många unghästlösdrifter har ofta ingen äldre häst att tillgå, och det ska det ju gärna finnas. Men jag har inte orkat leta efter det.

Men som sagt, jag vet att folk tror att hingstar är hästätande monster, och får väl rätta mig efter det om jag ska stalla upp honom. Men skulle det stå mellan 2 stall där det ena erbjöd sällskap och det andra var utan sällskap så skulle jag alla gånger välja med sällskap!
Han har tillomed betäckt och sedan släppts raka vägen tillbaka till andra hingstar, inga problem där heller. Galna hingstar tycker jag inte ska vara hingstar liksom, den här är snäll :)


Fast jag betvivlar inte att den är snäll osv. Jag säger att du får otroligt svårt att hitta stallplats med sällskap där du själv inte ansvarar för hästarna som ska gå med din . Kort och gott .

Lösdrift med andra unghästar/hingstar/valacker är en annan sak jag tror du hittar ev isåfall . Tror inte chansen är stor i ett traditionellt inackorderingsstall öht .

Jag håller med dig om ston. Men aldrig att jag som inackorderad på anläggning skulle säga ok att släppa min valack med ngn annan inackorderades hingst för ägaren säger att "den är supersnäll fast den är vuxen och betäcker osv " .

Som inackorderad kan du ju dessutom inte reglera att det går ston i hagen bredvid eller i boxarna nästintill i stallet osv .
 
Senast ändrad:
Fast jag betvivlar inte att den är snäll osv. Jag säger att du får otroligt svårt att hitta stallplats med sällskap där du själv inte ansvarar för hästarna som ska gå med din . Kort och gott .

Ja det har jag redan konstaterat själv. Bara att hitta stallplats som tar emot hingst är svårt, att sedan hitta någon där de är ute mer än 6 h/dygn är ännu svårare...

Jag hade "funderingen" på ett tag att inte nämna att han är hingst utan bara benämna honom som "han" och se vad som hände ;) Så länge det är delade hagar så är det inget problem för hans del iaf. Han håller sig på sin sida av staketet om det bara är en tråd i boghöjd. Men men, jag lär inte hitta något stall med bra och stora hagar ens som tar emot hingstar, så det är en ganska ickefråga för min del, tyvärr.
 
Ja det har jag redan konstaterat själv. Bara att hitta stallplats som tar emot hingst är svårt, att sedan hitta någon där de är ute mer än 6 h/dygn är ännu svårare...

Jag hade "funderingen" på ett tag att inte nämna att han är hingst utan bara benämna honom som "han" och se vad som hände ;) Så länge det är delade hagar så är det inget problem för hans del iaf. Han håller sig på sin sida av staketet om det bara är en tråd i boghöjd. Men men, jag lär inte hitta något stall med bra och stora hagar ens som tar emot hingstar, så det är en ganska ickefråga för min del, tyvärr.
Nej och än mindre hittar du en stallplats där du glömde säga att det är en hingst utan folk isåfall tror det är en valack ? Hur tänkte du nu ????
 
Nej och än mindre hittar du en stallplats där du glömde säga att det är en hingst utan folk isåfall tror det är en valack ? Hur tänkte du nu ????
Du såg alltså inte smileysen? Det var inte en seriös fundering utan ett frustrerat uttalande när jag letade och letade och inte hittade något som tog emot hingstar.

Och ärligt talat så lär de inte märka någon större skillnad, han är som en valack så länge du inte ställer ett brunstigt sto framför honom.

Nu har jag gett upp. Folk har för mkt fördomar och jag är trött på att ringa runt. Jag får åka släp till ridhusen istället.
 
Du såg alltså inte smileysen? Det var inte en seriös fundering utan ett frustrerat uttalande när jag letade och letade och inte hittade något som tog emot hingstar.

Och ärligt talat så lär de inte märka någon större skillnad, han är som en valack så länge du inte ställer ett brunstigt sto framför honom.

Nu har jag gett upp. Folk har för mkt fördomar och jag är trött på att ringa runt. Jag får åka släp till ridhusen istället.
Jo självklart såg jag smilysen men min kommentar kvarstår ju ändå trots att jag fattade skämtet. Självklart hade du fått en stallplats lättare om det var en valack . Däremot inte om du fått stallplats utifrån valack och det visar sig vara en hingst på plats .Så skämtet blir ju inte så relevant så att säga ;)

Hoppas det löser sig till det bästa !
 
Jo självklart såg jag smilysen men min kommentar kvarstår ju ändå trots att jag fattade skämtet. Självklart hade du fått en stallplats lättare om det var en valack . Däremot inte om du fått stallplats utifrån valack och det visar sig vara en hingst på plats .Så skämtet blir ju inte så relevant så att säga ;)

Hoppas det löser sig till det bästa !

Jag har ju eget stall som tur är, det är bara att det skulle vara så mkt roligare om jag fick vara i ett stall där det fanns andra människor.

Börjar bli lite trött på att bo själv, jobba ensam, vara i stallet ensam... Träffar andra människor 2-3 ggr/månad :cool: Det är lite väl lite kan jag tycka :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 749
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 919
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
685
Senast: Andromedae
·
Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en större handväska. Har flera små men har tröttnat på att antingen ha ryggsäck till jobbet eller liten handväska...
Svar
19
· Visningar
1 246
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp