Jäst för söta degar

tanten

Trådstartare
Idiotfråga. Bakar ju bara sött en gång om året när lussebullarna behöver göras. I övrigt gör jag matbröd. Nu har jag har ett par paket jäst för söta degar i kylskåpet.

Det är dags för matbrödet och jag undrar - vad händer om jag tar den röda jästen?
Behöver jag åka in till stan och köpa blå jäst?
 
Det händer inte mycket mer än att det kommer ta längre tid att jäsa. Jag kan dock inte svara på hur mycket längre tid det kommer ta men kanske dubbelt så lång tid? :)
 
En jäst för söta degar jäser i regel lite fortare än den för osöta degar och de flesta matbröd innehåller faktiskt mer eller nindre socker av något slag så jästiden blir inte dubbelt så lång.
 
Lite OT men jag bakar alltid på vanlig jäst oavsett om det är söt- eller matbröd. Jag har aldrig varit nöjd med sötbrödet när jag bakat med sötbrödsjäst så jag tycker det går mycket bättre med vanlig.
 
En jäst för söta degar jäser i regel lite fortare än den för osöta degar och de flesta matbröd innehåller faktiskt mer eller mindre socker av något slag så jästiden blir inte dubbelt så lång.
Oki.

Jag tar ju aldrig tid, utan tar degen när den jäst lagom och bakar ut. Sedan går den in i ugnen när det jäst så som jag vill ha det. Har uppriktigt sagt ingen aning om tid :o

Ja, i mitt matbröd ingår en "kluck" sirap till en literdeg.

Tack alla. :bow: Då tar jag den jäst jag redan har.
 
Det funkar antagligen fint. Jag brukar glömma att köpa röd jäst när jag ska baka bullar och dylikt, och det har alltid gått bara bra ändå :)!
 
Blå eller röd text på jästen ;)

Aha, nu gick det upp ett Liljeholmens. :) Ska kolla nästa gång jag är i affären, men något bakande blir det tyvärr inte, pyttekök och pyttefrys och bor ensam med katten som inte gillar bullar eller bröd. Mer ekonomiskt med köpebröd.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 401
Senast: verser
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Wille
·
Mat Har nån misstanke att jag frågat förr men glömt svaret.. Jag behöver baka bröd och har två paket röd jäst i kylen. Vad ska jag tänka på...
Svar
9
· Visningar
1 072
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 425

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Emmi-pet ultraljudstandborste

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp