Jämlikheten och könsorgan i konsten.

Har inte läst alla svaren i tråden, men min tolkning skulle vara ett sätt att framhäva och utsätta hela det offentliga rummet för det fenomen som i vanliga fall mest drabbar ofrivilliga kvinnor - En ofrånkomlig bild på en erigerad kuk.

"Det är väll bara att klicka bort/titta bort" - Eller inte, då den snabbt täcktes över då den väckte anstöt. Förmodligen var poängen hela tiden att betona att den ofrånkomligt skulle täckas över.
 
Intressant resonemang.
Men om det handlar om att tex den som är yrkesverksam och kan försörja sig på konsten är konstnär så innebär det att många tex van Gogh inte var konstnärer pga de inte sålde en enda tavla men sen blev berömda efter sin död.
Ha ha ha. Kunna leva på sin kost? Näe.
Det är det extremt få förunnat. :D Så har det alltid varit. Genom hela historien. Blanda inte "in att leva på".

Oerhört många har brödjobb, söker stipendier, får uppdrag att göra offentlig konst emellanåt. Men majoriteten är låginkomsttagare och gör konst för att "de måste" - som en målare från Åland sa till mig. Han målade för att han inte kunde låta bli.

Konstnärer är yrkesutbildade. De har olika skolor i bagaget. Skolor med tuffa inträdeskrav.
De flesta är dessutom medlemmar i KRO (konstärernas riksorganisation) . Ska du ställa ut måste du nästan alltid ha passerat KROs nålsöga.

För den som orkar läsa är här nedan kraven för att få utställningsersättning hos en konstförening (vilket i stort sett de flesta som ställer ut får) dessa


MERITKRAV
Inom ramen för beviljande medel från Kulturrådet har Sveriges Konstföreningar för sin utställningsverksamhet beslutat om följande kriterier för utställningsersättning för att bli kvalificerad:

Alternativ 1:
Konstnär som fullgjort avancerad konstnärlig magisterexamen (4 år) eller konstnärlig masterexamen (5 år)

De skolor som godkänns är: Konsthögskolorna i Malmö (f.d. Forum), Stockholm och Umeå, Akademin Valand (Konsthögskolan Valand och Högskolan för fotografi och film), Konstfack, Högskolan för Design och Konsthantverk (inkl. Stenebyskolan), Beckmans Designhögskola, Textilhögskolan i Borås samt jämförbara utländska utbildningar.


Alternativ 2:
Konstnär som på grundnivå fullgjort konstnärlig högskoleexamen (2 år) eller konstnärlig kandidatexamen (3 år)
och
uppfyller 2 av nedan 5 meriter inom 5 år före den aktuella utställningsperioden:

  1. Konstnären ska ha genomfört separatutställning i galleri, kommunal konsthall, museum eller lokal som drivs av arrangör vars huvudsakliga syfte är att bedriva regelbunden utställningsverksamhet.
  2. Konstnären ska ha deltagit i grupputställning på konstmuseum eller konsthall.
  3. Konstnären ska ha utfört offentligt permanent utsmyckningsuppdrag från statligt organ, landsting eller kommun.
  4. Konstnären ska i egenskap av konstnär ha erhållit stipendium på minimum 20.000 kr från statligt organ, landsting eller kommun.
  5. Verk av konstnären ska ha inköpts av inköpskommitté tillhörande statligt organ, landsting, kommun eller museum.
Alternativ 3:
Nämnda utbildningar i alternativ 1 och 2 saknas.

Konstnär uppfyller 4 av nedan 6 meriter inom 5 år före den aktuella utställningsperioden:

  1. Konstnären ska ha genomfört separatutställning i galleri, kommunal konsthall, museum eller lokal som drivs av arrangör vars huvudsakliga syfte är att bedriva regelbunden utställningsverksamhet.
  2. Konstnären ska ha deltagit i grupputställning på konstmuseum eller konsthall.
  3. Konstnären ska ha utfört offentligt permanent utsmyckningsuppdrag från statligt organ, landsting eller kommun.
  4. Konstnären ska i egenskap av konstnär ha erhållit stipendium på minimum 20.000 kr från statligt organ, landsting eller kommun.
  5. Verk av konstnären ska ha inköpts av inköpskommitté tillhörande statligt organ, landsting, kommun eller museum.
  6. Konstnären ska på annat sätt än vad som anges i punkterna 1-5 ha bedrivit konstnärlig yrkesverksamhet, såsom konstnärliga konsultuppdrag, pedagogiska uppdrag, eller genomgått annan kvalificerad utbildning av relevans för det konstnärliga området.
 
Intressant resonemang.
Men om det handlar om att tex den som är yrkesverksam och kan försörja sig på konsten är konstnär så innebär det att många tex van Gogh inte var konstnärer pga de inte sålde en enda tavla men sen blev berömda efter sin död.
Jag kallar mig konstnär, har utbildning från konsthögskola, och är yrkesverksam. Jag kan dock inte leva på min konst och räknar inte med att göra det inom en överskådlig framtid heller. Jag har brödjobb.

Ang. definitionen av konst så går det inte att svara på frågan "Vad är konst?" på samma sätt som man kan svara på frågan "Vad är en tallrik?". Jag tror de allra flesta kan skilja på vad som är konst och inte, men inte besvara frågan om vad konst är när de får frågan. Så kanske är frågan om vad som är konst felställd. För att definiera en tallrik så hittar man gemensamma nämnare med andra tallrikar, funktion, men mellan konstverk går det inte att hitta gemensamma nämnare. Ändå vet vi vad konst är när vi ser det.
Konst är ett relativt begrepp som ständigt är i förändring beroende på samhället, tiden, kulturen osv. Det skapas hela tiden ny konst, gränserna förändras och tänjs ut. Konst är alltså ett öppet begrepp, vilket gör det svårfångat.
Finns sjukt mycket litteratur om konstbegreppet, så att ens försöka definiera det här känns orimligt egentligen. Svammlar mest.. :)
 
Jag kallar mig konstnär, har utbildning från konsthögskola, och är yrkesverksam. Jag kan dock inte leva på min konst och räknar inte med att göra det inom en överskådlig framtid heller. Jag har brödjobb.

Ang. definitionen av konst så går det inte att svara på frågan "Vad är konst?" på samma sätt som man kan svara på frågan "Vad är en tallrik?". Jag tror de allra flesta kan skilja på vad som är konst och inte, men inte besvara frågan om vad konst är när de får frågan. Så kanske är frågan om vad som är konst felställd. För att definiera en tallrik så hittar man gemensamma nämnare med andra tallrikar, funktion, men mellan konstverk går det inte att hitta gemensamma nämnare. Ändå vet vi vad konst är när vi ser det.
Konst är ett relativt begrepp som ständigt är i förändring beroende på samhället, tiden, kulturen osv. Det skapas hela tiden ny konst, gränserna förändras och tänjs ut. Konst är alltså ett öppet begrepp, vilket gör det svårfångat.
Finns sjukt mycket litteratur om konstbegreppet, så att ens försöka definiera det här känns orimligt egentligen. Svammlar mest.. :)
Inte alltid, dock.

Nu tänker jag inte på de fall där någon tittar på ett konstverk hen inte gillar, och säger att det inte är konst. Där förväxlar hen troligen den deskriptiva definitionen med en preskriptiv (eller estetisk, normativ).

Men det har hänt mig att jag i något sammanhang har sett något jag inte riktigt förstått vad det är och inte förstått hur jag ska betrakta det, liksom. Ibland har det visat sig att sådana saker har varit konstverk, och då kan jag oftast förhålla mig till objektet, just som till ett konstverk. Men det händer också att jag helt enkelt själv bestämmer att objektet är ett konstverk, just som ett sätt för mig att förhålla mig till det. (En möjligt tolkning här är förstås att konstverket då är ett ready made, av mig.)

I övrigt håller jag med dig, konstverk är ett svårt begrepp att definiera, kanske helt omöjligt, kanske inte alls önskvärt.
 
Fast ramla inte i fällan "allt är konst".

Fortfarande så finns kriterier. En kostnär som vill ställa ut hos en konstförening eller i en konsthall behöver vara utbildad och oftast ha deltagit i jurybedömd utställning innan hen accepteras.

Det där förstår jag som en sorts så att säga kulturpolitiskt relevant definition av vem som är konstnär, snarare än av vad som är ett konstverk. Jag tycker också att sådana kriterier är fullt rimliga och vettiga, inte minst i kulturpolitik, vid fördelning av kulturstipendier osv, men jag är inte helt säker på att det endast är de personer som enligt detta är konstnärer som kan få ur sig saker som kan kallas konst. Och jag är inte säker på att "allt" de får ur sig är konst, bara för att de är konstnärer.

Men som sagt, konstnär är ett begrepp som är betydligt lättare att definiera än konstverk.
 
Inte alltid, dock.

Nu tänker jag inte på de fall där någon tittar på ett konstverk hen inte gillar, och säger att det inte är konst. Där förväxlar hen troligen den deskriptiva definitionen med en preskriptiv (eller estetisk, normativ).

Men det har hänt mig att jag i något sammanhang har sett något jag inte riktigt förstått vad det är och inte förstått hur jag ska betrakta det, liksom. Ibland har det visat sig att sådana saker har varit konstverk, och då kan jag oftast förhålla mig till objektet, just som till ett konstverk. Men det händer också att jag helt enkelt själv bestämmer att objektet är ett konstverk, just som ett sätt för mig att förhålla mig till det. (En möjligt tolkning här är förstås att konstverket då är ett ready made, av mig.)

I övrigt håller jag med dig, konstverk är ett svårt begrepp att definiera, kanske helt omöjligt, kanske inte alls önskvärt.
För mig är konsthantverk det som är svårt att definiera. Edward de Waals cylindrar är konst, medan en vanlig brukskeramikers cylindrar är konsthantverk, eller till och med hantverk utan konst framför. Jag skulle inte kunna veta skillnaden om jag inte visste vem som gjort cylindern..
Jag är en konsthantverkare som jobbar med konceptuell konst som tar sig form i installationer, det enda som förbinder mig till konsthantverk är kunskapen om materialet. Jag räknar mig själv främst som konstnär, men också keramiker. Galleristerna räknar mig främst som konsthantverkare.
Men ja.. Konsthantverk kan också räknas som en underkategori till konst, precis som måleri och videokonst.
Synen på konsthantverk är dock i stor förändring just nu, så där sker det saker.
 
Fast ramla inte i fällan "allt är konst".

Vad som "är konst" (liksom vem som är "en konstnär") är så abstrakta begrepp att jag inte skulle ge mig in på den oändliga diskussionen - som dessutom inte har något entydigt svar. Och det gör egentligen inget, eftersom det inte innebär några allvarliga konsekvenser om man tänker "rätt" eller "fel" i frågan. Det hör väl nästan till konstens natur att gränserna är flytande och obeskrivbara?

Vi människor kommunicerar ju i väldigt stor utsträckning via vårt språk (talat eller skrivet) och vår verklighet beskrivs därmed i form av ord. Våra ord har en betydelse och för att kommunikationen ska fungera är det viktigt att ordens betydelse är fastställda och tydliga. Någolunda i alla fall. Problemet blir när vi försöker få verkligheten att passa in i orden. "Every word, or concept,clear as it may seem to be, has only a limited range of applicability" (Werner Heisenburg).
"For most of us it is very difficult to be constantly aware of the limitations and of the relativity of conceptual knowledge. Because our representation of reality is so much easier to grasp than reality itself, we tend to confuse the two and take our concepts and symbols for reality. (Fritjof Capra).

Förlåt en rejäl utsvävning i tråden, men just detta fascinerar mig; vår tendens att få verkligheten att passa in i ordmallar. Och det gäller alla områden i livet. Konst, genus, listan är lång.
 
Förlåt en rejäl utsvävning i tråden, men just detta fascinerar mig; vår tendens att få verkligheten att passa in i ordmallar. Och det gäller alla områden i livet. Konst, genus, listan är lång.
Jag hakar på :D

Jag la ett medborgarförslag till fullmäktige om att ombilda musikskolan till kulturskola (och det beviljades).

en av motiveringarna i min text var att ge barn utan fullgod svenska ett annat språk att uttrycka sig med. Saknas orden kan drama, bild, film och musik ge uttrycksmöjligheter.
Det är nog ett av mina synsätt på konst. Det är ett sätt att uttrycka sig.
 
För mig är konsthantverk det som är svårt att definiera. Edward de Waals cylindrar är konst, medan en vanlig brukskeramikers cylindrar är konsthantverk, eller till och med hantverk utan konst framför. Jag skulle inte kunna veta skillnaden om jag inte visste vem som gjort cylindern..
Jag är en konsthantverkare som jobbar med konceptuell konst som tar sig form i installationer, det enda som förbinder mig till konsthantverk är kunskapen om materialet. Jag räknar mig själv främst som konstnär, men också keramiker. Galleristerna räknar mig främst som konsthantverkare.
Men ja.. Konsthantverk kan också räknas som en underkategori till konst, precis som måleri och videokonst.
Synen på konsthantverk är dock i stor förändring just nu, så där sker det saker.
Jag skulle nog helst bara strunta i att göra skillnad mellan konst och konsthantverk, helt enkelt. Åtminstone map själva verken.

Hantverk, däremot, kan ju vara tex hovslageri.
 
Fortsätter lite. Jag tänker nog vagt på en skillnad mellan (bild)konst och illustrationer, på ett sätt som liknar skillnaden mellan konst och konsthantverk.

Och även där kan man ju om man vill se en kategori av illustationer som inte på något vis är konst, typ illustrationer till byggsatser eller så.
 
Jag skulle nog helst bara strunta i att göra skillnad mellan konst och konsthantverk, helt enkelt. Åtminstone map själva verken.

Hantverk, däremot, kan ju vara tex hovslageri.
Det skulle vara fint om det kunde jämställas med varandra om inte annat, epitetet gör mig mindre. Men skulle konsthallar och gallerister jämställa konst med konsthantverk skulle konstvärlden förändras mycket och det skulle äntligen gå att ta värdigt betalt för konsthantverket.
 
Jag hakar på :D

Jag la ett medborgarförslag till fullmäktige om att ombilda musikskolan till kulturskola (och det beviljades).

en av motiveringarna i min text var att ge barn utan fullgod svenska ett annat språk att uttrycka sig med. Saknas orden kan drama, bild, film och musik ge uttrycksmöjligheter.
Det är nog ett av mina synsätt på konst. Det är ett sätt att uttrycka sig.
Bra förändring!
Speciellt nu när politiken inte värdesätter de estetiska ämnena i skolan på samma sätt som förr (tänker främst på diskussionerna om slöjd) så är kulturskolorna viktiga platser för kidsen. När jag spelade fiol som barn fick jag gå ifrån lektioner för att spela med läraren, vore fint om även andra kulturyttringar kunde fungera på liknande sätt. Byta ut lite matte mot att dreja, eller byta ut en lektion i spanska mot att skapa ljudkonst.
 
Jag funderar själv ibland på om jag räknas som konstnär, eller? Är serier konst? Absolut, enligt många. Njae, enligt andra. Jag är dessutom helt självlärd, fastän jag hållit på i ... 46 år med serier och därigenom lärt mig på egen hand. Idag kan man utbilda sig till yrket. Jag målar också, akvareller, och tecknar illustrationer (ja, är det konst?) liksom teckningar som jag gör för deras egen skull. Tidigare tecknade jag mycket porträtt - är det konst eller hantverk om porträttet är fotografiskt exakt? Somliga tecknar ju porträtt som knappt går att skilja från foton. Är de "bara" mycket skickliga hantverkare? Ska man lägga till något av sig själv i bilden för att det ska räknas som konst istället? Andra menar ju att det SKA vara verklighetstroget, annars är det kludd "som vem som helst kan måla".....

Nä, jag oroar mig inte över vad som räknas/inte räknas. Som jag skrev tidigare så är gränserna så flytande och egentligen betydelselösa.
 
Bra förändring!
Speciellt nu när politiken inte värdesätter de estetiska ämnena i skolan på samma sätt som förr (tänker främst på diskussionerna om slöjd) så är kulturskolorna viktiga platser för kidsen. När jag spelade fiol som barn fick jag gå ifrån lektioner för att spela med läraren, vore fint om även andra kulturyttringar kunde fungera på liknande sätt. Byta ut lite matte mot att dreja, eller byta ut en lektion i spanska mot att skapa ljudkonst.
Ett litet "problem" där är, att exvis på gymnasiet vet jag flera elever som hoppat av de vanliga linjerna för att gå till Estet-linjen - för att den anses betydligt lättare och mindre krävande..... Alltså av helt fel skäl, enligt min uppfattning. Jag kan se elever som väljer bort svåra ämnen mot nåt konstnärligt, som inte är lika svårt. Men utan att ha intresset.

Men annars vore det bra, det tycker även jag. Min dotter fick gå ifrån engelskan (då hon redan är engelskspråkig) för att spela fiol :-)
 
Ett litet "problem" där är, att exvis på gymnasiet vet jag flera elever som hoppat av de vanliga linjerna för att gå till Estet-linjen - för att den anses betydligt lättare och mindre krävande..... Alltså av helt fel skäl, enligt min uppfattning. Jag kan se elever som väljer bort svåra ämnen mot nåt konstnärligt, som inte är lika svårt. Men utan att ha intresset.

Men annars vore det bra, det tycker även jag. Min dotter fick gå ifrån engelskan (då hon redan är engelskspråkig) för att spela fiol :-)
Om ett programbyte kan få dem att gå klart gymnasiet och ha betyg desutom så är det väl bra?
 
Jag funderar själv ibland på om jag räknas som konstnär, eller? Är serier konst? Absolut, enligt många. Njae, enligt andra. Jag är dessutom helt självlärd, fastän jag hållit på i ... 46 år med serier och därigenom lärt mig på egen hand. Idag kan man utbilda sig till yrket. Jag målar också, akvareller, och tecknar illustrationer (ja, är det konst?) liksom teckningar som jag gör för deras egen skull. Tidigare tecknade jag mycket porträtt - är det konst eller hantverk om porträttet är fotografiskt exakt? Somliga tecknar ju porträtt som knappt går att skilja från foton. Är de "bara" mycket skickliga hantverkare? Ska man lägga till något av sig själv i bilden för att det ska räknas som konst istället? Andra menar ju att det SKA vara verklighetstroget, annars är det kludd "som vem som helst kan måla".....

Nä, jag oroar mig inte över vad som räknas/inte räknas. Som jag skrev tidigare så är gränserna så flytande och egentligen betydelselösa.
Jag ser det som självklart att du är konstnär, om inte har begreppet knappast någon mening.
________________________
Carl Larsson uttryckte det så här:

"Konstnär är den, som i djupet har konstnärsviljan och av den föres dit tendensen icke vill".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp