Jakthundstråden

Jag och Ladda var hos @squarepants och pürschade bock i lördags! Såg dessvärre bara ett par feta harar och hörde lite änder. Efter det tränade vi lite vattenapportering. Jag har ju anmält Ladda till ett ÖKL-prov i höst, så nu vill det till att träna :p
Tror ändå att @squarepants blev lite mer sugen på en wachtel nu, Ladda gjorde ändå ett himla fint vattenarbete :D :angel:
Ladda marscherade in i hennes hus, lite smågrinig på hennes 4 grabbar i varierande ålder och storlek, tog en vända i huset - kollade in sängen på ovanvåningen osv - innan hon hämtade en av flattarnas gosedjur och parkerade i en fåtölj framför soffan typ :laugh: Det här med att visa respekt för andra i deras eget hem har aldrig varit hennes melodi riktigt.
 
Men så härligt! Blir lite avis faktiskt, jag har aldrig varit på någon rejäl älgjakt i norrland. Hur länge blir du borta? Är det Pästen som ska få rasta älgar? :D
Pästen får avundsjukt stanna hemma, försöker få henne att inse att grankottar är roligare än älgar :banghead: så här ska det inte uppmuntras med någon sådan jakt! ;)

Blir borta en vecka, så jakt i 5 dagar! Ska bli jättekul, jag har heller aldrig varit på någon sådan jakt i Norrland och hoppas ju såklart att komma hem med ett ståtligt horn.

Iom att basseten var exets så blir det kanske inte lika mkt jakt för min del den här säsongen, men jag tycker absolut att vi borde kunna få till en bukejakt, eller vad tycker ni andra?!
 
Pästen får avundsjukt stanna hemma, försöker få henne att inse att grankottar är roligare än älgar :banghead: så här ska det inte uppmuntras med någon sådan jakt! ;)

Blir borta en vecka, så jakt i 5 dagar! Ska bli jättekul, jag har heller aldrig varit på någon sådan jakt i Norrland och hoppas ju såklart att komma hem med ett ståtligt horn.

Iom att basseten var exets så blir det kanske inte lika mkt jakt för min del den här säsongen, men jag tycker absolut att vi borde kunna få till en bukejakt, eller vad tycker ni andra?!

Hehe :D Låter klokt!

Så himla härligt! Hoppas du får se mycket älg och ett par ståtliga horn är ju alltid kul att komma hem med :)
Det är klart.. Har du möjlighet att låna honom något eller är det dött på det hållet?

Tycker helt klart vi ska dra ihop en bukejakt :D
 
Det kan jag tro :D Vilka håller hus i betorna? Förutom vildsvinen då, men de brukar ju flyga dåligt :angel: Duvor?
Någon andjakt i sikte?
Fasan och rapphöns. Och harar. Och rådjur. Men de två sistnämnda får de inte röra:D

Det blir eventuellt andjakt, men vi brukar prioritera fältbiten och tyvärr brukar det krocka med andjakterna, men nån ska vi nog få in. Förra året gick vi som apportörer på en sen roughshooting, det var kul, fast det hade varit ännu roligare att göra om den dagen till jakt för stående :angel:
 
Fasan och rapphöns. Och harar. Och rådjur. Men de två sistnämnda får de inte röra:D

Det blir eventuellt andjakt, men vi brukar prioritera fältbiten och tyvärr brukar det krocka med andjakterna, men nån ska vi nog få in. Förra året gick vi som apportörer på en sen roughshooting, det var kul, fast det hade varit ännu roligare att göra om den dagen till jakt för stående :angel:

Ja, så klart, vad dum jag är. Man glömmer lätt vilt man inte jagar själv :p

Åker ni till fjälls i år?
 
Hehe :D Låter klokt!

Så himla härligt! Hoppas du får se mycket älg och ett par ståtliga horn är ju alltid kul att komma hem med :)
Det är klart.. Har du möjlighet att låna honom något eller är det dött på det hållet?

Tycker helt klart vi ska dra ihop en bukejakt :D
Typ helt dött för att få låna... Vi är väl inte superosams men inte direkt bra vänner. Ganska kyligt helt enkelt. Ännu roligare blir det då vi jagar i samma lag :banghead: Känns som att första älgjaktsveckan kan bli intressant och att jag får ha silvertejp över munnen för att inte säga ngt dumt.

Däremot tog mina föräldrar över en drever när dreverns familj bestämde sig för att flytta till USA, så där kan det nog bli lite jakt :angel: Föräldrarna tog ju dessutom en kull efter ena gråhundstiken här i våras så med fyra gråhundar (varav en gammal och två unghundar iofs) så finns det nog att jaga med ändå om jag vill.

Det blev ingen ny wachtelvalp för dig? :D
 
Typ helt dött för att få låna... Vi är väl inte superosams men inte direkt bra vänner. Ganska kyligt helt enkelt. Ännu roligare blir det då vi jagar i samma lag :banghead: Känns som att första älgjaktsveckan kan bli intressant och att jag får ha silvertejp över munnen för att inte säga ngt dumt.

Däremot tog mina föräldrar över en drever när dreverns familj bestämde sig för att flytta till USA, så där kan det nog bli lite jakt :angel: Föräldrarna tog ju dessutom en kull efter ena gråhundstiken här i våras så med fyra gråhundar (varav en gammal och två unghundar iofs) så finns det nog att jaga med ändå om jag vill.

Det blev ingen ny wachtelvalp för dig? :D

Jag förstår precis hur du menar :cautious: Hoppas att det ska gå bra i alla fall och att det inte blir en massa tjafs.

Men det låter ju super! :D Det känns ju onekligen som att det finns att jaga med då :up: Är det gråhundarna som ska med upp till norrland?

Nej, det blir nog inte det :down: Dels hinner jag inte riktigt med en valp i höst och så vore det kanske skönt om Otis hinner bli lite äldre. Fortfarande mycket dårskap i den där lilla skallen alltså :p
 
Jag förstår precis hur du menar :cautious: Hoppas att det ska gå bra i alla fall och att det inte blir en massa tjafs.

Men det låter ju super! :D Det känns ju onekligen som att det finns att jaga med då :up: Är det gråhundarna som ska med upp till norrland?

Nej, det blir nog inte det :down: Dels hinner jag inte riktigt med en valp i höst och så vore det kanske skönt om Otis hinner bli lite äldre. Fortfarande mycket dårskap i den där lilla skallen alltså :p
Nej gråhundarna får stanna hemma, de andra som ska med har ett gäng hundar var så det får räcka med dom!

Förstår det! Vet dock inte om dårskapen i den lilla skallen kommer bli så mycket mindre bara för att han blir äldre :p:D
 
Nej gråhundarna får stanna hemma, de andra som ska med har ett gäng hundar var så det får räcka med dom!

Förstår det! Vet dock inte om dårskapen i den lilla skallen kommer bli så mycket mindre bara för att han blir äldre :p:D

Kul ändå! :up:

Hahaha, inte jag heller :D men det är nog lättare att motivera då :angel:
 
Det är ju visserligen helt sant :D Men man kan ju börja apportera lite och sådär nu, spåra, gå eftersök osv :D Er odåga har ju lite svårt för apporteringen iofs.. Hur mycket kan han öppna munnen? Får han in en duva?
Spårar roar vi oss med lite då och då, annars blir han rätt ohanterabar... :meh: Eftersök har det varit dåligt med, allt bara lägger sig för de som skjuter. :p Efter vägarna är det en som har tagit över efter makens farbror och han har flera egna hundar och behöver sällan någon hjälp. :cautious:

Han kan nog få in en duva om han trycker fast den mot backen, men kan inte släppa utan då får jag hjälpa honom och dra ut den åt sidan, dessutom tycker han att det är obehagligt när han knappt kan andas så jag vill inte "tvinga" honom till det. :(
 
Men hallå, är ni alla på pass eller? :D

Vi var nere i Halland och jagade tors-sön. Lite duvor, bock, grävling.
Morris och Frank fick skälla lite på en grävling i fälla och Frank fick göra ett rätt enkelt dödsök på en bock som jag sköt. Hoppas det blir lite fler eftersök nu innan älgjakten drar igång, Frank skulle behöva det.

Sambon har gått med i ett lag norr om Stockholm men jag får nöja mig med att gästjaga lite här och var när chansen ges.
 
Här är det dåligt med jakten:(.
Blir att bjuda in jägare med hund då det nu bara finns en viltspår hund och våran hede på 13 år som det är slut jagat med i lagat.

Men lägre fram (läs när alla har fält sina älgar) blir det sammanslagning av alla lag i vvo för gemenskap i vildsvins jakt och Torkel brukar komma med riktigt bra hundar på dom jakterna :)
 
Spårar roar vi oss med lite då och då, annars blir han rätt ohanterabar... :meh: Eftersök har det varit dåligt med, allt bara lägger sig för de som skjuter. :p Efter vägarna är det en som har tagit över efter makens farbror och han har flera egna hundar och behöver sällan någon hjälp. :cautious:

Han kan nog få in en duva om han trycker fast den mot backen, men kan inte släppa utan då får jag hjälpa honom och dra ut den åt sidan, dessutom tycker han att det är obehagligt när han knappt kan andas så jag vill inte "tvinga" honom till det. :(

Känner igen det där :p
Vad trist att han inte behöver någon hjälp med trafikeftersöken! Vi har inte heller några trafikeftersök att tala om, allt är bortlejt till andra.

Stackaren :( Förstår att du inte vill tvinga honom till det!
 
Vi var nere i Halland och jagade tors-sön. Lite duvor, bock, grävling.
Morris och Frank fick skälla lite på en grävling i fälla och Frank fick göra ett rätt enkelt dödsök på en bock som jag sköt. Hoppas det blir lite fler eftersök nu innan älgjakten drar igång, Frank skulle behöva det.

Sambon har gått med i ett lag norr om Stockholm men jag får nöja mig med att gästjaga lite här och var när chansen ges.

Kul! :) Då åkte ni nog förbi mig :D
Hur går det med Morris? Sköter han sig? :)

Grattis till bocken! :up:
 
Här är det dåligt med jakten:(.
Blir att bjuda in jägare med hund då det nu bara finns en viltspår hund och våran hede på 13 år som det är slut jagat med i lagat.

Men lägre fram (läs när alla har fält sina älgar) blir det sammanslagning av alla lag i vvo för gemenskap i vildsvins jakt och Torkel brukar komma med riktigt bra hundar på dom jakterna :)

Vart bor ni? Jag kan komma :angel: :D
Kul att kunna slå ihop jaktlagen och jaga vildsvin i alla fall :) Ni jagar inget småvilt eller rådjur?
 
Det är en del jobb men riktigt roligt när lagen går ihop, framförallt har gemenskapen ökat mellan lagen.

Finns ingen stor stam av verken hare eller rådjur här men en hel del räv:o.
 
Det förstår jag :) Men måste weimaranerna gå både fält och fjäll för t ex jaktchampionat?
Nä, det räcker med en typ av underlag:) sen är det ju vissa som påstår att tex fjäll är lättare och vissa som påstår att det är svårare. Så vissa går bara fjäll och vissa går bara skog etc. Men det har väl mest med avstånd och vad man tränar att göra.
 
Kul! :) Då åkte ni nog förbi mig :D
Hur går det med Morris? Sköter han sig? :)

Grattis till bocken! :up:

Tack :) Jag tänkte på dig faktiskt, men har inte riktigt koll på exakt vart ni håller till. Jodå, Morris lever och frodas, det var första gången han åkte bil såhär länge men han skötte sig super. Han skötte sig exemplariskt mot värdparets tre hundar och tyckte det var superkul at få roa sig med en vuxen jämte.

Han har ett djävulskt intresse för älg redan nu och står och vindar och gnyr när han får korn på något så det är lovande. :up:Vi får väl se när han känns mogen att släppas, men det blir knappast under det här året. Vi ska försöka att gå både älgspårprov och vanligt jaktprov med honom så småningom, men det blir en helt ny värld för oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 475
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp