Jakthundstråden

Gnist

Trådstartare
Ja, det finns ju trådar för så många andra, så varför inte en jakthundstråd?

För de känsliga är den kanske inte till för, med tanke på att det kan förekomma bilder efter avslutat arbete..

Jag tänkte dock inte börja med sådana, utan istället lägga in följande lilla text och bilder:

Nu när det gått ett tag sedan fransyskan kom hem, så kändes det som att nu har hon fått ett bra förtroende för mig och börjat finna sig väldigt väl tillrätta i familjen och i flocken = I går var det stor genomgång till hennes förtret..

Jag började med öronen, de fick sig en ordentlig tvättning med öronrens. Det var väldigt välbehövligt och kommer att upprepas några gånger till innan de är helt ok, men eftersom det klart och tydligt var en helt ny erfarenhet för henne så tänkte jag inte utsätta henne för det obehaget under någon längre tid idag. Fick ändå bort massor av päck ur öronen och efter några gånger till i den närmaste framtiden kommer öronen att vara helt bra, därefter klipptes klor, tänder kollades, vilket inte heller var något hon verkade speciellt van vid (kommer att behöva leta reda på skrapan och ta lite tandsten om beläggningen som finns inte nöts bort av ben inom kort) och därefter blev hon lämpad in i duschen och tvagad efter konstens alla regler ett antal gånger och om det tyckte hon :eek: , så nu är hon ren och fin, luktar gott och verkar trivas ganska bra med att vara ren och fin.

Även om en del var nytt och man märkte att hon tyckte det var lite läskigt, så fann hon sig i det hela mkt bra och fick såklart beröm för det. Hon har på den tid hon bott här blivit lite frimodigare och lik resten av galningarna, men än har hon en bit kvar innan hon blivit helt så oblyg och framåt som jag personligen tycker en hund ska vara, men jag är rätt säker på att med tiden så ger det sig.. Hon har efter vad jag fått reda på INTE haft ett lättsamt och speciellt trevligt liv i frankrike och det är klart att sådant sätter sina spår i en hund..

Sonen hennes han är som en duracellkanin på speed :rofl: Herrejösses vilken energi och påhittighet han besitter den lille rackaren, eller lille och lille, han har blivit ganska stor nu och är ungefär lika hög som mor sin och har äntligen har det börjat avstanna på höjden och börjat sätta sig lite på hullet och bredden. Han rakade iväg på höjden så snabbt att inte resten av kroppen riktigt hängde med = spetig kropp på långa ben = inte det vackraste som finns direkt.

Han ser ut att bli en skaplig bit storleksmässigt. Förmodligen i de övre trakterna på höjden men har en otroligt fin exteriör för åldern och ett väldigt fint huvud. Han har fått skutta runt i skogen och visar enormt intresse för de spår han hittar, oavsett det är räv, rå eller hare så det bådar gott tycker vi.

Hösten 2011 blir helt klart en intressant tid!

Lite lurvig fransyska.

babou.jpg


Blir trimnig om några veckor. Pälsen är som hos de flesta strävhår inte den bästa efter att ha haft en kull valpar + att hon fortfarande behöver lägga på hullet en del.. Lite tunn ännu, om än hon lagt på sig lite sedan hon flyttade hit.

Lille duracellkaninen som leker tittut :D

nappe-1.jpg


Att jämföra med när de kom:

1-babou.jpg


2-vappis-1.jpg
 
Sv: Jakthundstråden

Då hänger jag på med min & sambons jakthund!

Men först - söt fransyska med son! Hoppas på en gott jaktår för båda! :)

En PBGV hane på 2 år med härlig jaktlust och otroligt charmig! Tyvärr fick vi förra årets jaktsäsong förstörd med mycket snö och hundförbud efter jul, men han visade på dugliga drev under de släpp han fick. I år var förväntningarna höga men tyvärr har snön och kylan satt stopp för den mesta jakten. De gånger han är släppt denna säsong så har han skött sig bra med rådjursdrev på 30-45 minuter som buktat fint. Tyvärr så har han även tagit upp älg två gånger, till husses förtret ;)

Annars är han glad och trevlig, en riktig mysgris som gärna vill gosa i soffan och ställer upp på det mesta som promenader, cykelrundor, lydnadsträning och spår!

Här är vår charmknutte!
dec-2010-076_119783947.jpg


Ihop med min flat:
150_117380299.jpg


I sommargräset!
092_97942814.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthundstråden

Även om min tänkta jakthund väl mest platsar som ouppfostrad sällskapshund för tillfället lämnar jag ett lite av tryck här ändå så det blir lätt att hitta tråden.
Längtar till snösmältning så vi kan komma igång att spåra igen. Allt känns bökigt när det ligger en meter snö överallt, så nu satsar jag bara på lydnaden och på att få åbäket att uppföra sig i vardagen så får vi se hur det ser ut när sensommaren hösten kommer och säsongen drar igång igen :)
 
Sv: Jakthundstråden

Tiken var ju den som skulle komma hit, efter en mellanlandning och valpning i norge. Valpen fick vi som bonus :D
 
Sv: Jakthundstråden

Inte mina hundar men väl min fars.

Först Lisa som är en Hedehund på 8år dock 6år på bilden.

18046288.jpg
[/url][/IMG]

Har henne främst till älg men har även använt henne till grävling.
Hon är en hyfsad jakt hund men lite väl tuff mot älgarna under ståndskall så älgarna står inte för henne någon längre stund.

Nu under senhösten fick vi ta bort livmodern på henne och hos vet var hon allas kelgris så hon fick vara i fika rummet när hon var hos vet.

Lilla Moa är en smålandsstövare på snart 1½år.

29395834.jpg
[/url][/IMG]

Här är hon 9v, behöver jag skriva att hon var tjockas i kullen :p

30005902.jpg
[/url][/IMG]

Vet inte hur gammal hon är här man skulle tippa på lite under halvåret.

Moa är en riktig husse hund så någon jakt med mej blir det inte fören hon har blivit RR (kommer inte på mina inkallningar) vilket hon inte är en tack vare att vi har haft skare i både i år och förra året.

Pappa hoppas på att hon skall bli duktig rävhund då hennes mor är en riktig duktig sådan.

Kram
 
Sv: Jakthundstråden

Gnist har du inga blider på dina Jämtar?

Min första hund var en Jämte och en sådan hund man bara har en gång i livet så ja jag är mycket svag för just den rasen.

Kram
 
Sv: Jakthundstråden

Här kan jag hänga på med min huligan, Wachtel hane, Orvar var namnet! :D Än så länge inga vettiga bilder på honom, :angel:. Efter operation och rehab är han nu äntligen helt återställd även om det återstår en hel del muskelbyggande så har han fått gått på ett par färska spår där snön inte har legat för djup, mest för att han dels ska pulsa snö och även låta honom få känna på ett drev innför höstens jaktprov.
Han 10 mån nu knappt, och börjar faktiskt bli en riktigt trevlig hund, än så länge lite väl intensiv när det kommer folk men vi jobbar på den biten, vardagslydnaden fungerar riktigt bra, han får nu igen gå lös på promenader och håller sig inom ett par meter när jag ber honom. Går att blåsa av från spår och är väldigt uppmärksam på mig.

Nu måste jag försöka hitta lite träningskompisar att träna ihop med så han lär sig att uppföra tillsammans med andra hundar oxå, i maj är unghundskurs inplannerad ialla fall. Och så fort snön försvinner blir det lite mer allvar i eftersöks träningen, vi har fördelen av att ha en bekant som är spårdomare så vi kan få honom meriterad!
 
Sv: Jakthundstråden

Kul att några hittat tråden :laugh:

Här har det varit rena blodbadet idag :eek:

Eller så överdriver jag lite ;)

Duracellvalpen har bitit mamma längst ut på öronkanten i dag när de var ute i trädgården ett tag på egen tass och de av er som nån gång fått en hund skadad där vet ju att det blöder som själve :devil:

Min vita ytterdörr är numera vit med massor av röda prickar (inte så fiffigt att få bort när det är mååånga minusgrader ute.. Vattnet fryser fast direkt) och min rena nybadade hund hade blodskvitter lite varstans runt huvud hals ..

VARFÖR måste en hund med skadad örsnibb ruska på huvudet som om de har en envis mygg däri????

Tycker de att det är snyggt att måla en vit dörr, så den ser ut som en felfärgad flugsvamp eller vad :confused:
 
Sv: Jakthundstråden

Tiken var jättefin!!!!
Kull snart?

vilja-496.jpg


Vilja har hunnit bli 6 månader,
en otroligt charmig odåga.
Förhoppningen är att hon ska bli
en trevlig jakthund.
Skulle det inte bli så, då kommer
hon att bli en trevlig familjehund.

Drömmen om en favve finns fortfarande kvar,
speciellt eftersom Husse jagar mer än någonsin.
Men frågan är hur Nellie reagerar på ytterligare
en jycke i familjen!?
Mycket att fundera på, och förhoppningsvis
mycket att se fram emot detta år med Vilja :laugh:
 
Sv: Jakthundstråden

Kanske har dom kikat på alla olika inredningsprog.
på tv och ville testa om dom också kan det där
med inredning?!

Nästa fluga..rödprickig dörr :D
 
Sv: Jakthundstråden

Haha ;) Det låter jättesnyggt, säkert nya ytterdörrs modet!

KL

I brist på riktig jakt så jagar herr basset numer genom fönstret! Vi har en hare som varje kväll passerar genom vår trädgård, tar en tugga eller två av den utlagda maten och fortsätter sen vidare på andra äventyr. Basseten som gillar att sitta på soffkanten och kika har nu tagit på sig rollen som har-vakt! Från mörkrets ingång sitter han och kikar, allt för att inte missa ngt! Då vi har fönster från soffan både på gaveln och på långsidan har han bra koll och upptäcker haren långt tidigare än oss.

Han följer sedan harens framfart i trädgården med hög entusiasm och tror varje kväll att ett under ska ske och att han ska bli utsläppt.... Stackarn får snällt sitta kvar inne, varenda gång!

Det gör ont i en att han inte får jaga pga. av all snö. Men vi har kollat upp lite möjligheter för jakt på annan mark med mindre snö och hoppas på släpp snart!
 
Sv: Jakthundstråden

Här körde vi inte så mycket blodvite men däremot en kloskada, så dagens planerade släpp blev det inget av och istället väntar vetrinär på fredag för att kolla upp klon. Så nu trampar han runt med ett fint grönt och rött bandage och tratt på huvudet...

Så det blev ingen mer jakt i år är jag rädd, dessutom snöar det ännu mer så nu börjar även snön sätta stopp, det gick ändå rätt länge ändå här om kring. Även om kompisen som har en tax muttrar om att det är som förgjort att kunna jaga. :angel:

Men nu ser jag fram emot att snön försvinner och det går att lägga lite vettiga blodspår, och så ska vi ta tag i vatten/simträning. På jaktprovet ska han helst gå i vattnet frivilligt så det mycket vattenlek i sommar, jag ska även försöka låna in några kompisar med hundar som gillar att simma så han får lite peppning. Tack och lov att vi en "sjö" på våran mark, så innan badfolket hittar dit så är det bara att leka på i vattnet, när badfolket kommer så brukar jag inte orka tjafsa även om de inte rent lagligt får vistas där..
 
Sv: Jakthundstråden

Så typiskt det där och en stor anledning till varför vi har flera :D

De små blivande jakthundarna är nu 2 veckor gamla, har börjat skälla och morra så smått i valplådan, samt börjat försöka gå och ögonen har börjat öppnas lite :love:

Men än är det oftast så här man ser dem ;)

110104-alla-8.jpg


110104-2.jpg


110104-1.jpg


Ganska fascinerande egentligen att tänka på att av dessa småttingar så kommer det nog att skjutas älg för de flesta redan i höst..
 
Sv: Jakthundstråden

Stövarkorsning sladdar runt i skogen för min del!

En härlig kille på 10 månader som används för rävjakt men den största förhoppningen är ändå att han skall fungera på lo. Han är inte min egna utan jag får stå ut med att sambons åsikter i hans träning alltid väger tyngst ;)

Han har haft rävdrev på ca 55 min som längst, senast jag ver med honom ut var på nyårsafton, då gick han genom isen på ån hemma -som tur var gick de bra!

I dags läget finns de stora funderingar på en Foxterrier i familjen som grythund (jag bara vägrar JRT) och vi får se om vi hittar något trevligt!
 
Sv: Jakthundstråden

Ja här är det jakthundar för hela slanten... i nuläget har vi ett helt gäng JRT som vi mest använder i gryt, men några av dem har vi även börjat testa ovan jord som stöt/kortdrivande. Det finns här även en svart terrier (tyska) som används ovan och under jord, ovan jord har hon dock börjat hålla i såpass länge att man inte alltid kan kalla det för kortdrivande! Samt stövlarslynglan (schiller) på 7 mån som förhoppningsvis är framtidens rävdrivare, husse har även pratat lite om att testa henne på grävling ovan jord till hösten för att se om där finns några ståndande egenskaper...
 
Sv: Jakthundstråden

jag har nog bara haft oturen och träffat äckligt ouppfostrande, morrande, äckliga JRT. Inge illa menat men sånt sätter sig på näthinnan :angel:
 
Sv: Jakthundstråden

Va kul denna tråden passar ju våra hundar i :)
Har en östsibirisk Laika hane på 13 mån vid namn Nasti
Här e han ca 11 v

1 år

Vi har han till gris och älg jakt och han funkar bra å blir bara bättre å bättre :laugh:
Och vi ska ställa ut han för första gången nu i feb.
Och sen har vi Aya lite mer än 2 år som är en blandis 75% laika och 25% Gråhund och hon funkar bäst på gris, älg va inte så intressant.
Men duktig på gris e hon.

Och båda e världen mysiga familjehundar oxå
M massa bus å upptåg ;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp