Jakthundstråden

Tack :) Jag tänkte på dig faktiskt, men har inte riktigt koll på exakt vart ni håller till. Jodå, Morris lever och frodas, det var första gången han åkte bil såhär länge men han skötte sig super. Han skötte sig exemplariskt mot värdparets tre hundar och tyckte det var superkul at få roa sig med en vuxen jämte.

Han har ett djävulskt intresse för älg redan nu och står och vindar och gnyr när han får korn på något så det är lovande. :up:Vi får väl se när han känns mogen att släppas, men det blir knappast under det här året. Vi ska försöka att gå både älgspårprov och vanligt jaktprov med honom så småningom, men det blir en helt ny värld för oss.

Jag bor typ 8 mil söder om Jönköping, längs rv26 :) Hojta om ni är på detta hållet någon mer gång, hade varit kul att träffas igen!

Duktig kille :love: Låter som att ni har en spännande tid framför er :)
Men vad hände med GP:n ni skulle ha? Blir det ingen sådan nu?
 
@AraSlei Ja då åkte vi säkert förbi då, vi var i Asige :) Blir säkert att vi åker dit ner igen sen när älg- och grisjakten är igång på allvar, då kanske vi kommer förbi och säger hej! :)

Nej, det blev ingen GP utan vi tog en jämte istället, dels kändes säljaren av GPna inte helt 100 och dels var behovet för en ställande hund var större än en drivande... Men har man två hundar så kan man ju lika gärna ha tre.. :angel:
 
@AraSlei Ja då åkte vi säkert förbi då, vi var i Asige :) Blir säkert att vi åker dit ner igen sen när älg- och grisjakten är igång på allvar, då kanske vi kommer förbi och säger hej! :)

Nej, det blev ingen GP utan vi tog en jämte istället, dels kändes säljaren av GPna inte helt 100 och dels var behovet för en ställande hund var större än en drivande... Men har man två hundar så kan man ju lika gärna ha tre.. :angel:

Asige är väl typ 50min bort kanske :) Om ni åkte rv26 från Jönköping och sedan tog mot Falkenberg i Torup så åkte ni förbi mig på vägen :up: Ja, gör det!

Jag förstår. Det är helt rätt :D Var säljaren till GPn också från västkusten?
 
@AraSlei Precis den vägen kom vi! Det är så himla fin natur där nere, både sambon och jag fantiserade om att lämna Sthlm. :D

Vi pratade med han på västkusten men blev väl inte jätteimponerade, så vi hade tänkt att ta hem en valp via en av de aktiva medlemmarna i SSDV, han hade koll på massa kullar i Polen efter bra föräldrar, men kullen hade trassel med navelbråck och sedan drog de andra parningarna ut på tiden. Eftersom vår semester var spikad så hade vi inte tid att vänta. Kanske lika bra, eftersom kullen av jämtar blev lyckad och blir väl mer användbart för sambons eftersök.

Apropå ingenting men gud så äckliga rådjuren är nu! Tvättade just viltsäcken och det ligger säkert 2 dl med fästingar och älgflugor i botten :yuck:
 
@AraSlei Precis den vägen kom vi! Det är så himla fin natur där nere, både sambon och jag fantiserade om att lämna Sthlm. :D

Vi pratade med han på västkusten men blev väl inte jätteimponerade, så vi hade tänkt att ta hem en valp via en av de aktiva medlemmarna i SSDV, han hade koll på massa kullar i Polen efter bra föräldrar, men kullen hade trassel med navelbråck och sedan drog de andra parningarna ut på tiden. Eftersom vår semester var spikad så hade vi inte tid att vänta. Kanske lika bra, eftersom kullen av jämtar blev lyckad och blir väl mer användbart för sambons eftersök.

Apropå ingenting men gud så äckliga rådjuren är nu! Tvättade just viltsäcken och det ligger säkert 2 dl med fästingar och älgflugor i botten :yuck:

Då passerade ni vår gård med ca 1km, den syns t om från rv26 :D Nästa gång får ni svänga upp! PM:a innan så ska du få adress. (Vet ett fint ställe som kanske blir till salu här nere också.. Mycket billigare än i Stockholm. Komsikomsi :angel: )

Ja, jag har hört om uppfödaren på västkusten och förstått att alla inte är så imponerade av honom..
Ni blir säkert minst lika nöjda med er jämte :up:

Usch :yuck: Jag var ute med Ladda och spårade älg en lång runda igår (typ 8kmO_o) och det bara drällde av fästingar på henne efteråt!
Dessutom kröp det ur en älgalus UR MITT HÅR i morse när jag kom till kontoret - den hade alltså boat i mitt hår både under gårdagens dusch och hela natten :yuck::yuck:
 
Bästa Ladda :love:
Jag har ju bestämt mig för att prova ett ÖKL med henne i höst :nailbiting: och där ingår landapportering.
Momentet beskrivs som följande:
Avser att pröva hundens förmåga att apportera skadat eller dött småvilt (fågel) på land.
Provet genomförs på följande sätt:
Ett vilt läggs dolt för hunden och ett vilt kastas omedelbart efter skott samt så att hunden kan se kastet. Avstånd till viltet bör vara ca 20-30 meter från hunden och med ett inbördes avstånd mellan viltet av ca 20-25 meter. Hunden ska utan dröjsmål hämta och avlämna viltet oskadat till föraren. Hunden får därvid inte omotiverat lägga ner eller byta grepp på viltet.
Föremål för bedömning: Apporteringslust, sök, förmågan att bära vilt, apportgreppet samt förigheten.

Igår lade jag ut två fåglar dolt för henne och jag tycker att hon gjorde det riktigt bra :D Jag har ingen spikrak dirigering på henne, men klart godkänt ändå :love:
 
Såvitt jag vet finns här ingen tråd för jakthundar?
Jag har blivit så otroligt fascinerad av jakthundar (alla typer) att jag vill se och veta mer om dem. Så tänkte att ha en tråd där man kan uppdatera hur det går med jakten och även under den tiden på året som man inte jagar vad man pysslar med för träning då. Helt enkelt skriva allt on jakt och hundarna, precis som i de andra tävlingsgrenstrådarna. Ser fram emot många bilder och filmer från er där ute med jakthund, oavsett typ av hund! :)
 
Vi har haft en jakthundstråd tidigare, men den kanske är borttagen? :)
Den är inte borttagen men har nog ramlat bak ett antal sidor nu när jaktsäsongen är sorgligt långt borta. :p Det är väl lika bra att börja med en ny inför den här säsongen, och nej jag vill inte höra att jaktsäsongen blir längre med ytterligare en hundras i huset. :mad::p:D

* Ändrade mig och slog ihop trådarna istället! :D /moderator
 
Den är inte borttagen men har nog ramlat bak ett antal sidor nu när jaktsäsongen är sorgligt långt borta. :p Det är väl lika bra att börja med en ny inför den här säsongen, och nej jag vill inte höra att jaktsäsongen blir längre med ytterligare en hundras i huset. :mad::p:D

* Ändrade mig och slog ihop trådarna istället! :D /moderator

Jaktsäsongen BLIR längre med ytterligare en hundras i huset :D
 
De flesta vet säkert detta, men jag får väl lägga till det i denna tråden också eftersom mitt ÖKL-träningsinlägg med Ladda var det sista :p
Vi startade ÖKL i höstas och tog ett förstapris :banana: tyvärr tappade vi lite poäng i sista momentet: vattenapporteringen. Hon var rätt trött och de hade inte fått tag i något vettigt vatten eftersom det var så torrt. Hon fick ge sig ut i gungfly och leta efter änderna, och hon tog helt enkelt slut i kroppen för att göra ett fullpottsjobb. Vi fick även lite sämre poäng i skogen eftersom hon bara hade ett upptag. Meeen det räckte till ett förstapris :D

Jaktprovsberättelsen ser ut så här:

Skogsarbete - Sök: Söker av terrängen med bra tempo och systematiskt. Upptagsförmåga: Tar upp rådjur och driver ut ur såten. Drevförmåga: Driver rådjur ut ur såten och bryter vid såtgräns. Skall: Utmärkt, bra hörbart skall, tätt och ärligt. Samarbete: Mycket bra. Gick inte att provas att kalla in på drev. Spårarbete: Utmärkt utförande. Apportering: Utmärkt utförande. Vattenarbete: Hittar bara en and, apporterar korrekt. Skottreaktion: Utan anmärkning.

5-8-5-8-7-8-8-5-8 = 67 p 1:a pris

8p är max/moment, 77p är maxpoäng på provet :)
 
Får väl uppdatera för att tråden inte ska dö ut igen:p

Frank tuffar på med lite trafikeftersök på rådjur, här är en bild från ett för nån vecka sen. De flesta sker ju annars kvällstid och då blir det inga bilder.

cLK5NM2.jpg


Försöker bättra mig och lägga fler konstlade spår också, tänkte få till några spårprov här i sommar så vi kan beta av det praktiska eftersökprovet med honom.

Vi gick ett rådjursspår nyss som jag la igår morse, men klövarna blir äckliga så fort i värmen så fick han bara godis när vi kom fram till spårslutet. Han verkade bli lite snopen att han inte fick någon klöv att bära hem.

Jag hoppas inte alltför många grannar såg mina tjusiga hemmagjorda snitslar av systemetkassar :angel:


För Morris del är det mest konditionsträning som står på schemat inför hösten, vi ser fram emot grävlingspremiären :banana:

Vi har börjat cykla med honom och det går förvånansvärt bra faktiskt, jag trodde det var ett självmordsuppdrag men han håller sig rätt lugn. Däremot tycker Frank det är superroligt så honom får man ligga och bromsa efter hela tiden, han som annars brukar vara rätt lat :confused:
 
Får väl uppdatera för att tråden inte ska dö ut igen:p

Frank tuffar på med lite trafikeftersök på rådjur, här är en bild från ett för nån vecka sen. De flesta sker ju annars kvällstid och då blir det inga bilder.

cLK5NM2.jpg


Försöker bättra mig och lägga fler konstlade spår också, tänkte få till några spårprov här i sommar så vi kan beta av det praktiska eftersökprovet med honom.

Vi gick ett rådjursspår nyss som jag la igår morse, men klövarna blir äckliga så fort i värmen så fick han bara godis när vi kom fram till spårslutet. Han verkade bli lite snopen att han inte fick någon klöv att bära hem.

Jag hoppas inte alltför många grannar såg mina tjusiga hemmagjorda snitslar av systemetkassar :angel:


För Morris del är det mest konditionsträning som står på schemat inför hösten, vi ser fram emot grävlingspremiären :banana:

Vi har börjat cykla med honom och det går förvånansvärt bra faktiskt, jag trodde det var ett självmordsuppdrag men han håller sig rätt lugn. Däremot tycker Frank det är superroligt så honom får man ligga och bromsa efter hela tiden, han som annars brukar vara rätt lat :confused:
Ett tips med klövarna är att torka en klöv, lägg den torrt, typ i ett pannrum eller liknande så kan du ha den i fickan och ge i slutet. De torkade blir inte så äckliga:)
 
Ett tips med klövarna är att torka en klöv, lägg den torrt, typ i ett pannrum eller liknande så kan du ha den i fickan och ge i slutet. De torkade blir inte så äckliga:)

Smart! :up:

Jag har annars börjat avsluta med godis just för att då kan man alltid avbryta när det går som bäst istället för att man råkar belöna om de inte spårar så noga just vid spårslutet. Vi märkte också när vi började göra trafikeftersök och man ibland friskförklarar vilt att hunden blev han så förvånad när man avslutade spårningen utan djur(del) i slutet. Det kändes inte riktigt som han fattade att han hade gjort ett bra jobb även om han inte fick bita i nått.
 
Smart! :up:

Jag har annars börjat avsluta med godis just för att då kan man alltid avbryta när det går som bäst istället för att man råkar belöna om de inte spårar så noga just vid spårslutet. Vi märkte också när vi började göra trafikeftersök och man ibland friskförklarar vilt att hunden blev han så förvånad när man avslutade spårningen utan djur(del) i slutet. Det kändes inte riktigt som han fattade att han hade gjort ett bra jobb även om han inte fick bita i nått.
Det låter klokt. Jag brukar ju byta klöven mot godis, men det är klart, ibland är där ju inget att hitta :D
 
En dum fråga; men när man lägger blodspår och hunden börjar spåra, hur vet man att det är blod och klövlukten som hunden följer och inte människolukten?
 
En dum fråga; men när man lägger blodspår och hunden börjar spåra, hur vet man att det är blod och klövlukten som hunden följer och inte människolukten?

Enligt de instruktörer som jag gått för så är det inte blodet som hunden spårar, för blod kan inte riktningsbestämmas, utan antingen är det viltdelen eller spårläggaren.

Man kan ju dra klöv med ett fiskespö, medvetet dra det på andra sidan om träd osv. när man går, men många hundar går nog på spårläggaren ändå.

Vi körde ett tag på inrådan av en eftersöksprofil att på sprayspår, dvs att man lägger klipper av ett par hårstrån i en sprayflaska med vatten och sedan sprayar man ett spår. Det viktiga då är att man inte tagit i skinnet utan handskar för att undvika kontraminera spåret, men jag vette tusan hur stor skillnad det gör egentligen. Känns som en svår sak att lura en hundnos.

En bekant till oss har lagt spår med drönare så det finns en del kreativa lösningar... O_o
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 469
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 999
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp