Jämställdhet och sambo..

Jag har redan sagt varför, det jag upplevt stämmer inte överens med det du påstår, tex att alla män har sexistiska drag.

Vad baserar du det på? Av min erfarenhet går inte ens de snällaste av män fria. Det är någon kommentar här och där, gärna i samband med alkohol när hämningarna släpper.

Sedan finns det forskning som visar att de män kvinnorna upplever som trevliga är mer sexistiska än andra. Jag tillhör den kategorin.
 
Vad baserar du det på? Av min erfarenhet går inte ens de snällaste sv män fria. Det är någon kommentar här och där, gärna i samband med alkohol när hämningarna släpper.

Sedan finns det forskning som visar att de män kvinnorna upplever som trevliga är mer sexistiska än andra.

Du brister i läsförståelse, jag har redan sagt att mina upplevelser inte stämmer överens med dina påståenden.
 
Vad baserar du det på? Av min erfarenhet går inte ens de snällaste av män fria. Det är någon kommentar här och där, gärna i samband med alkohol när hämningarna släpper.

Sedan finns det forskning som visar att de män kvinnorna upplever som trevliga är mer sexistiska än andra. Jag tillhör den kategorin.
Du kan vara helt lugn för att här är det ingen som ens uppfattar dig som trevlig och @Inte_Ung har ju erfarenhet av att du verkligen inte är trevlig IRL heller. Sexistisk stämmer däremot, men inte kombon sexistisk och trevlig.
 
Sedan finns det forskning som visar att de män kvinnorna upplever som trevliga är mer sexistiska än andra. Jag tillhör den kategorin.

Jag har då inte varit med i en sådan forskningsgrupp, så att skriva det som "kvinnorna" så det låter som alla blir totalfel, jag tycker det är slemmiga och äckliga män- men det är klart, om du gör som du sa förut, håller käft, ler och ev nickar och håller med-hur ska kvinnor då veta att du är sexistisk?

Jag vill såklart gärna se forskningsrapporten och se hur den är upplagd.
 
Jag har då inte varit med i en sådan forskningsgrupp, så att skriva det som "kvinnorna" så det låter som alla blir totalfel, jag tycker det är slemmiga och äckliga män- men det är klart, om du gör som du sa förut, håller käft, ler och ev nickar och håller med-hur ska kvinnor då veta att du är sexistisk?

Jag vill såklart gärna se forskningsrapporten och se hur den är upplagd.

Varsågod

https://www.washingtonpost.com/news...h-a-smile-study-finds/?utm_term=.765dd0aa510a
 
Fast att de inte visar det för dig betyder inte att de inte är det. Som jag skrev finns det forskning som visar att sexistiska män uppfattas som trevligare av kvinnor.

En väldigt begränsad studie, med preliminära resultat som dessutom inte säger NÅGOTING om hur KVINNOR uppfattar dessa leende och vänliga män. Studien visar bara att MÄNNEN är trevligare och mer tillmötesgående (än....? Jag kanske har vissa problem med läsförståelsen men det är en del som är oklart för mig faktiskt).
 
Kvinnor måste inse att alla män har inslag av sexism i sig. Det förstod gårdagens generation kvinnor men den yngre generationen kvinnor har inte lyssnat och lärt. Därav blir de lätta offer för svaga män alternativt män som bara vill utnyttja dem. De är de enda som säger det kvinnorna vill höra.

Förlåt, jag brukar uttrycka mig snällare men.. det där var det dummaste jag har läst i hela mitt liv.

MVH
Ung kvinna
 
Det är ändå en smula ironiskt att andra män slåss för att slippa dras över den kam de anser kvinnor drar dem över (#inteallamän) medan du glatt och stolt drar alla män över just den kammen.

Fast #inteallamän kanske syftar till män som du inte kallar män i dess grottlika, sanna form?
Du blandar äpplen och päron.

När feminister drar män över en kam gör de det ofta på ett sätt som inte stämmer. Att t.e.x. gå ut med att alla män är potentiella våldtäktsmän är rent nonsens.

Däremot är det lätt att förstå att alla män har någon form av sexism i sig.
 
När feminister drar män över en kam gör de det ofta på ett sätt som inte stämmer. Att t.e.x. gå ut med att alla män är potentiella våldtäktsmän är rent nonsens.
Diskuterar vi plötsligt feminister?

Jag kan väl tycka att påståendet att alla män är potentiella våldtäksmän är lika relevant som påståendet att alla män har någon form av sexism i sig. Om vi nu ska jämföra äpplen och päron, vilket du verkar förtjust i.

Däremot är det lätt att förstå att alla män har någon form av sexism i sig.

I den här diskussionen verkar det vara extremt svårt så jag ber dig ange var och för vem det är lätt att förstå.
 
Däremot är det lätt att förstå att alla män har någon form av sexism i sig.

Saxat från Wiki: "Sexism (från engelskan sex, kön, och -ism, ideologisk riktning), innebär fördomsladdad diskriminering, förtryck eller utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet."

Du menar alltså att samtliga män diskriminerar, förtrycker eller utnyttjar kvinnor på grund av att vi är kvinnor?
 
Bra där! Nu håller jag förvisso inte med om att det är sexism men det är utifrån en mans egenintresse man ska se hans uttalanden.

Det är också där kvinnor ofta felar. De väljer män efter vad männen säger och inte efter vad de gör. Med det sagt så hänger inte en mans klass som pappa och make på om han varit på stripklubb någon gång. Så att välja efter en sådan bagatell är även det destruktivt.

Kvinnor måste inse att alla män har inslag av sexism i sig. Det förstod gårdagens generation kvinnor men den yngre generationen kvinnor har inte lyssnat och lärt. Därav blir de lätta offer för svaga män alternativt män som bara vill utnyttja dem. De är de enda som säger det kvinnorna vill höra.
Det är en slags sexism om han konsekvent vägrar ta in kritik som rör kvinnors rättigheter (dit hör ju också sådant som arbetsförhållandena för de kvinnor som jobbar i strippklubbar, hur klubbarna hänger samman med sexismen i samhället osv) och istället enbart ser till sitt egenintresse.

Det är varken din eller min sak att avgöra vad som är en bagatell i någon annans förhållande, det är upp till var och en. Utöver det principiella ställningstagandet som man givetvis kan välja att göra så kan omständigheterna variera oerhört mycket. Gick han t ex på klubben och betedde sig som ett sexistiskt as, eller var han trevlig? Sådant varierar. För övrigt tycker jag man kan välja efter vilka kriterier som helst när man söker partner, bagateller inkluderade, så länge ingen far illa av det. Relationer kan man ha när de tillför något bra i ens liv, att försöka stå ut med sådant man inte tycker om (vare sig det handlar om små eller stora frågor) är inte särskilt konstruktivt. Det är inte värt det helt enkelt.

Jag håller faktiskt till stor del med om att alla, men inte bara män utan övriga också, reproducerar sexism. Detta eftersom vi i nuläget lever i ett sexistiskt samhälle och det är svårt att helt undkomma att påverkas av det. Det betyder dock inte att man ska acceptera sexismen varken hos sig själv eller andra, det vore att ge upp, tvärtom bör man hålla hårt på de värderingar man ser som viktiga så att vi för utvecklingen åt rätt håll (vad vi kan se genom historien är att förändring är oundviklig, det handlar bara om att bestämma vilken typ av förändring man vill bidra med). Det finns män som har en verklig vilja att arbeta för jämställdhet, men kännetecknande för dem är att de oftast inte umgås med män som aktivt motarbetar just dessa värderingar, vilket kanske förklarar att du betraktar dem som "svaga män" - hos dem får du ju ingen bekräftelse.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 808
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Samhälle Jag försöker hitta statistik om våldsbrott men det går dåligt. Väljer kanske fel sökord när jag googlar. Bakgrund: Jag pratar med en...
Svar
5
· Visningar
903
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp